וול סטריט
צילום: Ahmer Kalam, Unsplash

המניות החמות היום בוול סטריט; החוזים עברו לעליות

מה קורה במניות טסלה, אנבידיה, האם הריבית תרד ומה קורה בקריפטו?

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה אנבידיה טסלה

החוזים העתידיים בעליות קלות לקראת החלטת הפד על הריבית. חוזי הדאו ג'ונס בעלייה של 0.1%, ה-S&P 500 בעלייה של 0.3%, הנאסד"ק 100 בעלייה של 0.3%. כולם ממתינים למילה מג'רום פאוול, יו"ר הפדרל, שיכול להשפיע על הכיוון של השווקים. אין באמת ציפיות להפחתת ריבית, אבל מה שחשוב יהיה הטון וההתייחסות לגבי ההמשך.

העליות בחוזים העתידיים מגיעות אחרי יום לא פשוט בשווקים – אתמול הנאסד"ק הוביל את הירידות, בעיקר בגלל צניחה של 5.3% בטסלה ו-3.4% באנבידיה, שתי חברות שמושפעות מחששות כלכליים ומתנודות סביב מדיניות המכסים של טראמפ. אבל הבוקר התמונה משתנה, לפחות בינתיים. עם זאת, מדד הפחד (ה-VIX) – שמראה כמה השוק מפחד – נשאר גבוה, זה אומר שהמשקיעים עדיין מאוד חוששים מירידות.


המניות החמות: מה קורה בטרום-מסחר?


אנבידיה (NVDA): אחרי ירידה של 3.4% אתמול בכנס ה-GTC השנתי, שם המנכ"ל ג'נסן הואנג חשף שבבים חדשים מסדרת Rubin, שיתוף פעולה מורחב עם ג'נרל מוטורס ודגמי AI לרובוטים, המניה מטפסת ב-1.2% בטרום-מסחר. המשקיעים עדיין מעכלים את החדשות, והכנס ממשיך להיות מוקד עניין – במיוחד למגזר ה-AI שמוביל את השוק.


טסלה (TSLA): המניה עולה ב-3.1% בטרום-מסחר ל-233 דולר, אחרי צניחה של 5.3% אתמול ו-4.8% ביום שני. אנליסטים בקנטור פיצג'רלד שדרגו את ההמלצה ל"קנייה" עם מחיר יעד של 425 דולר, למרות ירידה של 44% מתחילת השנה על רקע מכירות חלשות ומחאות נגד אלון מאסק. בראיון לפוקס ניוז אתמול, מאסק התייחס למחאות ואמר: "טסלה היא חברה של שלום, לא עשינו שום דבר נורא."

ג'נרל מוטורס (GM): המניה עולה ב-0.4% בטרום-מסחר, אחרי ההודעה על השותפות החדשה עם אנבידיה בתחום הרכב האוטונומי שהוכרזה אתמול. המשקיעים עדיין שוקלים את ההשפעה ארוכת הטווח.

חברות נוספות: אוטודסק עולה 1.4% בטרום-מסחר אחרי דיווח וול סטריט ג'ורנל על קרב שליטה עם משקיעים אקטיביסטים. מניית ג'ילד נופלת 2.8% בגלל חששות מקיצוץ תקציבי ממשל לטיפול ב-HIV, ו-HealthEquity צונחת 16% אחרי תחזית רווחים חלשה.


מה צפוי מהפד?


רוב המומחים בטוחים שהפדרל ישאיר את הריבית כמו שהיא – בין 4.25% ל-4.5%. אבל העיניים נשואות ל"תרשים הנקודות" שייצא עם ההחלטה ולדברים של פאוול ב-23:30 שעון ישראל. אם הוא ירמוז שהפד מודאג מהאטה בכלכלה – שוק עבודה חלש או צריכה נמוכה – וישאיר פתח להורדת ריבית ב-2025, זה יכול להרים את המניות, במיוחד את אלה שרגישות לסיכונים.

קיראו עוד ב"גלובל"


השוק מוריד את הצפי שלו להורדות ריבית השנה באופן כללי. בשבוע שעבר פרסמו מספר כלכלנים מבנק אוף אמריקה שבבחינה של הרכיבים מדד המחירים לצרכן של פברואר שנכללים במדד ה-PCE, עולה כי המדד צפוי להציג אינפלציה של 2.7% בפברואר, לעומת 2.6% בינואר. זה מעיד שלמרות שמדד המחירים לצרכן העיד על האטה בפברואר, ייתכן והאינפלציה עדיין בכלל בעלייה. הנתונים הביאו לירידה בציפיות להורדת ריבית בהחלטת מאי מ-52% ל-30%, כאשר יש אפילו כלכלנים שכבר מדברים על אפשרות של 0 הורדות ריבית ב-2025.


ומה עם הקריפטו?

גם שוק הקריפטו מושפע מהציפייה לפדרל. הביטקוין עלה ב-1.4% ל-83,181 דולר, וה-XRP טיפס ב-2.4%. אם פאוול ירמוז על ריבית נמוכה יותר בהמשך, זה עשוי לדחוף את המטבעות הדיגיטליים עוד למעלה, כי משקיעים יחפשו תשואה גבוהה יותר בנכסים מסוכנים.


בינתיים שוק הקריפטו די מדשדש אחרי שבועות תנודתיים. לפני מספר שבועות טראמפ פרסם ברשת Truth שהוא הורה להקים רזרבות קריפטו לאומיות. הקריפטו קפץ מתוך הנחה שזה אומר שהממשל ירכוש מטבעות דיגיטליים בשוק, אך מאוחר יותר באותו שבוע טראמפ אכזב את המשקיעים כשציין שהרזרבות יכללו רק מטבעות שהממשל החרים מעבריינים ולא יכללו רכישות נוספות. הביטקוין שהספיק באותו שבוע לקפוץ עד 96 אלף דולר למטבע חזר בחזרה ל-80-83 אלף למטבע שם הוא מדשדש עד היום.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 19/03/2025 15:44
    הגב לתגובה זו
    כמו בארץ ... דקות לפתיחה והעליות אוטוטו נמחקות שם מחלת מאניהדיפרסיה
  • 2.
    השוק הדובי ימשך עוד שנה 19/03/2025 15:00
    הגב לתגובה זו
    תצילו את הפנסיה וצאו מהסנופי 500 וממניות הבורסה הישראלית.
  • 1.
    ארהב בפשיטת רגל 19/03/2025 14:12
    הגב לתגובה זו
    הבורסה בארהב וישראל תרד עוד 70 אחוז לסנופי 500 שער 2000ארהב הולכת למיתון וגם הכלכלה הישראלית.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.