בנק ישראל: 55% מהישראלים משלמים באפליקציות התשלום בעיקר לחברים; הסכומים הגבוהים מועברים לבתי עסק
בשנים האחרונות נדמה כי אין ישראלי שאין לו אפליקציה לתשלומים בטלפון הנייד שלו ונדמה כי כולם מעבירים היום כספים דרך האפליקציות. בבנק ישראל החליטו לבדוק את הנושא ומפרסמים היום סקירה על העדפות הציבור בשימוש באפליקציות התשלום ועל השימוש בפועל באפליקציות האלו.
לפי הנתונים, הציבור אכן משתמש באפליקציות ולא מעט, לפי הנתונים נמצא כי 85% מהציבור הכללי משתמש באפליקציות התשלום, לעומת זאת - 53% מהציבור החרדי, ו-45% מהציבור הערבי לא משתמשים באפליקציות לתשלום.
ולא רק זאת אלא גם בעלי העסקים גילו את האפליקציות ולפי הנתונים חלק לא מבוטל מהם מקבלים תשלומים דרך האפליקציות. לפי הנתונים יותר בעלי עסקים קיבלו השנה תשלומים דרך האפליקציות (64%) מאשר בצ'קים (48%).
כרטיסי החיוב והמזומן מדורגים כאמצעי התשלום האהודים ביותר על הצרכן הישראלי והנפוצים ביותר כיום במשק הישראלי. אחריהם מדורגים ההעברה הבנקאית ואפליקציות התשלום. לפי הסקר, נמצא כי שיעור של 42% מסך הכספים שמועבר באפליקציות תשלום מיועד לתשלום עבור שירותים ומוצרים מבתי עסק.
- החל מ-2025: ביט תתחיל לגבות עמלות מהמשתמשים
- ריבוי אפליקציות תשלומים - מה היתרונות והחסרונות של כל אחת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק ישראל מסבירים כי אפליקציות (יישומון) התשלום נתפס כאחד מאמצעי התשלום הנוחים יותר – בשל שני המאפיינים שצוינו ע"י יחידים ובתי עסק כחשובים ביותר עבורם – הנוחות ומהירות השימוש בהם.
בקרב האוכלוסייה החרדית והאוכלוסייה הערבית, העדפות השימוש וביצוע עסקה בפועל באפליקציות התשלום היו ברמה נמוכה משמעותית בהשוואה לשאר פלחי האוכלוסייה. בנוסף, נמצא כי רמת ההשכלה של המשתמשים הייתה השפעה מינורית בלבד על העדפות השימוש באפליקציות התשלום.
אמצעי התשלום השלישי בשימוש
- "כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
- רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
נתונים בנק ישראל
לפי הנתונים, האפליקציות לתשלום הם אמצעי התשלום השלישי הנפוץ במידת השימוש בו כאשר מקדימים אותו רק כרטיסי האשראי ומזומן.
לפי הנתונים, כאשר נשאלו בסקר האנשים באיזה אמצעי תשלום הם ביצעו שימוש אתמול, 66.5% מהנשאלים ענו כי שילמו אתמול בכרטיסי אשראי, 55% ענו כי השתמשו אתמול במזומן, 28% ענו כי השתמשו באפליקציות התשלום, 17.5% ענו כי השתמשו בהעברה בנקאית, 17% ענו כי השתמשו ביישומון תשלום אחר, 16.7% ענו כי השתמשו בארנק דיגטלי ו-6.3% ענו כי השתמשו בצ'ק.
לפי הנתונים נמצא כי רוב המשתמשים באפליקציות התשלום משלמים או מקבלים תשלומים באמצעות האפליקציות באופן קבוע ולא באופן חד פעמי. כמו כן, המשתמשים הביעו יותר רצון לבצע תשלום באפליקציות כשהעסקה הינה בסכום נמוך. נתון זה חזר על עצמו הן עבור יחידים כמקבלי תשלום או כמשלמים והן עבור בתי עסק כמקבלי תשלום או כמשלמים.
לפי הנתונים נמצא גם כי דפוסי ההעדפות של בתי עסק ושל יחידים בשימוש באפליקציות להעברת תשלום אינם שונים זה מזה באופן מהותי.
נתונים בנק ישראל
לפי הנתונים נמצא כי 53% מהציבור החרדי, ו-45% מהציבור הערבי לא משתמשים באפליקציות לתשלום, וזאת לעומת 15% בלבד מיתר האוכלוסיה שלא משתמשים באפליקציות לתשלום.
מגוון אמצעי תשלום
בבנק ישראל מצינים כי במערך התשלומים הישראלי קיימים מגוון של אמצעי תשלום, כאשר לכל אמצעי תשלום יש את המאפיינים הייחודיים לו ואלה הם שקובעים על פי רוב, כפי שהדבר משתקף בתוצאות הסקרים, את הסיבה העיקרית לבחירה בשימוש באותו אמצעי התשלום. המזומן מאפשר לשמור על עילום שם וזה ייחודי רק עבורו. עם זאת יש למזומן תכונה שמשותפת לו עם העברת זה"ב, למשל: שניהם סופיים מרגע ביצוע התשלום. הדבר הייחודי עבור השיקים היא האפשרות לפנות להליך גבייה מזורז בהוצאה לפועל. תכונה משותפת שיש לשיקים עם הוראת קבע או עם כרטיס חיוב, למשל, היא האפשרות לבצע תשלום מראש לתקופות עתידיות.
55% מעבירים באפליקציה לחברים
כדי ללמוד על סוגי ההוצאות שעבורן נעשה תשלום באמצעות אפליקציות תשלום, נשאלו הנדגמים בסקר לאיזה סוג של הוצאה הם השתמשו באפליקציות התשלום. התוצאות מלמדות שהשימושים הנפוצים ביותר הם תשלום לחברים (55%), לבני משפחה (30%) ולנותני שירות בסכומים נמוכים (17%). מעניין לראות שגם בתי עסק קטנים ו"מסורתיים", דוגמת ירקניות ומאפיות, נמצאים בשיעור מסוים ברשימה, מהנתונים ניתן לראות כי ישנם בתי עסק שביצעו את המעבר לקבלת תשלום באפליקציות תשלום. בין סוגי התשלומים נמצאים אף תרומות שלהן יש שיעור מסוים של פעילות ובקרב האוכלוסייה החרדית שיעור זה הוא אף די גבוה (16%). כאמור, רוב השימושים הנפוצים הם לאנשים פרטיים, אך נותני שירות כמו מורים פרטיים ועוזרי בית נמצאים גם הם במעלה הרשימה. כאשר מסתכלים על חלוקה מגזרית השיעורים מעט משתנים אך המדרג נותר יחסית בעינו.
נתונים בנק ישראל
42% מהסכומים שולמו לעסקים
בבנק ישראל מציינים כי העובדה שהנדגמים עשו שימוש נמוך באפליקציות תשלום לטובת תשלום עבור שכר דירה או ריהוט אינה מפתיעה, שכן במקרה של שכר דירה מדובר בתשלומים שמבוצעים פעם בחודש, וכשמדובר למשל בתשלום עבור ריהוט התדירות היא אף נמוכה יותר. בבנק ישראל ציינו כי על אף העובדה שהדגימה נערכה במשך 30 ימים רצופים, מכיוון שהנדגמים נשאלו בנוגע ליום אחד בלבד שקדם לדגימה, סביר הוא שיתקבל דיווח נמוך אודות הכמות בנוגע לתשלומים אלה.
נתונים בנק ישראל
הסכומים הגבוהים משולמים לבתי עסק
למרות זאת מציינים בבנק ישראל כי כאשר יש שימוש באפליקציות התשלום לצורך תשלומים מסוג זה, הם משמשים להעברת סכום גבוה. לפי הנתונים, ניתן לראות תשלום על שכר דירה בסכומים של אלפי שקלים בממוצע, ותשלום של מאות שקלים כשמדובר על ריהוט או על נותני שירות בסכומים גבוהים, כמו עורכי דין.
בבנק ישראל ציינו כי לפי הסקר, גם אם נתעלם מעסקות של תשלום שכר דירה שהן בשווי גבוה יותר בצורה קיצונית משאר העסקות, אזי נראה כי באפליקציות התשלום שייכים חמשת השימושים הגבוהים בסכומם הממוצע של העסקות בהם לעולמות התשלום בבתי עסק או עבור שירות ולא לשם תשלום בין יחידים.
נתונים בנק ישראל
צ'קים OUT אפליקציות IN
בקרב בתי העסק עולה תמונה מפתיעה: יותר ממחצית מבתי העסק הקטנים ציינו שקיבלו השנה תשלום באמצעות אפליקציות תשלום. החדירה של אפליקציות התשלום לעולמות ה-B2P היא אם כך נרחבת ביותר וככל הנראה גם בעולמות ה-B2B, שכן יותר ממחציתם של בתי העסק גם מבצעים תשלומים באמצעות אפליקציות התשלום. יותר בתי עסק קיבלו השנה לפחות תשלום אחד באפליקציות תשלום (64%) מאשר בתי עסק שקיבלו תשלום בצ'קים (48%) וכך גם מן הצד המשלם. בחלוקה לאזורים גאוגרפים, ניתן לראות כי בעיקר ירושלים, שימוש מתון יותר ביישומוני תשלום (61%) וזאת ככל הנראה לאור הרכב האוכלוסייה הרב בה של ציבור מהמגזר הרעבי והחרדי .
נתונים בנק ישראל
גם לרמת ההכנסה יש השפעה, בעלי הכנסה נמוכה בוחרים יותר שלא להשתמש באפליקציות תשלום (27%). כאשר לרמת ההשכלה אין השפעה: כאשר בוחנים את הפילוח לפי רמת ההשכלה בקרב מקבלי תשלום יחידים, פרט לשוני קטן שנגלה בין אקדמאים לבין לא אקדמאים, לא מוצאים הבדלים משמעותיים בהקשר זה.
נתונים בנק ישראל
עודד סלומי, מנהל מחלקת מערכות תשלומים וסליקה אמר "הסקירה מצביעה על מספר תובנות מפתיעות וגם מחזקת הבנות שכבר היו לנו ולמשק בהקשר השימוש באמצעי תשלום בכלל, וביישומוני תשלום בפרט, בישראל. בין תובנות אלו אנו רואים את השימוש הרב בתשלומים של צרכנים גם לעסקים. אנו נמשיך לעקוב ולנתח מגמות בתחום, ולהביאם לידיעת הציבור".
סקרי העדפות הציבור בשימוש באמצעי התשלום לשנת 2022 נערכו על ידי מכון "רושינק" למחקרי שווקים עבור מחלקת מערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל. במהלך שנה זו נערכו ארבעה סקרי העדפות ושני סקרי יומן הוצאות קצרים וייחודיים עבור הבחינה של ביצוע תשלומים ביישומוני התשלום. כולם התקיימו בפלטפורמה דיגיטלית ולכן מוטים המשיבים עליהם בהכרח לכיוון השימוש בטכנולוגיה. הממצאים בסקירה הם מתוך הסקר שהתקיים ביוני 2023.
הסקרים הופנו לשני קהלי יעד - יחידים ובתי עסק. כל סקר מורכב משני שאלונים, האחד לגבי ביצוע תשלום והשני לגבי קבלת תשלום, כך שבפועל נערכו ארבע בדיקות שונות. השאלונים ליחידים נערכו נערך השאלון השני 14 באופן מקוון, כאשר הראשון נערך בקרב 1,200 נדגמים וכדי למנוע "התשה" בקרב 1,000 נדגמים בלבד מתוך אותם 1,200 משיבים שענו על השאלון הראשון. הנדגמים מייצגים את האוכלוסייה בגילים 18-74 בישראל שמחוברת לאינטרנט. המכסות נקבעו לפי הייצוג שמקובל בסקרי הלמ"ס. השאלונים שהופנו לבתי עסק נערכו גם הם באופן מקוון, בקרב 600 משיבים. המדגם מייצג עצמאים ובעלי בתי עסק קטנים (עד 20 עובדים) אשר מחוברים למרשתת. גם בסקר זה נדרשו לענות על השאלון השני 500 נדגמים בלבד מתוך אותם 600 הנדגמים שענו על השאלון הראשון, כדי להימנע מתופעת ה"התשה.
- 4.שלום 14/01/2024 15:53הגב לתגובה זואני מניח שהחשיבו את גוגלפיי כאפליקציה. מה שלא נכון. כאן להיום זה בסך הכל אשראי דרך הטלפון. האפליקציה הכמעט אמיתית היום זה ביט.
- 3.חי 14/01/2024 06:16הגב לתגובה זוהשימוש בישומוני העברות הכספים או תשלום באמצעותם אפשרי רק במכשירי הטלפון הסלולריים החכמים. במכשירים הישנים הנמצאים בשימוש רב במגזר החרדי בשל היותם נטולי חיבור לאינטרנט לא ניתן לעשות שימוש בישומים אלו. לכן אחוז המשתמשים בהם במגזר החרדי נמוך מהמשתמשים בהם במגזר היהודי הכללי.
- 2.לשלם במזומן וכמה שיותר (ל"ת)דרור 11/01/2024 19:06הגב לתגובה זו
- 1.האח הגדול (ל"ת)יוני 10/01/2024 13:12הגב לתגובה זו

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.