כמה מההורים למדו באקדמיה? ומה סיכויי הקבלה למי שהוריו אינם כאלה?

נתונים חדשים של הלמ"ס אודות השפעת הרקע ההשכלתי של ההורים על לימודים הבנים והבנות באקדמיה מתפרסמים ומחזקים את הטענות לפיהן קשה יותר להתקבל כאשר ההורים עצמם אינם בעלי השכלה אקדמית; ומה לומדים אלו שמתקבלים?
דור עצמון |

שנת הלימודים האקדמית תשפ"ג נפתחה היום והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת נתונים בדבר השכלה אקדמית של הורים באוכלוסייה. לפי הנתונים, בשנת 2021, לכ-60% מבני 5-40 היו הורים חסרי השכלה אקדמית, וככל שהאוכלוסייה צעירה יותר, חלקם של אלו שהוריהם חסרי השכלה אקדמית נמוך יותר – מחצית בגיל 5 לעומת שני שלישים בגיל 40.

בקרב היהודים שאינם חרדים חלה העלייה החדה ביותר באחוז אלו שלהוריהם השכלה אקדמית – 36% בקרב בני 40, לעומת 64% בקרב בני 7 - עלייה של 78% (התייחסות היא לגיל 7 כיוון שהזיהוי של ילדים חרדים אפשרי מהכניסה למוסדות חינוך סביב גיל 6). בקרב האוכלוסייה הערבית חלה מגמת עלייה משמעותית - 14% בקרב בני 40 לעומת 31% בקרב בני 7, עלייה של 121%. עם זאת, הפער בין האוכלוסייה הערבית לבין האוכלוסייה היהודית הלא חרדית נשאר יציב. באוכלוסייה החרדית מגמת העלייה באחוז אלו שלהוריהם השכלה אקדמית איטית יותר – 19% בקרב בני 40 לעומת 24% בקרב בני 7, עלייה של 26% בלבד. לפיכך, הפער בין האוכלוסייה החרדית לבין האוכלוסייה היהודית שאינה חרדית גדל עם הירידה בגיל.

מה הסיכוי להיכנס להשכלה הגבוהה?

נתוני הלמ"ס מאששים את הידוע - בהשוואה לילדים להורים אקדמאים, ילדים להורים חסרי השכלה אקדמית נכנסים פחות להשכלה גבוהה, מתקבלים למוסדות פחות סלקטיביים ולומדים בתחומים פחות מתגמלים כלכלית ומדעיים.

בקרב הגילים השכיחים לכניסה להשכלה גבוהה (18-30), הסיכוי של מי שהוריו חסרי השכלה אקדמית להיכנס להשכלה גבוהה, הוא חצי מהסיכוי של מי שלפחות לאחד מהוריו השכלה אקדמית. בהמשך לכך, הסיכויים של מי שהוריו חסרי השכלה אקדמית ללמוד באוניברסיטה, הוא שליש מזה של מי שלפחות לאחד מהוריו השכלה אקדמית. הסיכוי של מי שהוריו חסרי השכלה אקדמית ללמוד רפואה, הוא שמינית מזה של מי שלפחות לאחד מהוריו השכלה אקדמית.

במקביל, הכניסה להשכלה גבוהה לפני גיל 20 מושפעת במיוחד מהשכלת ההורים – בקרב בני 18 שלאחד מהוריהם השכלה אקדמית, אחוז הנכנסים להשכלה גבוה פי חמישה מאלו שהוריהם חסרי השכלה אקדמית. ניתן לייחס זאת לכניסה מוקדמת להשכלה גבוהה של ילדים להורים בעלי השכלה אקדמית באמצעות תוכניות מצוינות בתיכון.

קיראו עוד ב"בארץ"

איפה לומדים?

הסיכוי של מי שהוריו חסרי השכלה אקדמית להיכנס ללימודי השכלה גבוהה קטן בכל סוגי המוסדות האקדמיים מהסיכוי של מי שלאחד מהוריו יש השכלה גבוהה. עם זאת, במכללות האקדמיות ובמכללות האקדמיות לחינוך ההשפעה של השכלת ההורים פחותה, והסיכוי של מי שהוריו חסרי השכלה אקדמית ללמוד בהן עומד על כ-71% מהסיכוי של מי שלאחד מהוריו השכלה אקדמית. מנגד, בלמידה באוניברסיטאות קיים פער משמעותי, והסיכוי של מי שלאחד מהוריו השכלה אקדמית ללמוד באוניברסיטה גבוה פי 3 מהסיכוי של מי שהוריו חסרי השכלה אקדמית.

מה לומדים?

הסיכוי של מי שהוריו חסרי השכלה אקדמית ללמוד לתואר מתחום מדעי החברה או מתחום מדעי הרוח הוא 61% ו-58%, בהתאמה, מהסיכוי של מי שלאחד מהוריו השכלה אקדמית. מנגד, הסיכוי ללמוד לתואר בתחום ההנדסה והאדריכלות הוא 38%, ובתחום מדעי הטבע, המתמטיקה והחקלאות – פחות משליש (28%). התחום הבולט ביותר הוא רפואה; הסיכוי של מי שלאחד מהוריו השכלה אקדמית ללמוד רפואה גבוה פי שמונה מהסיכוי של מי שהוריו חסרי השכלה אקדמית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.