חוק הארכת החל"ת לבני 45 ומעלה ייתן מענה גם לגילאי 67 ומעלה?
בדיון בוועדת הכספים על חוק החל"ת שמקדמת הממשלה כדי להאריך את חל"ת הקורונה לבני 45 ומעלה שמתקשים לשוב למעגל העבודה הודיעו שרי הממשלה כי במסגרת החוק יינתן מענה גם לבני 67 ומעלה, שעקרונית יוצאים לפנסיה אך חלקם ממשיכים לעבוד.
שר הרווחה, מאיר כהן אמר: "לא צריך להיות ויכוח סביב השולחן הזה, יוצאים להחלטה לגבי 45, היא צריכה להיות תקפה לגבי 67 ומעלה. אנחנו פונים ודורשים שהתוספת תהיה 3 חודשים תשלום של 90%, מה שמקבלים בני 45, צריכים לקבל גם אנשים בני 67. גם אנחנו לא רוצים להפוך את זה לקצבה, אבל אסור שתהיינה פשרות זה הגיל, אלה האנשים, הם חיים אתנו. החוק לא יעבור בלי זה".
השרה לשוויון חברתי, מירב כהן הוסיפה: "המענק של בני ה-67 הוא מענק צנוע מלכתחילה עבור אלה שעובדים כדי לשרוד, בגלל דחיפות הזמנים אמרנו שנתקן את זה כאן בוועדה ולא נעכב את החקיקה ונעבור את הדד ליין, לכן אמרנו שנעשה את זה כאן יחד עם חברי הכנסת. סיכמנו שנעשה את התיקונים כאן, אותו כלל יחול על בני ה-45 פלוס ובני ה-67 פלוס. כך או כך מדובר על פתרון קצר טווח, אנחנו צריכים במקביל ליצור פתרון למציאת עבודה עבור בני גילאים אלה שמנסים לחזור לעבודה ונתקלים בקושי".
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "מהשיחות שלי עם משרד האוצר יש רצון להגיע למתווה הזה, משרד האוצר בודק את הקופסאות ונקבל החלטה לגבי ה-67 פלוס. החוק הזה לא יעלה לקריאה שנייה ושלישית בלי שיהיה פתרון".
- הצעירים הישראלים עובדים פחות - ירידה בשיעורי התעסוקה בניגוד לעולם המערבי
- מספר דורשי העבודה ירד בספטמבר ב-7.2% - בעיקר בקרב נשים וחרדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ח"כ מיכאל מלכיאלי הוסיף: "בקרוב יפסקו תשלומי החל"ת למפוטרי הקורונה. בני 45 + הוחרגו מהחוק עקב הקושי להשתלב בעבודה. מה ההבדל בינם לבין מי שהגיע לגיל פרישה? (גיל 67). זו לא לזכות לדאוג להם אלא חובתנו"
- 3.אלי 29/06/2021 14:59הגב לתגובה זוזה קרה בגלל שקבלנים .ניצלו עובדים ב לא דעגו .לפנסיה .גם ביבי השם ..לא דעג לעובים .רק למילירדרים ..שלו ...
- 2.זה קרה .בגלל שמפעלים ניצלו עובדים לעבודה דרך קבלנים . (ל"ת)אלי 29/06/2021 14:57הגב לתגובה זו
- 1.עד היום קיבלתי 2700 שקל כל חודש עזה עזר לי מאד. אנ 29/06/2021 13:41הגב לתגובה זועד היום קיבלתי 2700 שקל כל חודש עזה עזר לי מאד. אני מבקש מוועדת הרווחה לא לזרוק אותנו ולהמשיך לעזור לנו. תודה.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
