זינוקים באג"ח הקונצרני: אפריקה כב עלתה 7.8% ופולישק א עלתה 16%

שוק המניות תופס כרגע את הבכורה, המאקרו ושוק האג"ח ממשיכים להכתיב את הכיוון

בשבועות האחרונים אנו עדים לפריחה מחודשת של שוק המניות, לתופעה הזו יש מספר סיבות, החשובה מביניהם היא ההתאוששות בשוק האג"ח, אשר החזיר למשקיעים בחזרה את האמון ביכולת החברות לשרת את החוב, ובכך כספים שנראו אבודים לחלק מהמשקיעים, הופכים להיות יותר ויותר מוחשיים.

סיבה נוספת לעליות בשוק המניות, היא העדר האלטרנטיבות, נושא ששב והתחדד בגלל העליות בשוק האג"ח שתוצאותיו נראות בטבלת התל-בונד להלן:

התשואות בשוק האג"ח נראות לפתע נמוכות למשקיעים, והאלטרנטיבה לתשואה גבוה יותר, נמצאת בשוק המניות ושוק האג"ח המסוכנות. עידוד מסוים יכולים לשאוב משקיעים באפיקים אלו מדברי פול מקולי, אחד מבכירי מנהלי פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם שהעריך כי הריבית בארה"ב לא תעלה עד שנת 2011: לא רק שאני אומר זאת מעצם היותי חזאי מקצועי, אלא אנו בונים את תיקי ההשקעות שלנו על סמך ההערכה הזו", הדברים נאמרו בעקבות המשך הנתונים המעידים על התכווצות בנתוני התמ"ג של הכלכלה האמריקנית שהראו כי זה ירד ב1% ברבעון השני של השנה, וכן נתונים שהראו על המשך החולשה של הצרכן האמריקני .

"הדבר המדאיג אותי ביותר הוא ירידה חדה בביקוש המצרפי העולמי ביחס להיצע הפוטנציאלי. קשה להעריך מה כיוונו של הביקוש המצרפי בסקטור הפרטי בזמן שהעולם כולו נמצא בתהליך של דה-מינוף והדגש הוא על חיסכון".

המשקיעים בוחרים להיאחז בנתוני הכלכלה השלילית בכדי להצדיק ריבית נמוכה ובכך להתעלם מכך שלנתונים אלו, אם ימשיכו להצטבר ,תהיה שפעה שלילית מאוד על השווקים .

עכשיו כאשר כבר השתמשו כבר במרבית הכלים בכדי לעזור למשקים לצאת מהמשבר, חשופים המערכות הכלכליות בעולם למשברים יותר מתמיד, וכמעט ללא כלים בכדי להתמודד עם משבר כזה אם יתרחש.

מהמתרחש בשווקים:

שוק האג"ח ממשיך במסעו צפונה, כאשר אג"ח הממשלתיות עלו היום בשעורים חדים של עד 0.8% באג"ח הארוכים, וזאת ניתן להסביר בצפייה כי הריבית לא תעלה כפי שציינו בתחילת הסקירה.

מדדי התל בונד עלו ב-0.9% בממוצע, ושוב הסיבות הן האווירה החיובית בשווקים והזרימה של כסף לכיוון מדדים אלו. סיבה נוספת לעליה במדד התל-בונד 40 היא העלייה המטאורית של אג"ח של אפריקה שהן חלק ממדד זה ,אג"ח אלו עולות כרגע בכ-6% וזאת לאחר שעלה בשבועיים האחרונים בכ-20%.

אג"ח האחרות של אפריקה גם הן עולות בחדות כאשר אג"ח 22 עולה בכ-8% . הסיבות לעליות הן הודעות של אפריקה על פרויקט בשוק הרוסי , תוך שידור תחושת "עסקיים כרגיל" מכיוון שוק זה. מבחינת אפריקה , כל עתידה ועברה טמון בשוק הרוסי וביכולת של אפריקה להפיק ממנו תזרים מזומנים.

הנפקות:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?