גז נפט אסדה תמר
צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

הושלמה עסקת מאגר תמר בין SOCAR ו-UNION ENERGY

יוניון אנרג׳י, שבבעלות אהרון פרנקל, השלימה הקצאה של כ־48.3% ממניותיה במאגר הגז תמר לחברת SOCAR, הנמצאת בבעלות ממשלת אזרבייג'ן

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה גז טבעי

חברת יוניון אנרג׳י, שבשליטת איש העסקים אהרון פרנקל, השלימה את העברת מניותיה לחברת האנרגיה הלאומית של אזרבייג׳ן, SOCAR. במסגרת העסקה, הקצתה יוניון כ־48.3% ממניותיה במאגר תמר ל-SOCAR, שמצטרפת לשותפות האסטרטגית במאגר לצד  Chevron Corp. Chevron ומובאדלה. העסקה, שנחתמה לפני כחצי שנה, הושלמה לאחר קבלת האישורים מרשות התחרות וממועצת הנפט.

כאמור, יוניון אנרג׳י, המחזיקה כ־14.5% במאגר תמר, הקצתה כ־48.3% ממניותיה ל־SOCAR. SOCAR תחזיק לאחר העסקה בכ־10% מהמאגר: כ־7% דרך מניות יוניון אנרג׳י וכ־3% נוספים באמצעות רכישת כ־17.9% ממניות תמר פטרוליום, מידי אהרון פרנקל (שצמצם את אחזקתו בתמר פטרוליום, שעמדה על כ-25%). לפי יוניון, המהלך נשמר תוך שמירה על יציבות מבנה הבעלות במאגר, ללא שינוי בהרכב המפעילים, ונתפס כתוספת יציבה לחיזוק המערך ההשקעתי.

רווח שעולה על מיליארד שקל - אהרון פרנקל מוכר 10% ממאגר תמר לחברת האנרגיה של אזרבייג'ן

אהרון פרנקל, בעלי יוניון אנרג׳י, מסר: "השלמת העסקה תאפשר לחברה המשותפת לקדם עסקאות נוספות בתחום האנרגיה בישראל ובאזור." מחברת יוניון אנרג׳י נמסר כי מדובר באירוע מהותי לשוק האנרגיה המקומי והאזורי: "המהלך מבטא שיתוף פעולה בין שני שחקנים אסטרטגיים, ופועל לחיזוק משק הגז הישראלי והאזורי." עוד נמסר כי שיתוף הפעולה אינו רק עסקי, אלא גם מהווה נדבך נוסף בקשרי הידידות והאמון בין ישראל לאזרבייג׳ן, ומחזק את שיתוף הפעולה הדיפלומטי, הכלכלי והביטחוני בין המדינות.

SOCAR היא חברת האנרגיה הלאומית של אזרבייג'ן, והגדולה ביותר הפועלת בים הכספי. החברה פועלת לאורך כל שרשרת הערך של תעשיית האנרגיה – מחיפושי גז ונפט ועד שיווק, תשתיות ושירותים נלווים – ונחשבת לאחת השחקניות המשמעותיות ביותר בזירה הבינלאומית. במרץ העניק משרד האנרגיה והתשתיות רישיון חיפוש גז טבעי לקונסורציום בינלאומי שכלל את החברה, ובמהלך הטקס הרשמ של משרד האנרגיה, התארח שר הכלכלה האזרי מיקאיל ג’בארוב, שגם מכהן כיו"ר SOCAR.  בהקשרים גיאו-פוליטיים, חברת SOCAR השקיעה רבות בטורקיה, והשקעותיה הסתכמו ב-18.5 מיליארד דולר ב-17 השנים האחרונות.


לאחרונה, כתבנו על כניסתו של אהרון פרנקל כמשקיע אסטרטגי באלוני חץ ועל אסטרטגיה אפשרית של הגדלת החזקותיו ואת אחיזתו בחברה.

פרנקל רואה את מניית אלוני חץ יורדת; אבל, לא בטוח שמגע הקסם אבד

קיראו עוד ב"בארץ"

בדוחות הרבעון הראשון של 2025, תמר פטרוליום הראתה רווח נקי של 10.3 מיליון דולר, שהיווה ירידה לעומת רווח של 16.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת בעיקר מהעלייה בהיטל רווחי נפט וגז, שהסתכם בכ-23 מיליון דולר, לעומת כ-14.9 מיליון דולר בשנה שעברה, בשל עלייה ברווחי פרויקט תמר ושיעור ההיטל החל. 

הכנסות החברה בניכוי תמלוגים הסתכמו בכ-67 מיליון דולר, ירידה קלה לעומת כ-67.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. כמות הגז שנמכרה מכלל מאגר תמר עמדה על כ-2.61 BCM (נתון ל-100%), לעומת כ-2.64 BCM ברבעון המקביל. עיקר ההכנסות נרשמו מול חברת החשמל (כ-37%), Blue Ocean Energy (ייצוא למצרים כ-39%) ודליה אנרגיות (כ-10%). עלות ההפקה ברבעון עלתה מעט ל-11.4 מיליון דולר. 

הוצאות המימון נטו ירדו ל-6.7 מיליון דולר לעומת 8.3 מיליון דולר ברבעון המקביל, בעיקר בשל ירידה בהוצאות מימון על אג"ח. הרווח לפני מס עמד על כ-13.5 מיליון דולר, ירידה חדה לעומת 21.5 מיליון דולר בשנה שעברה, אך תזרים המזומנים מפעילות שוטפת דווקא עלה ל-41.9 מיליון דולר, לעומת 37.6 מיליון דולר, ועמד על 55.5 מיליון דולר לפני מיסים והיטלים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 25/06/2025 17:38
    הגב לתגובה זו
    אם עשרה אחוז שווים למעלה ממיליארד דולר ובהנחה שליויתן גדול פי שניים מתמר אז כמה הוא שווה אשמח לדעתכם.
סופרמרקט אינפלציה קניות
צילום: תמר מצפי

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות

אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אינפלציה OECD

מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.

בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!

המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD  

www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf


תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם

כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.