תוכנית הביו-דלק של יפן: איך להרוויח מזה?
בדומה לשבוע שקדם לו, חזר בשבוע שעבר התרחיש האופייני כל כך לתקופה האחרונה: עליות במחירי רוב הסחורות וירידות תלולות של מדדי המניות בארצות הברית, גם הדולר הוסיף להיחלש בשבוע שעבר ב-1.19% בהשוואה לאירו. ביום שישי האחרון לפני תחילת המסחר בארצות הברית התפרסמו נתונים מעודדים יחסית על הכלכלה האמריקאית: ההכנסה הפרטית הממוצעת עלתה בחודש מאי ב-1.9%, ההוצאה הפרטית עלתה ב-0.8%, וליבת האינפלציה הנגזרת מנתוני הצריכה הפרטית עלתה במאי ב-0.1% בלבד. כל אלו נתונים טובים מהתחזיות, אבל גם הם לא הצליחו להביא להתאוששות בשוק המניות.
מחירי האנרגיה הוסיפו לעלות בשבוע שעבר: מחיר הנפט המשיך לנסוק בכל פעם לשיא חדש וסגר ב-140.21 דולר לחבית, עלייה שבועית של 3.6%. זאת, לאחר שבמסחר התוך יומי ביום שישי שעבר כבר הגיע מחירו ל-142.99 דולר לחבית, מחירו הגבוה בכל הזמנים. מחיר הנפט להסקה עלה ב-4.3% ל-3.93 דולר לגלון, מחיר הבנזין עלה ב-1.7% ל-3.52 דולר לגלון, וגם מחיר האתנול עלה באותו שיעור ל-2.92 דולר לגלון, ומחיר הגז הטבעי עלה ב-1.6% ל-13.20 דולר למיליון BTU.
מחירי הסחורות החקלאיות, מלבד האורז, עלו עלייה תלולה בשבוע שעבר: התירס ב-4.6%, החיטה ב-3.4% והסויה ב-3.2%. מחיר הסוכר עלה בשיעור הגבוה ביותר מבין כל הסחורות בשבועיים האחרונים: 7.2% בשבוע האחרון ו-13.4% בשבוע הקודם. לעומתן ירד מחיר האורז ב-6.7% ל-18.69 סנט לפאונד.
מבין המתכות התעשייתיות עלו מחירי הפלדה, הנחושת והבדיל, וירדו מחירי האבץ, האלומיניום, העופרת והניקל. מתחילת השנה כבר עלה מחיר הנחושת ב-28%, ומחיר הסגירה שלו ביום שישי שעבר ב-COMEX, חטיבת המסחר במתכות של בורסת הסחורות של ניו יורק, היה 3.88 דולר לפאונד, קרוב מאוד למחירו הגבוה ביותר אי פעם, שנקבע ב-11 במאי 2006 4.03 דולר לפאונד. הדבר מפליא למדי לנוכח ההאטה בצמיחה הכלכלית העולמית, כיוון שמחיר הנחושת מושפע מאוד מהפעילות הכלכלית בעולם והוא מדד חשוב להערכת מגמת הכלכלה העולמית.
מחירי הזהב והכסף הוסיפו לעלות גם בשבוע שעבר, הזהב ב-3.1% ל-931.3 דולר לאונקיה, והכסף ב-1.3% ל-17.62 דולר לאונקיה. לעומתם ירד מעט מחיר הפלטינה ב-0.2% ל-2,059.1 דולר לאונקיה, והפלדיום ירד ב-1.7% ל-471.2 דולר לאונקיה.
אם נסכם את השבוע שעבר: מדד מחירי הסחורות המשוקלל, Reuters/Jefferies CRB, המורכב מחוזים עתידיים על 19 סחורות שונות, עלה ב-1.98%. זאת בהשוואה לירידה שבועית של 3.0% במדד המניות האמריקאי, S&P 500, ושל 3.76% במדד מניות הנאסד"ק.
אתנול מאורז ותוכנית הביו-דלק של יפן
במאמר שהתפרסם לאחרונה בעיתון הכלכלי היוקרתי "וול סטריט ג'ורנל" מסופר על תוכנית חדשה של ממשלת יפן להפיק אתנול מאורז. לכאורה הדבר מפתיע מאוד בעיקר בהתחשב בבהלה העולמית לאורז השנה והעלייה התלולה במחירו בחודשים הראשונים של השנה. אולם מסתבר שיפן, שמייבאת כמעט את כל מוצרי המזון שלה, מצליחה לספק את כל צרכיה בכל הנוגע לאורז (וזה לא מעט, היפני הממוצע צורך כ-60 ק"ג אורז לשנה, יותר מפי 4 מהאמריקני הממוצע), ועדיין נשאר לה עודף כושר ייצור.
מכיוון שהאורז היפני משובח ביותר ומחירו גבוה מאוד, הוא אינו מתאים ליצוא, כך שאיכרים רבים נאלצו להפסיק לעבד את שדות האורז מכיוון שאין שוק לתוצרתם. בין השאר בעקבות זאת החליטה ממשלת יפן לסבסד גידול של אורז מאיכות נמוכה בעלות מינימלית לצורך ייצור אתנול. יפן משתמשת בנפט ל-44% מצריכת האנרגיה שלה וכמעט כולו מיבוא, כך שתוספת אתנול לבנזין במדינה יכולה להביא לחיסכון ביבוא הנפט, שמחירו כידוע מאמיר מיום ליום.
בשנה שעברה החלה קבוצה של איכרים יפנים המאוגדים בקואופרטיב בפרויקט של גידול אורז לצורך הפיכתו לאתנול במימון ממשלתי חלקי. מפעל ראשון לזיקוק האתנול מהאורז אמור להתחיל לפעול בשנה הבאה. באי הצפוני של יפן, הוקאידו, יצרנית המשקאות האלכוהוליים Oenon Holdings (שייצרה במקור את המשקה האלכוהולי היפני הידוע סאקי מאורז) מקימה בעידוד ממשלתי מפעל לייצור אתנול מאורז. דרך אגב, ההבדל היחידי בין אתנול המשמש לדלק לבין משקאות חריפים, כמו וודקה או וויסקי, הוא ריכוז האלכוהול.
האתנול מיוצר בברזיל בדרך הזולה ביותר, מקנה סוכר, ועלות הייצור שם היא בין 40 ל-79 דולר לחבית, הרבה פחות ממחיר הנפט הנוכחי. בארצות הברית מייצרים אתנול מתירס, ועלות הייצור שם היא בין 95 ל-127 דולר לחבית. על מנת לעודד את ייצור האתנול בארצות הברית ולמנוע יבוא זול מברזיל מטילה ארצות הברית מס של 22.7 דולר לחבית ועוד היטל נוסף בשיעור של 2.5%.
מחיר האורז ירד בסיכום שבועי ב-6.7%. חוזה עתידי לחודש יולי 2008 בבורסת הסחורות של שיקגו נסגר ביום שישי שעבר במחיר של 20.92 סנט לפאונד, ממחיר השיא שלו 24.68 סנט לפאונד ב-24 באפריל השנה כבר ירד מחיר האורז ב-24.3%. מחיר האורז במחירים ריאליים הגבוה ביותר נרשם בשנת 1973, מחירו הגיע אז ל-21 סנט לפאונד, מחיר השקול ל-1.03 דולר בדולרים של היום מתואמים לאינפלציה.
איך משקיעים באורז?
המסחר באורז מתנהל בבורסת הסחורות של שיקגו, CBOT. חוזה סטנדרטי מתייחס למידה המשונה אלפיים hundredweight (מאה פאונד) של אורז – Rough Rice, שסימולו RR. מחיר האורז לחוזה הקרוב היה ב-27 ביוני 18.69 דולר למאה פאונד, כך שמחיר החוזה היה 37,380 דולר. הביטחונות ההתחלתיים הנדרשים הם 1,620 דולר בלבד לכל חוזה. אפשר גם לסחור בבורסת CBOT באופציות על החוזים העתידיים באורז: כל אופציה מתייחסת לחוזה אחד על אלפיים hundredweight אורז. מי שמעריך שמחיר האורז ירד בקרוב יכול גם "למכור שורט" חוזה על האורז או לרכוש אופציית put על חוזה עתידי.
בשלב זה אין בנמצא תעודות סל לאורז. משקל האורז בתעודת הסל לסחורות חקלאיות המבוססת על מדד ג'ים רוג'רס לסחורות חקלאיות RJA הוא 1.43% בלבד.
השינויים העיקריים במחירי הסחורות בשבוע שעבר:
סחורות שמחירם עלה, שיעור העלייה באחוזים: סוכר – 7.2%, פלדה – 5.1, תירס – 4.6%, נפט להסקה – 4.3%, שיבולת שועל – 4%, קפה – 3.7%, נפט – 3.6%, רכז תפוזים – 3.4%, חיטה – 3.4%, סויה – 3.2%, זהב – 3.1%, בנזין – 2.3%, בדיל – 2.2%, כותנה – 1.8%, אתנול – 1.7%, קקאו – 1.7%, גז טבעי – 1.6%, נחושת – 1.4% וכסף – 1.3%.
סחורות שמחירם ירד, שיעור הירידה באחוזים: אורניום – 12.9%, חזיר לפיטום – 7.4%, אורז – 6.7%, ניקל – 4%, עופרת – 4%, עץ – 3.2%, פלדיום – 1.7% ואלומיניום – 1.2%.
* הכותב הוא אנליסט גלובלי בפרגון, מערך ניהול השקעות חו"ל של כלל פיננסים בטוחה.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה?
מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים.
אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים נמוכים יותר.
אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר.
אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.