מחפשים את המניות הנכונות להיום? בתי ההשקעות הגדולים בוחרים
מה-9 בספטמבר רשמו המדדים המובילים עלייה של כ-18%, הדבר קרה בדיוק לאחר אחד התיקונים היותר אלימים שחוותה הבורסה בשנים האחרונות. התוצאה של מהלך העניינים היא שהציבור בחוץ, כלומר לא לקח חלק בחגיגית העליות. עכשיו זה כמובן כבר לא פשוט, חלק גדול מהמניות כבר נסחר בשיא ופרמיית הסיכון גבוה. לפיכך, החלטנו ב-Bizportal לחפש עבורכם אילו מניות לא ממש נהנו מהתאוששות השוק וצפוי בהן מהלך עליות. פנינו לבתי ההשקעות.
מיטב בית השקעות: ת"א 100 - מבני תעשיה; ביתר -משביר לצרכן
אנליסט מיטב, מוטי ברלינר אומר היום, כי מניית מבני תעשיה נסחרת בדיסקאונט של כ-11%. פעילות החברה מתמקדת במספר תחומים בנדל"ן. לחברה פעילות ברוסיה המבוצעת ע"י החזקה בחברת מירלנד (נסחרת בלונדון), פעילות נדל"ן מניב בישראל הכוללת החזקה במבנים רבים בתחומים שונים המפוזרים בארץ הן באזורי ביקוש והן בפריפריה ופעילות יזום המבוצעת בארץ ובחו"ל. בנוסף, מחזיקה החברה בחברת מונדון אשר פועלת בהודו, פעילות זו נמצאת בחיתוליה כאשר מונדון החלה ברכישת קרקעות בהודו.
פעילות הייזום הוערכה על ידנו בהתאם לפרויקטים השונים ומירלנד הוערכה בהתאם לשווי השוק שלה. האפסייד בחברה עשוי להתקבל מהפעילות בהודו, כאשר כרגע לא ניתן לה עודף שווי. לסיכום, אנו מגיעים לשווי למניה של כ-12.2 שקל, מחיר השוק מייצג דיסקאונט של כ-11% (כאמור ללא מתן שווי עודף להודו).
אנליסטית מיטב רוני שקל בוחרת את מניית המשביר לצרכן ואומרת, כי החברה נסחרת במכפילי 9 ל-2007 ו-7.5 ל-2008, מכפילים נמוכים בהתחשב באפשרויות הצמיחה של החברה ובמכפילים של חברות אחרות בתחום.
רוני אומרת, כי החברה עשתה בשנתיים האחרונות מספר מהלכים על מנת להרחיב את תחומי פעילותה והיקפם. בתחום ההלבשה, אשר מהווה כ-40% מסך הכנסות החברה, הודיעה החברה על רכישת רשת ג'אמפ (המחזיקה גם ברשת האופנה אירית וסריגמיש). להערכתנו, החברה תמשיך להרחיב פעילותה לקטגוריות חדשות, או ע"י רכישת חברות נוספות או באמצעות מתיחת מותג קיים. כמו כן, נראה שהחברה תנצל את הסינרגיה בין החברות בתחום האופנה על מנת לייעל את מבנה ההוצאות של ג'אמפ ואירית. בתחום הקוסמטיקה, פעלה החברה בעבר בשותפות עם חברת קוסמטיקה עולמית אך מכיוון שהשותפות לא נשאה פרי, החל מספטמבר נעשית פעילות זו ע"י המשביר בלבד, כאשר לאחרונה רכשה החברה את השליטה בניו- פארם.
להערכתנו, אומרת רוני, בשנת 2007 כולה יסתכמו הכנסות החברה בלמעלה מ-1.1 מיליארד שקל, כאשר נוכח ההוצאות הקבועות של החברה, עלייה במכירות מובילה לשיפור ברווחיות. מעניקים מחיר יעד של 3.9 שקל.
פסגות אופק: ת"א 100 - כלל עסקי ביטוח, דלתא גליל וסלקום
במחלקת המחקר של פסגות אופק אומרים היום, כי חברות הביטוח בישראל בכלל, וכלל ביטוח בפרט, נסחרות לפי מכפילי רווח ומכפילי הון נמוכים יחסית. להערכתם, ענף הביטוח הינו ענף אטרקטיבי במחירים הנוכחיים להשקעה.
בפסגות אופק בוחרים במניית כלל עסקי ביטוח בשל העובדות שהחברה מאופיינת באיכות ניהול גבוהה ובמבנה עסקי מפוזר ויציב. רכישת פעילות הביטוח בארה"ב, שהושלמה במאי, וכן רכישת קופות הגמל של דיסקונט הצפויות לתרום מקורות רווח חדשים לחברה מהמחצית השניה של 2007. עוד מוסיפה מחלקת המחקר כי חשוב לזכור שבחודש מרץ 2007 קיבלה קבוצת IDB הצעה למכור את האחזקה בכלל ביטוח במחיר גבוה מהותית מהשוק (2 מיליארד דולר) אך סירבה. הדבר ממחיש את הפוטנציאל שרואה הקבוצה בכלל ביטוח.
מנייה נוספת שמציינים בפסגות הינה דלתא גליל, זאת בשל היותה מהחברות המובילות בעולם ליצור הלבשה תחתונה, הנסחרת בשווי של כ- 70% מהונה העצמי. החברה נמצאת כיום בתוכנית ההבראה הרביעית, שבניגוד לקודמותיה כוללת גם התייעלות מחמירה במטה התפעולי בישראל. להערכת פסגות, הסיכון בתוכנית ההבראה הינו נמוך, מאחר וכבר כיום כ- 75% מהכנסות החברה מניבות רווח תפעולי ממוצע של כ-8%. ציפיות מחלקת המחקר היא שתוצאות הרבעון השלישי של 2007 יצביעו על תחילתו של מפנה בעסקי החברה אשר יתחזק במהלך 2008.
לסיום בוחרים בפסגות את מניית סלקום - ומכתירים אותה כמניית דיווידנד. "סלקום צפויה לפרסם תוצאות טובות לרבעון השלישי המצביעות על המשך תוואי של צמיחה והתייעלות. ההכנסות צפויות לעלות על רקע גידול במספר המנויים ועליה בהכנסות משירותי תוכן. נוכח הצמיחה במשק והעלייה ברמת החיים אנו מעריכים כי תהליכים אלו ימשכו וכי תתאפשר עלייה במחיר השירותים, ללא נזק של עזיבת לקוחות".
"אנו סבורים כי סלקום מהווה השקעה תזרימית נאותה כמניית דיבידנד. בחודשיים האחרונים סבלה מניית החברה ממימושים ע"י גופים שהחזיקו פחות מ-5% לאחר סיום תקופת החסימה. בשל המימושים מניית סלקום הניבה תשואה אפסית לעומת תשואה של מעל 10% שהניבה מניית פרטנר. כיום נסחרת סלקום בדיסקאונט של כ- 15%, בעוד שפרטנר נסחרת להערכתנו במחיר מלא. אנו מעריכים כי ירידת לחץ המימושים תתרום לתיקון העיוות", אומרים בפסגות.
כלל פיננסים: מניות הנדל"ן - אלקטרה נדל"ן ואפריקה מגורים
מניית אלקטרה נדלן, הפועלת בתחום הנדל"ן המניב, נסחרת בדיסקאונט משמעותי של כ-26%, כך מוסר היום האנליסט כלל פיננסים,בני דקל. החברה, הפועלת בתחום הנכסים המניבים, סגרה חוזים ארוכי טווח עם שוכרים בעלי דירוג אשראי גבוה. הנכסים המוחזקים על ידי החברה הם מסוג קלאס a ו b וממוקמים באיזורים אטראקטיבים, עובדה המאפשרת לחברה לממש נכסים אלה בעתיד.
ההסבר לדיסקאונט המשמעותי, לדברי דקל, נובע ממשבר חפציבה אשר גרם להרבה פעילים בשוק ההון לקשר ולא בצדק את אלקטרה נדלן לתחום הנדל"ן היזמי. פגיעה נוספת ספגה המנייה מכיוון משבר האשראי העולמי, עובדה אשר אינה פוגעת בעסקי החברה המשכירה את נכסיה לשוכרים יציבים בעלי דירוג אשראי גבוה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".