BYD (X)BYD (X)
שוק הרכב

BYD עוקפת את טסלה במסירות רכב רבעוניות; XPeng וניאו מחזקות נוכחות בשוק הסיני

בעוד שטסלה ממשיכה להציג ירידה בהיקף המסירות, שלוש יצרניות הרכב הסיניות מציגות תוצאות חיוביות לחודש יוני ולרבעון השני כולו, עם גידול מתמשך, קצב השקה גבוה ותמיכה רגולטורית מקומית; אילון מאסק תחת לחץ

עמית בר |
נושאים בכתבה BYD טסלה

BYD, יצרנית הרכב הגדולה בסין, סיכמה את חודש יוני עם מסירה של 377,628 כלי רכב נוסעים. מתוך כלל המסירות, 206,884 היו רכבים חשמליים מלאים, בעוד היתר הם דגמים היברידיים נטענים. מדובר בעלייה של כ־11% לעומת יוני 2024, אז נמסרו 340,211 רכבים, מתוכם 145,179 חשמליים.

בסיכום הרבעון השני, BYD מסרה כ־1.13 מיליון רכבים,  מה שמציב אותה, לפני טסלה במסירות העולמיות. טסלה צפויה לדווח על כ־385 אלף רכבים בלבד בתקופה זו, ירידה של 13% לעומת הרבעון המקביל.

היכולת של BYD לספק רכבים בקצב גבוה נובעת ממבנה תפעולי מבוסס על אינטגרציה אנכית: ייצור עצמאי של סוללות, תוכנה, מערכות הנעה ושלדות. בנוסף, החברה נהנית מרשת הפצה נרחבת בסין ובמספר שווקים בינלאומיים חדשים, כולל בדרום אמריקה, אוסטרליה ודרום־מזרח אסיה. ההתרחבות למדינות נוספות באירופה ותחילת שיווק רכבים ביפן מחזקים את נוכחותה בשוק העולמי.

XPeng קופצת במכירות 

XPeng מסרה ביוני 34,611 רכבים, בהשוואה ל־10,668 באותו חודש אשתקד – קפיצה של מעל 220%. תחזית החברה לחודש עמדה על 36 אלף, כך שהמספר בפועל נמצא מעט מתחת לרף, אך עדיין נחשב גבוה ביחס לציפיות מתחילת השנה.

המסירות החצי־שנתיות מגיעות ל־197,189 רכבים – יותר מהמספר הכולל של רכבים שמסרה החברה במהלך כל שנת 2024. לכך תרם דגם ה-MONA החדש, שמיועד לפלח השוק של רכבים קומפקטיים במחיר נגיש, ומיוצר בשיתוף פעולה עם קבוצת דידי.

מניית XPeng רשמה עלייה של 51% מתחילת השנה, מה שמציב אותה כאחת מהשחקניות הבולטות בשוק הרכב החשמלי בבורסות הגלובליות. הנהלת החברה מסרה כי בכוונתה להרחיב את קו הדגמים בשוק הביתי, לצד האצת השיווק באירופה והכנות לכניסה ראשונית לשוק המזרח־תיכוני.

ניאו גם צומחת

ניאו דיווחה על מסירת 24,925 רכבים ביוני – גידול של 17.5% בהשוואה ל־21,209 רכבים ביוני בשנה הקודמת. התחזיות דיברו על מסירות של 26 אלף רכבים, אך גם כך, למרות הירידה לעומת התחזית,  מדובר במספר שמראה על שיפור מתמשך בקצב ההפצה של החברה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בניגוד לשנים קודמות שבהן ניאו שמה דגש כמעט בלעדי על רכבי פרימיום, החברה הכריזה כי תרחיב את פעילותה לשוק ההמוני באמצעות מותג חדש, שיתמקד בדגמים בטווח מחירים נמוך מ־30 אלף דולר. בנוסף, ניאו ממשיכה לקדם את רשת תחנות החלפת הסוללה שלה, פתרון לוגיסטי שנמצא בשימוש בעיקר על ידי לקוחות עסקיים ונהגי ציי רכב.

בהיבט השוק, מניית ניאו ירדה בכ־21% מאז תחילת השנה, בין השאר בעקבות שחיקה בשולי הרווח והמשך התחרות מבית, בעיקר מצד BYD ו־XPeng.

טסלה - עיכוב בדגמים חדשים, תחרות גוברת וירידה במכירות

ההערכה בשוק היא שטסלה תדווח כאמור כי ברבעון השני נמסרו כ־385 אלף רכבים. מדובר בירידה של 13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז נמסרו 444 אלף רכבים. גם ברבעון הראשון נרשמה ירידה דומה, מה שמעיד על האטה ממושכת בפעילות.


הירידה נובעת מתחרות חזקה מצד יצרניות סיניות, האטה בביקושים בצפון אמריקה ואירופה, ועיכובים בהשקת הדגם המוזל שצפוי להוות מנוע צמיחה מרכזי. המוצר החדש בתחום התחבורה האוטונומית – שירות רובוטקסי באוסטין, עדיין נמצא בשלבים ניסיוניים, וההשפעה המסחרית שלו מוגבלת בשלב זה.

במקביל, מניית טסלה ירדה בכ־21% מתחילת השנה, בעוד שמדד S&P 500 עלה בכ־5%. 


שאלות ותשובות – מגמות, מספרים והשוואות בשוק הרכב החשמלי


כמה רכבים מסרה BYD ברבעון השני של 2025?

כ־1.13 מיליון רכבים, מתוכם מעל 606 אלף חשמליים. מדובר במספר הגבוה משמעותית מזה של טסלה.

מה קצב הצמיחה של XPeng ביוני האחרון?

גידול של כ־224% לעומת יוני 2024 –
מ־10,668 רכבים ל־34,611.

כמה רכבים מסרה ניאו במחצית הראשונה של השנה?

על פי הנתונים החודשיים והתחזיות, ניאו מסרה למעלה מ־70 אלף רכבים במחצית הראשונה של 2025.

מהם היעדים המרכזיים של XPeng למחצית השנייה של 2025?


השקת דגם חדש נוסף, הרחבת מכירות באירופה, והכנות כניסה ראשונית לשוק המזרח־תיכוני.

אילו גורמים מרכזיים גרמו לירידה במכירות טסלה?

שחיקה בביקושים באירופה ובארה"ב, עלייה בתחרות מהשוק הסיני, והיעדר חידוש בדגמים במקביל לעיכובים בדגם
מוזל מתוכנן.

האם BYD מציעה רק רכבים חשמליים?

לא. החברה משווקת גם רכבים היברידיים נטענים לצד דגמים חשמליים מלאים.

מה אסטרטגיית החדירה של ניאו לשוק ההמוני?

השקת מותג עצמאי נוסף שיתמקד בדגמים בטווח
מחירים נגיש, ייצור גמיש ומערך שירות ייחודי שמבוסס בין השאר על החלפת סוללות.

כיצד הגיבה מניית טסלה לנתונים האחרונים?

ירידה של כ־21% מתחילת השנה, על רקע שחיקה בהכנסות, תחרות גוברת ומבנה עלויות פחות גמיש מהמתחרות הסיניות.


/>

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'יפון לבן במרכז הארץ (CHATGPT)ג'יפון לבן במרכז הארץ (CHATGPT)

מה הרכב שהכי נגנב בישראל?

מחקר מקיף של חברת איתוראן על בסיס נתוני 980 אלף כלי רכב מצביע על בלימה במכת הגניבות, עם ירידה של 16% בגניבות רכב ברבעון וחסכון של כ-2.5 מיליארד שקלים למשק

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה איתורן ביטוח רכב

מחקר חדש של איתוראן Ituran Location & Control Ltd. על בסיס מדגם ארצי של כ-980 אלף כלי רכב מגלה כי ברבעון השלישי של 2025 נרשמה ירידה של כ-16% באירועי גניבת כלי רכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לדברי מנכ"ל החברה, ניר שרצקי, פעילות החברה יחד עם כוחות המשטרה והצבא ביהודה ושומרון הובילה למעצרן של כ-470 חוליות חשודים במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, מהלך שהוערך כחוסך למשק הישראלי כ-2.5 מיליארד שקלים.

הרכב שנמצא בסיכון הגבוה ביותר לגניבה בישראל הוא ג’יפ או ג’יפון חדש יחסית (שנות ייצור 2021-2024) בצבע לבן ונע באזור גוש דן, שילוב שמרכז את רוב אירועי הגניבה ברבעון השלישי של 2025. מנגד, רכבים מסחריים כבדים, משאיות וכלי צמ"ה כמעט ואינם נגנבים, עם שיעור זניח של כ־3% מכלל האירועים בלבד, וגם כלי רכב ישנים יותר ופחות מבוקשים לחלקים נחשבים לבטוחים יותר. מבחינה גיאוגרפית, אזור הצפון ויהודה ושומרון רשמו את שיעור הגניבות הנמוך ביותר, 3% ו-1% בהתאמה, לעומת כמעט מחצית מהמקרים שתרחשו בגוש דן.

המחקר של איתוראן

המחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב ברבעון ה-3 של שנת 2025 מעריך שכ- 50% מכלי הרכב הגנובים נועדו לסחר בחלפים וכ-50% למכירה בשטחי הרשות הפלסטינאית ובישראל.

מהמחקר עולה עוד שברבעון השלישי של שנת 2025 בעקבות הפעילות הענפה של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-16% באירועי גניבות רכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

המדגם מראה, כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים גוש דן ממשיכה להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 47% מכלל אירועי הגניבה, ואחריה אזור השרון עם 17%, אזור הדרום עם 9%, אזור השפלה עם 11%, ירושלים ומודיעין עם 12%, אזור הצפון עם 3% ויו"ש עם 1%.

מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

איפה נפלה מוביליאיי?

אירוע הניידות במינכן סימן את הנטישה של אחד הלקוחות הגדולים של מובילאיי כשב.מ.וו עברה לשתף פעולה עם קואלקום במקום מובילאיי - מאזן הכוחות בשוק שבבי הרכב השתנה; החיישן של מובילאיי פספס את פניית הפרסה של השוק?

יעקב צלאל |

באירוע הניידות של מינכן (מה שבימים עברו נקרא תערוכת המכוניות של פרנקפורט), שנערך בתחילת החודש, חשפה ב.מ.וו את ה-iX3, כלי רכב חדש על פלטפורמה חדשה, Neue Klasse, אותה פיתחה הקבוצה בחמש השנים האחרונות. פלטפורמה זו, שעליה תוצג בשנה הבאה סדרה 3 החשמלית, היא העתיד של ב.מ.וו, לפי אוליבר זיפסה, יו״ר הנהלת ב.מ.וו.


קואלקום חוגגת את שיתוף הפעולה עם ב.מ.וו בתערוכת מינכן (אוטוניוז)

״אני עובד בקבוצת ב.מ.וו כבר יותר מ-34 שנים,״ פתח זיפסה את דבריו בהשקת המכונית. ״במהלך תקופה זו, הייתי עד לבכורות עולמיות רבות, קונספטים חדשים ומרגשים וחידושים טכנולוגיים נועזים. אבל, בשבילי - ובשביל כולנו בקבוצת ב.מ.וו - הבכורה של היום היא באמת ׳רגע של פעם בחיים.׳ מתי עוד יש לך את ההזדמנות לדמיין מחדש מותג כמו ב.מ.וו מהיסוד? הזדמנות ליצור דור חדש לגמרי של כלי רכב? הזדמנות לפרוץ דרך חדשה לגמרי? בלי קשר להנעה. מה שהתחיל בתור חזון, הפך עכשיו למציאות עם השקת ה-iX3.

״זה יהיה קנה המידה של התעשייה,״ אמר זיפסה בהזדמנות אחרת. ״הדגם החדש מביא עימו חידושים שישפיעו על כל קשת הדגמים של המותג, והוא מהווה את הסנונית הראשונה של פלטפורמת Neue Klasse. אנחנו לא רק מציגים את הדור הבא של אחד הדגמים החשמליים המצליחים שלנו, אלא פותחים פרק חדש בתולדות ב.מ.וו. כל הפיתוחים הללו – החל מהפלטפורמה החדשה, דרך שפת העיצוב ועד יכולות הנהיגה המתקדמות - ייכנסו בהדרגה לכל הדגמים, הנה זה. הראשון של עידן חדש. עתיד המכונית.״

ומי החמיצה את החגיגה שהשלכותיה הן ארוכות טווח? מובילאיי. ומי הצטרפה לחגיגה? קואלקום, המתחרה העיקרית של מובילאיי בחצי הכדור המערבי.


מפת הדרכים של קואלקום לפיתוח סנאפדרגון (אוטוניוז)