משרד פרסום WPP (רשתות חברתיות)משרדי הפרסום בעידן ה-AI - התכווצות ואי וודאות; המניות נופלות
חברת WPP מדווחת על ירידה חדה בהכנסות ומנייתה נופלת, בעוד ענקיות הטכנולוגיה כמו מטא וגוגל נהנות מהמעבר לפרסום מבוסס-AI - שוק הפרסום בטלטלה
סוכנות הפרסום WPP, שהיא מהגדולות בעולם, דיווחה על תחזית מאכזבת להמשך 2025 והמניה צנחה ב-19%. הלקוחות מקצצים תקציבים בעקבות אי-ודאות כלכלית, אבל הסיבה האמיתית לנפילה במניה נובעת מהבינה המלאכותית.
אנליסטים מזהירים כי AI משנה את כללי המשחק, כשמותגים ועסקים בוחרים לקדם את עצמם ישירות דרך פלטפורמות כמו מטא, גוגל, טיקטוק ואמזון, במקום להיעזר בשירותים של סוכנויות פרסום מסורתיות. אותן פלטפורמות מציעות כלים חכמים, שמאפשרים למותגים להקים קמפיינים, לייצר תוכן פרסומי ולמקד אותו.
WPP מודה כי בין הגורמים לפגיעה בתוצאות החברה נמצאת גם תחרות גוברת מצד כלים אוטומטיים ושירותים מבוססי AI. במקביל, היא מתמודדת עם אובדן לקוחות מרכזיים כמו Mars ו-Coca-Cola, ועם חולשה גוברת בשוק הסיני.
הפרסום הדיגיטלי שולט
ההוצאה הגלובלית על פרסום צפויה לעבור השנה את רף הטריליון דולר, כשיותר מ־75% מתוכה יוקדשו לפרסום דיגיטלי. מדובר בזירה שבה ענקיות הטכנולוגיה שולטות. מטא דיווחה על הכנסות מפרסום של יותר מ־41 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2025. גם גוגל הציגה תוצאות שיא עם הכנסות פרסום של כמעט 67 מיליארד דולר. פלטפורמות אלה מציעות מפרסמים יתרון מבני ברור: גישה לכמויות אדירות של דאטה, יכולות מיקוד מתקדמות, התאמה אישית בזמן אמת, והכל באמצעות ממשקי עבודה פשוטים ויעילים. הכלים מבוססי AI לא רק מוזילים את עלויות הפרסום, אלא גם מייעלים את הביצועים.
חברות קטנות ובינוניות, שפעם לא יכלו להרשות לעצמן קמפיינים דרך סוכנויות, יכולות כיום לנהל פרסום איכותי בעלויות מינימליות. במקביל, תאגידים גלובליים עוברים לבניית מערכי פרסום פנימיים (in-house), תוך שימוש בכלי בינה מלאכותית וניתוחי דאטה בזמן אמת.
חברות כמו WPP, אומניקום, אינטרפאבליק ופאבליסיס, שעד לפני עשור היו שחקניות מפתח בזירה העולמית, רואות את כוחן נשחק. מניית WPP צנחה מתחילת השנה ביותר מ־43%. אומניקום איבדה כ־16%, אינטרפאבליק נחלשה ב־12% ופאבליסיס ירדה בכ־1.7%. הירידות האלו משקפות ירידה מתמשכת באמון המשקיעים בתעשייה המסורתית.
במקביל, מניות חברות הטכנולוגיה שעיקר הכנסותיהן מפרסום, מטא, גוגל ואמזון, הציגו תשואות עודפות. היכולת שלהן לא רק לרכז את נפח התקציבים הדיגיטליים, אלא גם לספק פתרונות מקצה לקצה (כולל ניתוח נתונים, קריאייטיב, הפצה ומדידה) משנה לחלוטין את מאזן הכוחות. סוכנויות שלא יוכלו להציע ערך מוסף ברור, שילוב אסטרטגיה קריאייטיבית עם יכולות טכנולוגיות חזקות, יתקשו לשרוד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
חברות כמו אדובי, אמזון ויוניליוור בונות פלטפורמות עצמאיות מבוססות AI לצורכי שיווק וקריאייטיב. תהליכים שבעבר הצריכו צוותים שלמים, מבוצעים היום בלחיצת כפתור. AI יוצר סרטונים, כותב טקסטים שיווקיים, מייצר וריאציות של מודעות ומתאים אותן לקהלים שונים בלייב.
WPP השיקה את WPP Open, פלטפורמת AI פרסומית שמציעה ללקוחות מערכת ניהול קמפיינים מבוססת דאטה, קריאייטיב ותוכן. במקביל, החברה מדווחת על השקעות בהיקף של מאות מיליוני ליש"ט בשנה בטכנולוגיה ובפיתוח מערכות חכמות. מנכ"ל החברה ציין כי מדובר במאמץ ארוך טווח שנועד להפוך את WPP ל"מערכת הפעלה של שיווק מודרני".
גם סוכנויות קטנות יותר מאמצות פתרונות AI, אך הקצב איטי, המשאבים מוגבלים והיכולת להציע מענה מקיף לקהלים מגוונים, מוגבלת. יתרה מזאת, כלים מתקדמים כמו GPT ו-Gemini זמינים ישירות לכל עסק, מה שמייתר חלק גדול משרשרת הערך שפעם סוכנויות סיפקו.
האם יש עתיד לקריאייטיב אנושי?
האם הבינה המלאכותית מוחקת את הצורך ביצירתיות אנושית? לא בהכרח. יש תחומים כמו אסטרטגיה מותגית, תובנות עומק על קהלים, ושפה יצירתית, שבהם המוח האנושי עדיין מציע ערך שאין למכונה. אבל התלות בסוכנויות הולכת ומתמעטת.
הסוכנויות שיישארו רלוונטיות יהיו אלה שיידעו להוביל תהליך משולב של קריאייטיב, ניתוח, טכנולוגיה וחוויית לקוח לצד תכנון מדיה והפקת תוצרים.
- 2.שלמה 13/07/2025 09:06הגב לתגובה זובניהול המאבק הלאומי לגיוס כל החרדים לצהל.
- 1.בקרוב אצל ורטהיים ושילוח העוכרים. (ל"ת)לאון 12/07/2025 11:59הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
