חוף בתל אביב תיירות נופש
צילום: Istock

עד 3 שנות מאסר ועד 75,300 שקל קנס למשיטי סירות ואופנועי ים שיכורים

היוזם ח"כ קרויזר: בכנרת כמעט אי אפשר למצוא סירה שאין עליה אלכוהול ומטרת ההצעה להציל חיי אדם ולאפשר למבלים בחופים לחזור הביתה בשלום; היו"ר ביטן הודיע כי יקדם את החקיקה במהירות; ראש מדור שיטור ימי קרא: בואו נמחק את הכתובת מהקיר

דור עצמון | (2)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ יצחק קרויזר לתיקון פקודת הנמלים, על מנת לאסור על השטת כלי שיט ושימוש באופנוע ים בשכרות. בדיון התברר כי למרות שאיסור כזה חל על נהגים וטייסים, הוא לא חל על משיטי כלי שיט וכבר 7 שנים הממשלה מנסה להסדיר זאת. לפי ההצעה שאושרה, העונש על משיטים בשכרות צפוי לעמוד על עד שלוש שנות מאסר או קנס של עד 75,300 שקלים, או שני העונשים כאחד.

יוזם ההצעה, ח"כ קרויזר, סיפר כי הוא מבלה לא מעט בכנרת ורואה עלייה מטורפת בכמות עלי השיט, הסירות ואופנועי הים. לדבריו, "בכנרת כמעט אי אפשר למצוא סירה שאין עליה אלכוהול, וכל שבת שעוברת בלי אסון אפשר להגדיר אותה כנס. התופעה מונעת מהרבה מאוד אנשים להגיע לחופי הים ולבלות, כי זה פשוט מסוכן. נפגשתי עם אנשי השטח ואז עלה הצורך בתיקון חקיקה, שמחכה כבר 7 שנים במשרדי הממשלה שכנראה היו צריכים את הדחיפה הזו. הצעת החוק היא חשובה, מטרתה להציל חיי אדם כדי שהציבור יוכל לבלות בחופים ולחזור הביתה בשלום".

היו"ר ביטן תהה אם עד היום זה לא נעשה ואפשר היה לנהוג בשכרות בים, והיועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, ציין כי בתעבורה הימית לא הייתה הוראה כזו, שכן קיימת בתעופה ובתחבורה ביבשה. היו"ר ביטן שיבח את ח"כ קרויזר על ההצעה, ואמר כי בכוונתו לקדם את החקיקה במהירות לקראת אישורה לקריאה שנייה ושלישית.

ראש מדור שיטור ימי במשטרה, סנ"צ ארמן סקיימן, ציין כי במשטרה מזהים עלייה מתמדת של צריכת אלכוהול, ויש לא מעט תאונות ואנשים שנשארו קטועי גפים בזמן השטת כלי שיט מהיר כזה או אחר. "אין מחלוקת שצריך את החקיקה. צריך לבנות את החוק כך שלא נפגע באקטיביות של האכיפה, וצריך לייצר מנגנון שאנחנו כימאי משטרה נוכל לאכוף בצורה מהירה מאוד, בלי להביא אדם לבית משפט. בים הקהילה מאוד סגורה ואם אני נותן ברירת קנס אז כשהמשיט חוזר לחוף כולם רואים את זה ומתיישרים ואנחנו רוצים להשליט סדר בגזרה הימית. חייבים לטפל בזה, בואו נמחק את הכתובת מהקיר", אמר. 

מנהל אגף כלי שיט קטנים ומשיטים ברשות הספנות והנמלים, עופר בן עזרה, ציין כי בעולם יש איסור כזה וקנסות כבדים עד כדי מאסר. "אנחנו מתמודדים עם תאונות ימיות, ולפני כעשור צעיר נהרג בהתנגשות בין אופנוע ים לסירה ורק אחרי 40 יום מצאנו אותו", סיפר.

יו"ר איגוד ערים כנרת וראש מועצת עמק הירדן, עידן גרינבאום, אמר כי השאלה היא איך החקיקה לא הסתיימה עדיין והודה לח"כ קרויזר שהרים את הכפפה. הוא הוסיף, כי "יש עלייה אקספוננציאלית של עשרות ומאות אחוזים. תמיד אומרים שהכתובת על הקיר, אז היא הייתה כבר לפני 35 שנה כשהשוער אבי רן נהרג בכנרת". גרינבאום ציין כי אם תהייה הרתעה אמתית בקנסות ושלילת רישיון אז יהיו תוצאות, והוסיף כי צריך גם תוספת של שוטרים וסירות אכיפה וכך אפשר יהיה לשנות את המציאות ולהביא בשורה לציבור שמגיע לבלות לכנרת.

היועצת המשפטית של רשות הספנות והנמלים, עו"ד בילי בירון, התייחסה לסעיף המבקש לאסור גם על בעל תפקיד בכלי שיט, כמו נוסע על אופנוע ים, להיות תחת השפעת סמים או אלכוהול. היא הסבירה כי שימוש לא נכון באופנועי ים מוביל לתאונות קשות, ולפני מספר שנים אף נהרגה נוסעת בתאונה קשה. "תקנות הנמלים מחייבות את משיט אופנוע הים להודיע לנוסע לפני שהוא מאיץ, כדי שהנוסע ידע לשתף פעולה מאחד שמדובר בכלי מסוכן. לכן הנוסע חייב בעצמו שלא להיות נתון תחת השפעת סמים ואלכוהול", אמרה. היא אף התייחסה לענישה המוצעת של עד 3 שנות מאסר, וציינה כי זה יאפשר בעתיד להמיר את העונש לקנס מנהלי ולהפוך את האכיפה לאפקטיבית יותר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לקראת תום הדיון ביקשו במשטרה וברשות הספנות כי ההצעה תיכנס לתוקף בעוד כשנה, על מנת שיוכלו להיערך מבחינת רכישת אמצעים ואישור התקנות הדרושות ליישום החקיקה. היו"ר ביטן מתח על כך ביקורת ותהה מדוע צריך שנה. "גם לא עשיתם את זה עד עכשיו וגם אתם רוצים שנה? או שזה דחוף או שזה לא דחוף, אני לא מבין למה צריך כל כך הרבה זמן", אמר. עו"ד בירון השיבה כי אין מספיק כוח אדם במשרדי הממשלה. לבסוף אישרה הוועדה את הצעת היו"ר ביטן, לפיה ההצעה תיכנס לתוקף לקראת עונת הרחצה הבאה, 9 חודשים לאחר פרסומה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קשקש 23/05/2024 21:21
    הגב לתגובה זו
    כמו כן חייבים להיות בתוך המים שיטור על כלי שייט כדי לטפל במתפרעים על כלי שייט
  • 1.
    יעל 23/05/2024 16:15
    הגב לתגובה זו
    ולבטל השטויות של קלון וכו מי שהורשע בחיים לא יוכל לחזור למגזר הממשלתי לא חבר כנסת לא שר ולא ראש ממשלה ולא ראש עיר
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.