עד 3 שנות מאסר ועד 75,300 שקל קנס למשיטי סירות ואופנועי ים שיכורים
היוזם ח"כ קרויזר: בכנרת כמעט אי אפשר למצוא סירה שאין עליה אלכוהול ומטרת ההצעה להציל חיי אדם ולאפשר למבלים בחופים לחזור הביתה בשלום; היו"ר ביטן הודיע כי יקדם את החקיקה במהירות; ראש מדור שיטור ימי קרא: בואו נמחק את הכתובת מהקיר
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ יצחק קרויזר לתיקון פקודת הנמלים, על מנת לאסור על השטת כלי שיט ושימוש באופנוע ים בשכרות. בדיון התברר כי למרות שאיסור כזה חל על נהגים וטייסים, הוא לא חל על משיטי כלי שיט וכבר 7 שנים הממשלה מנסה להסדיר זאת. לפי ההצעה שאושרה, העונש על משיטים בשכרות צפוי לעמוד על עד שלוש שנות מאסר או קנס של עד 75,300 שקלים, או שני העונשים כאחד.
יוזם ההצעה, ח"כ קרויזר, סיפר כי הוא מבלה לא מעט בכנרת ורואה עלייה מטורפת בכמות עלי השיט, הסירות ואופנועי הים. לדבריו, "בכנרת כמעט אי אפשר למצוא סירה שאין עליה אלכוהול, וכל שבת שעוברת בלי אסון אפשר להגדיר אותה כנס. התופעה מונעת מהרבה מאוד אנשים להגיע לחופי הים ולבלות, כי זה פשוט מסוכן. נפגשתי עם אנשי השטח ואז עלה הצורך בתיקון חקיקה, שמחכה כבר 7 שנים במשרדי הממשלה שכנראה היו צריכים את הדחיפה הזו. הצעת החוק היא חשובה, מטרתה להציל חיי אדם כדי שהציבור יוכל לבלות בחופים ולחזור הביתה בשלום".
היו"ר ביטן תהה אם עד היום זה לא נעשה ואפשר היה לנהוג בשכרות בים, והיועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, ציין כי בתעבורה הימית לא הייתה הוראה כזו, שכן קיימת בתעופה ובתחבורה ביבשה. היו"ר ביטן שיבח את ח"כ קרויזר על ההצעה, ואמר כי בכוונתו לקדם את החקיקה במהירות לקראת אישורה לקריאה שנייה ושלישית.
ראש מדור שיטור ימי במשטרה, סנ"צ ארמן סקיימן, ציין כי במשטרה מזהים עלייה מתמדת של צריכת אלכוהול, ויש לא מעט תאונות ואנשים שנשארו קטועי גפים בזמן השטת כלי שיט מהיר כזה או אחר. "אין מחלוקת שצריך את החקיקה. צריך לבנות את החוק כך שלא נפגע באקטיביות של האכיפה, וצריך לייצר מנגנון שאנחנו כימאי משטרה נוכל לאכוף בצורה מהירה מאוד, בלי להביא אדם לבית משפט. בים הקהילה מאוד סגורה ואם אני נותן ברירת קנס אז כשהמשיט חוזר לחוף כולם רואים את זה ומתיישרים ואנחנו רוצים להשליט סדר בגזרה הימית. חייבים לטפל בזה, בואו נמחק את הכתובת מהקיר", אמר.
מנהל אגף כלי שיט קטנים ומשיטים ברשות הספנות והנמלים, עופר בן עזרה, ציין כי בעולם יש איסור כזה וקנסות כבדים עד כדי מאסר. "אנחנו מתמודדים עם תאונות ימיות, ולפני כעשור צעיר נהרג בהתנגשות בין אופנוע ים לסירה ורק אחרי 40 יום מצאנו אותו", סיפר.
יו"ר איגוד ערים כנרת וראש מועצת עמק הירדן, עידן גרינבאום, אמר כי השאלה היא איך החקיקה לא הסתיימה עדיין והודה לח"כ קרויזר שהרים את הכפפה. הוא הוסיף, כי "יש עלייה אקספוננציאלית של עשרות ומאות אחוזים. תמיד אומרים שהכתובת על הקיר, אז היא הייתה כבר לפני 35 שנה כשהשוער אבי רן נהרג בכנרת". גרינבאום ציין כי אם תהייה הרתעה אמתית בקנסות ושלילת רישיון אז יהיו תוצאות, והוסיף כי צריך גם תוספת של שוטרים וסירות אכיפה וכך אפשר יהיה לשנות את המציאות ולהביא בשורה לציבור שמגיע לבלות לכנרת.
היועצת המשפטית של רשות הספנות והנמלים, עו"ד בילי בירון, התייחסה לסעיף המבקש לאסור גם על בעל תפקיד בכלי שיט, כמו נוסע על אופנוע ים, להיות תחת השפעת סמים או אלכוהול. היא הסבירה כי שימוש לא נכון באופנועי ים מוביל לתאונות קשות, ולפני מספר שנים אף נהרגה נוסעת בתאונה קשה. "תקנות הנמלים מחייבות את משיט אופנוע הים להודיע לנוסע לפני שהוא מאיץ, כדי שהנוסע ידע לשתף פעולה מאחד שמדובר בכלי מסוכן. לכן הנוסע חייב בעצמו שלא להיות נתון תחת השפעת סמים ואלכוהול", אמרה. היא אף התייחסה לענישה המוצעת של עד 3 שנות מאסר, וציינה כי זה יאפשר בעתיד להמיר את העונש לקנס מנהלי ולהפוך את האכיפה לאפקטיבית יותר.
- גניבות הרכב ירדו ב-21% ב-2025, אז למה ביטוח הרכב עדיין יקר?
- מדוע אלטשולר-שחם מכרה את מניותיה בדלק רכב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות...
לקראת תום הדיון ביקשו במשטרה וברשות הספנות כי ההצעה תיכנס לתוקף בעוד כשנה, על מנת שיוכלו להיערך מבחינת רכישת אמצעים ואישור התקנות הדרושות ליישום החקיקה. היו"ר ביטן מתח על כך ביקורת ותהה מדוע צריך שנה. "גם לא עשיתם את זה עד עכשיו וגם אתם רוצים שנה? או שזה דחוף או שזה לא דחוף, אני לא מבין למה צריך כל כך הרבה זמן", אמר. עו"ד בירון השיבה כי אין מספיק כוח אדם במשרדי הממשלה. לבסוף אישרה הוועדה את הצעת היו"ר ביטן, לפיה ההצעה תיכנס לתוקף לקראת עונת הרחצה הבאה, 9 חודשים לאחר פרסומה.
- 2.קשקש 23/05/2024 21:21הגב לתגובה זוכמו כן חייבים להיות בתוך המים שיטור על כלי שייט כדי לטפל במתפרעים על כלי שייט
- 1.יעל 23/05/2024 16:15הגב לתגובה זוולבטל השטויות של קלון וכו מי שהורשע בחיים לא יוכל לחזור למגזר הממשלתי לא חבר כנסת לא שר ולא ראש ממשלה ולא ראש עיר
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
רכב גנוב. קרדיט: איתוראןאיתוראן מדווחים על ירידה של 21% בגניבות רכב ב-2025, אז למה ביטוח הרכב עדיין יקר?
מחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21% באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024; באיזה חג התבצעו הכי הרבה נסיונות גניבה?
מחקר של חברת איתוראן Ituran Location & Control Ltd. בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21%
באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024.
ניר שרצקי מנכ"ל חברת איתוראן מציין: "בשנת 2025 הובילה חברת איתוראן למעצרן של 610 חוליות חשודים בגניבות רכב, שיא בתפיסת חוליות גנבי רכב. מעצרן של חוליות הגנבים חסכו למשק הישראלי 3.3 מיליארד שקל. כמו כן, מעצרן של חוליות גנבי הרכב חסכו לשוק הרכב אלפי גניבות פוטנציאליות במהלך שנת 2026 ואף מעבר לה".
עוד עולה מהמחקר כי היום שבו נרשם מספר הגניבות הגבוה ביותר בשנת 2025 היה 16.4.25 (חול המועד פסח). חודש מאי 2025 התבלט כחודש עם מספר גניבות הרכב הגבוה ביותר במהלך השנה. ההערכה היא כי-52% מכלי הרכב הגנובים נועדו לסחר בחלפים וכ-48% למכירה בשטחי הרשות הפלסטינית ובישראל.
סטטיסטיקה ופילוחים
המדגם רחב ההיקף של איתוראן מראה, כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים, גוש דן ממשיך להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 47% מכלל אירועי הגניבה, ואחריו אזור השרון עם 18%, אזור הדרום עם 9%, אזור השפלה עם 11%, ירושלים ומודיעין עם 10%, אזור הצפון עם 4% ויו"ש עם 1%.
- גניבות רכב בישראל - פתח תקווה יעד מובהק של הגנבים
- איתוראן וצה"ל מציגים - ניתן להילחם בתאונות הדרכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סגמנט כלי הרכב בעלי שכיחות נסיונות הגניבה הגדולים ביותר בשנת 2025 הוא ג'יפים וג'יפונים, ששיעורם בסך נסיונות הגניבה עומד על 47%, לאחריהם נמצאים הרכבים הפרטיים, עם 34%, אופנועים עם 11%, רכבים מסחריים עם 5%, משאיות 2% וכלי צמ"ה עם 1%.
