גים סימונס
צילום: טוויטר

דרכו של ג'ים סימונס: המתמטיקאי שניצח את כולם

בין 1988 ל-2023, קרן הדגל של רנסנס, מדליון, הניבה רווחים של יותר מ-100 מיליארד דולר ותשואה שנתית ממוצעת של 66%, לפני עמלות המשקיעים הגבוהות במיוחד של החברה
אדיר בן עמי | (13)

ג'ים סימונס, אחד המשקיעים המצליחים בהיסטוריה, נפטר לפני מספר ימים בגיל 86. סימונס נחשב לאחד מחלוצי האלגו-טריידינג כאשר העסיק מתמטיקאים במקום כלכלנים ופיתח מודלים מתוחכמים שאיפשרו לו לייצר למשקיעים תשואה שנתית מטורפת של 40% (אחרי עמלות) במשך 35 שנה. 

סימונס חולל מהפכה במסחר בוול-סטריט, כאשר אימץ סגנון כמותי ממוחשב בשנות ה-80 הרבה לפני שזה הפך להיות פופולרי. המיליארדר אסף מידע רב מאות שנים אחורה, ניתח את המידע ופיתח אלגוריתמים המנצלים אנומליות בשווקים, שעזרו לו לנצח בעקביות ענקי השקעות כמו וורן באפט וג'ורג' סורוס. לאחר שצבר את הונו המוערך ב-31.8 מיליארד דולר, הפך סימונס לתורם פוליטי ופילנתרופ רב השפעה בעולמות המדע, הבריאות והחינוך.

המתמטיקאי, בנו של בכיר במפעל נעליים בבוסטון, פיתח בגיל צעיר תשוקה למספרים ולמרות לחצים מהסביבה שטענה כי מתמטיקה היא לא תחום שניתן להתפרנס ממנו, סימונס החליט לפעול לפי תחושותיו והוכיח בגדול שהם טעו. המיליארדר קיבל את התואר הראשון שלו במתמטיקה מ־MIT ב־1958, ואת הדוקטורט, אף הוא במתמטיקה מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי ב־1961 בהיותו בן 23 בלבד.

סימונס החל את הקריירה שלו כפרופסור ב-MIT והרווארד והתגלה כפופולרי בקרב הסטודנטים. באחד השיעורים שלימד, צחק המשקיע כי הוא לא יודע יותר מדי על נושא השיעור, שהיה משוואות דיפרנציאליות חלקיות, אבל ראה בהוראה כדרך טובה ללמוד. המנטליות הזו עזרה לו רבות להפוך לאחד המשקיעים הטובים אי פעם.

במהלך המלחמה הקרה, ב-1964, הצטרף סימונס לארגון מודיעין אמריקאי שנלחם בברית המועצות. המתמטיקאי עזר לפצח את ההצפנה הרוסית אך לבסוף פוטר כאשר נקט עמדה פומבית נגד מלחמת וייטנאם. תיאוריית צ'רן-סיימון שלו נותרה אחת ממאמרי המתמטיקה המצוטטים ביותר במאה הקודמת.

 

הפרידה מהאקדמיה

תחום ההוראה לא הצליח לספק את סימונס מבחינה כלכלית, כאשר הוא הבין ש"כסף הוא כוח" והחליט להקים עסקים עם חבריו ולהתעסק במסחר. ב-1978, בגיל 40, סימונס עזב את האקדמיה והקים חברת השקעות. בתקופה בה משקיעים הסתמכו על מאזנים, שיקול דעת ואינטואיציה בניסיון לנצח את השווקים, סימונס זיהה תבניות בכאוס. "הבנתי שהשווקים אינם אקראיים, והם היו צפויים במידה מסוימת", אמר המשקיע. "היו אנומליות סטטיסטיות שניתן לנצל".

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, למרות ההבנה הזו, את דרכו סימונס התחיל כמו רוב המשקיעים. הוא קרא חדשות ובעיקר הימר. בעוד הוא הצליח להרוויח כסף, התנודתיות הרבה גרמה לו פעמים רבות להפסדים גדולים שגרמו לו לפקפק בעצמו. "יום אחד אתה מרגיש גאון, ולמחרת אתה כלום", אמר סימונס. "המסחר גרם לי לבעיות בריאותיות". המיליארדר החליט לבנות מערכות אוטומטיות שיגלו דפוסים ויסחרו בשבילו.

"אני פשוט רוצה מודלים שירוויחו לי כסף בזמן שאני ישן", אמר אז המשקיע. "מערכת טהורה ללא התערבות של בני אדם".

במקום להעסיק סוחרים, המיליארדר החליט להעסיק מדענים ומתמטיקאים שנעזרו כאמור בנתונים של מאות שנים אחורה, בנוסף ללמידת מכונה במטרה למצוא תבניות. הדרך לא הייתה פשוטה. פעמים רבות הם נתקלו בדרך ללא מוצא וכמעט והתייאשו. ההתעקשות של סימונס היא זו בסופו של דבר שעשתה את ההבדל. "יש כאן דפוס; חייב להיות דפוס", אמר המשקיע.

 

ההגעה לעושר

עד שנת 1990, סימונס והצוות שלו הצליחו להרוויח כסף על ידי זיהוי של אנומליות במט"ח, סחורות ושווקים בטווח הקצר. עם זאת, זה לא היה מספיק. אחרי שנים ארוכות, החברה שנקראה "רנסאנס טכנולוגיות" הצליחה לבסוף למצוא דרך להרוויח מיליארדי דולרים במסחר במניות.

החברה החליטה להחזיק השקעות לתקופות קצרות, אפילו לדקות, כאשר כל ההחלטות התקבלו על ידי מחשבים. רנסאנס שמרה על מעטה סודיות, כאשר סימונס כמעט ולא סיפק ראיונות או הופיע בתקשורת. בוול-סטריט סבורים כי הסיבה להצלחת החברה היא יכולתו של המיליארדר לגרום למתמטיקאים ומדענים מוכשרים להצטרף לחברה ולעבוד יחד. במילים אחרות, הגאונות של סימונס הייתה לנהל גאונות. 

בין 1988 ל-2023, קרן הדגל של רנסנס, מדליון, הניבה רווחים של יותר מ-100 מיליארד דולר ותשואה שנתית ממוצעת של 66% לפני עמלות המשקיעים הגבוהות במיוחד של החברה. לאחר עמלות, התשואה השנתית הסתכמה ב-39%. ביצועים שניצחו בגדול את הביצועים של באפט, סורוס ופיטר לינץ'.

 

הטרגדיות בחייו

למרות שהגשים את חלומם של רבים, חייו של סימונס לא היו חפים מטרגדיות. המשקיע איבד את שני בניו, כאשר אחד נהרג בתאונת אופניים ב-1996 והאחר בזמן צלילה ב-2003. כחלק מהתמודדותו עם האבל, התמקד סימונס בשני דברים: עבודה וסיגריות. המשקיע היה ידוע כמעשן כבד שהיה מדליק סיגריה בכל מקום בו נכח.

במהלך השנים לאחר מכן החל לצמצם את תפקידו בחברה והעדיף להתמקד במדע, חינוך ופילנתרופיה עד אשר עזב לגמרי את תפקידו כמנכ"ל רנסאנס ב-2010 ופרש מתפקידו כיו"ר ב-2021. לאחרונה בריאותו של סימונס הידרדרה והמשקיע האגדי נפטר לבסוף בגיל 86.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    hrui 13/05/2024 16:44
    הגב לתגובה זו
    ועוד לחיות עד גיל 86,שאפו.
  • 10.
    איש פשוט 13/05/2024 14:22
    הגב לתגובה זו
    מדוע היו כאלו עמלות גבוהות למשקיעים בקרן ???
  • כי הוא מרוויח תשואות אסטרונומיות (ל"ת)
    אבנר 13/05/2024 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    bravo אם זה באמת (ל"ת)
    13/05/2024 08:15
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    נהנתי לקרוא. תודה (ל"ת)
    אמיר 13/05/2024 07:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שי 13/05/2024 01:54
    הגב לתגובה זו
    כמה דקות... ולא משנה כמה ידע בנוסחאות מתמטיות יש לך. כי מבחינה סטטיסטית הסיכוי שלך ישאר תמיד 50% לאורך זמן. אם זה היה אפשרי , מזמן כבר היו לי כמה מיליארדים בבנק...
  • מתעניין 13/05/2024 14:27
    הגב לתגובה זו
    האיש והמודלים שלו לא חיפשו מה יקרה בעוד דקה. הם חיפשו סטיות סטטיסטיטת ו"התלבשו" עליהן. אם יש סטיה בולטת שעוד גופים מגלים השינויים יכולים להיות תוך דקות. סטיות ממגמה שמתרחשות בגלל שינוי מדיניות (או הצהרה על כוונה לעשות זאת) יכולות להימשך זמן רב יותר - ימים ושבועות. בכל מקרה...... מאחל לך כמה מיליארדים בבנק......
  • 6.
    ללא ספק חיים בצל טרגדיה משפחתית אושר בטוח לא היה שם (ל"ת)
    YL 12/05/2024 23:19
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חבל 12/05/2024 22:25
    הגב לתגובה זו
    לפרופ' איצ שהיה ממעריציו
  • 4.
    מרתק, תודה (ל"ת)
    איתן 12/05/2024 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ג'סי 12/05/2024 21:20
    הגב לתגובה זו
    ביוטיוב הוא גם סיפר שהתיאש מחיפוש דפוס ההשקעה, שהיום זה כבר לא רלונטי
  • 2.
    יבחוש בן שלולית 12/05/2024 21:12
    הגב לתגובה זו
    היה יכול להמשיך עד גיל 94 כמו באפט
  • 1.
    כתבה יפה וכתובה היטב. (ל"ת)
    שי.ע 12/05/2024 20:54
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.