פאוול
צילום: טוויטר

ג'רום פאוול: "יש חוסר התקדמות במלחמה באינפלציה"

"הנתונים האחרונים בבירור לא העניקו לנו אמון רב יותר, ובמקום זאת מצביעים על כך שסביר להניח שייקח יותר זמן מהצפוי לקבל את הביטחון הדרוש", אמר פאוול. "אם האינפלציה הגבוהה אכן נמשכת, נשאיר את הריבית על כנה כמה שצריך"
אדיר בן עמי | (1)

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, נשא היום דברים והודה כי ההתקדמות בהורדת האינפלציה נעצרה מתחילת 2024. עם זאת, הנגיד ציין כי הצמיחה הכלכלית החזקה מאפשרת לבנק המרכזי להשאיר את הריבית ברמתה הנוכחית למשך זמן רב יותר. 

"בשנה שעברה, ההיצע המתאושש של מוצרים ושירותים תמך בצמיחה בהוצאות ובתעסוקה, לצד ירידה ניכרת באינפלציה", אמר פאוול. "הנתונים העדכניים יותר מראים צמיחה מוצקה והמשך חוזק בשוק העבודה, אך גם היעדר התקדמות נוספת עד כה השנה בהגעה ליעד האינפלציה שלנו של 2%".

פאוול השתתף היום בדיון בוושינגטון לצד נגיד בנק אוף קנדה ונשא דברים באופן פומבי לראשונה מאז תחילת אפריל, כאשר נתוני האינפלציה פורסמו. פאוול אז התייחס לעצירה בהתקדמות בהורדת האינפלציה כאל מהמורות בדרך ואמר שהוא עדיין מצפה כי הפד יוריד את הריבית השנה. 

הנתונים שפורסמו ב-10 באפריל הציגו שלושה חודשים ברציפות של אינפלציה חמה מהצפוי וגרמו לכלכלנים בוול-סטריט לצפות לפחות הורדות ריבית השנה אם בכלל. השווקים הגיבו בעוצמה, הקפיצו את תשואות האג"ח והפילו את המניות. פאוול אמר היום כי נתוני האינפלציה של החודשים האחרונים הוכיחו כי הגישה של "לחכות ולהגיב לנתונים הנכנסים" היא הגישה הנכונה. מספר נציגי הפד ציינו כי הם צריכים לצבור ביטחון רב יותר בכך שהאינפלציה יורדת באופן בר קיימא לעבר יעד ה-2%.

"הנתונים האחרונים בבירור לא העניקו לנו אמון רב יותר, ובמקום זאת מצביעים על כך שסביר להניח שייקח יותר זמן מהצפוי לקבל את הביטחון הדרוש", אמר פאוול. "אם האינפלציה הגבוהה אכן נמשכת, נשאיר את הריבית על כנה כמה שצריך". 

 

נתוני האינפלציה

האינפלציה בחודש מרץ עלתה ב-0.4% לרמה שנתית של 3.5%, מעל לצפי לעליה של 0.3%. גם אינפלצית הליבה עלתה ב-0.4% מעל לצפי של 0.3% לרמה שנתית של 3.8%. מדובר היה בחודש השלישי ברציפות שהאינפלציה מגיעה מעל לצפי בשוק. קצב האינפלציה השנתי דשדש בעיקר בששת החודשים האחרונים, לאחר שירד במשך רוב שנת 2023.

הפד השאיר את הריבית בטווח של 5.25%-5.5% מאז יולי 2023. "יש לנו מרחב משמעותי לצאת עם הקלות במידה ושוק העבודה ייחלש באופן בלתי צפוי", אמר פאוול. "כרגע, בהתחשב בחוזק בשוק העבודה וההתקדמות באינפלציה עד כה, ראוי לאפשר למדיניות המגבילה זמן לפעול ולתת לנתונים ולתחזית המתפתחת להנחות אותנו".

קיראו עוד ב"גלובל"

התמחור בשוק החוזים מרמז כעת על סבירות קלושה להורדת ריבית בפגישות הפד במאי ויוני וסיכוי של בערך 50% להורדה של רבע נקודה ביולי. 

בחודש מרץ אמר פאוול כי פקידי הפד ממשיכים לזכור מה עלולות להיות ההשלכות במידה והאינפלציה לא תרד. הנגיד ממשיך להאמין כי הריבית הנוכחית עוזרת להחזיר את האינפלציה ליעד ה-2%. "העמדה המגבילה שלנו במדיניות המוניטרית הפעילה לחץ כלפי מטה על הפעילות הכלכלית והאינפלציה", אמר. צמצום המדיניות, או הורדת הריבית מהר מדי, עלולה לגרום להיפוך בהתקדמות שארה"ב ראתה עד כה בהפחתת האינפלציה. הדבר עשוי "בסופו של דבר לדרוש מדיניות הדוקה עוד יותר על מנת להצליח להוריד את האינפלציה ל-2%", הזהיר אז פאוול.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    99 17/04/2024 08:25
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא מדבר על הדפסת כסף.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.