דוחות הבנקים בארה"ב: מי עקף את הציפיות ומי פספס?
הבנקים הגדולים בארה"ב דיווחו מיום שישי שעבר על תוצאותיהם לרבעון והתוצאות מעורבות. בין הראשונים לדווח היה ג'יי פי מורגן JP MORGAN , הבנק הגדול בעולם, המפורסם בזכות המאזן החזק שלו והעובדה שכמעט הוא לא מקבל דירוגים "דוביים" מהאנליסטים. מניית ג'יי פי מורגן נפלה ב-6.5% לאחר פרסום הדוחות יותר משאר הבנקים, אחד הימים הגרועים של הבנק מזה כמעט ארבע שנים.
הבנק רשם רווחים שעקפו את הציפיות והכנסות שהיו בהתאם למה שציפו בוול-סטריט. עם זאת, בג'יי פי מורגן דיווחו על הכנסות מריבית נטו נמוכות יותר ותחזית ההכנסות עמדה על 89 מיליארד דולר, מתחת לציפיות. הבנק הגדול בעולם לא היה לבד, באותו היום דיווחו גם וולס פארגו וסיטי בנק.
בשונה מג'יי פי מורגן, המניות של וולס פארגו WELLS FARGO & CO וסיטי CITIGROUP לא הגיבו בירידה חדה לדוחות. מניית סיטי ירדה ב-1.7% לאחר שהבנק עקף בקלות את הציפיות עם הוצאות נמוכות מהצפוי והכנסות מעמלות גבוהות ממה שציפו בוול-סטריט. הבנק רשם רווח למניה של 1.58 דולר על הכנסות של 21.1 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.18 דולר עם הכנסות של 20.46 מיליארד דולר.
מניית וולס פארגו ירדה ב-0.4% בלבד למרות שהבנק לא הבהיר מתי הרגולוטורים מתכננים להסיר את המגבלות על צמיחת הבנק. סיבה אחת שצוינה לירידה הקלה במניה היא הירידה בהפסדים שהבנק רשם מהלוואות "רעות" ושדרוג למניית הבנק שהתקבל מ-CFRA ל"קנייה" מ"החזקה". הבנק דיווח על רווח למניה של 1.2 דולר על הכנסות של 20.86 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.06 דולר על הכנסות של 20.2 מיליארד דולר.
צ'ארלס שוואב וגולדמן זקס
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמש (שני) דיווחו צ'ארלס שוואב THE CHARLES SCHWAB וגולדמן זקס GOLDMAN SACHS , כאשר מניית צ'ארלס שוואב קפצה בתגובה לדוחות לאחר שהבנק עקף את הציפיות ונכסי הלקוחות בניהול הבנק הגיעו לשיא. הבנק רשם לרבעון הראשון רווח למניה של 74 סנט ועקף את הציפיות ב-5 סנט. ההכנסות עמדו על 4.7 מיליארד דולר, בהתאם לציפיות. שוואב דיווח על נכסים חדשים נטו בסך 88.2 מיליארד דולר ברבעון, הסכום הגדול ביותר מאז הרבעון הראשון של 2023, אז הוסיפה החברה נכסים בסך 150.7 מיליארד דולר. סך נכסי הלקוחות בניהול הבנק עומדים על 9.1 טריליון דולר, עלייה של 20% מהרבעון התואם אשתקד.
גולדמן זקס דיווח גם הוא על תוצאות טובות באופן מפתיע, שסימנו על כך שביצועי הבנק מתייצבים לאחר סדרה של עסקאות גרועות בבנקאות צרכנית. עלייה בהכנסות בחטיבת הבנקאות להשקעות ומסחר של הבנק, סייעו לזינוק של 28% ברווחים לעומת השנה שעברה. הכנסות גולדמן מעמלות עמדו על 2 מיליארד דולר, עלייה של 32% מבשנה שעברה. התשואה השנתית על הון מוחשי של הבנק, מדד רווחיות שנצפה מקרוב על ידי המשקיעים ומשקף כיצד הבנקים משתמשים בכסף של בעלי המניות לייצר הכנסה, עמדה על 15.9%, התשואה הטובה ביותר מאז תחילת 2022. בגולדמן צפו תשואה של בין 15% ל-17%.
מורגן סטנלי ובנק אוף אמריקה
היום (שלישי) דיווחו מורגן סטנלי MORGAN STANLEY ובנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA , כאשר בזמן שמניית מורגן סטנלי קפצה עד 4%, מניית בנק אוף אמריקה דווקא נפלה באותו השיעור. בנק אוף אמריקה, המלווה השני בגדלו בארה"ב, דיווח על תוצאות לרבעון הראשון שעלו על הציפיות, שכן הוא נהנה מעלויות אשראי גבוהות יותר ממה שציפו בוול-סטריט. הבנק רשם רווח למניה מתואם של 83 סנט על הכנסות של 25.8 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח למניה של 76 סנט על הכנסות של 25.5 מיליארד דולר.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
תוצאות הבנק נפלו מהתוצאות של לפני כשנה אז רשם רווח למניה של 94 סנט על הכנסות של 26.4 מיליארד דולר ויתכן שזה מה שאכזב את המשקיעים שהפילו את המניה.
במורגן סטנלי רשמו רווח של 3.4 מיליארד דולר או רווח למניה של 2.02 דולר על הכנסות של 15.1 מיליארד דולר לרבעון הראשון. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.67 דולר על הכנסות של 14.4 מיליארד דולר. בנק ההשקעות דיווח על תשואה על הון מוחשי של 19.7%, עלייה מ-16.9% שנה קודם לכן וקרוב ליעד הבנק של 20%. הרווח וההכנסות עלו שניהם מלפני כשנה אז עמדו על 3 מיליארד דולר ו-14.5 מיליארד דולר בהתאמה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
