ביידן ארהב סין גינגפינג
צילום: Palacio do Planalto, Michael Stokes

המשבר בין ארה"ב לסין: איך חברות ובתי השקעות מכינים עצמם לבאות?

מנכ"ל ג'יי פי מורגן ג'ימי דיימון, תיאר את המצב בסין כ-"מורכב הרבה יותר מבעבר" והיה האחרון שאמר שהוא לא רואה ניתוק מסין, אלא ניסיון להפחתת סיכונים
אדיר בן עמי | (1)

ההתדרדרות ביחסים בין המעצמות והעובדה שסין צמחה רבות ונמצאת סוף סוף במצב של לאתגר את ארה"ב, מכריחה את החברות הבינלאומיות שתקועות באמצע ואת בתי ההשקעות לצאת עם תוכניות חדשות על מנת להקטין את הסיכונים במקרה של החמרה. 

קרן ההשקעות סקויה, המוכרת בעיקר מהשקעותיה באפל ואירביאנדבי, יצאה בהחלטה לפצל את העסק שלה בסין ל-3 חברות שונות על מנת לפזר סיכונים, כשאחת תתמקד בסין, השנייה בהודו ודרום מזרח אסיה והשלישית בארצות הברית. לפי הוול סטריט ג'ורנל, החברה שכרה מומחים לביטחון לאומי על מנת שיבחנו מקרוב את ההשקעות שביצעה בסין בתחומים כמו מחשוב קוואנטי ובינה מלאכותית. שני התחומים הללו כידוע נמצאים בראש סדר העדיפויות מבחינת מגבלות גם בארה"ב וגם בסין כשהם רואים את מערכת היחסים ביניהם יותר ויותר דרך עדשת הביטחון הלאומי.

המהלך מגיע בזמן שמשקיעים רבים בוחנים מחדש את השקעותיהם בסין, לאור השינוי במערכת היחסים. מנהלי השקעות רבים מקצים פחות השקעות לסין. במדד השווקים המתעוררים MSCI העלו חששות לגבי התחזית הכלכלית ארוכת הטווח של סין והמצב הגיאופליטי.

"המהלך של סקויה הוא עוד ביטוי להפחתת סיכונים. מנהלי קרנות מסביב לעולם מנסים לנקות את תיקי ההשקעות שלהם מהסיכונים בסין." אמר סטיבן רואץ' לשעבר יו"ר מורגן סטנלי אסיה. חברות גלובליות רבות התחילו גם הן לפזר את שרשרת האספקה שלהן ולבחון מחדש השקעות חדשות בסין, תוך כדי שהן בוחנות את הנכסים הקיימים שלהן במדינה ובודקות איך הן יכולות להיפגע במקרה של החרפת המשבר כשהתחום שיהיה בן הראשונים להיפגע יהיה כנראה תחום המוליכים למחצה.

מצעד המנהלים שהגיעו בשבועות האחרונות לביקור ראשון בסין מאז הקורונה, חיזקו את הרעיון שחברות בינלאומיות מוצאות וימצאו דרכים לנווט במשבר בין המעצמות. מנכ"ל ג'יי פי מורגן ג'ימי דיימון, תיאר את המצב בסין כ-"מורכב הרבה יותר מבעבר" והיה האחרון שאמר שהוא לא רואה ניתוק מסין, אלא ניסיון להפחתת סיכונים. נציגים אמריקאים שמנסים ליצור קרקע למערכת היחסים הדגישו שהם מחפשים דרכים למזער את הסיכונים, במקום לדחוף לסכסוך עם הכלכלה השנייה בגודלה בעולם או להתנתק ממנה לחלוטין.

אילון מאסק שוחח בביקורו האחרון בסין עם שר החוץ הסיני ובישר לו על מוכנות טסלה TESLA INC להרחיב את עסקיה בסין וציין כי האינטרסים של ארצות הברית וסין כרוכים זה בזה וכי הוא נגד ניתוק הקשרים. "סין תמשיך לקדם את פתיחתה לעסקים והיא מחויבת לייצר סביבה עסקית מכוונת שוק, חוקית ובינלאומית שתהיה טובה עבור חברות מכל העולם, כולל טסלה", נכתב בהודעת ממשלת סין.

"בעוד המתחים הגיאופוליטיים בין ארצות הבריות וסין הולכים וגוברים, טסלה, כמו גם אפל, מוצאות את עצמן על חבל דק, בניסיון לאזן את עצמן, כשסין ממשיכה להיות שוק חיוני הן בהיצע והן בביקוש". כתב אנליסט וודבוש דן איבס. סין נחשבת שוק חשוב מאוד עבור טסלה. זהו השוק הגדול ביותר בעולם לרכבים חדשים ורכבים חשמליים חדשים, כשמכירות הרכבים החשמליים בסין הגיעו ל-4.5 מיליון יחידות בשנת 2022. לפי אנליסט סיטי ג'ף צ'ונג, המכירות עוד צפויות לגדול ב-30% בשנת 2023.

קיראו עוד ב"גלובל"

גם באפל APPLE החלו לפעול וסגרו לאחרונה עסקת ענק עם יצרנית השבבים האמריקאית ברודקום BROADCOM INC , במטרה להתאים עצמה למציאות הגיאו-פוליטית, ובמיוחד למלחמת השבבים, העומדת במרכז מאבק הסחר המתמשך בין סין לארצות הברית בשנים האחרונות. כמו כן בשנים האחרונות פועלת אפל בכדי לגוון בהדרגה את שרשרת האספקה שלה, תוך הסתמכות גוברת על מפעלים במדינות כמו הודו וויאטנם. בשנה שעברה הודיעה החברה כי תרכוש מוליכים למחצה ממפעל שנבנה באריזונה על ידי ענקית ייצור השבבים הטיוואנית TSMC. כמו כן היא הודיעה על כוונתה לרכז את הייצור של האייפון 14 בהודו, אבן דרך משמעותית באסטרטגיה של החברה לגיוון הייצור מחוץ לסין.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הריבית בדרך ל 6% 07/06/2023 00:27
    הגב לתגובה זו
    ביי ביי נדלן
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social