אסף דנציגר מנכל נובוקיור
צילום: אלדד רפאלי

נובוקיור צוללת ב-32% אחרי "הצלחה במחקר המתקדם" - הנה הסיבה

לדברי נובוקיור המחקר "השיג את מטרתו העיקרית" במחקר במלחמה בסרטן הריאה הקטלני - אבל האנליסטים חוששים שהמחקר כבר לא רלוונטי למצב בשוק: כיום הרוב הגדול מקבלים 'מעכבי מחסום' ו-70% מהנבדקים אצל נובוקיור לא קיבלו את זה קודם אלא הוא בוצע אצל חולים שמצבם החמיר בעקבות כימותרפיה
נתנאל אריאל | (3)

סרטן ריאות  הוא הקטלני מבין סוגי הגידולים והוא גורם התמותה הראשון מסרטן ברחבי העולם. סרטן ריאות מסוג תאים שאינם-קטנים (NSCLC) מהווה כ-85% מכלל סוגי סרטן הריאות. ההערכה היא שכ-193 אלף חולים מאובחנים כחולי NSCLC בכל שנה בארה"ב וכ-46 אלף חולים מקבלים טיפול קו שני בשלב 4 NSCLC מדי שנה בארה"ב.

לכאורה, כל הסיבות לכך שהשוק יאהב את תוצאות המחקר של חברת נובוקיור NOVOCURE שהצליח לעכב ולשפר ב-3 חודשים את זמן ההישרדות למטופלים עם סרטן ריאה גרורתי מסוג תאים שאינם קטנים (NSCLC). אבל זה לא קרה. אחרי פרסום התוצאות - מניית נובוקיור מתרסקת ב-32% בוול סטריט. וזה לא שהשוק לא יודע לתגמל את נובוקיור, בשלב הקודם, בחודש ינואר, המנייה טסה ב-70% אחרי פרסום תוצאות מוקדמות יותר. השווי של החברה באותו יום כבר הגיע ל-12 מיליארד דולר. אבל מאז היא איבדה חצי משוויה וכעת היא נסחרת לפי 6 מיליארד דולר בלבד. וזאת למרות שנובוקיור אומרת שהנתונים ישמשו כבסיס לבקשת אישור טרום כניסה לשוק ממנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) שתוגש במחצית השנייה של 2023.

אז מה קרה? אנליסטים אומרים שהם בעצם לא ממש מאמינים שהמחקר של החברה רלוונטי לשוק. השוק השתנה ונובוקיור אולי נשארה מאחור. האנליסטים מסבירים שהתוצאות של החברה אמנם טובות אבל הפרקטיקה כעת היא שהרוב הגדול של המטופלים מקבלים מעכבי מחסום (checkpoint inhibitors) ואילו 70% מהנבדקים במחקר של נובוקיור לא קיבלו את זה קודם, אלא הוא בוצע אצל חולים שמצבם החמיר בעקבות כימותרפיה.

אסף דנציגר, מנכ

בכל מקרה, לדברי נובוקיור, שמציגה את המחקר ב-ASCO, האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית, הכנס החשוב בעולם בתחום האונקולוגיה, אבל מבלי לקבל עדיין ביקורת עמיתים - המחקר LUNAR בפאזה 3 הראה שיפור משמעותי בזמן ההישרדות של מטופלים עם סרטן ריאה גרורתי מסוג תאים שאינם-קטנים (NSCLC) הניתן לאחר טיפולים כימותרפיים מבוססי פלטינה.

 

בחברה מפרטים שזהו המחקר הקליני הראשון זה יותר משבע שנים, שהראה הארכה משמעותית של משך ההישרדות של מטופלים עם סרטן ריאה גרורתי מסוג תאים שאינם-קטנים (NSCLC) וכי הטיפול ב- TTFieldsבשילוב הטיפול המקובל (Standard of Care) הציג שיפור מובהק סטטיסטית של 3 חודשים בחציון זמן ההישרדות של חולים לעומת הטיפול הסטנדרטי בלבד, וזאת ללא עלייה בשכיחות של תופעות לוואי משמעתיות.

 

עוד אומרים בחברה כי בקבוצת המטופלים שקיבלו שילוב של טיפול ב-TTFields עם אימונותרפיה (Immune Check-point Inhibitors - ICI), הוצג שיפור "חסר תקדים" של 8 חודשים בהישרדות החציונית הכוללת

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בנובוקיור מפרטים עוד כי "מחקר LUNAR עמד ביעד העיקרי שלו שהיה הצגת שיפור משמעותי הן מבחינה סטטיסטית והן מבחינה קלינית, של שלושה חודשים בחציון זמן ההישרדות כאשר הטיפול ב TTFields התווסף לטיפולים הסטנדרטיים. חציון זמן ההישרדות של 137 המטופלים שנבחרו באופן אקראי לקבל טיפול TTFields יחד עם הטיפולים הסטנדרטיים היה 13.2 חודשים - בהשוואה ל 9.9 חודשים אצל קבוצת הביקורת של מטופלים שקיבלו רק את הטיפולים הסטנדרטיים".

 

נתון נוסף מתוך המחקר הראה שהשילוב של TTFields עם טיפולים אימונותרפיים (immune checkpoint inhibitor - ICI), המיועדים לגרום למערכת החיסון להילחם טוב יותר בסרטן, הראה תוצאה יוצאת דופן. אצל 66 המטופלים שהשתתפו במחקר ונבחרו באופן אקראי לקבל TTFields יחד עם אימונותרפיה, זמן ההישרדות החציוני עמד על 18.5 חודשים - בהשוואה לזמן הישרדות חציוני של 10.8 חודשים אצל 68 המטופלים שקיבלו אימונותרפיה בלבד. גם אצל 71 החולים שנבחרו באופן אקראי לקבל TTFields יחד עם טיפול בכימותרפיה מסוג דוסטאקסל נמדדה מגמה חיובית של שיפור ההישרדות עם חציון זמן הישרדות של 11.1 חודשים - בהשוואה ל- 8.7 חודשים אצל 71 המטופלים שקיבלו רק כימותרפיה.

בנובוקיור מדגישים שלטיפול ב-TTFields לא היו תופעות לוואי משמעותיות והוא לא הגביר את רמת הרעילות המערכתית של הטיפולים הסטנדרטיים. רק מיעוט מקרים של תופעות לוואי מדרגה 3 (ואף לא אירוע אחד בדרגה 4 או 5) נמצאו קשורות לטיפול במכשיר.

 

"התוצאות של המחקר מעודדות מאוד", אומרת החוקרת של החברה ד"ר טיציאנה ליאל, מרצה ומנהלת התוכנית לאונקולוגיה רפואית של בית החזה במחלקה להמטולוגיה ואונקולוגיה רפואית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אמורי באטלנטה. "מחקר LUNAR הוא הראשון זה יותר משבע שנים שמציג שיפור משמעותי בזמן ההישרדות של חולים עם סרטן ריאה גרורתי מסוג תאים NSCLC. אני נרגשת מהתקדמות זו והפוטנציאל שיש לטיפול חדשני זה לעזור לחולי סרטן ריאה גרורתי רבים שצריכים אפשרויות טיפול חדשות אחרי טיפול מבוסס פלטינה, ושלא גורמים לרעילות נוספת".

 

מאפייני המטופלים היו מאוזנים בין קבוצות המחקר השונות. הגיל החציוני היה 64 (טווח בין 22-86); 65% מהמשתתפים היו גברים; 96% מהמטופלים היה במצב תפקודי של בין 0 ל-1 לפי מדד ECOG. המטופלים גויסו במרכזים בצפון אמריקה (30.4%), מערב אירופה (30.4%), מזרח אירופה (30.1%) ומזרח אסיה (9.1%). שיעור החולים שנותרו בחיים שנה לאחר הטיפול וטופלו ב TTFields יחד עם הטיפול המקובל היה 53% בהשוואה ל42% מהמטופלים שקיבלו רק את הטיפולים הסטנדרטיים. שיעור המטופלים שחצו את אבן הדרך של שלוש שנות הישרדות וטופלו ב-TTFields לצד הטיפול הסטנדרטי היה גדול כמעט פי שלושה – 18% בהשוואה ל7% אצל המטופלים שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי לבדו. חציון זמן הישרדות ללא התקדמות המחלה (PFS) אצל חולים שטופלו ב-TTFields יחד עם הטיפול הסטנדרטי היה 4.8 חודשים בהשוואה ל-4.1 חודשים אצל המטופלים שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי לבד.

בדוחות לרבעון הראשון של 2023 נובוקיור פספסה את צפי האנליסטים כשדיווחה אמנם על "הרבעון החזק ביותר בתולדותיה אבל רשמה הפסד מתואם למניה של 50 סנט, מתחת צפי האנליסטים בוול סטריט להפסד מתואם של 32 סנט למניה. בשורה העליונה, ההכנסות הסתכמו ב-122.2 מיליון דולר, נמוך מהצפי בשוק להכנסות של 17.37 מיליון דולר.

 

נובוקיור הוקמה בשנת 2000 בישראל ומרכז הפיתוח שלה נמצא בארץ. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מזכיר את ה"הצלחה" של השמאל בסקרים בערוצים 12-13 :-) (ל"ת)
    פילבר 26/07/2023 14:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיינדוף 25/07/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
    רצה ונפלה.
  • 1.
    רונן 07/06/2023 10:10
    הגב לתגובה זו
    חבל מאוד. הטכנולוגיה של החברה חדשנית ומעוררת תקווה אבל טעויות אסרטגיות וניהוליות פשוט מוחקות את החברה מבחוץ ומבפנים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social