מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "החלק הזה של המשבר נגמר"
בנק ג'יי פי מורגן רכש את רוב הפיקדונות והנכסים של פירסט רפובליק. כל 84 סניפי הבנק הקורס ייפתחו מחדש תחת הבעלות החדשה, כסניפים של ג'יי.פי מורגן
ג'יי פי מורגן JP MORGAN נבחר כמנצח במכירה הפומבית של בנק פירסט רפובליק FIRST REPUBLIC BANK הקורס, זאת לאחר שהרגולטורים החליטו שלא קיים פתרון אחר והשתלטו על הבנק. ג'יי פי מורגן הודיע על רכישת רוב הפיקדונות והנכסים של פירסט רפובליק.
כל 84 סניפי הבנק הקורס ייפתחו מחדש תחת הבעלות החדשה, כסניפים של ג'יי.פי מורגן. המשמעות היא, בין היתר, שכל בעלי הפיקדונות בפירסט רפובליק יהיו בעלי פקדונות בג'יי. פי מורגן. כלומר, כספם יישמר והבעלים החדש יקבל גישה מלאה לחשבונותיהם.
ג'יימי דיימון מנכ"ל ג'יי פי מורגן אמר בשיחת משקיעים "יש מספר קטן של בנקים שלקחו סיכונים כאלה, יכול להיות שיש עוד אחד קטן אבל זה (הרכישה) די פותר את הכל", עוד הוסיף כי "החלק הזה של המשבר הסתיים". לאחר הקריסה הפתאומית של SVB ו-Signatue bank, המשקיעים הענישו בנקים אחרים עם תכונות דומות לשל הבנקים הקורסים. בנקים עם אחוז גבוה של פיקדונות לא מבוטחים והפסדים במאזן שלהם ספגו את רוב הביקורת. בנוסף המשבר חשף ניהול לקוי של חלק מהבנקים, שלמעשה הימרו כי הריביות לא יעלו ולאחר שהן כן עלו הם ספגו הפסדים רבים.
רק בחודש שעבר הבנקים הגדולים העבירו כ-30 מיליארד דולר בניסיון להציל את פירסט רפובליק, ניסיון שנתן אומנם עוד קצת זמן ואפשר לחלק מהבנקים לדווח על תוצאותיהם לרבעון הראשון, תוצאות שהציגו התייצבות במצב הפיקדונות, מה שהרגיע קצת את ציבור המשקיעים מקריסה של עוד בנקים אך לא הצליח למעשה להציל את הבנק. פירסט רפובליק המשיך לרדת בשבועות האחרונים, למרות שרוב סקטור הבנקאות דווקא עלה, זאת לאחר שציבור המשקיעים לא השתכנע שמצבו של הבנק משתפר. מניית הבנק נפלה ביום אחד כמעט 50% לאחר שהבנק פרסם כי כמות הפיקדונות ירדה ב-40% ברבעון הראשון, או במילים אחרות 102 מיליארד דולר יצאו ממנו וכי הוא מתכנן לפטר 25% מהעובדים.
- חברות הביטוח וכרטיסי האשראי יוכלו להיות "בנקים קטנים" - המלצות הצוות הבין משרדי
- מי יציל את העו"ש שלכם ומה הריבית שתקבלו על היתרה בחשבון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף ל-30 מיליארד שקיבל מיתר הבנקים, לווה הבנק מהפדרל ריזרב בין 20 ל-109 מיליארד דולר בנוסף ל-10 מיליארד דולר נוספים מהקרן שהוקמה להגנה על הבנקים לאור המשבר. לקראת סוף החודש המנכ"ל ועוד חברי דירקטוריון החליטו על כך שלא יקבלו בונוס שנתי בכלל ב-2023 ובתחילת החודש הנוכחי הדירקטוריון החליט להשהות את חלוקת הדיבידנד של מניות הבכורה של הבנק. פירסט רפובליק אמר עוד אז כי הוא שוקל לבקש מהבנקים המעורבים בחבילת ההצלה שלו, לרכוש ממנו אגרות רוב בתמורה לריביות גבוהות מהריביות בשוק.
החשש מקריסה של FRC הגיע עבור רבים משום מקום - בשמונה השנים האחרונות הבנק פספס את תחזיות האנליסטים 5 פעמים בלבד וסך הנכסים שניהל צמחו מ-2017 ועד 2022 ביותר מ-150% אל 271 מיליארד דולר. מה שתרם להגעה לצמיחה המרשימה הזו היה סקטור ניהול העושר בבנק - היחידה הייתה אחראית ל-15% מההכנסות של השנה החולפת, זאת בהשוואה ל-5.5% בלבד בשנת 2010. "חלק גדול משווי הבנק מגיע מבסיס לקוחות עם הון גבוה" אמר האנליסט אריק קומפטון ממורנינג סטאר. קומפטון הוסיף: "הם (מנהלי הבנק) ידועים גם עבור השגת טאלנטים, בין אם זאת בנקאיים פרטיים או מנהלי כספים, אני חושב שזה משהו נוסף שמעסיק אנשים בנוגע לטווח הארוך מבחינת הבנק".
- 3.רבקה 01/05/2023 22:33הגב לתגובה זו1. עפ״י החוק האמריקאי אסור שלבנק אחד יהיה נתח שוק שגדול מ 10% מהשוק. אחרי מה שקרה עכשיו, ג׳יי פי מורגן גדול מ 10%! 2. ג׳יי פי מורגן קיבלו 50 ביליון דולר הלוואה ממשלם המיסים האמריקאי, כדי לממש את העיסקה.
- 2."קנינו בזול עכשיו אנחנו לא רוצים שתחשבו שהכל עוד יתפרק" (ל"ת)רועי 01/05/2023 19:27הגב לתגובה זו
- 1.חח 01/05/2023 19:19הגב לתגובה זוהבסדרררררר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
