בצלאל סמוטריץ
צילום: ניב מוסמן, לעמ
דעה

האם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעכב בכוונה את מינויי בכירי האוצר?

מינויי בכירי האוצר עדיין מתעכבים. דיוני התקציב הם התירוץ המושלם, אך האם הסיבה האמיתית לעיכוב היא משום הרצון להחליש את הפקידים? וגם: התגובה המוזרה של משרד האוצר
נחמן שפירא | (1)

מושב הקיץ של הכנסת נפתח אתמול בצהריים, ולממשלה יש קצת פחות מחודש בכדי להעביר את תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית, עד ליום ה-29 במאי. אחרת אין ממשלה והולכים לבחירות. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עוסק בתקציב, ואך ורק בתקציב יגידו לכם אנשיו, וזו הסיבה שהמינויים באוצר לא מתקדמים כרגע. טוב, זה לפחות התירוץ אותו שומעים כבר תקופה ארוכה במסדרונות משרד האוצר. אז איך זה שכבר מספר חודשים המערכת החשובה בישראל מתפקדת בהרכב חסר? ועד כמה חסר - תארו לכם שלמשחק של מכבי ת"א ביורוליג, יעלו בהרכב רק שניים, שלושה, זו פחות או יותר המשמעות של חוסר המינויים באוצר.

 

שרים וזה לא סוד, אוהבים למנות בעלי תפקידים, למזלו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עם כניסתו למשרד האוצר הגיעה לפתחו שורה ארוכה של מינויי בכירים. משרת הכלכלן הראשי, מנהל רשות המיסים, ממונה שוק ההון, ממונה על השכר, יו"ר רשות ניירות ערך, המפקח על הבנקים ובסוף השנה גם התפקיד היוקרתי מכולם, נגיד בנק ישראל. אז איך זה שמכל התפקידים הללו נכון להיום אויש רק תפקיד אחד? לפני המינויים החסרים, נתחיל ממינוי אחד במשרד שכן בוצע ויצא לפועל, מינויו של מנכ"ל המשרד שלומי הייזלר, שהחליף בתפקידו את רם בלינקוב, מנכ"ל המשרד הקודם, לקראת סוף חודש ינואר. מנכ"ל המשרד באופן מסורתי מסיים את תפקידו עם סיום תפקידו של השר הקודם והשר מביא איתו מנכ"ל חדש וכך גם קרה הפעם.

 

ואולי לעיכוב מינוי הבכירים יש סיבה נוספת, לא רק חוסר בזמן עקב הכנת תקציב המדינה? אלא רצון להחלשת פקידי האוצר לפני העברת התקציב.

 בצלאל סמוטריץ', צילום: ניב מוסמן, לעמ

בצלאל סמוטריץ', צילום: ניב מוסמן, לעמ

אין בכירים באוצר

מי שציפה כי מינויו של היילזר יבשר על קידום יתר מינויים בצמרת האוצר התבדה. רבים ציפו לבליץ של מינויים אך הדבר לא קרה, והבכירים שסיימו את תפקידם לאחר שמונו עוד בתקופתו של שר האוצר לשעבר משה כחלון, התבקשו לשאת בתפקיד עוד מספר חודשים. כך היה עם הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג, שסיימה קדנציה של ארבע שנים, והתבקשה להאריך את כהונתה לעוד מספר חודשים וצפויה לסיים את תפקידה בחודש יוני. גם מינויו של מנהל רשות המיסים ערן יעקב שמשמש בתפקידו כבר 5 שנים הוארך בינתיים עד אמצע חודש יוני. ברשות מסבירים כי יעקב לא ישאיר את הרשות ללא מנהל, וכי אם יהיה צורך הוא ימשיך בתפקידו עד להגעתו של מחליף קבוע. יו"ר רשות ניירות הערך ענת גואטה סיימה קדנציה של חמש שנים, ולאחר שתפקידה הוארך כבר מספר פעמים כל פעם בחודש היא סיימה את תפקידה והרשות מתנהלת כיום ללא יו"ר.

 

בנוסף, המפקח על הבנקים יאיר אבידן הודיע כי יסיים את תפקידו לאחר 3 שנים, והוא גם כן צפוי לסיים את תפקידו בחודש יוני. גם משרת יו"ר רשות שוק ההון לא מאוישת כבר שמונה חודשים, ועמית גל משמש כממלא מקום.

 

והבכיר מכולם, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון צפוי לסיים את תפקידו בחודש דצמבר. ההערכות הן כי הוא אינו מעוניין להמשיך בתפקיד, אך טרם ידוע האם בכוונת ראש הממשלה ושר האוצר לנסות ולשכנעו להאריך את תפקידו או להביא מועמד חדש לתפקיד.

 המודעות של משרד האוצר בניסיון למצוא מועמדים

קיראו עוד ב"בארץ"

המודעות של משרד האוצר בניסיון למצוא מועמדים

המחסור במינויים פוגע בכל המערכת - הנה שלל דוגמאות

לא דומה בכיר בתפקיד שבא למספר שנים לאחד שמאריכים לו את התפקיד מדי חודש. במשרד האוצר תפקיד הבכירים חשוב מאין כמוהו, וכאשר הבכירים אינם בכירים כי הם לא ממונים לקדנציה, אלא לחודש אחד או למספר חודשים כל פעם הם לא יכולים לעשות את תפקידם.

 

באוצר מסרבים להכיר בבעיה, והם מציגים את מינויו של אפי מלכין לתפקיד הממונה על השכר, ביום חמישי האחרון, וזאת לאחר מספר חודשים בהם הוא כיהן כממלא מקום, כהוכחה לכך שאין שום בעיה במינוי הבכירים. מינויים לוקחים זמן אומרים שם - אבל במקביל גל הפרישות באוצר ממשיך, ועכשיו יצרכו למנות מנהל גם לחטיבת תשתיות ופרויקטים במשרד האוצר.

 

לא מעט דובר בתקופה האחרונה על השפעתו הרבה של פורום קהלת על מהלכי הממשלה עד כה. וזה לא סוד גם שתפיסתו הכללית של שר האוצר דומה מאוד לתפיסת הפורום, אז האם אנו צפויים לחזרתו האפשרית של ד"ר מיכאל שראל לאחד מהתפקידים הבכירים במשרד האוצר? שראל, שמכהן בשנים האחרונות כראש פורום קהלת לכלכלה, כיהן בעבר בתפקיד הכלכלן הראשי במשרד האוצר והתפטר ממנו בשנת 2014 במחאה על תוכניתו חסרת ההיגיון מבחינה כלכלית של שר האוצר דאז יאיר לפיד – 'תוכנית מע"מ אפס' לטיפול בעליית מחירי הדיור. תוכנית שלבסוף לא יצאה אל הפועל, ככל הנראה גם בגלל ההתנגדות העזה לכך של שראל. מטעמו של שראל סירבו להתייחס לנושא.

 

ואולי לעיכוב מינוי הבכירים יש סיבה נוספת, לא רק חוסר בזמן עקב הכנת תקציב המדינה? לבכירי האוצר יש השפעה רבה וכוח רב על מהלכי משרד האוצר. ייתכן מאוד שבתקופה הרגישה הנוכחית של הממשלה, לאור ההתנגדות לרפורמה המשפטית, ובכלל בתקופה הכלכלית המאתגרת הנוכחית, ולאור דיוני התקציב, נוח לשר האוצר שאין לו כרגע בכירים שיושבים מולו בשולחן הדיונים, והוא יוכל להתקדם בינתיים ולהעביר את התקציב כראות עיניו ללא הפרעה.

כשאין מנהלים חזקים שדוחפים את האג'נדה של הגוף עליו הם ממונים קשה לצפות לראות רפורמות משמעותיות בחוק ההסדרים, שחייב לעבור יחד עם תקציב המדינה. חוק ההסדרים הוא הדרך של הממשלה מאז המשבר הגדול של ישראל בשנות ה-80 להעביר חקיקה ממשלתית חשובה לטובת הציבור שלא מצליחים להעביר בחקיקה רגילה בכנסת, אם זה בגלל לוביסטים חזקים, או חברי כנסת שנכנעים לקבוצות לחץ אינטרסנטיות. מנהל של רשות המסים יכול למשל להציע לצמצם את הפטורים השונים שיש במשק ועל פי הכלכלנים מעוותים את התמריצים וגורמים לעיוותי מס. כך, הכלכלנים אומרים שצריך לבטל את מע"מ אפס על פירות וירקות, הפטור באילת, ושורה של פטורים אחרים. 

ממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון יכול לקדם רפורמות חשובות לטובת הציבור כמו הגברת התחרות בין הגופים השונים, הפחתת דמי ניהול, יצירת הלימה בין ביצועים של הקופות, חברות הביטוח ובתי ההשקעות, לבין גובה דמי הניהול שהם יכולים לגבות - הצלחתם להכות את השוק קחו דמי ניהול גבוהים יותר. פישלתם? קחו פחות או בכלל לא.

 

ממונה על רשות ניירות ערך יכול לפעול להקשחת תנאים על דירקטורים בחברות, העברת חקיקה שתגביר רגולציה על חברות ציבוריות ותעודד אותם לפרסם למשל דוחות אחריות תאגידית (ESG) או שתגרום להן לא לפרסם את הדוחות הכספיים ביום האחרון שמותר להן. 

בתחום הפיקוח על הבנקים ובנק ישראל, אמנם שניהם עדיין בתפקיד אבל מפקח חזק על הבנקים יכול לקדם תחרות משמעותית בין הבנקים בישראל. למעשה, אין בישראל באמת תחרות. לא הוקם בנק בישראל עשרות שנים (ותודה באמת שהוקם עכשיו וואן זירו. זו לא תחרות). הוא יכול 'ליישר' את האינטרסים של הבנקים לאלה של הציבור גם בהורדת דמי ניהול, גם בייעוץ שהם נותנים ללקוחות, במתן שוט חזק יותר על הבנקים כך שיגלגלו את הריביות לפיקדונות של הציבור (הרי את הריבית על ההלוואות הם יודעים להעלות מצוין, מדוע לא גם את הפיקדונות), ואולי גם ביטוח ממשלתי על הפיקדונות בבנקים - כדי למנוע אובדן של מאות אלפי שקלים לציבור במקרה של קריסת בנק. הבנקים הרוויחו בשנה האחרונה 22 מיליארד שקל. לא יקרה להם שום אסון גם אם הם ירוויחו כמה מיליארדים פחות בשנה.

האם לאחר התקציב אנו צפויים לבליץ של מינויים? סביר להניח שלאחר העברת התקציב כבר אי אפשר יהיה להמשיך ולהתחמק מהנושא, והפקק במינויי הבכירים באוצר ישתחרר, לפחות חלקית.

 

ומה אומרים במשרד האוצר בתגובה?

באופן מוזר למדי, פנינו למשרד האוצר לקבל את תגובתם לעיכוב במינויים, והם שלחו לנו בתגובה את המודעות אותן פרסמו בעיתונים, על הקמת ועדה לאיתור מועמדים לתפקיד הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ולתפקיד מנהל רשות המיסים. במודעה צוין כי ניתן להגיש מועמדויות לתפקיד עד לתאריך ה-12 במאי.

 

אם ניקח בחשבון שעבודת וועדות האיתור הללו לוקחות מספר חודשים, הרי שלפחות לגבי שני התפקידים הללו לא צפויים מינויים בקרוב. בין השמות שהוזכרו כמועמדים למינוי ברשות המיסים דובר על מירי סביון, וירון גינדי, כאשר מאיר לוין הוזכר כמועמד ברשות ניירות הערך.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    8 02/05/2023 09:07
    הגב לתגובה זו
    כותב המאמר מציין שבכירים יכולים: להגביר את התחרות בגופים המוסדיים, לייצר תחרות בבנקאות, למנות דירקטורים ראויים. הבעיה היא שהבכירים (פקידים ופוליטיקאים) שומרים על החמאה. הדבר האחרון שמעניין אותם זה הציבור, הגברת התחרות, ויעילות חברות ממשלתיות לטובת הציבור.
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

חן שרייבר  (ניב קנטור)חן שרייבר (ניב קנטור)

תהליכי הדמוקרטיזציה שמחויבים לטובת מעמד רואי החשבון בישראל

מאמר דעה של נשיא לשכת רואי החשבון לקראת הבחירות בלשכה: על מבנה ההנהגה והבחירה הדמוקרטית

חן שרייבר |

על רקע הבחירות מחר בלשכת רואי החשבון, שבמסגרתן צפויים חברי הלשכה להצביע גם על שינוי תקנון הנוגע למבנה ההנהגה ולמשך כהונת נשיא הלשכה מתפרסם המאמר הבא. אחד הסעיפים המרכזיים שעומדים על הפרק הוא ביטול מגבלת הקדנציות הרצופות לנשיא, מהלך שעורר בחודשים האחרונים חילוקי דעות בתוך הלשכה. הדברים שלהלן משקפים את עמדתו של נשיא הלשכה המכהן, חן שרייבר, כפי שהיא מובאת במאמר דעה מטעמו.


מעמד המקצוע הוא הנושא החשוב ביותר שנמצא על סדר יומי מאז הודעתי על כניסה לחיים הציבוריים והתמודדתי על נשיאות לשכת רואי החשבון בישראל. הוא החזון, הוא הדרך, הוא העתיד של כולנו. כל בר דעת יודע שבשביל שמעמד המקצוע שלנו יהיה במקום הראוי לו – בקדמת הבמה של המגזר העסקי בישראל, אנו צריכים לשכה חזקה, שהכוח נמצא בידי כלל חבריה ולא בידי קבוצה מצומצמת.

לכן בקדנציה הראשונה שלי כנשיא לשכת רואי החשבון, הובלתי את המעבר לבחירות דיגיטליות בין חברות וחברי הלשכה לוועד ולנשיאות. כעת, אנחנו עתידים להשלים את המהלך עם הסרת מגבלת קדנציות, שהוא הלכה למעשה מימוש של עקרונות הדמוקרטיה המהותית, כאשר המטרה היא להשאיר בידי חברי הלשכה, ובידיהם בלבד, את הכוח והחופש לבחור את ההנהגה כהבנתם, פעם בשלוש שנים.

מדוע מדובר במהלך דמוקרטי וכל כך חשוב? מכיוון שהבחירה אם להישאר עם ההנהגה באשר היא, תהיה אך ורק בידי החברות והחברים בכל שלוש שנים. במסגרת התהליך, ההכרעה עוברת אך ורק לכלל החברים, כמקובל בלשכות המקבילות כמו לשכת עורכי הדין ולשכת יועצי המס, ואנו מחסלים בעצם את ההצבעה המיושנת בקלפיות והבחירה של ההנהגה בידי קומץ עסקנים. 

חשוב לציין כי מעבר לערך הדמוקרטי החשוב והמעבר להתנהלות תקינה, בריאה ושמכבדת את המקצוע שלנו, מדובר בצעד בהתאם להחלטה גורפת של הוועד המרכזי של לשכת רואי החשבון, שהתקבלה בהצבעה של 23 בעד ו-9 נגד. חברות וחברי לשכה רבים יודעים כי זהו צעד חשוב שמאפשר ראייה לטווח ארוך והובלה רציפה של רפורמות מהותיות – הן בתוך המקצוע והן ברמת המשק. בתקופה שבה הלשכה נדרשת למעורבות עמוקה יותר בקידום נושאים פיננסיים, רגולטוריים וכלכליים שתומכים בפיתוח המשק והכלכלה, רציפות ניהולית היא תנאי קריטי להצלחה.