ניתוח

בין פלרם לפולירם

איך הצליחו הקיבוצים להקים חברות תעשייתיות גדולות, מה האפסייד בפלרם אפליקציות,  מה הקשר לכתר הגדולה
יאיר דרורי | (9)
נושאים בכתבה פולירם פלרם

בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת, הבינו קיבוצים ומושבים רבים כי עליהם לגוון את ההכנסות שלהם שנבעו עד אז בעיקר מחקלאות. המוטיבציה נבעה מכך שמחירי התוצרת החקלאית נשחקו, שיפורים טכנולוגיים גרמו לכוח אדם מיותר, האוכלוסייה המבוגרת לא יכלה להמשיך לתרום לענפי החקלאות אשר הצריכו כוח פיזי, ובנוסף מענקים מהמדינה לפיתוח תעשיות דחפו קיבוצים רבים להקים מפעלים.

בתחילה הלכו הקיבוצים לתעשייה אשר מספקת מוצרים לענף החקלאות, ולמעשה החקלאים היו הלקוחות הראשונים של מפעלי תעשייה רבים. הצלחת התעשייה הייתה כה גדולה, שדוקטור טל אלמליח מאוניברסיטת חיפה חקר ומצא ש-35% מהכנסות הקיבוצים בסוף שנות ה-60 כבר נבעו מתעשייה. אם בתחילה הלקוחות היו חקלאיים מקומיים, הרי שכיום הלקוחות של רוב המפעלים הינם מגוונים מאד, ורוב התוצרת מופנית לייצוא. בנוסף לכך חברות קיבוציות רבות התרחבו והקימו מפעלים באירופה ובארה"ב על מנת להיות קרובים ללקוחות, ולגוון את מקורות הייצור.

מפעלי הפלסטיק הקיבוציים ידעו לקחת חומרי גלם פולימריים (פוליטילן, פוליפרופילן ועוד), ולייצר מוצרי קצה איכותיים, אשר החליפו מוצרי עץ ומתכת, ואף רכיבים משלימים לתעשיות רבות אשר החליפו את את הרכיבים שיוצרו מחו"ג פחות יעילים. למעשה קשה לחשוב על יתרון תחרותי מובהק שיש לתעשיית הפלסטיק הישראלית, הרי הפולימרים המיוצרים מנפט מיובאים ברוב המקרים, או מיוצרים ע"י כרמל אולפינים (חברת בת של בזן). שווקי היעד הם לרוב אירופה וארה"ב אשר מצריכים הובלה שמעלה את התשומות. היתרון הבולט ואולי היחידי הוא יצירתיות וחדשנות אשר מאפשרים לתעשיית הפלסטיק בכלל, ותעשיית הפלסטיק הקיבוצית בפרט להיות רלוונטית ומצליחה.

בין מושב רם און בו שוכנת חברת פולירם, ולבין חברת פלרם אשר בקיבות רמת יוחנן, מפרידים 45 קילומטרים בלבד. שתי החברות שבסיסן בצפון הארץ מייצרות מוצרי פלסטיק שונים ומגוונים, כאשר הראשונה מייצרת בעיקר פולימרים מורכבים המסייעים לתעשיות שונות לייצר מוצרים סופיים, ואילו השניה בעיקר מייצרת מוצרים סופיים למגוון תעשיות, וללקוחות פרטיים.

פולירם אשר מושב רם און מכר את השליטה בה לקרן פימי באמצע העשור הקודם, הונפקה מחדש בסוף שנה שעברה, ובינתיים הסבה נחת למשקיעים. החברה מייצרת שלושה סלי מוצרים: תרכובים תרמופלסטיים הנדסיים, בונדירם ופוליטרון.

אין כאן המקום להעמיק ביתרונות התחרותיים של כל מוצר ומוצר, רק נספר שלחברה כושר ייצור של 100 אלף טון בשנה לאחר שהיא הגדילה את כושר הייצור שלה באופן משמעותי בשנים האחרונות. לקוחות החברה הן יצרניות הרכב המובילות בעולם, חברות חקלאיות (נטפים), חברות מזון, יצרניות מוצרי DIY ועוד, כאשר החברה כמעט ולא מייצרת מוצרים סופיים ללקוחות, אלא בעיקר חו"ג משופרים. החברה מציגה צמיחה סבירה עם CAGR של 8% מאז 2008. 68% ממכירות החברה הינן לייצוא, והחברה מצליחה להביא חדשנות לשוק אשר באה לידי ביטוי בצמיחה מרשימה של 40% בחציון הראשון של השנה, ושיפור ברווח התפעולי שיותר מהכפיל את עצמו מרמה של 38 מיליון שקלים בחציון הראשון של שנת 2020, לכ- 80 מיליון שקלים בחציון הראשון של שנת 2021. נציין גם כי החברה מייצרת בקצב שנתי של 65 אלף טון נכון לעכשיו, מה שמאפשר לה לצמוח בשנים הקרובות ללא השקעה משמעותית נוספת בקווים נוספים.

החברה מציגה רווחיות גולמית של 24.8% ברבעון האחרון - רווחיות אשר אופיינית ליצרניות בתת התעשייה שלה, אולם ע"י שליטה בהוצאות תפעול הרווחיות התפעולית מגיעה לידי 18.8% מהמחזור- שהינה רווחיות תפעולי מרשימה ביותר לכל חברה תעשייתית. אין ספק כי טביעת האצבע של פימי מורגשת בניהול החברה, והמשקיעים יודעים לתת לזה קרדיט רב.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

פלרם אשר שוכנת בקיבוץ רמת יוחנן מחולקת לארבע חטיבות: מוצרי PVC, מוצרי פוליקארבונט, קאנופיה (מוצרים סופיים לצרכן), ופלרם פור יו שנרכשה בשנת 2018. בפעילות ה-PVC והפוליקארבונט יש לחברה כושר ייצור של 88 אלף טון, אולם היא צפויה להגדיל אותו בסוף השנה בעוד 30-40 אלף טון עקב ביקוש גובר למוצריה. פלרם מציגה מרווח גולמי גבוה של 38%, ומרווח תפעולי של 19% בעיקר הודות לקאנופיה עליה נרחיב בהמשך.

פעילות ה-PVC רשמה הפסד קל ברבעון האחרון לאחר עליה חדה בעלות חומרי הגלם, וסביבה תחרותית שמקשה לגלגל מחירים הלאה. החברה סופגת ביקורת מהמשקיעים בשנים האחרונות על כך שפעילות זו בעיקר מספקת ווליום מכירות, אך לא רווחיות, ואילו תשובת החברה היא שה-PVC הוא חלק מסל מוצרים שהחברה מספקת ללקוחותיה, והיא עוסקת כל העת בהתייעלות ושיפור הרווחיות.

היהלום של פלרם הוא ללא ספק חברת הבת קאנופיה (לשעבר פלרם אפליקציות). חברה זו פונה ישירות לצרכן דרך ריטיילרים גדולים, ובאמצעות אתרי סחר מקוונים. סל המוצרים של קאנופיה כולל מוצרים שונים ומגוונים לגינה, לחניה ולמרפסת (Outdoor), והחברה נהנית מטרנד ההשקעות בבית שהחל בשנה שעברה עקב הקורונה. קאנופיה מציגה בחציון הראשון רווח תפעולי של 76 מיליון שקלים, לעומת 45 מיליון בחציון המקביל.

פעילות צומחת שכזו עם קצב רווחיות של 150 מיליון שקלים בשנה, הייתה מקבלת תמחור נדיב אילו הייתה מונפקת בנפרד. רק לסבר את האוזן חברת כתר פלסטיק הגדולה צפויה לפי להנפיק לפי מכפיל 9.25 על ה-EBITDA כאשר אם ניקח בחשבון  את החוב הגדול של כתר נקבל מכפיל EV/EBITDA  של 14.8 (בהנחה כי החברה אכן תצליח לקבל את המחיר המבוקש של 2.5 מיליארד דולר) מכאן שהתמחור הנגזר לקאנופיה הינו כ-1.8 מיליארד שקלים - גבוה מכל השווי הנוכחי של פלרם. האבסורד הוא אף גדול יותר מכיוון שהשווי בו רשומה קאנופיה בספריי פלרם הינו 135 מיליון שקלים בלבד.

פריט מידע מעניין נוסף שנמצא בתשקיף של כתר הוא התחזית כי תחום ה- Outdoor בו פעילה פלרם יצמח כ-4% עד 2023 - פי שתיים מתחום ה- Indoor.

לפלרם יש מאזן חזק מאד, ואף חזק מידי עד כדי לא יעיל עם עודפי מזומנים על החוב של 300 מיליון שקלים. לחברה תעשייתית שכזו יש בהחלט מקום לחוב נטו של לפחות ביחס 1-2 על הרווח התפעולי.

ברבעון האחרון החברה רשמה הפרשה חד פעמית של 33 מיליון שקלים עקב צפי לשיפור בתוצאות פלרם פור יו (תמורה מותנית בגין ביצועים למוכר), ללא הפרשה זו החברה הייתה מציגה רווח נקי של 60 מיליון שקלים ברבעון שהיה מצטרף לרווח נקי של 79 מיליון שקלים ברבעון הראשון.

האתגר של פלרם הוא להוכיח כי תוצאותיה הינן ברות קיימא ואינן תוצאה של "ביקושי קורונה". לפי תוכניות ההשקעה של החברה בכל המגזרים, יחד עם תחזית השוק האופטימית של כתר- ניתן להניח כי החברה תוכיח כי המספרים שלה הם כאן כדי להישאר.

לסיכום: הדומה בין שתי החברות הוא בעל מניות דומיננטי שהינו גוף שיתופי, מחירי חו"ג שמשפיעים לרעה בטווח הקצר, ניצול הטרנד ארוך הטווח של החלפת עץ, זכוכית ומתכות בפלסטיק, וניהול איכותי שמציג רווחיות תפעולית יוצאת דופן. השונה בין החברות הוא B2B אצל פולירם לעומת B2B ו- C2B אצל פלרם, תעשיות מגוונות יותר אצל פולירם, וגם מאזן יעיל יותר לעומת פלרם. למרות ההבדלים ניתן להסיק כי פערי התמחור בין החברות אינם סבירים בלשון המעטה. למרות עליה של יותר מ- 80% במניית פלרם מתחילת השנה, השוק עדיין לא נותן קרדיט לקאנופיה אשר מפגינה צמיחה חזקה המשולבת ברווחיות נאה.

הכותב הוא שותף וסמנכ"ל השקעות באלטרנטיב בית השקעות

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מנתח דוחות 19/09/2021 17:36
    הגב לתגובה זו
    שיש מי ששולט בהיצע המניות..פלרם עפה בקורונה והמניה לא זזה! כלומר כרגיל בת"א התוצאות לא משנות רק כאשר השחקנים מחליטים להרים מניה היא תעלה ואם לא שום דבר לא ישנה! עצוב אבל אמיתי ונכון
  • אנונימי 20/09/2021 01:52
    הגב לתגובה זו
    המניה הגיבה. מה שלוקח לשוק זמן להפנים זו העובדה שזה לא רק חד פעמי בעקבות הקורונה אלא שינוי עומק משמעותי בחברה.ככל שהשוק מפנים את זה הוא מעלה את המניה לאט אבל בטוח. הסיבה האמיתית לשינוי ככל הידוע זה מה שנכתב כאן כלומר ההתמקדות בקנופיה ובסך המוצרים הרווחיים שלה. ככל ומגזר הפוליקרבונט יצטרף וכן פלרם פור יו תמשיך לתת את מה שהיא כבר נותנת אז המחיר הנוכחי יתברר כמציאה גדולה מאד. מחזיק חזק ולא ממליץ כלום.
  • 3.
    גזל של מייבשי ביצות 19/09/2021 13:31
    הגב לתגובה זו
    איך הצליחו? קחו 50 מפעילים המפוזרים בקיבוצים בארץ עם תקציבים בלתי נגמרים וסיוע מהמדינה, תוסיפו הטבות במים וחשמל וארנונה גזל של שטחים. מתוך כל המפעלים האלה בטוח 2-3 יהיו מטאורים
  • יש ר אלי 19/09/2021 14:34
    הגב לתגובה זו
    עוד טיפוסים כמוך.
  • שלויימל'ה 22/09/2021 08:22
    אל תזלזל בטיפוסים כמוני. לימוד התורה שלי, שומר עליך.
  • 2.
    אחד שיודע 19/09/2021 12:01
    הגב לתגובה זו
    התחילו לעבוד עם מדינות במפרץ הפרסי , חכו כמה שבועות ותראו איך היא מפציצה
  • 1.
    אנליסט בפנסיה 19/09/2021 11:54
    הגב לתגובה זו
    1) פלרם בקרוב נכנסת לשווקים חדשים במפרץ הפרסי אם אפס תחרות ובשוק שקשה להיכנס אליו כיוון שיש יתרון לגודל בפלסטיק : רק לדוגמית --תבנית ייצור מוצר פלסטיק זה עשרות אלפי דולרים לחתיכה קטנה ופשוטה ועד למאות אלפי דולרים לתבניות יותר מורכבות + מיכשור ומכונות וחומרי גלם וכמויות ייצור --כך שאם פלרם תפסה נישה חזקה--היא לבד ותישאר לבד ועוד יותר לבד ככל שתצליח. 2) תיגבור הולכת ב 3 שנים הבאות להפציץ כמו דנאל . תחפשו בגוגל את הבלוג של דני : "האם תיגבור יכולה לשחזר את ההצלחה של דנאל"
  • מגדלי בבל 19/09/2021 12:36
    הגב לתגובה זו
    תיגבור לא מתקרבת לאיכויות של דנאל, למריצים אותה יש דמיון מפותח מדי
  • אור 19/09/2021 14:54
    http://www.follow-value.com/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%AA%D7%99%D7%92%D7%91%D7%95%D7%A8-%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%A9%D7%97%D7%96%D7%A8-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%94%D7%A6%D7%9C%D7%97%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%93%D7%A0%D7%90/
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

שלומי פוגל אמפא (סם יצחקוב)שלומי פוגל אמפא (סם יצחקוב)

אמפא הגדילה את הגיוס, אבל לא את הריבית

אמפא השלימה בהצלחה הנפקת אג"ח בהיקף של 1.75 מיליארד שקל, לאחר שקיבלה ביקושים של יותר מפי שניים מהיקף הגיוס המקורי; ההנפקה, שקיבלה דירוג גבוה למרות שהיא ללא בטוחות, ממחישה את התיאבון העצום של המשקיעים המוסדיים בשוק האג"ח, אבל מה עם פרמיית הסיכון?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אמפא

חברת אמפא השלימה את המכרז המוסדי לקראת הנפקת סדרת אג"ח צמודת מדד חדשה (סדרה א’), וקיבלה ביקושים גבוהים של יותר מ-2.2 מיליארד שקל, יותר מכפול מהיקף הגיוס המקורי שעמד על כמיליארד שקל. לנוכח הביקוש הגבוה, החברה הודיעה כי תיענה להתחייבויות בהיקף של כ-1.75 מיליארד שקל, בריבית שנתית של3.32%  צמוד מדד,  אשר נקבעה כריבית הסגירה ותשמש תקרת ריבית בשלב המכרז הציבורי.

ההנפקה של אמפא מתווספת לגל הנפקות האג"ח שמציף את שוק ההון בחודשים האחרונים רק לאחרונה, הגיוס של רבוע כחול נדל"ן, שקיבלה ביקושים של כ-2 מיליארד שקל להרחבת שתי סדרות אג"ח צמודות מדד, פי ארבעה מהיקף היעד המקורי, ולבסוף בחרה לקחת כ-1.1 מיליארד שקל. גם קבוצת דלק גייסה בשבוע שעבר קרוב למיליארד שקל, אחרי שקיבלה ביקושים של כ־1.2 מיליארד שקל.

דירוג גבוה ללא בטוחות

למרות שהיקף ההנפקה של אמפא גדל בצורה חדה, וכי מדובר בחוב בכיר בלתי מובטח, מעלות אשררה את דירוג הסדרה על ilAA. במעלות מסבירים כי ההרמה בדירוג נשענת על הערכת שיעור שיקום החוב ועל ההנחה שרוב התמורה תשמש למחזור חוב פיננסי קיים, כלומר לא לגידול במינוף.

עם זאת, עצם העובדה שחברה פרטית, בעלת חוב פיננסי של יותר מ-2 מיליארד שקל בסוף הרבעון השני, יכולה לגייס חוב בהיקף של 1.75 מיליארד שקל ללא שיעבודים ובריבית של 3.32% בלבד, ממחישה היטב את העוצמה של הביקוש המוסדי לשוק האג"ח, ואולי את הבועה שנוצרת בשוק האג"ח.

הפער מהממשלתי

אג"ח ממשלתיות צמודות מדד במח"מ של כ-5 שנים נסחרות כיום סביב 2.16% תשואה שנתית. כלומר, השוק דורש מאמפא פרמיית סיכון של פחות מ-1.2% מעל האג"ח הממשלתית, פער קטן במיוחד בהתחשב בכך שמדובר בחוב קונצרני ללא שיעבודים. בימים כתיקונם היה אפשר היה לצפות לפרמיה של 2% ויותר על חוב כזה.