אוטומקס מגייסת 5 מיליון שקל מפסגות, ספרה ומשקיעים נוספים
חברת יבוא הרכבים המקביל אוטומקס 0% תגייס 5 מיליון שקל בהקצאה פרטית בה יקחו חלק בית ההשקעות פסגות, קרן ספרה, קרן הגידור חצבים ומשקיע נוסף שזהותו לא נחשפה. לפי הדיווח, תמורת הגיוס תשמש להגדיל את המלאי וייתכן גם לכניסה לתחומים משיקים לתחום יבוא כלי רכב. "אנחנו מודים מאד למשתתפים בגיוס, ומרגישים שרמות הביקושים שאנחנו רואים אכן מאפשרות לנו להגדיל את המלאי כדי למכור יותר", אומר בשיחה עם ביזפורטל תומר לוי, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומטה באוטומקס.
ההקצאה, בהיקף כ-9.9 מיליון מניות שיהוו 3.98% מההון הנפרע והמונפק, תעשה לפי שער של 52 אגורות למניית אוטומקס, פרמייה של כ-5.7% על שער הבסיס הבוקר. עוד יוקצו 5.9 מיליון כתבי אופציה לא סחירים, כשכל אחד יהיה ניתן למימוש עד 23 ביוני 2022 בתמורה ל-1.66 מניות ובמחיר מימוש של 65 אגורות למניה. לאחר מימוש האופציות יחזיקו המשתתפים בהקצאה ב-3.12% מההון בדילול מלא.
לדברי לוי, תמהיל המלאי מבחינת רמות המחירים, סוגי הרכב או המותגים עצמם ישאר זהה ("לתחושתנו הפיזור כיום מאוזן ונכון"), ומה שישתנה אם כן הוא סדר הגודל של המלאי שתחזיק החברה. באשר לאותם תחומים משיקים לליבת הפעילות הוא מסביר, כפי שציינה החברה גם בתשקיף שפרסמה, כי "יבואניות רכב רשמיות מחזיקות גם בפעילות של מימון עסקאות רכב לרבות ליסינג, ויבווא של חלפים. ככל שאוטומקס תגדל גם אנחנו נרצה לפתח פעילויות נלוות שכאלה".
בהקשר זה ניתן לציין את קרסו מוטורס, שמחזיקה בזרוע הליסינג ליס-פור-יו, שבשנה החולפת קלטה את פעילות קל אוטו. נוסף על כך, גם בקרסו מייבאים חלפים, ואף ציוד מכני הנדסי. טוב ויפה, אבל קרסו היא חברה גדולה, ויבואן רשמי. האם גם יבואן מקביל יכול לפנות לכיוונים אלה? לוי משיב לנו בחיוב, שוב, בתלות בגדילה של החברה, וזאת במטרה "ליצור פעילויות סינרגטיות ליבוא הרכב".
- סלע נדל״ן: רווח נקי תפעולי של 62 מיליון שקל - החברה הכריזה על דיבידנד
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי בחודש אוקטובר - למרות התחזקות הדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אוטומקס, שהוקמה ב-2016, היא היבואנית המקבילה הגדולה בארץ בתחום הרכב, ומסרה מאז ההקמה 7,000 רכבים של מותגים דוגמת טויוטה, יונדאי, וולוו, ג'יפ וסקודה. את שנת 2020 סיימה אוטומקס עם הכנסות של כ-278.7 מיליון שקל ממכירות של 2,500 כלי רכב. לגלובל אוטומקס חברה בת נוספת המתכננת לייבא ארצה מותגי רכב סיניים.
"אנחנו כל הזמן בוחנים יבוא של מותגים סיניים, אבל מניחים שבשלב ראשון זה יהיה רק כיבואן ישיר ולא מקביל", אומר לנו על כך לוי. "נתח השוק של המותגים הסינים בארץ עדיין קטן מדי כדי שיהיה יבוא לו יבוא מקביל. ליבואן מקביל נכון יותר להשקיע במותגים מבוקשים מאשר בכאלה שרק היום נכנסים לשוק".
מותגים כמו MG, GAC, ג'ילי ו-AIWAYS, שהצרכן הישראלי עוד לומד להכיר כבר חתמו מול יבואנים רשמיים בארץ. מה בעצם נשאר לכם, אם וכשתרצו ליבא מותג סיני חדש?
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
"השוק הסיני גדול מאד ויש שם כל הזמן שינויים ומיזוגים ורכישות. אנחנו מאמינים שבסוף הדרך תהיינה הזדמנויות, ומהן ניקח את אלה שיהיו אטרקטיביות - ואם לא אז לא".
אתם רוצים גם לייבא יותר רכבים חשמליים. מה מהווה לדעתך את החסם העיקרי היום? המחיר או הפרישה המצומצמת של עמדות טעינה בארץ?
"בעיקר עניין הפרישה, אבל כמי שנמצא יום יום באולמות המכירה אני יכול להעיד שהצרכן הישראלי משנה יותר ויותר את התפישה שלו לגבי הרכב החשמלי. אני מאמין שהודות לצמיחה ביבוא כלי רכב חשמליים יגבר גם קצב פרישת התשתיות, ושהצרכן הישראלי ילמד גם יותר לתכנן את הנסיעה שלו בהתאם לנסיעה שלו ולעמדות הטעינה שזמינות לו".

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
