האקר סייבר האקרים פריצה מחשבים הייטק אבטחת מידע
צילום: Istock

ורוניס הצליחה להפתיע את המשקיעים - המניה מזנקת ב-9%

החברה דיווחה על הכנסות של 66 מיליון דולר וצמצמה את ההפסד למניה ל-15 סנט: בית ההשקעות אופנהיימר מעלים את מחיר היעד ל-125 דולרים למניה
אור צרפתי | (2)

חברת אבטחת המידע הישראלית ורוניס (סימול:VRNS) מרכזת הערב עניין בוול סטריט עם עליות של יותר מ-9% לשווי שוק של 3.4 מיליארד דולר. ברקע לזינוק, החברה פרסמה דוחות טובים באופן יחסי לרבעון האחרון.

 

ורוניס איננה רווחית, ונמצאת עדיין בשלב הצמיחה של מחזור החיים העסקי שלה, המודל העסקי המשתנה שלה מסתיר את הצמיחה האמיתית של החברה. יכולת הרווח של ורוניס בעידן הטכנולוגי הנוכחי הן עצומות, ועל המשקיעים לחקור את המיקום התחרותי של החברה כדי להבין טוב יותר את המודל העסקי שהיא מאמצת. 

 

אם אתה חברה בעולם אבטחת הסייבר אתה נדרש ליצור נישה איתנה, בעלת פלח שוק רחב. השוק מאופיין בתחרות עזה בין חברות קטנות וגדולות כאחד, אשר מספקות מוצרים יחסית דומים, ורוניס הצליחה להשיג את חלקה ע״י אסטרטגיה של התמקדות באבטחת נתונים. המתחרה העיקרית של החברה בתחום זה היא Forcepoint אשר נרכשה על ידי ענקית הסייבר Raytheon בשנת 2015. 

 

היתרון של ורוניס הוא ללא ספק בגיוון, לחברה יש 26 רישיונות מוצר מתוך סל של שישה משפחות. ההתמקדות של ורוניס באסטרטגיה ספציפית אך מופרטת מאפשרת לה ליצור סל של מוצרים המגן במספר דרכים על נתונים, מה שיכול לעודד חברות גדולות לבצע שיתופי פעולה ואף השקעות מאסיביות בחברה.

 

היכולות של החברה נבדקו בזמן התפשטות נגיף הקורונה. היא הצליחה להגיב במהירות באמצעות עדכונים הכוללים יכולות הגנה לאירועים מסוימים, הגנה על office 365, ועל שירותי קצה. ההתמודדות של החברה עם ריבוי של אירועים, מדגים את יכולת ההסתגלות שלה בעתיד, שתכלול הרבה מאד צוותים מבוזרים. מול התחרות ההולכת וגובה נדרשת ורוניס גם לחדשנות מהירה, מה שהניע את הצורך של ורוניס לעדכן ללא הרף את האלגוריתמים השונים מפני איומים.  

 

גידול בהכנסות בטווח הקצר הוא חסר משמעות בגלל המעבר ממכירת רישיונות למודל מבוסס מנוי. מודל שכזה פונה אל העתיד, מרבית החברות בתחום עושות כל שביכולתן לממש את חלום המנויים, המודל מגדיל את ההכנסות וחשוב מכך שומר אותם יציבות לאורך זמן, מה גם שהלקוחות רוכשים יותר מוצרים בהשוואה למכירה פרטנית לצד חיסכון משמעותי בעלויות. 

 

מכאן הנתונים שחשוב לשים אליהם לב כאשר אנו מגיעים לנתח את דוחותיה הכספיים הם הכנסות חוזרות בחישוב שנתי (ARR), ושיעור שימור הלקוחות (NRR). 

 

ברבעון האחרון ורוניס פרסמה תוצאות מעל הצפי, החברה דיווחה על הכנסות של 66.6 מיליון דולר לעומת הקונצנזוס של 56.9 מיליון דולר, צמיחה שנתית של 12% ואף מעל הרף העליון של טווח תחזיות החברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ה-ARR של החברה הסתכם ב-236 מיליון דולר, מדובר על צמיחה שנתית גבוהה של 52%. שיעור שימור הלקוחות עלה לרמה של 120%, סימן לנראות גבוהה. 

 

נתח מכירות מנויי הענן עלה ל-99% מסך ההכנסות מרישיונות, לעומת 56% ברבעון המקביל והסתכם ב-34 מיליון דולר. הכנסות משירות ותחזוקה עמדו על כ-32 מיליון דולר בדומה לרבעון המקביל, כאמור החברה בראייה אסטרטגית משמרת ומגדילה מנויים. 

 

נתח לקוחות החברה, המשתמשים ביותר משני מוצרים עלה ל-77%, יותר מ-3 מוצרים ל-47%. חברת ורוניס השלימה את המעבר למודל מנויים, ובכך נהנית מהאצה בשיעורי הצמיחה, לצד שיפור בנראות העסקית. צבר הזמנות של החברה נותר חזק, לאור הגברת מודעות הארגונים לנושא פריצות סייבר בסביבת עבודה מרחוק בתקופת הקורונה, כאשר החברה מגדילה את מגוון המוצרים הנמכרים ללקוח ממוצע.

 

״המצב מעיד על החשיבות הגבוהה של פתרונות החברה עבור לקוחותיה, ומאפשר להגדיל את מכירות מוצריה החדשים ללקוחות קיימים, במקביל לגידול בסיס הלקוחות״, כפי שנכתב בסקירת הדוחות של בית ההשקעות אופניימר.

 

הרווח התפעולי של החברה נמוך כרגע, הוא הושפע מתמריצים שסיפקה החברה לטובת הנעת המעבר לעסק המנויים. כעת המעבר לאסטרטגיית המנויים הושלם, וכי ורוניס יכולה להתחיל בזמן הקרוב לייעל את המכירות ולהביא רווחים למניה. 

 

ההפסד הנקי למניה הצטמצם ל-15 סנט, בהשוואה לצפי להפסד של 35 סנט למניה, השיפור מיוחס לצמיחה הגבוהה בהכנסות לצד הוצאות נמוכות מהצפוי.

 

הכספים שבוזבזו בורוניס מתארים את עלות ההון העצומה הנדרשת בכדי להשיג נתח שוק. היעדר הרווחיות ותזרים המזומנים התנודתי פירושו שיש לבחון את אפשרויות יצירת הערך שלה. ורוניס צריכה להוכיח את יכולת הצמיחה ולהציג רווחיות ותזרים מזומנים חיובים בעתיד הלא רחוק.

 

על פי הדוח האחרון לחברה 326 מיליון דולר מזומנים, כנגד אג״ח להמרה בסך של 215 מיליון דולר, אותו גייסה לאחרונה.  קצב צריכת המזומנים השנתית שלה ב-12 החודשים האחרונים היה 44 מיליון דולר, כלומר לורוניס יש עוד מספיק שנים כדי למקסם את קצב הצמיחה שלה. האנליסטים מעריכים כי היא תגיע ליצירת תזרים מזומנים חיובי משמעותי עוד קודם לכן.

אופנהיימר כתבו בסקירתם, כי הנהלת ורוניס צופה ברבעון השלישי לשנת 2020 הכנסות של 68-71 מיליון דולר, צמיחה שנתית של כ-6%, מעל הצפי של 65 מיליון דולר, עם צמצום הפסד למניה לטווח של 11 ועד 14 סנט, בהשוואה לקונצנזוס של 17 סנט למניה. 

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יש משרות פתוחות 06/08/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    במגוון מקצועות
  • 1.
    אחלה חברה! (ל"ת)
    אחלה חברה 05/08/2020 11:03
    הגב לתגובה זו
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -0.86%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


אילוסטרציה AI אנושיאילוסטרציה AI אנושי

זהירות, גבול לפניך: ChatGPT6 צפוי "לחשוב" בשפה לא אנושית

חברת OpenAI חושפת כי הדגם הבא שלה, GPT-6, יחצה גבול שלא נחצה עד כה, היות ונחשב למסוכן מדי, ולראשונה המודל יעבוד בשיטת ה-“Latent Space Thinking”, או במלים אחרות: הבינה המלאכותית לא תיאלץ עוד לחשוב בשפה אנושית, אלא תפתח לעצמה שפה פנימית עצמאית, שלא תהיה נגישה לבני אדם 

רן קידר |

בעוד פחות מחצי שנה צפויה OpenAI להשיק את GPT-6, הדגם הבא בסדרת הצ'טבוטים ששינתה את הדרך שבה העולם מתקשר, יוצר ולומד. לפי פרטים שנחשפו באירוע שאלות ותשובות עם המדען הראשי יאקוב פצ'וסקי, GPT-6 יתבסס על עקרון שנחשב עד לאחרונה ל-"אסור": חשיבה במרחב חבוי (Latent Space Thinking), או במלים פשוטות, לא יאלצו יותר את המודלים לבצע תהליך "חשיבה" בשפנה אנושית. 

 עד כה, כל דגמי הבינה הגדולים, ביניהם ChatGPT, קלוד וג'מיני, אומנו כך שיחשבו בתוך גבולות השפה האנושית: הסקת מסקנות, נימוקים ופתרון בעיות נעשו באנגלית או בשפה אחרת שניתנת לפענוח על ידי גורם אנושי. כעת OpenAI משנה את הכללים: GPT-6 יקבל חופש לפתח שפה פנימית לא אנושית: סימון עצמי המורכב מצירופים, סמלים וקודים שלא נכתבו מעולם על ידי בני אדם. לטענת פצ'וסקי, דווקא החופש הזה עשוי להפוך את המודל לאמין ועמוק יותר מבחינה מחשבתית. "אנו מאפשרים למערכת לחשוב בפרטיות", הסביר. "המהות אינה על הסתרת המחשבות באנגלית, אלא במתן חופש לחשוב בכל דרך שתרצה".

טאבו מחקרי

הגישה החדשה של OpenAI מתנתקת מהגישה "המסורתית" ששמה את הבטיחות כאחד הפקטורים המרכזיים. עד כה, חוקרים שגילו את הנטייה של מודלים לפתח לעצמם “שפת חשיבה” פנימית, כמו צוות דיפסיק מאוניברסיטת בייג’ינג, ניסו לדכא את הנטייה הזו. הם הבחינו שכאשר מאפשרים לבינה מלאכותית "לחשוב לעצמה" לפני מתן תשובה, היא נוטה לנטוש את הדקדוק האנושי לטובת סימון יעיל יותר מבחינתו: תערובת של סמלים, קודים וקיצורים שאינם קריאים לבני אדם. הסיבה לכך הייתה פשוטה: יעילות חישובית. והחשש שנובע מנטישת הדקדוק האנושי לטובת דרך קומפקטית יותר היה ברור:, אם מערכת עלולה לפתח מחשבות עוינות או שגויות בשפה שאיש לא מבין, לא ניתן יהיה לפקח עליה או למנוע התנהגות מסוכנת. 

לכן, במשך שנים הוכרחו המודלים "לחשוב בקול" בשפה ברורה, כדי לאפשר פיקוח אנושי. אך ב-OpenAI טוענים כעת כי האיסור הזה הוליד בעיה חמורה לא פחות: היא מעודדת את המודלים לייצר הסברים “נעימים” במקום לפעול בשקיפות אמיתית לגבי תהליך החשיבה. 

במלים פשוטות, כשמאלצים את המודל לנמק את תשובותיו בשפה אנושית בלבד, הוא לומד לרצות את בני האדם ולהמציא נימוקים מזויפים. באחד מהניסויים שערכה אנת'רופיק היא חשפה כיצד מודל שקיבל רמז סמוי שהתשובה לשאלה מסוימת היא “C”, בחר בתשובה הנכונה, כשהתבקש להסביר איך הגיע לתשובה, הוא לא הזכיר את הרמז כלל. במקום, הוא המציא הסבר "יפה" ומנוסח היטב, כלומר נימוק הגיוני לכאורה, אבל שקרי, שמסתיר את העובדה שהסתמך על מידע חיצוני.