אביחי שניראביחי שניר

בכמה באמת ירד התוצר בגרמניה ואיך זה בהשוואה לארה"ב?

על נתונים רבעוניים ונתונים שנתיים ועל הבלבול ביניהם - מה צריך לבדוק שאתם קוראים נתון רבעוני ואיך זה קשור לפרופ' דניאל כהנאמן?
דר' אביחי שניר | (7)
נושאים בכתבה אינטר תוצר

לפני כמה ימים, פתחתי את האינטרנט וראיתי כותרת מאוד מפחידה: הכלכלה האמריקאית התכווצה ב-32.9% ברבעון השני. לא רחוק מהכותרת הזאת, ראיתי עוד כותרת: הכלכלה הגרמנית התכווצה ב-10.1% ברבעון השני. עכשיו כבר נעשיתי ממש מבוהל. כי אם הכלכלה האמריקאית נפגעה פי שלוש יותר קשה מהגרמנית, אין מה לעשות. כל העולם הולך להיכנס למיתון שלא נצא ממנו עוד הרבה מאוד שנים.

לפני שאני נכנס לפאניקה, החלטתי שאני צריך לקרוא את הנתונים בשפת המקור. התברר שזה היה רעיון טוב, כי מתברר שהתוצר האמריקאי לא ירד ב- 32.9% ברבעון, אלא ב- 32.9% ברבעון בחישוב שנתי. כלומר, הכלכלה האמריקאית לא הצטמקה בשליש ברבעון אחד. היא ירדה בכ- 9.5%, ואחרי שהתאימו את זה לקצב שנתי, קיבלו את הנתון שדווח בעיתון. לו היו מדווחים את הנתונים לגבי גרמניה באותה הצורה, אז היינו מקבלים שהכלכלה הגרמנית צנחה בערך ב- 40% ברבעון השני.

אחרי שהבנתי את הנתונים, התחלתי לחשוב למי יש עניין לשחק עם הצורה שבה הנתונים מדווחים. הרי העיתונאים הישראלים לא המציאו את הדיווח בחישוב שנתי במקום רבעוני. למעשה, אני חושש שחלקם אפילו לא קרא את הדיווחים בעיון, כי בחלק מהאתרים הישראלים, הנתונים האמריקאיים מופיעים כנתונים רבעוניים, בלי לציין שמדובר בחישוב שנתי.

מה שמשאיר אותי עם השאלה למי בארה"ב יש עניין לדווח את הנתונים כירידה של 32.9% ברבעון במקום כירידה של 9.5% ברבעון. אפשרות אחת היא שהעיתונאים הם כולם שמאלנים שרוצים לפגוע בטראמפ. מכיוון שרוב האנשים לא קוראים את הדברים לעומק, ניתן להניח שרוב האנשים ייבהלו יותר מדיווח שהכלכלה ירדה בשליש בחישוב שנתי מאשר בפחות מעשרה אחוזים בחישוב רבעוני. למעשה, לא מעט מחקרים מראים שהצגת המספר הגדול יותר משפיעה גם על אנשים שמבינים ש-9.5% רבעוני שקול ל- 32.9% בחישוב שנתי. דניאל כהנאמן קיבל פרס נובל על זה שהוא הסביר לכולנו שהדרך שבה הדברים מוצגים, חשובה לא פחות, ולפעמים אפילו יותר מאשר התוכן. לכן ניתן להניח שאם עיתונאי רוצה לגרום לממשל טראמפ להראות רע, עדיף לו לדווח את הנתונים בחישוב שנתי ולא בחישוב רבעוני.

הבעיה היחידה עם התאוריה הזאת שגם בפוקס ניוז בחרו לדווח את הנתונים בחישוב שנתי. אני מתקשה להניח שהם עשו את זה כי גם הם מעוניינים לפגוע בטראמפ.

אז יש לי תאוריה אחרת. אם מסתכלים על מדדי המניות העיקריים, S&P500 והנאסד"ק, שניהם עלו למרות ההודעה על הצניחה בתוצר האמריקאי. אני מתחיל לחשוב שהם עלו דווקא בגלל הכותרות האלו. כי ככל שההודעות על הצניחה בתוצר נראות רע יותר, ברור לכולם שלממשל, ולבנק המרכזי, תהיה פחות ברירה. כשהעיתונים מדברים על כך שהתוצר צנח בשליש, ההתערבות הממשלתית חייבת להיות גדולה.

לכן, לפעמים דווקא הודעה על חדשות רעות, היא חדשה טובה מאוד למשקיעים בבורסה. זאת גם הודעה טובה למי שמשקיעים בזהב ובביטקוין. כי אם לכולם ברור שהבנק המרכזי יצטרך להדפיס עוד טריליונים, החשש מאינפלציה הולך להתחזק, ויהיו מי שיחפשו בטחון בנכסים מוגנים. בקיצור, אם אני עיתונאי ואני רוצה להרים את כל השווקים, הדרך הכי טובה לעשות את זה זה לקחת הודעה על נתונים רעים, ולפרסם אותה ככה שהיא תראה כמו הודעה על נתונים ממש, אבל ממש, גרועים.

 

ד"ר אביחי שניר

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שמע זה גיבוש של 07/08/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    האמריקאים מאז ומעולם מדווחים בצורה הזאת QOQ ANNUALIZED כך מופיע הנתון הרשמי שלהם ב-NIPA, ואילו האירופאים מדווחים QOQ, לנסות לפענח את זה זה זה כמו לשאול למה השקעים שונים בין אירופה לארהב
  • 6.
    אבי 04/08/2020 13:56
    הגב לתגובה זו
    והיא, שהנתונים האלה מדווחים כך כבר שנים. כך למשל מדוחים בארה"ב את נתוני הדיור החודשיים בהכפלה של 12 כך שהנתון הוא שנתי. אז אין כאן שום הטייה מכוונת, אלא הבדלי נוהג בין גרמניה לארה"ב בדיווח נתונים, ואפילו ד"ר הופך לקונספירטור, כשהוא לא בודק דברים לעומקם.
  • 5.
    כמו בשיר-במילה אחת בודדה ויש המון המון ,,,,שפו (ל"ת)
    כותבי תרחישים 04/08/2020 13:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פעם ראשונה בחיים שלי. שאני קורא כתבה מענינת. מסביר 04/08/2020 12:58
    הגב לתגובה זו
    פעם ראשונה בחיים שלי. שאני קורא כתבה מענינת. מסבירה. ואמיתית. לא יאומן כמה פח של כתבים בעיתונים כלכלים רושמים שטויות ומבלבלים את הקורא. ומי שיעמיק בכתבה הזו ילמד הרבה. קודם כול שאירופה גמורה לגמרי. ואמריקה. היא שמחזיקה את העולם מבחינת חוסן דולרי כלכלי ופוליטי. 200 שנים אותו דולר. ופוליטיקה חזקה מאין כמותה לא הסינים ולא הרוסים ולא הצרקסים
  • 3.
    אנונימי 04/08/2020 12:52
    הגב לתגובה זו
    אם היית קורא בעיון את כל הנתונים בשפת המקור היית מבחין שהבורסה בארהב (כולל נאסדק) דוקא ירדה בתקופה האמורה , למעט 5 הגדולות (faang) והן שגורמות לעיוות
  • 2.
    שי 04/08/2020 12:29
    הגב לתגובה זו
    מה ההגיון לעשות בחישוב שנתי פגיעה ברבעון. אם אני לא טועה בחישוב שנתי לשנה זה גם צריך להיות בסביבות 9.5% בהנחה שההתכווסות תישאר באותה רמה לשנה הקרובה?! מה לא הבנתי???
  • 1.
    אביחי - כל הכבוד! כעת הרבה יותר מובן. (ל"ת)
    הלל 04/08/2020 12:22
    הגב לתגובה זו
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.