בנקים
צילום: istock

מניות הבנקים עדיפות על מניות הטכנולוגיה לתקופה הקרובה?

אחת ההשפעות שכבר מורגשות מהצפת השווקים בנזילות ע"י הממשל האמריקני היא עלייה בציפיות האינפלציוניות בארה"ב. שוק האג"ח האמריקני כבר מגיב כאשר עקום התשואה הופך לתלול ביותר בשנתיים האחרונות. עבור הבנקים מדובר בחדשות טובות מאוד, עבור חברות הצמיחה - פחות 
עמית נעם טל | (7)

הראלי בוול סטריט לא מראה סימני עצירה אך אחד המאפיינים הבולטים בשבוע וחצי האחרון הוא העדיפות של "מניות הערך" על "מניות הצמיחה". מגמה זו הפוכה להתרחשויות בשוק בחודשים האחרונים, אז הובילו מניות הטכנולוגיה את המגמה החיובית. כאשר מדברים על "מניות ערך", חייבים להזכיר את הבנקים שנראה כי הם נמצאים בסיטואציה טובה במיוחד.

אנחנו עוקבים ב-Bizportal באופן צמוד אחר הצפי לפעולות של הממשל ובימים האחרונים נגענו בעיקר בהשפעה הצפויה על שוק המט"ח (לכתבה המלאה). בשוק המניות, פעולות הממשל צפויות להעניק רוח גבית לכל השוק, אך נראה כי יש כעת יתרון ברור לטובת סקטור הבנקאות.

בניגוד לפעולות הפד', הזרקת נזילות ע"י הממשל (ובפרט בסכומים הצפויים בחודש הקרוב) כבר גורמת לעלייה משמעותית בציפיות האינפלציונית בשוק. כתוצאה מכך, התשואות בשוקי האג"ח מתחילות לעלות ובפרט בחלק הארוך של העקום. כך לדוגמה: הפער בין תשואות האג"חים ל-10 שנים ולשנתיים עולה היום לרמה של 550 נק' בסיס. אמנם עדיין מדובר בפער נמוך, אך נציין כי זהו הפער הגדול ביותר במהלך השנתיים האחרונות. 

התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים מתחילה לטפס

עבור הבנקים, שעובדים על לקיחת הלוואות לטווח קצר ומתן הלוואות לטווח ארוך, התללה של העקום פירושה הכנסות גדולות יותר מעסקי הליבה שלהם. בנוסף, נזכיר כי בעקבות צעדי הפד' בחודשים האחרונים, מעולם לא היה לבנקים בארה"ב כל כך הרבה מזומנים בחשבון. מזומנים, שבסופו של דבר יהפכו להלוואות. כעת, כאשר עקום התשואות מתחיל להיות תלול, נראה כי מדובר במתכון לרווחים גדולים במיוחד בסקטור. 

המזומנים בידי הבנקים בארה"ב: שיא כל הזמנים (שעוד צפוי לעלות בעקבות ההזרמה של טראמפ)

המשקיעים כבר מבינים את הסיטואציה החיובית עבור הבנקים בתקופה הקרובה: מניות הבנקים כמו בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), סיטי בנק (סימול:C), ומניית וולס פארגו (סימול:WFC), מציגות תשואה עודפת בשבועיים האחרונים במיוחד. מנגד, עבור חברות הצמיחה (כמו טכנולוגיה) עלייה של הריביות היא אירוע שלילי כמובן. ולכן הן מציגו תשואה נמוכה יחסית בתקופה האחרונה. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מוסדי 04/06/2020 11:33
    הגב לתגובה זו
    הם עוברים למניות ערך בארהב
  • 6.
    ירון 04/06/2020 07:21
    הגב לתגובה זו
    גם ככה החוב הפרטי בשמיים, וגם החוב של המגזר העיסקי, הלוואות הרכב זה סכנה, נדלן בארצות הברית בירידה, אז למי הבנקים ילוו?, הכסף שהם מקבלים לא יעזור אם הכלכלה הריאלית מתרסקת.
  • 5.
    נדלן מניב 04/06/2020 01:04
    הגב לתגובה זו
    נגיע לתחתית. הכל מגולם.
  • 4.
    מדובר על בנקים בארה"ב.קנו xlf תעודת סל של בנקים בדולר (ל"ת)
    חיים 03/06/2020 21:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אליה 03/06/2020 20:55
    הגב לתגובה זו
    יחסיד לא נפגעה מהקורונה
  • 2.
    איך אתם מסבירים את הפער הענק בין הבורסה בארץ לבין אירופה?? (ל"ת)
    שאלה לביזפורטל 03/06/2020 19:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בושישה 03/06/2020 18:29
    הגב לתגובה זו
    במיוחד בנק הפועלים האם יטוס 5 אחוז'ויתן נחת למשקיעים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.