הבנק המרכזי האירופי
צילום: צילום: ISTOCK

מלחמת המטבעות: ה-ECB יכריז היום על הגדלת תוכנית הרכישות

לנוכח קצב רכישות האג"חים הממשלתיים בתקופה האחרונה, הכסף בתוכנית החירום שהוכרזה בחודש מארס האחרון יגמר כבר בחודשים הקרובים. לפיכך, הצפי בשוק הוא להרחבה של 400-300 מיליארד אירו בתוכנית. בספטמבר הקרוב הבנק יצטרך להכריז על תוכנית חדשה
עמית נעם טל | (1)

נתוני המאקרו בעולם ממשיכים להיראות רע במיוחד, והבנקים המרכזיים ממשיכים לעשות את מה שהם יודעים לבצע בצורה טובה בשנים האחרונות  - להציף את השווקים בכסף זול. אחד האירועים החשובים השבוע בעולם הוא החלטת הריבית של הבנק המרכזי (ECB) והציפיות בשוק גבוהות במיוחד. 

ע"פ הערכות בחטיבת המחקר של בנק אוף אמריקה, ה-ECB יודיע היום על הגדלת תוכניות החירום שהוכרזה בחודש מארס האחרון בהיקף 750 מיליארד אירו (PEPP). להערכתם, מדובר על גידול של עוד 300-400 מיליארד אירו. בנוסף הבנק תוכנית הרכישות הרגילות שהפעיל בשנים האחרונות (APP) בעוד 120 מיליארד אירו. 

למרות המהלך המשמעותי, בבנק אוף אמריקה מעריכים שזו רק ההתחלה לקראת החודשים הבאים. לטענתם, בשביל להתמודד עם צרכי המימון של המדינות בשנה הקרובה, תוכנית הרכישות PEPP צריכה להיות לפחות מוכפלת ולהתארך גם לשנת 2021. הסיבה שהבנק המרכזי לא יילך "All in" כבר בפגישה מחר היא בגלל שהוודאות בספטמבר הקרוב תיהיה גבוהה בהרבה (נתוני התמ"ג לרבעון ה-2 יתפרסמו כבר).  בנוסף, קצב הרכישות הנוכחי של הבנק בתוכנית זו מחייב את הבנק להגדיל את הרכישות ב-300-400 מיליארד אירו. אחרת, הכסף בתוכנית ייגמר מוקדם מהצפוי. 

קצב הרכישות השבועי של הבנק בתוכנית ה-PEPP בחודשים האחרונים, במיליארדי אירו

התחזית של בנק אוף אמריקה לתוכנית 

במקביל, בבנק אוף אמריקה טוענים כי תחזית ה-ECB המעודכנת תצביע על התכווצות בטווח של 5%-12%, כאשר בשנה הבאה תירשם התאוששות של 5%-8%. 

על מה צריך לשים לב?

בחודש האחרון מתמודד ה-ECB עם ביקורת מאוד גדולה בגרמניה. כזכור, בית המשפט במדינה קבע בחודש שעבר כי חלק מהפעולות שמבצע ה-ECB אינן חוקיות, והעניק לבנק 3 חודשים בכדי להוכיח כי תוכניות הרכישה שבוצעו בשנים האחרונות "פרופורציונליות" ומתאימות לנתונים הכלכליים. יהיה מעניין לראות כיצד לגארד תתייחס לסוגיה. 

בנוסף, האירועים האחרונים בשוק המט"ח החריפו משמעותית את מלחמת המטבעות בעולם. בעקבות הצעדים של הממשל האמריקני בימים האחרונים, האירו משלים התחזקות משמעותית מול המטבע ונסחר כעת כבר ברמה של 1.124 דולר לאירו. התחזקות האירו צפויה להעיב משמעותית על הייצוא של האיחוד. האם לגארד תאשים את ארה"ב במניפולציה? 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דולר 04/06/2020 11:48
    הגב לתגובה זו
    זה אומר שגם אחרי טריליוני דולר מודפסים, עדיין הביקוש גובר על ההיצע. עניין של זמן בלבד עד המשבר הפיננסי שיהיה גדול בהרבה מ 2008
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.