הופקדה תכנית שדה דב להקמת 16 אלף דירות
התכנית כוללת הקמתן של 16 אלף דירות, מהן 6,900 עבור דיור בהישג יד. כ-35 מגדלים ייבנו בצירים המרכזיים ברובע. מה המשמעות מבחינת שדה התעופה?
הוועדה המחוזית תל אביב החליטה היום (ב') על הפקדת תכנית שדה דב במסגרתה ייבנו 16 אלף דירות במקום השדה, מתוכן 6,900 יוקצו עבור דיור בהישג יד המתבטא בדיור בשכר דירה מופחת, דיור ציבורי, בתי גיל זהב ודירות לסטודנטים.
עוד במסגרת התכנית, כ-514,000 מ"ר עבור מבני ציבור, כ-126,000 מ"ר עבור מסחר, כ-333,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-125,000 מ"ר עבור מלונאות וכ-385 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים.
תכנית פינוי שדה דב תבוא על חשבון דרום ת"א?
גבולות התוכנית במתחם רידינג מדרום; תוכנית תא/3700 מצפון; שכונות 'נופי ים' ו'ל' ממזרח. שטחה הכולל של התוכנית הינו כ-2,500 דונם. הבנייה המוצעת, כוללת בנייה מרקמית בת 5-10 קומות לאורך הרחובות הראשיים, ובנייה של כ-35 מגדלים של עד 40 קומות בצירים המרכזיים ברובע. בתחום התכנית יעבור קו הרכבת הקלה - 'הקו הירוק'.
- דיור ציבורי - למי מגיע; מדריך
- סוכם: מסלול חדש לסיוע מוגדל בשכר דירה לזכאי הדיור הציבורי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי הוועדה המחוזית, "שטח התוכנית יסומן כולו כשטח לאיחוד וחלוקה. התוכנית תקבע שווי מצב נכנס יחסי לכל בעלי הזכויות. בהכנת תכניות מפורטות תקבל כל חלקה את זכויותיה היחסיות בכל אחד מהמתחמים".
נזכיר כי ב-24 לחודש יוני האחרון ניתנה החלטת ממשלה אשר אישרה עקרונית את טיוטת חוק שדה דב (הנחיות מיוחדות) וקבעה את מועד הפינוי לנובמבר 2019 וביחס לשדה הצבאי יולי 2019.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, דניאלה פוסק, ציינה כי: "עקרונותיה של התוכנית מבטאים רוח תכנונית שונה מהמוכר בשכונות הקיימות מצפון לירקון. לעומתן, הרובע החדש תוכנן כרובע עירוני למגורים, מסחר תעסוקה ומלונאות עם נגישות לאמצעי תחבורה ציבורית שונים ובו מרחב ציבורי עשיר המתוכנן, זאת כדי ליצור איכות חיים מיטבית עבור התושב".
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
לדבריה של מתכננת מחוז תל אביב ברמ"י, גילי טסלר, "זהו אחד הימים החשובים ביותר שידעה המערכת הציבורית, בראייתה את חשיבות התכנית והעמידה בצרכים וביעדיה של הממשלה ורשויות התכנון במדינת ישראל".
- 4.שדה דב 23/07/2018 23:48הגב לתגובה זוהשדה הזה לא נותן לרובנו מענה..סתם שדה תעופה ושטח לא מפותח.
- 3.גיורא 23/07/2018 19:06הגב לתגובה זולהלן כמה מספרים על שדה דב, התחבורה מאילת לתל אביב, והאפשרות להסיט את תנועת המטוסים משדה דב לנתב"ג: זמני נסיעה לפי הוויז: - זמן נסיעהה מנתב"ג לבית חולים איכילוב, בכל שעות היום: 18 דקות , זמן שיא 34 דקות. -זמן נסיעה משדה דב לבית חולים איכילוב, בכל שעות היום: בין 10 דקות לזמן שיא של 19 דקות. - זמן נסיעה משדה תעופה רמון לאילת 18 דקות. מספר נוסעים בנתבג ב 2017 היה 20 מיליון. מספר נוסעים בשדה דב מקסימום מליון לשנה. כלומר תנועת הנוסעיםהשנתית בשדה דב היא 5% מזו שבנתב"ג. יתרה מכך תנועת השיא באילת היא בחודשי החורף ואילו זו שבנתב"ג היא בקיץ. (מספר הנוסעים בנתב"ג באוגוסט גדול פי 2.5 ממספר הנוסעים בינואר). האם מישהו מאמין שנתב"ג יתקשה לעכל עליה של% 5 מנפח התנועה בו? האם מישהו מאמין שתוספת של ס"ג של 15 דקות לזמן הנסיעה מאילת למרכז תל אביב (למשל בית חולים איכילוב) מהווה "פגיעה קשה בתושבי אילת, הצפון והפריפריה, בתיירות הפנים לאילת ובפיתוח התעופה בישראל"?
- ארז 24/07/2018 09:07הגב לתגובה זואת גיבובי השטויות(שלא להגיד שקרים) שלך יקנה את זה?
- זה לא מעניין אותו 23/07/2018 23:56הגב לתגובה זורון חולדאי מרגיש שהוא הדיקטטור מתל אביב שמילה שלו זה מילה שיהיה השליח של המקורבים שלו על חשבון הציבור ובעלי הקרקע שם וישגע את כל העולם .
- 2.משה 23/07/2018 16:11הגב לתגובה זועירית אילת הוציאה מתוך אילת את שדה התעופה למה עירית תל אביב לא יכולה לנהוג כך
- ארז 24/07/2018 09:04הגב לתגובה זוזה לא אומר שצריך לשחזר את הטעות שוב והפעם בתל אביב
- ארז 24/07/2018 10:37לפחות תגיד שאתה באיזה וועד שטס משם וגר ליד חולדאי בתל ברוך
- 1.איתמר פדן 23/07/2018 15:30הגב לתגובה זוראש העיר של תל אביב היתיחס לתוכנית הזאת והציע לפנות רק את החלק הצבאי. פינוי השדה האזרחי ייפגע קשות בקשר עם אילת, מאחר וזה מטריד בהרבה ולוקח הרבה יותר זמן לטוס משדה תעופה בן גוריון. כך שהפגיעה הממשית תהיה בתיירות הפנים לאילת.
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.94% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.
