שדה דב שדה תעופה מטוס המראה
צילום: Istock

הופקדה תכנית שדה דב להקמת 16 אלף דירות

התכנית כוללת הקמתן של 16 אלף דירות, מהן 6,900 עבור דיור בהישג יד. כ-35 מגדלים ייבנו בצירים המרכזיים ברובע. מה המשמעות מבחינת שדה התעופה?
 

מורן ישעיהו | (8)

הוועדה המחוזית תל אביב החליטה היום (ב') על הפקדת תכנית שדה דב במסגרתה ייבנו 16 אלף דירות במקום השדה, מתוכן 6,900 יוקצו עבור דיור בהישג יד המתבטא בדיור בשכר דירה מופחת, דיור ציבורי, בתי גיל זהב ודירות לסטודנטים. 

עוד במסגרת התכנית, כ-514,000 מ"ר עבור מבני ציבור, כ-126,000 מ"ר עבור מסחר, כ-333,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-125,000 מ"ר עבור מלונאות וכ-385 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים.

תכנית פינוי שדה דב תבוא על חשבון דרום ת"א?

גבולות התוכנית במתחם רידינג מדרום; תוכנית תא/3700 מצפון; שכונות 'נופי ים' ו'ל' ממזרח. שטחה הכולל של התוכנית הינו כ-2,500 דונם. הבנייה המוצעת, כוללת בנייה מרקמית בת 5-10 קומות לאורך הרחובות הראשיים, ובנייה של כ-35 מגדלים של עד 40 קומות בצירים המרכזיים ברובע. בתחום התכנית יעבור קו הרכבת הקלה - 'הקו הירוק'.

על פי הוועדה המחוזית, "שטח התוכנית יסומן כולו כשטח לאיחוד וחלוקה. התוכנית תקבע שווי מצב נכנס יחסי לכל בעלי הזכויות. בהכנת תכניות מפורטות תקבל כל חלקה את זכויותיה היחסיות בכל אחד מהמתחמים".

נזכיר כי ב-24 לחודש יוני האחרון ניתנה החלטת ממשלה אשר אישרה עקרונית את טיוטת חוק שדה דב (הנחיות מיוחדות) וקבעה את מועד הפינוי לנובמבר 2019 וביחס לשדה הצבאי יולי 2019.

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, דניאלה פוסק, ציינה כי: "עקרונותיה של התוכנית מבטאים רוח תכנונית שונה מהמוכר בשכונות הקיימות מצפון לירקון. לעומתן, הרובע החדש תוכנן כרובע עירוני  למגורים, מסחר תעסוקה ומלונאות עם נגישות לאמצעי תחבורה ציבורית שונים ובו מרחב ציבורי עשיר המתוכנן, זאת כדי ליצור איכות חיים מיטבית עבור התושב".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

לדבריה של מתכננת מחוז תל אביב ברמ"י, גילי טסלר, "זהו אחד הימים החשובים ביותר שידעה המערכת הציבורית, בראייתה את חשיבות התכנית והעמידה בצרכים וביעדיה של הממשלה ורשויות התכנון במדינת ישראל".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שדה דב 23/07/2018 23:48
    הגב לתגובה זו
    השדה הזה לא נותן לרובנו מענה..סתם שדה תעופה ושטח לא מפותח.
  • 3.
    גיורא 23/07/2018 19:06
    הגב לתגובה זו
    להלן כמה מספרים על שדה דב, התחבורה מאילת לתל אביב, והאפשרות להסיט את תנועת המטוסים משדה דב לנתב"ג: זמני נסיעה לפי הוויז: - זמן נסיעהה מנתב"ג  לבית חולים איכילוב, בכל שעות היום: 18 דקות , זמן שיא 34 דקות. -זמן נסיעה משדה דב לבית חולים איכילוב, בכל שעות היום: בין 10 דקות לזמן שיא של 19 דקות. - זמן נסיעה משדה תעופה רמון לאילת 18 דקות. מספר נוסעים בנתבג ב 2017  היה 20 מיליון. מספר נוסעים בשדה דב מקסימום מליון לשנה. כלומר תנועת הנוסעיםהשנתית בשדה דב היא 5% מזו שבנתב"ג. יתרה מכך תנועת השיא באילת היא בחודשי החורף ואילו זו שבנתב"ג היא בקיץ. (מספר הנוסעים בנתב"ג באוגוסט גדול פי 2.5 ממספר הנוסעים בינואר). האם מישהו מאמין שנתב"ג יתקשה לעכל עליה של% 5 מנפח התנועה בו? האם מישהו מאמין  שתוספת של ס"ג של 15 דקות לזמן הנסיעה מאילת למרכז תל אביב (למשל בית חולים איכילוב) מהווה  "פגיעה קשה בתושבי אילת, הצפון והפריפריה, בתיירות הפנים לאילת ובפיתוח התעופה בישראל"?
  • ארז 24/07/2018 09:07
    הגב לתגובה זו
    את גיבובי השטויות(שלא להגיד שקרים) שלך יקנה את זה?
  • זה לא מעניין אותו 23/07/2018 23:56
    הגב לתגובה זו
    רון חולדאי מרגיש שהוא הדיקטטור מתל אביב שמילה שלו זה מילה שיהיה השליח של המקורבים שלו על חשבון הציבור ובעלי הקרקע שם וישגע את כל העולם .
  • 2.
    משה 23/07/2018 16:11
    הגב לתגובה זו
    עירית אילת הוציאה מתוך אילת את שדה התעופה למה עירית תל אביב לא יכולה לנהוג כך
  • ארז 24/07/2018 09:04
    הגב לתגובה זו
    זה לא אומר שצריך לשחזר את הטעות שוב והפעם בתל אביב
  • ארז 24/07/2018 10:37
    לפחות תגיד שאתה באיזה וועד שטס משם וגר ליד חולדאי בתל ברוך
  • 1.
    איתמר פדן 23/07/2018 15:30
    הגב לתגובה זו
    ראש העיר של תל אביב היתיחס לתוכנית הזאת והציע לפנות רק את החלק הצבאי. פינוי השדה האזרחי ייפגע קשות בקשר עם אילת, מאחר וזה מטריד בהרבה ולוקח הרבה יותר זמן לטוס משדה תעופה בן גוריון. כך שהפגיעה הממשית תהיה בתיירות הפנים לאילת.
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.94%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.