שדה דב שדה תעופה מטוס המראה
צילום: Istock

הופקדה תכנית שדה דב להקמת 16 אלף דירות

התכנית כוללת הקמתן של 16 אלף דירות, מהן 6,900 עבור דיור בהישג יד. כ-35 מגדלים ייבנו בצירים המרכזיים ברובע. מה המשמעות מבחינת שדה התעופה?
 

מורן ישעיהו | (8)

הוועדה המחוזית תל אביב החליטה היום (ב') על הפקדת תכנית שדה דב במסגרתה ייבנו 16 אלף דירות במקום השדה, מתוכן 6,900 יוקצו עבור דיור בהישג יד המתבטא בדיור בשכר דירה מופחת, דיור ציבורי, בתי גיל זהב ודירות לסטודנטים. 

עוד במסגרת התכנית, כ-514,000 מ"ר עבור מבני ציבור, כ-126,000 מ"ר עבור מסחר, כ-333,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-125,000 מ"ר עבור מלונאות וכ-385 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים.

תכנית פינוי שדה דב תבוא על חשבון דרום ת"א?

גבולות התוכנית במתחם רידינג מדרום; תוכנית תא/3700 מצפון; שכונות 'נופי ים' ו'ל' ממזרח. שטחה הכולל של התוכנית הינו כ-2,500 דונם. הבנייה המוצעת, כוללת בנייה מרקמית בת 5-10 קומות לאורך הרחובות הראשיים, ובנייה של כ-35 מגדלים של עד 40 קומות בצירים המרכזיים ברובע. בתחום התכנית יעבור קו הרכבת הקלה - 'הקו הירוק'.

על פי הוועדה המחוזית, "שטח התוכנית יסומן כולו כשטח לאיחוד וחלוקה. התוכנית תקבע שווי מצב נכנס יחסי לכל בעלי הזכויות. בהכנת תכניות מפורטות תקבל כל חלקה את זכויותיה היחסיות בכל אחד מהמתחמים".

נזכיר כי ב-24 לחודש יוני האחרון ניתנה החלטת ממשלה אשר אישרה עקרונית את טיוטת חוק שדה דב (הנחיות מיוחדות) וקבעה את מועד הפינוי לנובמבר 2019 וביחס לשדה הצבאי יולי 2019.

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, דניאלה פוסק, ציינה כי: "עקרונותיה של התוכנית מבטאים רוח תכנונית שונה מהמוכר בשכונות הקיימות מצפון לירקון. לעומתן, הרובע החדש תוכנן כרובע עירוני  למגורים, מסחר תעסוקה ומלונאות עם נגישות לאמצעי תחבורה ציבורית שונים ובו מרחב ציבורי עשיר המתוכנן, זאת כדי ליצור איכות חיים מיטבית עבור התושב".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

לדבריה של מתכננת מחוז תל אביב ברמ"י, גילי טסלר, "זהו אחד הימים החשובים ביותר שידעה המערכת הציבורית, בראייתה את חשיבות התכנית והעמידה בצרכים וביעדיה של הממשלה ורשויות התכנון במדינת ישראל".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שדה דב 23/07/2018 23:48
    הגב לתגובה זו
    השדה הזה לא נותן לרובנו מענה..סתם שדה תעופה ושטח לא מפותח.
  • 3.
    גיורא 23/07/2018 19:06
    הגב לתגובה זו
    להלן כמה מספרים על שדה דב, התחבורה מאילת לתל אביב, והאפשרות להסיט את תנועת המטוסים משדה דב לנתב"ג: זמני נסיעה לפי הוויז: - זמן נסיעהה מנתב"ג  לבית חולים איכילוב, בכל שעות היום: 18 דקות , זמן שיא 34 דקות. -זמן נסיעה משדה דב לבית חולים איכילוב, בכל שעות היום: בין 10 דקות לזמן שיא של 19 דקות. - זמן נסיעה משדה תעופה רמון לאילת 18 דקות. מספר נוסעים בנתבג ב 2017  היה 20 מיליון. מספר נוסעים בשדה דב מקסימום מליון לשנה. כלומר תנועת הנוסעיםהשנתית בשדה דב היא 5% מזו שבנתב"ג. יתרה מכך תנועת השיא באילת היא בחודשי החורף ואילו זו שבנתב"ג היא בקיץ. (מספר הנוסעים בנתב"ג באוגוסט גדול פי 2.5 ממספר הנוסעים בינואר). האם מישהו מאמין שנתב"ג יתקשה לעכל עליה של% 5 מנפח התנועה בו? האם מישהו מאמין  שתוספת של ס"ג של 15 דקות לזמן הנסיעה מאילת למרכז תל אביב (למשל בית חולים איכילוב) מהווה  "פגיעה קשה בתושבי אילת, הצפון והפריפריה, בתיירות הפנים לאילת ובפיתוח התעופה בישראל"?
  • ארז 24/07/2018 09:07
    הגב לתגובה זו
    את גיבובי השטויות(שלא להגיד שקרים) שלך יקנה את זה?
  • זה לא מעניין אותו 23/07/2018 23:56
    הגב לתגובה זו
    רון חולדאי מרגיש שהוא הדיקטטור מתל אביב שמילה שלו זה מילה שיהיה השליח של המקורבים שלו על חשבון הציבור ובעלי הקרקע שם וישגע את כל העולם .
  • 2.
    משה 23/07/2018 16:11
    הגב לתגובה זו
    עירית אילת הוציאה מתוך אילת את שדה התעופה למה עירית תל אביב לא יכולה לנהוג כך
  • ארז 24/07/2018 09:04
    הגב לתגובה זו
    זה לא אומר שצריך לשחזר את הטעות שוב והפעם בתל אביב
  • ארז 24/07/2018 10:37
    לפחות תגיד שאתה באיזה וועד שטס משם וגר ליד חולדאי בתל ברוך
  • 1.
    איתמר פדן 23/07/2018 15:30
    הגב לתגובה זו
    ראש העיר של תל אביב היתיחס לתוכנית הזאת והציע לפנות רק את החלק הצבאי. פינוי השדה האזרחי ייפגע קשות בקשר עם אילת, מאחר וזה מטריד בהרבה ולוקח הרבה יותר זמן לטוס משדה תעופה בן גוריון. כך שהפגיעה הממשית תהיה בתיירות הפנים לאילת.
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.