ההסתדרות על הפיטורים בטבע - "נביא לסחרור המערכת"

ענקית הגנריקה הנחיתה שלשום את המכה - פיטורי 350 עובדים בישראל, שהכריזו מצידם על סכסוך עבודה בסירובם לקבל את הגזרה. הנה הסיפור
נדב לוי | (3)

זעזוע בטבע ישראל. ענקית הגנריקה הישראלית עדכנה בתחילת השבוע על מהלך פיטורים צפוי במפעלי החברה בישראל כאשר לפי הערכות מדובר בכ-350 עובדים שיפוטרו, משמע גל הפיטורים הגדול בארץ של החברה מזה שנים ארוכות. בהודעתה הרשמית של טבע נכתב כי המהלך מגיע נוכח המציאות העסקית המורכבת עמה מתמודדת תעשיית הפארמה כולה וטבע בפרט, ובתוך כך הצורך להפוך את מפעליה בארץ לתחרותיים יותר. בהסתדרות לא ממש השתכנעו ומיהרו להכריז על סכסוך עבודה והבהירו כי למהלך עשויות להיות השלכות קשות עד כדי "סחרור מערכת יחסי העבודה".

צריך להגיד שקשה לראות את תיזמון ההודעה על הפיטורים הצפויים בישראל במנותק מסאגת מינוי המנכ"ל שכן ייתכן שבדירקטוריון טבע רוצים להביא שולחן נקי עבור המנכ"ל הנכנס ולמנוע מצב שבו המנכ"ל הטרי יצטרך בתחילת דרכו להתמודד עם ניסנקורן ואולי אף עם משרד האוצר הישראלי. מהצד השני, ייתכן גם שדירקטוריון טבע (שהוא למעשה הגורם הישראלי היחיד שנותר בחברה, כאשר כל ההנהלה הבכירה הופכת לזרה) רוצה להשלים הליך מהיר של התייעלות במפעלי החברה בישראל ולמנוע מצב בו המנכ"ל חדש, שכמובן יהיה זר, ינסה להביא להתייעלות אגרסיבית יותר בגיזרה המקומית.  

במקביל להודעת ההסתדרות החלו לזרום גם תגובות מכיוונם של נבחרי ציבור שתהו בנוגע להמשך מתן הטבות המס שזוכה טבע מהמדינה. כך למשל, ח״כ עמיר פרץ ביקר בחריפות את הפיטורים המתוכננים של מאות עובדי טבע כשאמר ״מדובר בניצול לרעה בחסות החוק מצד חברה שמקבלת מליארדים בצורה של הטבות מס, בכפוף להבטחתה לגייס עובדים חדשים. על הנהלת טבע להשיב לציבור את הטבות המס שקיבלה לאורך השנים. לא רק שטבע אינה עומדת בהבטחתה, אלא שהיא מביאה לפיטוריהם של מאות מעובדיה המסורים. לא נשלים עם הכלל שכאשר החברה מרוויחה המנהלים מקבלים בונוסים שמנים וכאשר החברה מפסידה העובדים משלמים את המחיר״

גם ח״כ שלי יחימוביץ׳ הצטרפה לגל הביקורות כלפי טבע וקראה לניסנקורן ולשר האוצר משה כחלון לסכל את הפיטורין המתוכננים. ״זו שערוריה, בין היתר נוכח שכרו המופקר של המנכ״ל הזמני יצחק פטרבורג", אמרה יחימוביץ'. "שכרם הכולל של מאות העובדים שיאבדו את מטה לחמם, הוא פחות משכרו של פטרבורג שעשוי להגיע ל-34 מיליון שקלים בשנה". ח"כ איציק שמולי התייחס גם הוא ואמר "רק בישראל חברה כמו טבע יכולה לקבל כל שנה מיליארדי שקלים בהטבות מס ובתמורה לפטר מאות עובדים באופן חד צדדי מטעמי התייעלות. קוראים לזה חזירות וצריך לעצור את זה: או שיש הטבת מס ובצדה תוספת השקעות ותעסוקה או שאין הטבת מס. ההפקרות הקיימת שבה המדינה נותנת ומקבלת בחזרה סטירה מצלצלת לא יכולה להימשך עוד."

 

כך או כך, המהלך של טבע, גם אם מתבקש, נוגע בנקודה רגישה מאוד ונראה כי המלחמה בין ההנהלה לעובדים נמצאת בראשית דרכה כאשר דירקטוריון טבע רואים בפיטורים כעניין הכרחי בהבראת החברה בזמן שעובדי החברה לא מתכוונים לוותר בקלות, במיוחד כאשר הקיצוץ טרם הגיע לחלונות הגבוהים ולשכר הבכירים המנופח. חשוב לציין שהמהלך של ענקית התרופות מתבצע במקביל לחוסר היציבות הניהולית המאפיינת את החברה מזה זמן מה כאשר זו מתנהלת בתקופה האחרונה בראשתו של המנכ"ל הזמני, יצחק פטרבורג, וללא סמנכ"ל כספים, לאחר שאיל דשא התפטר מתפקידו בתום 9 שנים בהן כיהן בתפקיד זה.

אם נשפוט לפי תגובת השוק, נראה כי המשקיעים לעת עתה מסרבים להתרגש מההתפתחויות כאשר מניית החברה נסחרת ביציבות וללא תנועות קיצוניות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סלקומאי לשעבר 25/07/2017 14:41
    הגב לתגובה זו
    פטרבורג הפיל את סלקום עם רעיון ה IMODE ההזוי ושוב הפיל את טבע עם קניות לא אחראיות . יאללה לך הבייתה דוקטור .
  • 2.
    פופקורן זיבי 25/07/2017 12:39
    הגב לתגובה זו
    ששמו מדינה בחורבן
  • 1.
    הכל שטויות. היעקר זה ששלי הגיבה ואתם פרסמתם! (ל"ת)
    סתם אחד 25/07/2017 12:17
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.