אלו הנושאים המרכזיים שוורן באפט צפוי להתייחס אליהם במכתב השנתי למשקיעי ברקשייר

איתן יונסי |

המשקיע האגדי וורן באפט צפוי להדגיש במכתבו השנתי למחזיקי מניות ברקשייר האת'וויי, שצפוי להתפרסם מחר, את החשיבות בהשקעות פאסיביות. המכתב ככל הנראה ישים דגש על נושאים רבים המזוהים עם באפט, וצפוי לכלול דפים גדושים המסכמים את הפעילות העסקית של ברקשייר, של וול סטריט, של הכלכלה האמריקנית ואולי אפילו התייחסות פוליטית.

כותב הביוגרפיה של באפט, אנדי קילפטריק, אמר כי "המכתבים השנתיים נכתבים גם לאנשי כלכלה מתוחכמים וגם לתלמידי תיכון. כיף לקרוא אותם, ובסוף זה גורם לך לחשוב איך אתה יכול לשפר גם את חייך וגם את השקעותיך". באפט כאמור מאמין כי רוב המשקיעים יסתדרו טוב יותר עם השקעה בקרנות נאמנות עם עלות נמוכה, וזאת במקום לשלם מחירים גבוהים למנהלי קרנות שבהרבה מקרים לא מספקים את הסחורה. באפט אמר לעיתון Fortune שהוא מתכוון לכתוב באופן נרחב על היתרונות שבהשקעות פאסיביות.

קילפטריק מצפה כי באפט ידון על חברת Precision Castparts המייצרת חלקי מטוסים שבארקשייר רכשה בחודש ינואר אשתקד בסך של 32.1 מיליארד דולר, הרכישה הגדולה ביותר של החברה. כמו כן סביר להניח שבאפט ידון גם על עסקים אחרים של בארקשייר כגון חברות ביטוח וחברת הרכבות BNSF. בנוסף צפוי באפט לשבח את מנהלי החברה, כאשר אחד מהם צפוי להיות טוד קומבס שהסב את דעתו בנוגע לחברת recision Castparts.

ייתכן ובאפט גם יציין את המניעים שלו מאחורי הרכישה הבלתי צפויה של מניות אפל, וגם של 4 חברות התעופה הגדולים ביותר של ארה"ב. בנוסף באפט עשוי להתמקד על רצונו להוציא חלק מערמת המזומנים העצומה שנותרה בידיו לאחר שהתכניות של חברת קראפט היינץ לרכישת החברה המתחרה בתחום המזון, יוניליוור, התבטלו. (לכתבה בנושא, לחץ כאן). באפט כאמור תכנן לממן חלק מעסקה זו.

כידוע, באפט היה תומך נלהב של הילארי קלינטון בקמפיין הבחירות, ועשוי להביע את דעתו על טראמפ. במכתבו בשנה שעברה באפט התייחס בעקיפין לדונלד לטראמפ כאשר הוא כתב בצער על ההתבטאויות השליליות של המועמדים לנשיאות כלפי הכלכלה האמריקנית.

בארקשייר צפויה גם להציג את הדו"חות הכספיים לרבעון האחרון של שנת 2016 בתחילת השבוע הבא, כאשר האנליסטים מצפים לרווח תפעולי של כ-4.5 מיליארד דולר, כלומר רווח של 2,717 דולר למניית קלאס A, שזוהי ירידה לעומת 4.67 מיליארד דולר אשתקד. בשנת 2016 בלבד מניית החברה עלתה 23.4%, זאת מעל לממוצע בשוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.