סגירה אדומה בוול סטריט: לאחר 4 ימים של עליות, הנאסד"ק נחלש 0.8%

מניות גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה צללו מעל ל-3%, טסלה ירדה 1.2%. גם הנפט צנח 
אלמוג עזר |
נושאים בכתבה וול סטריט

יום המסחר הנוכחי בוול סטריט נחתם במגמה שלילית - כאשר בשעה האחרונה המדדים קיזזו את הירידות החדות שאפיינו אותם מוקדם יותר. את המגמה הוביל הנאסד"ק שירד 0.8% בעוד ה-S&P 500 נחלש 0.7%. את הירידות הובילו מניות האנרגיה אשר סבלו מהצניחה היומית במחיר הנפט.  בעוד המניות רשמו ירידות, ביום המסחר הנוכחי נרשמו שיאים חדשים בתשואה הנמוכה של האג"ח האמריקני ל-10 ו-30 שנים. בעקבות הביקוש הגבוה לנכסים הבטוחים, התשואה ל-10 שנים ירדה אל תשואה של מתחת ל-1.4%מדדי וול סטריט S&P 500 0.13% ​דאו ג'ונס נאסד"ק -0.21% נזכיר ששבוע שעבר התאפיין בעליות שערים חדות של המדדים לאור הירידה בחששות מהשלכות יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. כך שניתר לומר שנוצר דואליזם בין שוק המניות לשוק האג"ח. כאשר ישנה זרימה של משקיעים אופטימיים אל עבר שוק המניות, אך מולם יש כמות משקיעים לא קטנה כלל וכלל אשר מחפשת אחר מקלט בנכסים בטוחים לזמן הקרוב.  גם אירופה נסחרה היום בירידות שערים חדות. הליש"ט נפל מול הדולר לשפל של 31 שנה אחרי שהבנק המרכזי באנגליה הפחית את דרישת הלימות ההון מהבנקים כדי להגביר את היציבות. מדד הפוטסי סגר בשל כך בעליות שערים קלות. הנוזל השחור: הנפט יורד 3% למחיר של 47.5 דולר לחבית. מנתונים שפורסמו היום עולה כי ניגריה שאבה בחודש מאי האחרון כמות ממוצעת של 1.53 מיליון חביות ביום - זינוק של 90 אלף חביות ביום - מה שמוסיף היצע לשוק ודוחף את מחיר הנפט מטה. העלייה מיוחסת לתיקון מקורות השאיבה שנפגעו על ידי מיליטנטים חמושים במדינה. הזהב: מחיר אונקיית זהב עולה בעקבות הגאות בחששות הכלכלה העולמית לאור מהלך הברקזיט. מחיר אונקיית זהב עולה 1.4% לכדי 1,357.4 דולר.  יומן מאקרו בשעה 17:00 פורסמו הזמנות ממפעלים לחודש מאי. ההזמנות בחודש האחרון ירדו באחוז, אך ההזמנות העתידיות גדלו.  מניות בכותרות אפל APPLE - מניית ענקית המחשבים מתקשה להציג מומנטום חיובי ונסחרת בירידות של 0.9%. מחיר המניה נסחר מתחת למחיר של 95 דולר למניה. ירידה של יותר מעשרה אחוזים מתחילת השנה.  במגזין בארונ'ס (BARRONS) פורסם בסוף השבוע כי מניות הפיננסים האמרקניות מהוות הזדמנות טובה להשקעה. זאת לאור הירידות שנרשמו לאחרונה במניות אלו והתוצאות הטובות שלהן במבחן הלחץ שביצע הפד'. בין היתר, הבנקים שהוזכרו במגזין הם בנק אוף אמריקה, גולדמן זאקס, מורגן סטאנלי וסיטיגרופ. ללא קשר לכתבה, מניות הבנקים יורדות בשלב הטרום המסחר בחדות יחסית. בנק אוף אמריקה (סימול: BAC) משילה 1.15%. גודלמן זאקס (סימול: GS) יורדת 1.3% וסיטי נופלת 1.6% (סימול: C).  ברקלי'ס - עובד נוסף לשעבר של החברה נמצא אשם בניסיון לבצע מניפולציה על ריבית הלייבור. זהו העובד החמישי במספר של הבנק האירופי שהורשע ברמאות זו.  טסלה (סימול: TSLA) - יצרנית המכוניות האמריקנית מסרה 14,370 מכוניות ברבעון השני של השנה הנוכחית. ההנהלה טוענת כי ההזמנות רבות נוספות בדרך לרוכשים, אך על פי אנליסטים של החברה, המספר מעיד כי לטסלה עדיין יש בעיות ייצור. מניית החברה יורדת כמעט 3% בשלב טרום המסחר. 

TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: