עטרה בילר שבכ
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

בזכות ל' הרחוב הזה שקט: קמפיין השב"כ שומט לנו את תחושת האדישות והזחיחות

עטרה בילר על קמפיין הבאנרים לגיוס עובדים לשירות, שמעיר את המימד החבוי והחסוי של כל מה שנדמה לנו כאילו שהוא רוגע ונונשלאנטי. אז עכשיו גם התודעה שלנו תשתנה?
עטרה בילר | (18)
נושאים בכתבה עטרה בילר שב"כ

כותבת שורות אלו חזרה זה עתה (לפני שכתבה את הטור הזה) מטיול רגלי עם הכלב ברחוב ארלוזורוב בתל אביב. 22:00 בערב, רחוב ראשי בעיר גדולה, תחושה של בטחון מובן מאליו המבוססת על כלום, בעצם. כי מסתבר שזה לא ככה בכלל. מסתבר שמאחורי הקלעים של השכונה הצפונית המדושנת והעצלה מסתתר, דרך קבע, קרב שלעולם לא נדע אודותיו, שכל כולו נועד כדי שאחת כמוני תוכל לשרך רגליה בכפכפים מתוך מחשבה שמה כבר יכול לקרות.

 

מדינת תל אביב, מובלעת בתוך מדינת ישראל, מתפארת בשאננות שלה ומאמינה שהסכסוך הישראלי פלסטיני לא יחדור את גשר הירקון מצפון או את קיבוץ גלויות מדרום. זאת למרות צוק איתן ועופרת יצוקה ואולי בגלל כיפת הברזל שתומכת תרתי משמע את תחושת הבועה של העיר.

 

שורות אלו נאמרות בהסתייגות כלשהי שהרי כולנו מעורבים רגשית בפוליטיקה אבל אי אפשר שלא להודות בכך שאנחנו מדחיקים את הטרור הרוחש המסוכל תמידית. סוג של פרדוקס: להודות בהדחקה...

 

קמפיין ההצטרפות לשב"כ (לחצו כאן לצפיה בבאנר) שומט בתנועה חדה את האדישות והזחיחות הזו על ידי גירוד קליפת ההדחקה. הקמפיין אומר לנו שהדברים אינם כפי שהם נראים לכאורה. על פי השב"כ, מה שאנחנו רואים זה רק את קצה קצהו של הקרחון. השב"כ אחראי על רוב רובו של הקרחון שהוא נסתר מהעין. בקמפיין החדש שעולה בדמות מודעות ובאנרים, אנחנו נחשפים לשמות רחובות תל אביביים אותם ניתן למצוא כמעט בכל עיר ועיר בישראל. ובכל זאת - ארלוזורוב, ויצמן ואבן גבירול, למרות שאפשר למצוא אותם בעוד ערים, משמשים כל אחד מהם אייקון תל אביבי מובהק.

 

בכל אחד משלטי הרחובות מודגשת אות אחת בכחול והטקסט טוען שבזכות אותה "אות" הרחוב שקט. אחד מסמלי השב"כ הוא השימוש באות הראשונה של השם מטעמי חסיון. למשל ב', המודגשת בשם אבן גבירול היא האות הראשונה של איש השב"כ שבזכותו הרחוב הזה שקט. סמל נוסף של השב"כ הוא ההשתלבות ה"אגבית" בשגרת היום יום בדיוק כמו אות בתוך מילה.

 

מה שמצוין בקמפיין הוא "ההפרעה הקריאטיבית". אל תוך קונצנזוס של עיר שקטה שהטרור לא נוגע בה, מזדחלת ההכרה שאת השקט הזה מרוויחים במהומה ומאמץ נעלמים מהעין. השקט התל אביבי הוא אשליה אופטית היות שהוא מושג באמצעות לוחמי השב"כ שמוגדרים כמצילי חיים, המשתלבים כרואים אך בלתי נראים בשגרת יומנו. ברור שידו של השב"כ מגיעה לכל קצוות הארץ, אולם ההכרה שעוטף עזה שקט באופן מאד רעוע מוכרת לכולנו בעוד שהשקט התל אביב הוא שקט שנדמה לנו כי הוא ברור מאליו.

 

הקונספציה של שקט פיקטיבי שמאחורי הקלעים שלו מסתתרת לוחמה מתמדת בין מי שרוצה להפר אותו לבין מי שמצליח לסקל אותו היא קונספציה מדויקת ומעוררת מחשבה. במקום להטיף ולספר בשבחי הלוחמים והמערכת, מאיר הקמפיין את המימד החבוי והחסוי של כל מה שנדמה לנו כאילו שהוא רוגע ונונשלאנטי. בכך הוא גם מעיר אותנו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

האסטרטגיה בנויה על מה שנקרא understatement שמנערת אותנו ומאמתת אותנו עם ההכחשה המוטעית. הטעות שאנחנו נוהגים לטעות - כלומר לחשוב שלנו התל אביביים זה לא יקרה, נחשפת במערומיה והשימוש באות קטנה שמשתלבת כביכול בשם הרחוב מסמלת את סוכן השב"כ שמשתלב בדיוק באותה צורה בשגרת הרחוב ובצלליו, ולכן - בשגרת יומו של כל אחד מאיתנו.

 

מיתוג מוצלח מפתיע אותנו במקומות שאנחנו לא מוכנים ובכך הוא לא רק מושך את תשומת הלב שלנו אלא מלמד אותנו משהו שלא ידענו או שהוא מלמד אותנו משהו שאולי ידענו אבל לא מהזווית הזו. לחשוב שהשב"כ הוא אותו ילד עם האצבע בחור של הסכר של אמסטרדם זה משהו שאנחנו לא רגילים לו, כי אנחנו מייחסים לשב"כ פעולות שהן "שם", במחסומים רחוקים, בקרב חשודים עוינים בכפרים שלהם, הרחק מבתי הקפה, שבילי האופניים והאוטובוסים שאבן גבירול, ויצמן וארלוזורוב מפוצצים בהם. וסליחה כמובן על השימוש במילה "מפוצצים".

אז זהו שהאינטימיות הפתאומית עם שם רחוב שאנחנו עוברים בו יום יום, והאות הבודדת בתוך השם עושים עבודה נכונה ומדויקת שמחלקת את כל הציבור לשתיים - אלה שמעריצים את לוחמי השב"כ וכמובן אלה שמעוניינים להפוך להיות כאלה. אה, וכמובן שיש את לוחמי השב"כ עצמם שמגיע להם שנכיר בהם ובתרומתם החסויה, למרות שלעולם לא נדע בדיוק מהם ומה קרה מאחורי גבנו לפני רגע.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    ho 01/06/2015 15:10
    הגב לתגובה זו
    ואני עובד בתחום. אני קראתי את זה "בזכות ארלזרוב הרחוב הזה שקט", וניסיתי להבין את פשר הצבעים...ומה זה אמור להגיד כמו כל אדם ממוצע לא השקעתי בפרסומת יותר מעשירית שנייה, שזה כבר הרבה ... מי שלא תופס את הלקוח בשניה הראשונה, לא יתפוס לעולם...
  • אינך בקהל היעד. (ל"ת)
    cleareye 04/06/2015 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אחלה של רעיון , מקורי , (ל"ת)
    ישראלי מהפזורה ה ת"א 30/05/2015 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    סמי 27/05/2015 10:18
    הגב לתגובה זו
    מתאים לארגון מיושן. מי רוצה כזה קמפיין ??? אולי הסתדרות המורים וגם הם בספק רב.
  • 12.
    ארז 27/05/2015 10:05
    הגב לתגובה זו
    כשאני רואה סקירת קמפיין מפרגנת של עטרה, אני מיד יורד לטוקבקיסטים כדי לראות מה הם חושבים על הנושא... כשהתעשייה אוהבת קמפיין מורכב יתר על המידה, כזה שצריך לחשוב יותר מכמה שניות כדי להבין את המשמעות שלו... סימן שהוא אולי עשוי לזכות בכמה פרסים, אבל את המסר הוא לא מעביר. למה? כי קהל היעד במקרה הזה הוא ממש לא זה שמתעכב על פרסומות. אנחנו כן. חברים יקרים, תפסיקו כבר לאונן על עצמכם במראה, לאונן ולראות את הלקוח שלכם משפריץ לנוכח הקריאיטיב החכם והמרשים שלכם. לפעמים מסר פשוט, חכם, לא מתחכם ומהודק עושה עבודה טובה יותר מכזה המדבר בשלושה רבדים ומעביר מסרים תת הכרתיים פילוספיים ארוכי טווח חלאס להתפלסף, יוצאי יחידות קרביות לא יתעכבו כדי להבין למי שייכת ה-ל' ולמה היא צבועה בכחול. מקווה שלפחות בבחירת קהלי היעד בקמפיין הדיגיטל דאגתם לטרגט את מלייקקי אייס, דבר המפרסם, ADAGE וכיוצ"ב
  • בוב הבנאי 27/05/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
    לא, כי אתה משפריץ המון שטויות
  • 11.
    ואף מילה על הערבית בשלט (ל"ת)
    שמוחקים בשביל השקט.. 27/05/2015 08:50
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    גימל 26/05/2015 21:59
    הגב לתגובה זו
    ואני בטוח שרק טוב יצא מהקמפיין הזה. זה win win קלאסי. החבר'ה שם באמת נותנים עבודה וזה בא לידי ביטוי בהישגים האחרונים, בבומים שעוד נשמע עליהם ובתוצרים שילוו את הכל בהמשך הדרך. כיף לראות שהשקעה ועבודה נכונה מניבים פירות בסופו של דבר.
  • 9.
    ת׳ מרחוב הזית 26/05/2015 19:38
    הגב לתגובה זו
    בזכות ל׳ הרחוב הזה שקט. נניח. רק שאין פה שום ביצוע ויזואלי לקונספט הזה. סתם לצבוע את האות בשם הרחוב ממש לא מעביר את המסר, זה לא אומר שום דבר. זה לא השתלבות אגבית בתוך המילה, זה ביצוע ויזואלי לא מפוצח לקונספט.
  • 8.
    קמפיין חכם לאנשים חכמים. יפה !!!!! (ל"ת)
    דויד 26/05/2015 18:32
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    פרסומאי 26/05/2015 18:12
    הגב לתגובה זו
    צריך בשביל זה תרגום בגוף הספר
  • 6.
    הדר 26/05/2015 17:59
    הגב לתגובה זו
    הכי מוכשרים
  • 5.
    נהדר! (ל"ת)
    שיר 26/05/2015 17:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קמפיין מדהים לאנשים מדהימים. שאפו לעוסקים (ל"ת)
    דני 26/05/2015 17:00
    הגב לתגובה זו
  • מה בדיוק מדהים כאן? מה חדש כאן ? (ל"ת)
    דוד 27/05/2015 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תקציר הכתבה: אותה פסקה משוכתבת 10 פעמים (ל"ת)
    שגיא 26/05/2015 16:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אהבתי את תנועת המצלמה (ל"ת)
    ציפי 26/05/2015 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחלה קמפיין. אני אהבתי (ל"ת)
    שירי 26/05/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
שרון גיל
צילום: רמי זרנגר

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?

רן קידר |

פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל. 

שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.

קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל

גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.

המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.

אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%. 

שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל. 


פטריק דרהי, חובות ומניעים

מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים

הרייטינג חזר לסורו, עם חדשות 12 כמהדורה המרכזית הנצפית ביותר ומאסטר שף, ריאליטי אוכל שעומד בראש הפריים טיים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 16.1% רייטינג ו-403 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.7% רייטינג ו-221 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-115 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 114 אלף צופים ו-4.1% רייטינג.


פריים טיים

להיטים ותיקים זה תמיד טוב, וכך גם היה עם "מאסטר שף" עונה 12, ששודרה אמש, והיתה בראש, עם רייטינג של 15.4% רייטינג ו-415 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי איתמר פליישמן, ועמדה על 7.6% רייטינג עם 209 אלף צופים. במקום השלישי היה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, ועמד על 7.2% רייטינג ו-163 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 13, עם "ווארט", שעמד על 7% רייטינג ו-173 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-85 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.6% רייטינג ו-53 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת שהדביקה פערים ונצמדה למקום השני  עם העולם הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-51 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך התחרות בין 14 ל-12 נותרת צמודה, כשהפעם משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-53 אלף צופים, ואילו "על הבוקר" עם נוי בר, היה אחריו עם 1.7% רייטינג, ו-53 אלף צופים. במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד.

בצהריים, ואלמז עם 14 בצהריים של חדשות 12, היתה על 3.4% ו-65 אלף צופים, אחריה היה האולפן הפתוח של עם בועז גולן עמד על 3.2% רייטינג ו-6* אלף צופים, ואת הרשימה סגר משדר מיוחד עם מאיה ראכלין שהיה עם 1.1% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.