לא להאמין: פיטר שיפ חוזה אפסייד מדהים של 380% לסחורה הזו

שיפ, אנליסט שווקים ראשי ב- Euro Pacific, חוזה מהלך מדהים בשווקים ואומר "הפדרל ריזרב טועה, הכלכלה לא מתאוששת כל כך מהר"
דניאל קביליו | (6)

פיטר שיפ, אנליסט שווקים ראשי ב - Euro Pacific Capital ידוע בתחזיותיו שחורגות מהקונבנציה. והאמונה שלו כי הזהב יגיע ל-5,000 דולר היא רק אחת מהן. האם יש סיכוי שהנבואה תגשים את עצמה?

ובכן, כולנו יודעים ששנת 2013 הייתה רעה מאוד עבור המתכת הנחשקת. הזהב ירד בסה"כ בקרוב ל-30% בעוד שה-S&P500 עשה את אותו מהלך רק בכיוון ההפוך. למה אתם שואלים? ובכן כולם יודעים שהזהב הינו כלי הכרחי לגידורים כנגד אינפלציה, והאינפלציה, כידוע, אפילו לא הייתה קרובה ליעד של ה'פד' (יעד של 2%). סיבה נוספת לירידה החדה בסחורה קשורה לסיבה הראשונה והיא הזרמת הכספים על ידי הפד לשווקים בוול סטריט. "הזרקה" זו הטיסה את הבורסה ולא היה סיבה ואפילו לא חצי סיבה לחפש אלטרנטיבות להשקעה.

שנת 2014 נפתחה בצורה אחרת. החששות כי השווקים נמצאים בנקודת קצה והחששות כי הפדרל ריזרב יעלה את הריבית מוקדם מהצפוי גרמו למשקיעים לחשוב פעמיים. קו חשיבה זה הביא חלק מהמשקיעים להעביר כספים לכיוון הזהב שרשם עליות של 8% מתחילת השנה ונסחר כעת ברמה של 1,301 דולר לאונקיית זהב בודדת.

"אני חושב שגל המכירות שליווה את הסחורה בשנת 2013 לא היה סביר" אמר שיפ בראיון אשר העניק לרשת מארקטווטש "ולכן אני חושב שנכונו לנו עליות נאות במהלך השנה הקרובה. אני חושב שאני הכלכלן היחידי אשר מאמין בעליות של הסחורה בעוד שרוב בתי ההשקעות הורידו את התחזיות לזהב ב-2014".

שיפ המשיך "אנחנו רואים שמתחילת השנה הנוכחית הזהב הוא הנכס הטוב ביותר, זאת למרות גל המימושים הקטן אשר מצביע על הסנטימנט הרע לגבי הסחורה. לבסוף נתוני הבסיס יקבעו את הטון, הפדרל ריזרב ימשיך להדפיס כסף והזהב יזנק".

באשר לקביעה שהזהב ירקיע שחקים לרמה של 5,000 דולר לאונקייה אמר "הקונצנזוס לגבי התאוששות הכלכלה האמריקנית והקונצנזוס לגבי הפסקת תכנית הרכישות והעלאת הריבית הוא מוטעה. הפדרל ריזרב הוכיח לא פעם שהוא אלוף בלדחות החלטות וכשחברי הפדרל ריזרב יבינו שהכלכלה לא כל כך מהר מתאוששת ויש להמשיך בתכנית להקלה כמותית אז הזהב יעשה את המהלך והראלי יתחיל".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ירון 02/05/2014 10:08
    הגב לתגובה זו
    הזהב בשוק דובי שימשך עוד זמן רב. רחוק מלראות תחתית. יגיע להערכתי למחיר שמתחת ל 900 דולר.
  • 5.
    רונן לביא 26/04/2014 06:55
    הגב לתגובה זו
    בלי להבין הרבה, הכל זז תמיד, לפעמים יש עוותים מסיבות שונות. כרגע העוות הוא האינפלציה ורמות הריבית הנמוכות. מתי שהוא זה ישתנה, ואם לא אז זה יהיה ממש לא טוב. רמת הריביות היום שנגזרת גם מאינפלציה , כרגע מווסתת, אבל סנוניות ראשונות כבר מתחילות להגיע מכוון הפד ותחזית הבנק העולמי. כשזה יקרה אני מניח שנראה עלייה בערך המתכות ובשערי המטבע. לא לעולם חוסן. העניין זה התזמון. אני מעריך שבשנת 2015 נראה שינויים כבירים, אבל אם הייתי יודע לתזמן הייתי מיליונר, בקיצור פתיחת פוזיציה סבירה ולא ממונפת, בכסף שאפשר לתת לו לישון שנתיים, נראה שתביא תשורה לא רעה. אני אישית לא סוחר סחורות, כי אני מעדיף לסחור חברות שניתן להעריך שווי, וכאן אין לי את זה, אבל עוותים כמו שהיו במחירי הקפה או החיטה יכולים להניב תיקונים אלימים. למרות זאת פתחתי פוזיציה סבירה בכסף, שעל גרף שבועי נראה במחיר טוב ומדשדש באיזור תמיכה חשובה. אני לא אחראי על כלום וזו לא המלצה רק דיעה..... שבת שלום.
  • 4.
    סתם אידיוט קטן שמחפש תשומי (ל"ת)
    יעקב 25/04/2014 20:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    והוא "במקרה" מחזיק בחברה לסחר בזהב וכסף. (ל"ת)
    יוני 25/04/2014 19:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כלכלה לא מתאוששת מהדפסת כספים/// (ל"ת)
    yyyyy 25/04/2014 18:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    את זה כבר שמענו באיזה שהוא מקום (ל"ת)
    אני 25/04/2014 18:08
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: