שאלה של ניהול: כיצד נתאושש ממשבר הקורונה?
פתיחת סגר נוסף על בית ישראל, דווקא ביום הכיפורים, מעלה לא מעט תהיות עם הרבה חשבון נפש. טראומת מלחמת יום הכיפורים עדיין יושבת בתודעת הדור שחווה את המלחמה. דור שעדיין זוכר היטב את גודל המשבר נוכח ניהולו הכושל והזמן הרב שלקח למדינה להתאושש ממנו (כעשור). דור אשר תוהה בימים אלו ממש האם משבר הקורונה, עלול להוביל את המדינה למקום שהוא אל חזור מבחינת קיומה של מדינת ישראל, בגלל ניהול כושל, בגלל הפילוג שקיים במדינה ובגלל העובדה שמדובר בנגיף שטרם נמצא לו מזור. טבעו של משבר לאומי שהוא מתפרש על פני רבדים שונים דוגמת: נזק כלכלי, פגיעה פיסית רחבת היקף, הרס תשתיות, אובדן מוניטין ועוד, ובעידן הנוכחי הטראומה היא קשה פי כמה שכן הציבור התרגל לטוב.
הנזקים הכלכליים שהסבה מלחמת יום כיפור הוערכו בשעתו ע"י פרופסור מיכאל ברונו בסדרי גודל של שנת תל"ג. באומדנו התכוון פרופסור ברונו לחישוב ההפרש המצטבר בין נתיב הצמיחה הכלכלי שיכול היה להיות ללא השפעות המלחמה, לעומת נתיב הצמיחה שהתרחש בפועל בשנים 1974 – 1985 כמודגם בגרף המוצג. במלחמת יום הכיפורים אמנם לא היה גידול ברמת האבטלה, אולם האינפלציה זינקה מ- 20% בשנת 1973 לרמה שנתית של כ- 450% ערב יישום תכנית הייצוב בשנת 1985.
מתוך מאמר של פרופ' דן בן דויד אוקטובר 2020
במלחמת יום הכיפורים ישראל ספגה כ- 2,700 הרוגים וכ-8,000 פצועים ומעמדה של ישראל נשחק. לעומת זאת, משבר הקורונה המוגדר כמשבר מתגלגל אשר עדיין לא ניתן להעריך ולאמוד את מלוא השלכותיו. אולם כבר היום ניתן לחזות בנזקי הביניים עמוקים.
התוצר המקומי הצטמק מתחילת המשבר בכ-5% (לפי נתוני בנק ישראל), רמת האבטלה ערב הסגר השני עמדה על כ- 18% לעומת 4% ערב המשבר! (לפי נתוני הביטוח הלאומי). בהיבט של הנפגעים משבר הקורונה מסתכם נכון ל 5 באוקטובר 2020 כ- 1,720 נפטרים וכ-881 חולים המוגדרים כקשים, מהם 213 מונשמים, כשהמשבר עדיין לא הסתיים...
- מי המניה הנמכרת בחסר ביותר ב-S&P 500?
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנה האחרונה בחנו במוסד שמואל נאמן את התנהלות חברות התעשיה הבולטות במשק במהלך 70 שנות התעשייה בארץ, בעבודה תחת הכותרת: "התעשייה הישראלית מאז הקמת המדינה – עבר, הווה ועתיד". מטרתו המרכזית של המחקר הייתה לנסות ולאתר מהם המאפיינים של חברות מקומיות אשר הצליחו לשמר הצלחה עסקית לאורך זמן. בימים האחרונים החלטנו לנצל את תובנות מחקרנו על התעשייה ולהשוות את ניהול שני המשברים לאור מאפייני הניהול אשר עלו במהלך מחקרנו, בהנחה שניהול חברות תעשייה גדולות וארגונים מורכבים מהמגזר העסקי איננו כה שונה מהותית מניהול מדינה.
ארבעה מאפייני ניהול בלטו כמשותפים לחברות במשק, שהתמודדו בהצלחה במשברים ב- 70 השנים הראשונות של המדינה.
1. הצוות המוביל נדרש למאפייני מנהיגות
בפרוץ מלחמת יום כיפור המנהיגות הלאומית והצבאית נהנתה מתמיכה גורפת של הציבור. התחושה שרווחה הייתה שהצוות שהוביל את המדינה הינו הנבחרת הטובה ביותר שישראל מסוגלת להרכיב באותה עת. כאשר פרצה המלחמה, ההנהגה לקתה תחילה בתדהמה ואף באובדן עשתונות, אולם לאחר מספר ימים, הן הדרג הצבאי והן המדיני, התעשתו והובילו את המדינה ליציאה מכובדת מההפתעה. לאחר סיומו של המשבר, המנהיגות הלאומית של אז קיבלה על עצמה את האחריות למחדל. גם בקורונה בתחילת המשבר ההנהגה זכתה לאמון ברמה גבוהה יחסית והעם היה ממושמע. בהמשך התגלו הכשלים הניהוליים, דומה שבכל מדד מנהיגותי ניהול משבר הקורונה מקבל ציון נמוך: החברה מפורדת, מרבית הציבור איננו בוטח ביכולתה. המדינה מצויה לאחר שלוש מערכות בחירות שבהן לא הושגה הכרעה ברורה. המנהיגות הנוכחית איננה מוצאת את דרכה בניהול יעיל של המשבר והיא אף נמנעת מלגלות דוגמא אישית!
2. הבנה עמוקה של התחום
מיומנותם ואיכותם המקצועית של הדרג הצבאי ושל המנהיגות הלאומית ב -1973 סייעו למדינת ישראל להתאושש למרות המכה שספגה. לעומת זאת ישראל של 2020 לא השכילה להיערך כנדרש טרם פרוץ המגיפה. הן הדרג הפוליטי והן הדרג המקצועי חסרים את הרקע והניסיון הנדרש להתמודדות מערכתית, כלכלית, חברתית ובריאותית, עם אופיו של משבר הקורונה שטיבו ואופיו לא היו מוכרים עד כה. זאת ועוד, היציאה מהסגר נעשתה בצורה הנראית בדיעבד חובבנית, ללא אסטרטגיית שיקום מובנית!
- איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
3. חדשנות ומניעת קיבעון מחשבתי
הסיבה המרכזית להידרדרותם של שני המשברים ל'משברים לאומיים' היא קיבעון המחשבתי בו לקו ההנהגות והדרגים המקצועיים בשני המשברים. ערב מלחמת יום הכיפורים הצבא לא הוכן כיאות לשדה הקרב שהשתנה בעוד ההנהגה המדינית סרבה להתבונן בשינויים האסטרטגיים שחלו. ההנהגה במשבר הקורונה 2020 התקשתה ועדיין מתקשה ל"שנות דיסקט" בכל הקשור להתמודדות עם מגיפה קשה ולא מוכרת, ולאמץ מתודולוגיות מן העולם.
4. בניית תשתית ניהולית חזקה
במשבר של 73 נכנסה הנהגת המדינה יחד עם הדרג המקצועי, ועם מפקדי הצבא, במהירות להיערכות חירום, תוך הסתמכות מוצלחת על נהלים ומנגנונים שנבנו בעבר. במהלך השנים נבנתה בארץ תשתית אשר יועדה להתמודד עם 'מצבי קיצון' דוגמת משבר הקורונה, אולם עם פרוץ משבר הקורונה הנהגת המדינה לא השכילה להשתמש בתשתית שהוכנה!
בכל ארבעת מאפייני הניהול ישראל מקרטעת וניצבת מול שוקת שבורה. כמדינה חדשנית באופייה שידעה לגלות תושייה במשברים קשים, הנהגת המדינה חייבת לחשב עתה מסלול מחדש, ולאפשר להנהגה מקצועית להוביל את המשבר תוך ראייה מערכתית לאומית. אנו מאמינים שפעולה כזו תתרום להחזרת האמון והלכידות של העם, בלימת השלכות המשבר השליליות, ותגדיל את הסיכויים לשגשוג מחדש.
- 2.רפי נוה 18/10/2020 13:36הגב לתגובה זוגלעד ויובל - תודה על הניתוח הנהיר ועל התובנות מן ההשוואה למשבר מלחמת יום הכיפורים. מי ייתן והנהגת המדינה תדע ללמוד מן העבר ולשנס מותניים לקראת העתיד - בביצוע התיקונים מתחייבים!
- 1.ניר כהן 18/10/2020 10:25הגב לתגובה זוכלכלת ישראל מבוססת על תל"ג לנפש שמאפשר לממן את הבטלנים הבטלנים סידרו לנו סגר שני והבוקר שוב לא מצייטים להוראות גם לקבל כספי משלם המיסים בלי לעבוד..... וגם לפגוע ב- נמלים החרוצות שמחזיקות את מדינת ישראל על האלונקה ? זה כבר יותר מידי .
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.

איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
על הקשר בין הריבית ובין שווי נכסים ואיך תשפיע הורדת הריבית על הדוחות הכספיים של חברות הנדל"ן המניב?
בשבוע שעבר בנק ישראל הוריד את הריבית ב-0.25% ונגיד בנק ישראל ציין כי בהתאם לנתונים הקיימים כיום, צפויות ככל הנראה עוד 2 פעימות של הורדות ריבית במהלך שנת 2026.
הורדת ריבית זו הינה חלק ממהלך רחב יותר של הורדות ריבית בשאר כלכלות העולם, בהובלת הכלכלה הגדולה בעולם, ארה"ב. הורדות ריבית אלו, גם כעת וגם הצפויות, משפיעות באופן ישיר על דו"חות ורווחי החברות הציבוריות העוסקות בנדל"ן מניב, בישראל ובעולם.
מהן חברות נדל"ן מניב?
חברות נדל"ן מניב, כשמן כן הן, חברות אשר מחזיקות נדל"ן אשר מניב להן הכנסות מהשכרה נכסים. הנכסים אלו כוללים נכסים מסחריים כגון קניונים, בנייני משרדים להשכרה, דיור מוגן, מרכזיים לוגיסטיים (מרלו"גים), מבני תעשייה וכדומה.
חברות הנדל"ן המניב מפרסמות כל רבעון דו"ח כספי המשקף את נתוני השכרות הנכסים וכולל את אחוז התפוסה בנכסים, מחירי השכירות, הכנסות והוצאות שוטפות ביחס לנכסים. במקביל, ומדי תקופה מציגים את שווי הנכסים העדכני בהתאם לשמאות שבוצעה לרוב בסמיכות למועד פרסום הדו"ח.
- צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ירידת הריבית משפיעה ישירות על שווי הנדל"ן המוחזקים כך שירידת ריבית מעלה את שווי הנכסים המוערך, ובכך מעלה את רווחי החברות ברווח חשבונאי המכונה "רווח שערוך".
השינוי בשווי נכסי הנדל"ן המניב, המשורשר לשורת הרווח, קשור למושג הנקרא, היוון הכנסות.
