משקיעים בקונצרני? תפסו מקום טוב באמצע

יניב קוניס, מייסד אינדקס מחקר ופיתוח מדדים, מתייחס להזדמנויות ולסיכונים שיש כיום בשוק הקונצרני בישראל וממליץ להתמקד באג"ח מקבוצת דירוגי ה-A

יניב קוניס |

מזה ארבעה חודשים מצוי השוק הקונצרני בישראל במגמה חיובית, שלאחרונה גורמת ליותר ויותר משקיעים מהציבור לחזור ולהשקיע באפיק המרכזי הזה. כמו כל דבר בחיים, תזמון זה דבר חשוב, אבל לא רק. במקרה של השוק הקונצרני, חשובה גם ההכרה בכך שקיימות בשוק רמות סיכון שונות שמשליכות על תמונת הסיכוי-סיכון של המשקיעים בו.

אם בשוק המניות ההסתברות שמניה מסוימת תקפוץ בשיעור של 10% תוך זמן קצר די דומה בין כלל המניות הנסחרות בבורסה, אז באג"ח קונצרני זה לא המצב. ככל שסדרה תיחשב כמסוכנת יותר להשקעה, כך גם תנודתיות האג"ח שלה תגדל משמעותית. כאן טמון המוקש למשקיע הממוצע. בשוק האג"ח, כשהמגמה חיובית אז הנכסים המסוכנים יותר מניבים תשואה גבוהה יותר. בשוק הקונצרני, אלה הן בעיקר סדרות האג"ח מתחת לדירוג השקעה, אבל לא רק. גם סדרות בדירוג השקעה של BBB נהנו לאחרונה מתשואה עודפת ביחס לסדרות בדירוגים גבוהים יותר. 

מסיבה זו יותר ויותר משקיעים בוחרים במדדי תל-בונד תשואות כפתרון להשגת חשיפה לשוק הקונצרני. הבעיה היא שהם מתמקדים בעיקר בצד אחד של המשוואה (התשואה) ופחות בצד השני (הסיכון).

אין ארוחות חינם

צריך לזכור ששיטת דירוג האשראי הנהוגה בישראל מייצרת מדרגות סיכון גבוהות מאוד בין כל קבוצת דירוג. ההסתברות לחדלות פירעון או להפסד הון מהותי של משקיע בסדרת אג"ח בדירוגי AA ומעלה נמוכה משמעותית ביחס לסדרת אג"ח מקבוצת A, וזו נמוכה משמעותית ביחס למצב דומה באג"ח בדירוגי BBB ומטה.

מלכתחילה שיטת הדירוג המקומית נותנת ציון גבוה יותר לאג"ח מקומית ביחס לאותה אג"ח שהייתה מוצעת בשוק הגלובלי, כך שכל ירידה בקבוצת הדירוג מעלה באופן משמעותי את הסיכון למשקיע. הדרך הפשוטה ביותר לראות תופעה זו היא דרך מרווחי האשראי של כל קבוצה.

בקבוצת AA ומעלה מרווח האשראי הממוצע עומד כיום על 1.2% לעומת 2.6% באגרות חוב מסוג A. כאן מגיע הנתון המפחיד שממחיש את הסיכון בהשקעה בסדרות מקבוצת BBB - המרווח שלהם מעל ממשלתי עומד על 4.5%! אין ספק כי תוספת התשואה של שני אחוזים לשנה ביחס לאג"ח מסוג A לא באה בחינם ואפשר לראות לא מעט סדרות שהשתייכו ממש עד לאחרונה לקבוצת BBB, כמו אפריקה ואלון ריבוע כחול, אשר נכנסו לתהליך של הסדר חוב.

ללכת על האמצע

קבוצות הדירוג השונות מאפשרות לחלק את השוק הקונצרני שלנו ל-3 רמות סיכון עיקריות: האזור ה"בטוח", האמצע והאזור ה"מסוכן".

האזור הראשון הוא הבטוח יחסית מבחינת ההסתברות לירידת ערך משמעותית או חלילה לחדלות פירעון של סדרה או קבוצת סדרות שבהן נשקיע בשוק הקונצרני. אלו אותן סדרות בדירוגי AA ומעלה שמצד אחד, אין בהן הרבה סיכון, אבל גם פוטנציאל התשואה בהשקעה זו נמוך יחסית. כאמור, כיום מדובר בתוספת של 1.2% על אג"ח ממשלתי דומה, בהחלט לא רע בסביבת ריבית אפס, אבל מנגד, לא אטרקטיבי כמו התשואות הגלומות בסדרות מסוג High Yield.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

האזור ה"מסוכן" מורכב בעיקר מאותן סדרות ללא דירוג או בדירוגים נמוכים מאוד כמו קבוצת B ו-C, אבל לא רק. סדרות בדירוגי BBB שנסחרות בתשואות לפדיון גבוהות משמעותית ביחס לאפיק הממשלתי או לסדרות בדירוגים הגבוהים, שייכות גם הן לאזור זה. מכאן שהשקעה במכשיר שמשלב בתוכו סדרות בדירוגי BBB צריכה להעניק לנו פיצוי הולם על הסיכון. זה לא המצב שקיים היום בתל-בונד תשואות. בשני מדדי התשואות של הבורסה - הצמוד והשקלי - המרווח הממוצע מעל ממשלתי עומד על 3.1%, כלומר, המשקיעים במדד נהנים מתוספת תשואה של מחצית האחוז בלבד בעבור חשיפתם לסדרות מסוג BBB ביחס לתשואה שהייתה מתקבלת במדד המתבסס על טהרת דירוגי A בלבד.

לטעמי, מדדים אלו אינם מייצרים במצב הנוכחי משוואת סיכוי-סיכון משתלמת. על כן, משקיע שבוחר כיום להיחשף להשקעה כדוגמת תל-בונד תשואות, צריך להתייחס אליה בדיוק כמו להשקעה באג"ח HY. אפשר להרוויח הרבה יחסית בזמן קצר, אבל גם הסיכון בהתאם.

לרוב המשקיעים הפרטיים בישראל, בוודאי אלה שרק לפני שנה החזיקו בעיקר אג"ח ממשלתיות בתוספת אג"ח קונצרני בדירוגים גבוהים, המקום הנכון בשבילם בשלב זה הוא להתמקם באמצע השוק. כלומר, בקבוצת דירוגי ה-A, בה פוטנציאל התשואה לא רע בכלל - תשואה פנימית של קרוב ל-4%, ומנגד, הסיכון להפסד משמעותי אינו גבוה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.