האם בנק ישראל איבד שליטה? שוק הרכב והאשראי
לקראת סוף השנה יוצאים יבואני הרכב במבצעים חסרי תקדים, במהותם הם מבצעי אשראי לכל דבר. ממש כמו הבנקים, גם אלו מנפחים את בועת האשראי של הציבור ע"י אספקתו בשיעורי מימון גבוהים, במיוחד עד למימון מלא.
יתרת החוב של משקי הבית (פרט לנדל"ן) עלתה מרמה של 97 מיליארד שקלים ב-2007 ועד לרמה של 126 מיליארד נכון לנתוני בנק ישראל ביולי האחרון - עלייה של כ-30% בהיקף האשראי. השכר הממוצע עלה באותה תקופה ב-26.25%, כל זאת לפני חוב לדיור.
סביבת האינפלציה ואינדיקטורים כלכליים נוספים מעידים על התמתנות משמעותית בפעילות הכלכלית ובעיקר ירידה בצריכה הפרטית. ירידה זו מוסברת בעיקר על ידי קיפאון בשכר הריאלי מחד, ועלייה בהוצאות קבועות כגון ארנונה, חשמל, מים, שכירויות וכו' מאידך.
הריבית הנמוכה ושיווק אגרסיבי של אשראי על ידי הבנקים, חברות אשראי פרטיות ועכשיו גם יבואניות הרכב וחברות הליסינג, מאפשרות לצרכן לשמור על רמת חיים גבוהה, ללא התאמה ראויה למקורות ושימושים המותאמים לתקציב משק הבית בסביבה מאתגרת וממותנת.
- שיא כל הזמנים: מעל 51 מיליארד שקל בהוצאות כרטיסי האשראי ביולי
- קודם היקר או קודם הקטן? שתי שיטות לחיסול הלוואות, איזו מתאימה לכם יותר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבצעי אשראי הרכב ניתנים הן כמבצעים של קנה אחד וקבל את השני במתנה על ידי חברות הליסינג, שמנסות להיפטר ממלאי סוף שנה, והן בעזרת מתן מימון מלא ללא ריבית לרכישת רכב חדש מיבואניות הרכב.
גם חברות כרטיסי האשראי מצטרפות לחגיגה, ומשווקות אשראי דרך הכרטיסים - אשראי יקר יחסית ללא ביטחונות. כל אלה נותנים תחושת עושר ונזילות מזוייפת לצרכן הפרטי, שיוצרת אשליה כי ישנה יכולת לעמוד בהחזר התשלומים ולהמשיך ולצרוך - מעין זריקת סטרואידים לשוק הצרכני.
מברורים שונים שנערכו מול בנק ישראל בנושא האשראי הצרכני, ניתן להבין כי לבנק אין נתונים לגבי היקף התופעה של נטילת אשראי חוץ בנקאי. בנוסף, אין נתונים לגבי היקף האשראי הצרכני שנלקח דרך הגדלת המשכנתא לצריכה פרטית.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
חומרת חוסר המידע, השליטה והמעקב של בנק ישראל אחר נתוני אשראי אלו, גורמים לו לראות ולפרסם תמונה חלקית של מצב המשק ועליית המינוף. כן גורמים להתנהלות בעייתית בניהול החוב במשק ברמת הפרט, הפירמות ועד ניהול תקציב המדינה.
לסיכום, ריבית אפסית ועודפי נזילות בשוק גורמים לא רק להתנפחות בועות פיננסיות, אלא גם גורמת ללקיחת סיכונים, לעיתים לא מידתיים ברמת הפרט - סיכונים שבמקרה של עליית ריבית / הרעה במצב הכלכלי עלולים להתגשם ואת תוצאותיהם מי יפלל.
- 7.אחד שמכיר 01/11/2014 23:45הגב לתגובה זוכתבה שצריך לזכור לעוד שנה שנתיים
- 6.קליפ 30/10/2014 23:38הגב לתגובה זותרגיעו מידית. 2 בני הזוג עובדים, הורים (4 צדדים) תומכים בזוג הצעיר. הסבא והסבתא עושים מאמץ(מוותרים על התותבות!!) יחד נתגבר נתחזק וננצח את התקשורת והשמאל הערבי המטורף
- 5.משכנתה משלמים גם אם מכרו לך את הדירה, כאן לא אמריקה (ל"ת)אוח 30/10/2014 16:55הגב לתגובה זו
- 4.תרגיעו, אם וכאשר זה יקרה כולנו נשלם לכם את המשכנתה (ל"ת)אלי 30/10/2014 16:52הגב לתגובה זו
- 3.Z 30/10/2014 12:32הגב לתגובה זוהרחבה כמותית!!, הרחבה זו שעושים אחרי שמורידים ריבית לט"ק והארוך נשאר גבוה בשל בעיות נזילות ופחד....כאן בארוך יותר נמוך מארה"ב, זו בועה אז להמשיך ולנפח אותה??? WTF.
- 2.ב2016 יהיו 30 אלף דירות בכינוס נכסים (ל"ת)שישקט 30/10/2014 01:24הגב לתגובה זו
- 1.דנה 29/10/2014 16:11הגב לתגובה זובהחזרים החודשיים עקב עליית הריבית בארה"ב. מה לעשות אחרי 7 שנים של התרחבות בלתי נורמלית יגיעו 7 שנים של הקטנת מינוף כואבת במיוחד. לבנק ישראל אין מושג כמה צעירים לקחו משכנתאות שהן גם מעל 80% בריבית משתנה, גם לתקופה של 25 שנה ומעלה, וגם בעלות יחס מימון של 60% ומעלה. אלו אנשים שבטוח יפלו כשהריבית תעלה, אין אפילו ספק. אבל בנק ישראל רואה רק נתונים ממוצעים וכלליים, לא פילוח.
- ס 29/10/2014 18:54הגב לתגובה זואני מנחש שבעת השיטפון נחזה במוטציות מפחידות שיצוצו החוצה. מי יודע מה מסתתר במאזני הפיננסים? ונראה שכמעט כמו כל דבר במדינת ישראל גם בבנק ישראל אומרים - " יהיה בסדר כפרה".....

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7