דיסני פלוס
צילום: לוגו

ה"אווטאר" החדש של דיסני חלש מהמצופה, אבל הוא עדיין יכול להגביר את הסטרימינג

הסרט "אווטאר: דרכם של המים" של דיסני נמצא בבתי הקולנוע כבר קצת יותר מ-10 ימים; הסרט אכן עומד בציפיות כמצופה אך הוא לא מצליח "להתפוצץ" כפי שבחברה היו רוצים. ולמרות זאת, אנליסטים אומרים שהסרט יועיל לדיסני ולפלטפורמת הסטרימינג שלה בהמשך
דור עצמון |

הסרט השני של אווטאר יצא לאקרנים בבתי הקולנוע ב-16 בדצמבר. נכון לאתמול, הסרט הרוויח כ-955 מיליון דולר ברחבי העולם עד כה, והוא עומד מדורג כסרט השני הכי מצליח ב-2022. אנליסט של 'רוזנבלט ניירות ערך', ברטון קרוקט, אומר שהתוצאות יכולות להיות טובות יותר, אבל היו לא מעט גורמים שהשפיעו על הביצועים במהלך השבועות האחרונים. "היה לנו סוף שבוע שבו המספרים מדוכאים מהעובדה שהסרט הוא סרט ארוך, אז אתה לא יכול להריץ הקרנות רבות כמו אחרת. ואז אחרי זה, יש לנו הרבה מזג אוויר שיהיה לרעתנו. זה מרחיק אנשים מבתי הקולנוע", אמר קרוקט.

אבל למרות שהביצועים של הסרט החדש לא היו מדהימים עד כה, קרוקט אומר שהסרט עדיין מצליח מספיק. החשש העיקרי למשקיעים יהיה אם דיסני WALT DISNEY תודיע על "מחיקה ענקית" לרבעון דצמבר שלה על אווטאר, אמר קרוקט, אבל הוא לא צופה שזה יקרה. "אני לא חושב שזה יהיה גדול כמו המקור, אבל אני עדיין חושב שזה הולך להיות סרט גדול שמאמת את הרעיון שעדיין יש כאן נכס שהוא קניין רוחני טוב לדיסני", אמר. קרוקט צופה שוק שורי עבור מניות דיסני.

הסרט "אווטאר: דרכם של המים", הגיע לבתי הקולנוע כאשר מופנות אליו ציפיות גבוהות. הסרט הראשון בסדרה יצא לאקרנים ב-2009 והפך לסרט הרווחי ביותר בכל הזמנים. בנוסף להצלחה של הסרט הראשון, מספר סרטי המשך אחרים של אווטאר כבר אושרו עד 2028. כל סרט הוא עבודה רבה בפני עצמו, אבל בגלל ההתרגשות סביב הסרטים, הארכת הזיכיון לכמה שנים קדימה ומה שהזיכיון הזה יכול לעשות לטווח הארוך של דיסני, האנליסט ברנדון ניספל אומר שבעלי המניות לא צריכים "להתעצבן יותר מדי מהתוצאות הראשוניות בקופות".

"בסופו של דבר אנחנו רוצים לראות אם ברגע שהכותרת הזו תתווסף לשירות כמו דיסני+, היא תביא מנויים חדשים לשירות, ואולי אף תביא לשיעורי שימור גבוהים יותר של מנויים קיימים. קשה לטעון שזה לא סרט שיכול לעשות את שניהם", אמר ניספל. בדומה לקרוקט, גם הוא צופה שוק שורי עבור מניות דיסני.

לפני הקורונה, מספרי מכירת הכרטיסים בקופות בסוף השבוע היו קריטיים כדי שאנשים יבינו את הצלחת הסרט. כעת, מאז שהמגפה שינתה את הדרך שבה אנשים רואים סרטים, כאשר הם עוברים מבתי הקולנוע לספות שלהם, מספר מנויי הסטרימינג של דיסני+ הפך למדד חשוב עבור משקיעים כאשר הם בודקים דוחות רבעוניים. הרבעון האחרון של דיסני הראה שפעילות הסטרימינג שלה הפסידה 1.5 מיליארד דולר, וזה היה גרוע מהצפוי. "דיסני ייחודית בכך שהיא מפעילה עסק לפארקי שעשועים, מפעילה עסק למוצרי צריכה, ובלי קשר לביצועים של הסרטים בקופות ספציפית, ישנן מספר דרכים לייצר רווח מהקניין הרוחני", אמר ניספל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

אייפון 17 אייראייפון 17 אייר

האייפון הדק ביותר בתולדות אפל מתקשה להמריא

האייפון Air מושך תשומת לב אך מתקשה להימכר, כשהמחיר הגבוה והפשרות בחומרה דוחפים צרכנים לבחור בדגמים אחרים ומאתגרים את אסטרטגיית העיצוב הדק של אפל

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אייפון אפל

אפל Apple 1.97%  בנתה על האייפון Air כעל המהדורה שתסמן שינוי כיוון עיצובי ותייצר גל חדש של התעניינות. אחרי שנים של שינויים קטנים, זה היה אמור להיות הרגע שבו החברה מוכיחה שהיא עדיין יודעת להפתיע. אבל לפי נתוני המכירה הראשונים, השוק מגיב אחרת: המכשיר זוכה להתעניינות רבה, אבל לא לקצב רכישה שמתקרב לציפיות של אפל.


ה-Air הוצג כמכשיר שמחזיר לאפל את הסיפור העיצובי. עובי של 5.64 מ״מ, משקל נמוך, מראה מינימליסטי - אלמנטים שמזכירים את המהלך שעשה ה-MacBook Air ב-2008. אבל כדי להגיע למידות האלה, אפל נאלצה להתפשר על חומרה: מצלמות בסיסיות יותר, רמקול יחיד במקום שניים, וסוללה קטנה שהצריכה תוספת של סוללה חיצונית אופציונלית. בפועל, ההתפשרויות האלה משפיעות ישירות על החלטת הקנייה. בתחילת ההשקה נרשמה התעניינות שיא בעמוד המוצר, כולל יותר ממיליון כניסות. אך הנתונים מראים שההתעניינות הזו לא תורגמה למכירות עם שיעור ההמרה נמוך משמעותית מזה של שאר סדרת האייפון 17.


ארגוני מחקר שעקבו אחרי שרשרת האספקה של אפל מצאו שהחברה קיצצה את תוכניות הייצור של ה-Air בחצי זמן קצר לאחר ההשקה. לפי ההערכות, המכשיר מכר רק שליש מהצפי הגבוה ביותר של אפל, מה שמסביר את ההתאמות המהירות בייצור.


הבעיה: המחיר

הפער בין ההתלהבות לבין הרכישה בפועל נובע בעיקר מהמחיר. ה-Air מתומחר ב־999 דולר - פער של 100 דולר בלבד מדגם ה-Pro. מנגד, דגם הבסיס של האייפון 17 עולה 799 דולר. כלומר ה-Air נתקע באמצע, בלי יתרון ברור על פני האלטרנטיבות. האנליסטים מציינים שהצרכנים בוחרים בסופו של דבר בביצועים, לא בעובי. המצלמה המשופרת של דגמי ה-Pro, חיי הסוללה הארוכים יותר והחומרה החזקה, כולם נתפסים כערך משמעותי יותר מהעיצוב הדק.


סין, שבה אפל נאבקת על נתח שוק מול וואווי ויצרנים מקומיים, מהווה אינדיקציה ברורה. שם ה-Air הוא הדגם החלש ביותר בסדרה החדשה מבחינת מכירות, לפי הערכות המבוססות על זמני ההמתנה לאספקה. למרות התוצאות המאכזבות, האייפון 17 Pro ו-17 Pro Max מציגים מכירות גבוהות מהצפוי. אפל צפויה לרשום רבעון חזק במיוחד לקראת החגים, מה שהופך את האכזבה מה-Air לבודדה, ולא למגמה שהחברה צריכה להיבהל ממנה. 


אפל בודקת את המים