רוש נכנסת לשוק תרופות ההרזייה; נובו נופלת ב-5%
ענקית התרופות השוויצרית רוש משקיעה 5.3 מיליארד דולר בפיתוח תרופת הרזייה חדשה, מהלך שקורא תיגר את הדומיננטיות של נובו נורדיסק ואלי לילי; במקביל, נובו נאבקת עם תוצאות מאכזבות בניסויים ותחרות גוברת, בעוד אלי לילי מציעה הנחות אגרסיביות כדי להתמודד עם הירידה
בביקושים; האם השוק שנאמד במאות מיליארדי דולרים עומד בפני טלטלה נוספת?
ענקית התרופות השוויצרית רוש ביצעה מהלך אסטרטגי משמעותי בשוק התרופות להרזייה, כשהודיעה על שיתוף פעולה עם זילנד פארמה (Zealand Pharma) בפיתוח תרופה חדשה המבוססת על אמילין. העסקה, בהיקף של כ-5.3 מיליארד דולר, נחשבת לאחת הגדולות בתחום עד כה, והיא מסמנת כניסה של שחקן משמעותי נוסף למגרש שבו נובו נורדיסק Novo Nordisk A/S -1.11% ואלי לילי Eli Lilly and Co -0.87% היו עד כה דומיננטיות. החדשות שלחו את מניית נובו נורדיסק לירידה של כ-5%, מה שממשיך את מגמת הירידות החדה שלה - 13% מתחילת השנה ו-45% בשנה האחרונה.
העסקה שמערערת את הדומיננטיות של נובו נורדיסק
לפי תנאי ההסכם, רוש תשלם 1.65 מיליארד דולר מראש, עם התחייבות למיליארד דולר נוספים בתשלומים עתידיים. זילנד פארמה תקבל
גם תשלומי אבני דרך בהתאם להתקדמות הפיתוח. במסגרת שיתוף הפעולה, שתי החברות יפתחו יחד את התרופה פטרלינטיד (Petrelintide), הפועלת על בסיס הורמון האמילין, אשר מופרש לצד אינסולין ועשוי להציע יתרון משמעותי על פני תרופות המבוססות על GLP-1 בלבד, כמו Wegovy של נובו.
תיאורתית, תרופות מבוססות אמילין מסוגלות לשמר מסת שריר טובה יותר תוך כדי ירידה במשקל, מה שעשוי להפוך אותן לאופציה מועדפת בטיפולי הרזייה עתידיים.
רוש גם תשלב את פטרלינטיד עם התרופה CT-388, שנרכשה בעסקה של 2.7 מיליארד דולר מחברת Carmot
Therapeutics. השילוב בין אמילין ו-GLP-1 צפוי ליצור תרופה משופרת שעשויה להוות תחרות משמעותית לתרופות המובילות בשוק.
נובו מתקשה עם תוצאות חלשות ותחרות גוברת
בעוד רוש מתקדמת לעבר כניסה חזקה לשוק, נובו נורדיסק נאלצת להתמודד
עם מספר אתגרים שמעמידים בסימן שאלה את יכולתה לשמור על מעמדה הדומיננטי. רק לפני מספר ימים, החברה דיווחה על תוצאות מאכזבות בניסוי הקליני לתרופת CagriSema, שהראתה ירידה
ממוצעת של 15.7% במשקל בקרב חולי סוכרת, נמוך מציפיות האנליסטים, שציפו לתוצאות הקרובות יותר ל-20%. התוצאה הובילה לירידה של כ-9% במניית החברה מוקדם יותר השבוע.
- נובו נורדיסק רוכשת את אקרו תרפיוטיקס תמורת 5.2 מיליארד דולר
- רוש ופייזר מחפשות תרופה לחולשה במניה; האם הרכישות האחרונות ירימו את מחירי המניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, נובו נאבקת מול פריחתן של תרופות גנריות אשר מאפשרות למטופלים להשיג
גרסאות חיקוי של התרופות היקרות שלה במחירים נמוכים משמעותית. פרסומת ששודרה במהלך הסופרבול בארה"ב לאחת התרופות האלה פגעה במניה, ובמקביל, ניסיונות החברה להיאבק משפטית בבתי מרקחת שמייצרים גרסאות חיקוי ספגו מכה לאחר שבית משפט דחה טענותיה.
אלי לילי - היריבה מתמודדת עם אתגרים משלה
אלי לילי, מתחרה ישירה של נובו נורדיסק בתחום תרופות ההרזייה, אמנם לא ספגה מכה דומה בעקבות החדשות של רוש, אך גם היא מתמודדת עם בעיות בשוק. למרות הצלחתה עם התרופה Zepbound, החברה רשמה הכנסות נמוכות מהצפוי
ברבעון האחרון - 1.91 מיליארד דולר בלבד, לעומת ציפיות האנליסטים שעמדו על 2.03 מיליארד דולר.
כחלק מהמאבק להגדלת הביקוש, אלי לילי הכריזה לאחרונה על הנחות
אגרסיביות לתרופות ההרזייה שלה, כולל ירידה של 23% במחירי גרסת הבקבוקונים של Zepbound, הנמכרת כעת ב-499 דולר לחודש במקום 650 דולר. בנוסף, היא השיקה מינונים גבוהים יותר במטרה לשפר את היעילות הטיפולית ולהבדיל את המוצר שלה מתרופות אחרות בשוק.
- טראמפ מבטיח להוריד את מחירי תרופות הרזיה ל-150 דולר: מניות נובו ולילי צוללות
- אסיה בירידות ברקע המתיחות בין סין וארה"ב; החוזים באדום
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
האסטרטגיה של אלי לילי, שמתמקדת גם בתרופות אוראליות, עשויה להעניק לה יתרון תחרותי בשנים הקרובות. החברה הודיעה כי היא מקדימה את נובו נורדיסק בפיתוח גרסה אוראלית ל-GLP-1, שצפויה להגיע לשוק לפני Orforglipron של לילי עצמה, המתוכננת להשקה ב-2026.
התחרות בתחום התרופות להרזייה גוברת
עד לפני כשנתיים, נובו נורדיסק הייתה השליטה הבלתי מעורערת בשוק תרופות ההרזייה, אך כיום היא ניצבת בפני מתקפה משולבת של רוש, אלי לילי, אבווי (AbbVie) ויצרניות התרופות הגנריות. בעוד שחלק מהאתגרים עשויים
להיות זמניים, ההאטה בקצב הצמיחה והופעתן של מתחרות חדשות יוצרים לחצים משמעותיים על החברה.
שוק התרופות להרזייה, שהוערך בכ-100 מיליארד דולר וצפוי להמשיך לצמוח, הופך לזירת קרב אגרסיבית בין החברות הגדולות. רוש נכנסת למשחק עם תקציב מחקר
ופיתוח אדיר, אלי לילי נאבקת לשמור על המומנטום עם הנחות וגרסאות חדשות, ונובו נורדיסק חייבת למצוא דרך להתמודד עם האתגרים ולשמר את מעמדה.
- 1.לרון 12/03/2025 19:30הגב לתגובה זוהיא עדיין לגוכך נובו תהיה נובו עוד שנים רבות! שווייצרים טובים בשעונים ולהשקיע מיליארדים לא אומר שיצליח! ראו את PFE!

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים
לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -22.4% הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.
ההגעה לנאסדק
החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%.
תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.
המציאות לא עמדה בציפיות
מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.
- שימו לב לשווקים המתעוררים, ואיך לא לשלם לשוק ״שכר סופרים״?
- איזה מניות ביטחוניות מעניינות? ואיזה מניה סולידית יכולה להפתיע?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.

נעילה שלילית בוול-סטריט; ביונד-מיט נפלה ב-22%, ויזה איבדה 3%
העליות בשווקי המניות האמריקניים נעצרו, לאחר שחולשה בבנקים אזוריים העלתה מחדש חששות בנוגע לאיכות האשראי במערכת הפיננסית. ה-S&P 500 והדאו איבדו 0.6%, הנאסד״ק ירד ב-0.5%, על רקע דיווחים של שני בנקים, Zions Bancorp ו־Western Alliance, על הפסדים הקשורים להלוואות שנחקרות כעת בשל חשד להונאה במקביל, משקיעים פנו לאפיקים סולידיים יותר והביקוש לאג"ח ולזהב דחף את מחיריהם כלפי מעלה.
מניית Zions צנחה בכ-13% לאחר שחשפה מחיקה של 50 מיליון דולר בגין הלוואה בעייתית שניתנה דרך בנק שלה בקליפורניה. Western Alliance נפלה ב-11% לאחר שדיווחה על חשיפה לאותו לווה. אנליסטים ניסו להרגיע וטענו כי מדובר במקרה נקודתי, אך ההשוואות לקריסת Silicon Valley Bank מלפני כשנתיים וחצי חידדו את החשש מפני בעיות רוחביות בענף. גם קריסתה הדרמטית של חברת האשראי לרכב Tricolor Holdings, שהובילה את ג׳יי פי מורגן למחיקה של 170 מיליון דולר, העצימה את הדאגה לבריאות האשראי במערכת.
במקביל, המתיחות הגיאופוליטית ממשיכה ללוות את השווקים. נשיא ארה״ב דונלד טראמפ שוחח עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין במשך שעתיים והשניים סיכמו להיפגש בבודפשט, יום לפני פגישתו של טראמפ עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בבית הלבן. המשקיעים ממשיכים לעקוב בדריכות אחר ההתרחשויות בזירה הבינלאומית, שהופכות לגורם נוסף של אי ודאות בתקופה רגישה לשווקים.
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; הנאסד״ק עלה ב-0.6%, AMD קפצה ב-9%
- נעילה מעורבת בוול-סטריט; וולס פארגו קפצה ב-7%, צים עלתה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נטפליקס וספוטיפיי מאחדות
כוחות ומשיקות פודקאסטים בווידאו - במסגרת שיתוף הפעולה, נטפליקס תשלב תוכניות פודקאסט וידאו פופולריות בתחומי הספורט, הבידור והפשעים האמיתיים, צעד שנועד לגוון את התכנים, לחזק את התחרות מול יוטיוב ולשמור על קצב הצמיחה של המנויים