נובו נורדיסק
צילום: טוויטר

רוש נכנסת לשוק תרופות ההרזייה; נובו נופלת ב-5%

ענקית התרופות השוויצרית רוש משקיעה 5.3 מיליארד דולר בפיתוח תרופת הרזייה חדשה, מהלך שקורא תיגר את הדומיננטיות של נובו נורדיסק ואלי לילי; במקביל, נובו נאבקת עם תוצאות מאכזבות בניסויים ותחרות גוברת, בעוד אלי לילי מציעה הנחות אגרסיביות כדי להתמודד עם הירידה בביקושים; האם השוק שנאמד במאות מיליארדי דולרים עומד בפני טלטלה נוספת?

רוי שיינמן | (1)

ענקית התרופות השוויצרית רוש ביצעה מהלך אסטרטגי משמעותי בשוק התרופות להרזייה, כשהודיעה על שיתוף פעולה עם זילנד פארמה (Zealand Pharma) בפיתוח תרופה חדשה המבוססת על אמילין. העסקה, בהיקף של כ-5.3 מיליארד דולר, נחשבת לאחת הגדולות בתחום עד כה, והיא מסמנת כניסה של שחקן משמעותי נוסף למגרש שבו נובו נורדיסק Novo Nordisk A/S -1.83%   ואלי לילי Eli Lilly and Co 0.38%   היו עד כה דומיננטיות. החדשות שלחו את מניית נובו נורדיסק לירידה של כ-5%, מה שממשיך את מגמת הירידות החדה שלה - 13% מתחילת השנה ו-45% בשנה האחרונה.


העסקה שמערערת את הדומיננטיות של נובו נורדיסק

לפי תנאי ההסכם, רוש תשלם 1.65 מיליארד דולר מראש, עם התחייבות למיליארד דולר נוספים בתשלומים עתידיים. זילנד פארמה תקבל גם תשלומי אבני דרך בהתאם להתקדמות הפיתוח. במסגרת שיתוף הפעולה, שתי החברות יפתחו יחד את התרופה פטרלינטיד (Petrelintide), הפועלת על בסיס הורמון האמילין, אשר מופרש לצד אינסולין ועשוי להציע יתרון משמעותי על פני תרופות המבוססות על GLP-1 בלבד, כמו Wegovy של נובו. תיאורתית, תרופות מבוססות אמילין מסוגלות לשמר מסת שריר טובה יותר תוך כדי ירידה במשקל, מה שעשוי להפוך אותן לאופציה מועדפת בטיפולי הרזייה עתידיים.


רוש גם תשלב את פטרלינטיד עם התרופה CT-388, שנרכשה בעסקה של 2.7 מיליארד דולר מחברת Carmot Therapeutics. השילוב בין אמילין ו-GLP-1 צפוי ליצור תרופה משופרת שעשויה להוות תחרות משמעותית לתרופות המובילות בשוק.


נובו מתקשה עם תוצאות חלשות ותחרות גוברת

בעוד רוש מתקדמת לעבר כניסה חזקה לשוק, נובו נורדיסק נאלצת להתמודד עם מספר אתגרים שמעמידים בסימן שאלה את יכולתה לשמור על מעמדה הדומיננטי. רק לפני מספר ימים, החברה דיווחה על תוצאות מאכזבות בניסוי הקליני לתרופת CagriSema, שהראתה ירידה ממוצעת של 15.7% במשקל בקרב חולי סוכרת, נמוך מציפיות האנליסטים, שציפו לתוצאות הקרובות יותר ל-20%. התוצאה הובילה לירידה של כ-9% במניית החברה מוקדם יותר השבוע.


בנוסף, נובו נאבקת מול פריחתן של תרופות גנריות אשר מאפשרות למטופלים להשיג גרסאות חיקוי של התרופות היקרות שלה במחירים נמוכים משמעותית. פרסומת ששודרה במהלך הסופרבול בארה"ב לאחת התרופות האלה פגעה במניה, ובמקביל, ניסיונות החברה להיאבק משפטית בבתי מרקחת שמייצרים גרסאות חיקוי ספגו מכה לאחר שבית משפט דחה טענותיה.


אלי לילי - היריבה מתמודדת עם אתגרים משלה

אלי לילי, מתחרה ישירה של נובו נורדיסק בתחום תרופות ההרזייה, אמנם לא ספגה מכה דומה בעקבות החדשות של רוש, אך גם היא מתמודדת עם בעיות בשוק. למרות הצלחתה עם התרופה Zepbound, החברה רשמה הכנסות נמוכות מהצפוי ברבעון האחרון - 1.91 מיליארד דולר בלבד, לעומת ציפיות האנליסטים שעמדו על 2.03 מיליארד דולר.


כחלק מהמאבק להגדלת הביקוש, אלי לילי הכריזה לאחרונה על הנחות אגרסיביות לתרופות ההרזייה שלה, כולל ירידה של 23% במחירי גרסת הבקבוקונים של Zepbound, הנמכרת כעת ב-499 דולר לחודש במקום 650 דולר. בנוסף, היא השיקה מינונים גבוהים יותר במטרה לשפר את היעילות הטיפולית ולהבדיל את המוצר שלה מתרופות אחרות בשוק.

קיראו עוד ב"גלובל"


האסטרטגיה של אלי לילי, שמתמקדת גם בתרופות אוראליות, עשויה להעניק לה יתרון תחרותי בשנים הקרובות. החברה הודיעה כי היא מקדימה את נובו נורדיסק בפיתוח גרסה אוראלית ל-GLP-1, שצפויה להגיע לשוק לפני Orforglipron של לילי עצמה, המתוכננת להשקה ב-2026.


התחרות בתחום התרופות להרזייה גוברת

עד לפני כשנתיים, נובו נורדיסק הייתה השליטה הבלתי מעורערת בשוק תרופות ההרזייה, אך כיום היא ניצבת בפני מתקפה משולבת של רוש, אלי לילי, אבווי (AbbVie) ויצרניות התרופות הגנריות. בעוד שחלק מהאתגרים עשויים להיות זמניים, ההאטה בקצב הצמיחה והופעתן של מתחרות חדשות יוצרים לחצים משמעותיים על החברה.


שוק התרופות להרזייה, שהוערך בכ-100 מיליארד דולר וצפוי להמשיך לצמוח, הופך לזירת קרב אגרסיבית בין החברות הגדולות. רוש נכנסת למשחק עם תקציב מחקר ופיתוח אדיר, אלי לילי נאבקת לשמור על המומנטום עם הנחות וגרסאות חדשות, ונובו נורדיסק חייבת למצוא דרך להתמודד עם האתגרים ולשמר את מעמדה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 12/03/2025 19:30
    הגב לתגובה זו
    היא עדיין לגוכך נובו תהיה נובו עוד שנים רבות! שווייצרים טובים בשעונים ולהשקיע מיליארדים לא אומר שיצליח! ראו את PFE!
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

טראמפ ומשפחתו בהשבעה לנשיא. קרדיט: ויקיפדיהטראמפ ומשפחתו בהשבעה לנשיא. קרדיט: ויקיפדיה

שושלת טראמפ - כל משפחת הנשיא, ילדים נכדים וקרובים מסביב

מבט רחב ומקיף על השושלת המסועפת של אחת המשפחות המתוקשרות, המוכרות והשנויות במחלוקת בתולדות ארצות הברית - הכריזמטים, המפורסמים, היפים, החכמים ומנהלי העסקים; המשפחה שבכותרות העולמיות

רן קידר |

את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אין צורך להציג, אבל נסתכל לעומק על שושלת טראמפ, אחת המשפחות המתוקשרות, המוכרות והשנויות במחלוקת בתולדות ארצות הברית. מראשיתה כמשפחת יזמי נדל"ן בניו יורק, דרך התרחבות לתחומי מיתוג, תקשורת, תעשייה ופוליטיקה, ועד לכהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ה-45 של ארצות הברית, מדובר במבנה משפחתי רב־שכבתי שבו כמעט לכל בן ובת תפקיד, השפעה או זהות ציבורית נפרדת. בעשורים האחרונים, משפחת טראמפ לא רק הפעילה אימפריית נדל"ן ושירותים, אלא הפכה לגורם משפיע במרכז המערכת הפוליטית האמריקאית.


                                     משפחת טראמפ עם חבר. קרדיט: רשתות חברתיות

דונלד ג'ון טראמפ

דונלד טראמפ נולד ב־14 ביוני 1946 בקווינס, ניו יורק. בנו של פרד טראמפ, יזם נדל"ן מצליח, דונלד המשיך את דרכו ונכנס לעולם הנדל"ן בשנות ה-70. הוא ביסס את עצמו כאחד מאנשי העסקים המזוהים ביותר בארצות הברית, ובנה מותג סביב שמו שכלל מגדלים, בתי מלון, קורסי גולף ותכניות טלוויזיה. טראמפ בלט בזכות סגנון התבטאות ישיר, ניהול מו"מ אגרסיבי ושימוש תקשורתי חכם, בין היתר דרך תוכנית הריאליטי "המתמחה", שסללה את דרכו ללב המיינסטרים האמריקאי. עסקיו תמיד עוררו עניין ציבורי בשל השילוב בין פעילות עסקית, מיתוג אישי ופוליטיקה. ב-2016 נבחר לנשיא ה־45 של ארצות הברית, כשהוא חסר רקע פוליטי קודם. תקופת כהונתו הראשונה התאפיינה במחלוקות, רפורמות חדות ומדיניות חוץ תקיפה. בינואר 2025, החל טראמפ את כהונתו השנייה כנשיא ה-47 של ארה"ב, והותיר את פעילות Trump Organization בידי בניו.

משפחת טראמפ, על כל בניה ובנותיה, מובילה כיום קבוצת חברות ובעלי עסקים שמכסה נדל״ן, מותגים, השקעות קריפטו ותשתיות גלובליות. 

איוונקה טראמפ

איבנקה מרי טראמפ, בתו השנייה של דונלד טראמפ מאשתו הראשונה איוונה טראמפ, נולדה ב-1981 וגדלה באווירה עסקית־תקשורתית אינטנסיבית, התחנכה בבית הספר היוקרתי צ'אפין במנהטן, ובהמשך בפנימייה צ'ואט רוזמרי הול. היא למדה באוניברסיטת ג'ורג'טאון ובהמשך סיימה תואר ראשון בכלכלה באוניברסיטת פנסילבניה, בדומה לאביה. הקריירה שלה משלבת מספר מעגלים מרכזיים: אופנה, נדל"ן, יזמות ופוליטיקה. בתחילת שנות ה-2000, איבנקה פרצה לתודעה כדוגמנית בינלאומית, אך במהרה עזבה את התחום והצטרפה לעסקי המשפחה. 

היא שימשה כסגנית נשיא לפיתוח ומיזמים ב-Trump Organization, והובילה יוזמות בתחומי נדל"ן יוקרה, מלונאות, ושיתופי פעולה אסטרטגיים. במקביל, הקימה מותג עצמאי של קו מוצרי אופנה ואקססוריז תחת שמה, אשר נמכר ברשתות גדולות אך נסגר בסופו של דבר בעקבות לחצים פוליטיים וצרכניים. במהלך קמפיין הבחירות של 2016, הפכה לדמות מרכזית ומתווכת בין טראמפ לבין הציבור הרחב, בעיקר בקרב נשים ומצביעים מתונים. 

לאחר כניסתו של אביה לבית הלבן, מונתה ליועצת נשיאותית בכירה, ללא שכר, וניהלה תחומי מדיניות שעסקו בהעצמת נשים, קידום כלכלה חדשנית, הורות תומכת תעסוקה, ויחסי עבודה מודרניים. איבנקה נחשבת לשחקנית מפתח בהשגת תמיכה של בוחרים מהמעמד הבינוני והעירוני. היא נשואה לג'ארד קושנר, יזם נדל"ן ובנו של איל העסקים צ'ארלס קושנר. השניים נחשבים לצמד חזק במעגל הקרוב של דונלד טראמפ. יש להם שלושה ילדים: ערבלה, ג'וזף ותיאודור.