חוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים

יום 8.8.2007 התפרסם ברשומות חוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים, (הוראת שעה), התשס"ז
עו"ד לילך דניאל |

ביום 8.8.2007 התפרסם ברשומות חוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים, (הוראת שעה), התשס"ז-2007 (להלן - החוק). מטרת החוק להסדיר את התעסוקה של אנשים עם מוגבלויות, שמטרת העסקתם שיקומית בעיקרה. להלן עיקרי החוק.

כיום, על פי המצב המשפטי, חלות על אנשים עם מוגבלות שהם עובדים ומועסקים במקום עבודה בשוק העבודה הפתוח, ואשר יכולת עבודתם מופחתת עקב מוגבלותם, הוראות סעיף 17 לחוק שכר מינימום, התשמ"ז-1987 (להלן - חוק שכר מינימום), ותקנות שכר מינימום (שכר מותאם לעובד עם מוגבלות בעל יכולת עבודה מופחתת), התשס"ב-2002, אשר לפיהן אדם עם מוגבלות אשר נמצא כי יכולת עבודתו מופחתת ביותר מ-25% ולא יותר מ-50% מיכולת עבודה רגילה באותו התפקיד, יהיה זכאי לשכר מינימום מותאם בשיעור ¾ משכר המינימום. היה ויכולת עבודתו של העובד פחותה מ- 50% אך לא יותר מ- 70%, יהיה זכאי העובד לשכר מינימום מותאם למחצית משכר המינימום, ובמידה וההפחתה של יכולת עבודתו של העובד עולה על 70%, יהיה זכאי העובד ל- 1/3 משכר המינימום.

החקיקה כיום חלה על עובדים בלבד ואינה קובעת מה זכויותיו של מועסק שאין יחסי עובד ומעביד בינו לבין מי שמעסיק אותו למטרה שיקומית.

על פי החוק, אדם עם מוגבלות המועסק או מיועד להיות מועסק במקום עבודה ונקבע לגביו על ידי המנגנון המוצע שמותאם למנגנון הקבוע לפי חוק שכר מינימום, כי יכולת התעסוקה שלו פחותה בשיעור 81% לפחות מיכולת העבודה הרגילה באותו תפקיד, לא ייחשב לעובדו של המעסיק במקום התעסוקה או של הגורם השיקומי המלווה אותו, אם ישנו. מנכ"ל משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה יקבע לגבי אדם זה כי הנו "משתקם".

על מנת להבטיח הערכה אמינה של יכולת התעסוקה לאדם מוגבלות, בתפקיד מסוים ובמקום תעסוקה מסוים, תינתן ההחלטה לעניין הערכת יכולת התעסוקה רק בתום 135 ימים מתחילת התעסוקה, ובלבד שלעניין בקשה שהוגשה אחרי שחלפו 90 ימים מתחילת התעסוקה תינתן החלטה בבקשה בתוך 45 ימים מיום שהוגשה. בקשה להערכת יכולת תוגש על ידי המועסק או מי מטעמו, או בהסכמתו, על ידי המעסיק או גורם שיקומי המלווה את העסקתו וניתן יהיה לקבוע מועדים חוזרים לשם הערכה מחודשת של יכולת התעסוקה.

הרואה עצמו נפגע מהחלטת המנהל (המנהל הכללי של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה או מי שהוסמך לעניין החוק) לפי סעיף זה, רשאי לערער עליה לבית הדין האזורי לעבודה בתוך 45 ימים מיום שההחלטה נמסרה לו.

החוק קובע את זכויותיו של המשתקם בכל הנוגע לשיעור מינימום לגמול התעסוקה שהמשתקם יהיה זכאי לקבל בגין עבודתו בהתאם לדרגת יכולת התעסוקה שלו (2 דרגות), מועד התשלום של גמול התעסוקה, הגנה על הגמול מפני שיעבוד, עיקול או העברה וכן זכויות שונות, בדומה לעובד, כגון: ימי חופשה, חגים, ימי מחלה בתשלום, מסגרת שעות התעסוקה והפסקות בה, החזר חלקי של החזר הוצאות הנסיעה, הגנה מפני הפלייה בתעסוקה ושמירת זכותה של משתקמת לחופשת לידה בת 12 שבועות.

החוק תיקן את פרק ה' לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (ביטוח נפגעי עבודה), כך שלעניין פרק זה יראו במשתקם כמצוי בשיקום מקצועי, ועל כן יהיה מבוטח בביטוח נפגעי תאונות עבודה. עוד נקבע בחוק כי גמול תעסוקה המשתלם לפי הוראות החוק לא יחשב כהכנסה לעניין ביטוח לאומי ועל כן יהיה פטור מדמי ביטוח לפי סעיף 350 לחוק הביטוח הלאומי.

כמו כן, נקבע בחוק כי מעמדו של משתקם יושווה למעמדו של עובד לעניין הצורך להוכיח למטריד כי אינו מעוניין בהצעותיו או בהתייחסויות חוזרות, בהתאם לסעיף 3 לחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998.

החוק בא להיטיב עם המשתקם ולהוסיף על זכויותיו שנקבעו בהסכם עבודה אישי או זכויות מכוח משרדי הרווחה, הבריאות והביטחון, ולא לגרוע מכל זכות של עובד עם מוגבלות עם יכולת עבודה מופחתת, שלא נקבע לגביו כי הוא משתקם.

תחילת החוק ביום 6.10.2007 (בכפוף להוראות המעבר הקבועות בחוק) ותוקפו 5 שנים מיום פרסומו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

הרפורמה בביטוח הבריאות מציגה: עלייה בפרמיות וחוסר בהירות לציבור

דוח הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון חושף כי הציבור משלם יותר ובמהלך 2024 דמי הביטוח ברוטו עלו מהשנה הקודמת בכ-9% ל-17.9 מיליארד שקל וכי ההוצאות עולות בעקביות בעשור האחרון, כשב-2014 הסכום היה פחות מחצי, ועמד על כ-8.2 מיליארד שקלים בלבד; עמלות סוכני הביטוח עלו ב-8%

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח בריאות

אחת הרפורמות המרכזיות שנכנסו במהלך 2024, במסגרת חוק התוכנית הכלכלית 2023-2024 נגעה לשינוי מבני בביטוחי הבריאות. הכוונה המקורית הייתה להפחית את עלויות הביטוח לציבור לצמצם כפילויות כיסוי בין הביטוחים הפרטיים לתוכניות השב"ן של קופות החולים. בפועל, התוצאה הייתה הפוכה: במקום ירידה ניכרת בהוצאות משקי הבית, חלק מהציבור נתקל בעלייה בעלויות ובחוסר בהירות לגבי היקף הכיסוי. לצד זאת, ההכנסות בענף המשיכו לגדול ופרמיות הבריאות מהוות כיום 1% מהתמ"ג והפך לגורם מרכזי במערכת הכלכלית והחברתית בישראל.

מבחינת הנתונים עצמם, ב-2024 הסתכמו דמי הביטוח הברוטו ב-17.9 מיליארד שקל, עלייה של כ-9% לעומת השנה הקודמת. עיקר הפעילות מתרכז בביטוחי פרט (57%) לעומת ביטוחים קבוצתיים (43%). בתוך כך, תחום הוצאות רפואיות הגיע להיקף של 6.5 מיליארד שקל, עלייה של 131% לעומת 2014, והביטוח הסיעודי נותר תחום מרכזי עם היקף של 6.6 מיליארד שקל, רובו (69%) בפוליסות קבוצתיות.


הציבור משלם יותר 

אז שוב, למרות שציפיית הרגולוטור היא למהלך שייצר שקיפות והוגנות עבור המבוטחים מחד, וירידה בהוצאות משקי הבית מאידך, הנתונים מראים בבירור, שלפחות ברמת ההקלה על משקי הבית, ההיפך הוא שקרה והציבור משלם יותר

מבוטחים רבים דיווחו על עלייה בפרמיות, על בלבול בנוגע להיקף הכיסוי ועל פערים בין מה שחשבו שמכוסה לבין המציאות. חלק מהפוליסות הוזלו במישור אחד אך התייקרו באחר, וכך נוצר מצב שבו במקום חסכון נטו, ההוצאה הכוללת של משקי הבית לא ירדה ואף עלתה. במשך שנים רבים שילמנו על פוליסות "שקל ראשון", שבפועל העניקו שירותים שכבר היו כלולים בתוכניות השב"ן של קופות החולים. הכוונה הייתה להעביר את הציבור לפוליסות מסוג "משלים שב"ן", שייכנסו לפעולה רק כאשר שירות אינו מכוסה על ידי הקופה. כפי שנכתב בהודעת משרד האוצר בעת החלת השינוי: "המהלך נועד ליצור שקיפות, להוזיל את העלויות ולמנוע מצב שבו הצרכן משלם פעמיים על אותו שירות רפואי".

ועם זאת, נתוני הפיקוח על הביטוח מראים כי אף על פי שהענף רשם גידול חד בהכנסות, החברות הציגו הפסד חיתומי של כ-132 מיליון שקל ב-2024, שאמנם נבלם מעט יחסית לשנים קודמות, אך עדיין היה שלילי. הרווחיות של חברות הביטוח נבעה מתשואות ההשקעה בשוק ההון והסתכמה בכ-1.26 מיליארד שקל. זאת אומרת, הכסף שהשארתם בידי חברות הביטוח עשה רווחים בשוק ההון, אבל לא ניתן לומר שהיעילות השתפרה או ירד המחיר לצרכן. הציבור שילם יותר, החברות לא הצליחו לייצר רווחיות מפעילות הליבה, והיעדים המקוריים של הרפורמה לא התממשו.