טבע - איפה אתם, המשקיעים לטווח הארוך?
ממעט הניסיון שצברתי בשנים האחרונות, למדתי שבשוק ההון המקומי המונח "טווח ארוך" מתייחס למצב שבו המניה עולה. "שים בטבע ותשכח לעשרים שנה" הוא משפט השגור, בדרך כלל, בפיהם של מי שהשקעה בניירות ערך הוא תהליך שרחוק מהם כרחוק מזרח ממערב. אלו שישמיעו לך את טענת הסרק הזאת רק במקרים בהם המניה, ולא רק טבע, מצויה במגמת עלייה.
אבל כל ירידה קטנה תרעיד עבורם את אמות הסיפים ותערער את יסודותיה המוצקים של פילוסופית ההשקעות שלהם. איזה עשרים שנה. רק תן לצאת משם כמה שיותר מהר. ולא אחת נוכחנו לדעת שטבע יודעת גם לרדת. ועוד איך. אלא שכדאי לשים את גל הירידות האחרונות בפרופורציות הנכונות ולבחון האם יש דברים בגו.
ירידות המחירים שהגיעו לשיאן בימים האחרונים לא החלו אתמול. הן רק החריפו. למעשה, טבע כבר אינה מצויה במגמת עלייה מאז אמצע דצמבר 2005. במהלך תקופה זו התברר שהמגמה המשנית אינה עוד מגמת עלייה. מי שרצה למכור את כל אחזקותיו או אף לממש חלקית, קיבל את הזכות לעשות כן כשהיא פרושה עבורו על גבי שטיח אדום. מי שחי לפי תקוותיו וגחמותיו, מוזמן לקחת את האחריות ולהתמודד עם המצב הנוכחי.
ולא שהמצב הנוכחי הרה גורל. ממש לא. סביר להניח שמדובר במצב זמני. לא נעים, אך זמני לחלוטין, שבראי ההסטוריה יזכר כאפיזודה חולפת וכמשהו שמעלה חיוך. וכל זאת למה? ירידות המחירים שחוותה טבע בתקופה שבין יולי לאוקטובר 2004 גרעו כ-30% ממחירה של המניה. אני זוכר את ההמולה, הכותרות, הכתבות, וההערכות שהיו אז מנת חלקנו. רוב המשקיעים המתהדרים באחזקות ארוכות טווח הפכו אז לבהירים יותר מחיוורון. ירידות המחירים של אז, היו ארוכות יותר מבחינת משך הזמן, ועמוקות יותר בשיעורן מירידות המחירים הנוכחיות.
וברמה הטכנית המגמה הראשית עודנה מגמת עלייה ברורה ולמרות הירידות האחרונות אין סימנים לסיומה. כלומר, סביר להניח שהפסגה שנרשמה באמצע דצמבר 2005 אינה הפסגה האחרונה. ירידות המחירים של התקופה האחרונה הן בסך הכל תיקון טכני. תיקון טכניח למהלך עליות רציף שהשתרע בין יולי לדצמבר 2005 ובמסגרתו רשמה המניה עלייה של יותר מ-50%.
אבל זה בסדר, זה טבעי וזה מגיע לנו כמשקיעים. רק לא ירידות. טווח התיקון של טבע מצוי בין הרמות של 160 – 180 שקלים למנייה כאשר הרף התחתון מציע רמת תמיכה משמעותית.
סיכום – איתותי החולשה שמאפיינים את מניית טבע מעידים כי המניה מצויה בתיקון טכני. אלא שבסיומו של התיקון האמור להסתיים ברמות שבין 160 – 180 שקלים למניה, אמורה מגמת העליות להתחדש וספינת הדגל של שוק המניות הישראלי תחזיר את הצבע ללחיי המשקיעים הדוגלים בראייה ארוכת טווח.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".