מניית ATP צללה ב-28% למחיר שפל; לחץ כבד על החברה מצד מחזיקי האג"ח

ATP מחזיקה בזכויות ברישיון 'שמשון' שבו נמצאה תגלית גז. האג"ח של החברה נסחר בפחות מ-38 סנט לכל דולר. מנהל השקעות: "החברה תפשוט רגל או תארגן מחדש את החוב. מחזיקים אצבעות שיקרה נס"
תומר קורנפלד | (7)

רק לפני שנה וחצי נכנסה חברת ATP האמריקנית לשוק הגז והנפט הישראלי ולאחרונה מצאה תגלית גז שהיקפה עדיין לא ברור. בימים אלו מבצעת החברה מבחני הפקה בקידוח 'שמשון' שבו היא מחזיקה יחד עם ישראמקו יהש. עם זאת, נראה שהפוקוס של בכירי החברה מופנה דווקא כלפי מחזיקי האג"ח המודאגים.

היום (ו') צללה מניית החברה (סימול: ATPG) ב-28% למחיר שפל כל הזמנים. הסיבה: דיווח בסוכנות בלומברג על כך שמחזיקי האג"ח מגבשים קבוצה שתייצג אותם מול החברה בהסדר חוב אפשרי. בשנה החולפת, צנחה מניית החברה ב-90% ושווי השוק הנוכחי שלה מסתכם ב-73 מיליון דולר בלבד.

הדאגה של המחזיקים באה לידי ביטוי בעלייה ברמת הסיכון כפי שמשתקפת במחיר האג"ח של החברה. סדרת חוב המרכזית של החברה בהיקף של 1.5 מיליארד דולר שאמורה להיות משולמת בשנת 2015 נסחרה אתמול ברמה של 38 סנט לכל דולר. רק לפני שלושה חודשים, אותה סדרה נסחרה ברמה של 77 סנט לדולר.

לחברת ATP ישנם נכסי נפט רבים והחברה אף מצליחה להציג רווחיות תפעולית. עם זאת, הוצאות המימון של החברה ומכשירי נגזרים מעיבים מאוד על העסקים של החברה וגורמים לה לרשום הפסדים כבדים. ההכנסות של החברה ברבעון הראשון הסתכמו ב-146.6 מיליון דולר, הרווח התפעולי עמד על 11.8 מיליון דולר. בשורה התחתונה הציגה החברה הפסד כבד של 145 מיליון דולר.

קופת המזומנים של החברה עדיין כוללת מזומנים בהיקף משמעותי, אם כי עלויות הגיוס של החברה עלו דרמטית מתחילת השנה וכעת החברה אינה מסוגלת לגייס חוב חדש. בסוף מארס הכילה קופת החברה 225 מיליון דולר.

מנהל ההשקעות בוב ברוס המנהל נכסים בהיקף של 350 מיליון דולר ומחזיק אג"ח בהיקף של 9 מיליון דולר התראיין בנושא וציין כי הוא מצפה שהחברה תפשוט רגל או ביצוע ארגון מחדש של החוב כלפי מחזיקי האג"ח. "אנחנו עדיין מחזיקים את האצבעות ויקרה נס", אמר בריאיון.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    הכי ותיק 38 01/08/2012 20:35
    הגב לתגובה זו
    IBI כנראה משהו חולה או שכל האנליסטים בחופשה אחרת כבר היו דוחפים לציבור עוד קידוח הקשור לישראמקו זהירות רבותי הם אולי קרובים של דייויד קפלן שהמליץ על ישראמקו ליפני כ שנתיים שער של 85
  • 5.
    מפעיל ללא גב פיננסי. מי ישלם על תקלה חמורה? (ל"ת)
    פול 28/07/2012 09:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שאול לא המלך 27/07/2012 22:40
    הגב לתגובה זו
    הם יושנים טוב כי בכל מקרה הבוחטה נכנסת לבנק ואחריות אין להם, או שאני טועה???
  • 3.
    1 27/07/2012 19:13
    הגב לתגובה זו
    יש להם מספיק זמן עד לתשלום הראשון קרוב לשלוש שנים אין סיבה כרגע לבעיות . יש להם גם מספיק נכסים טובים שהם יכולים למכור .
  • 2.
    27/07/2012 18:46
    הגב לתגובה זו
    התוצאות של מבחני ההפקה בשמשון יעזרו למניה בטווח הקצר - אבל הצרה תהיה שהחברה תצטרך לממן פיתוח של התגלית בשמשון - מאיפה הם יביאו את הכסף?
  • את מי שאיפשר ל- ATP להיות מפעיל ? (ל"ת)
    למה שלא תשאל 27/07/2012 19:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עומרי 27/07/2012 18:45
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה !
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.