רכבת הקו האדום
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

אגד זכתה - תפעיל את הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן

המכרז התחבורתי הגדול בישראל נסגר – אגד זכתה ותנהל את הרשת למשך עשור; אגד בשליטת קיסטון הבורסאית

עמית בר |
נושאים בכתבה אגד קרן קיסטון

אחרי עיכובים ממושכים, חברת נת"ע הכריזה על אגד החברה הבת של קרן קיסטון כזוכה במכרז להפעלת שני קווי הרכבת הקלה החדשים של גוש דן – הקו הירוק והקו הסגול. אגד תהיה אחראית על תפעול הרכבות, התחנות, מרכזי השירות והבקרה, למשך עשר שנים, עם אפשרות להארכה לעשור נוסף. הזכייה מחזקת את אחיזתה של אגד בתחום התחבורה המסילתית בישראל, לאחר שהיא כבר מחזיקה בבעלות על תבל – החברה שמפעילה את הקו האדום.


הקרב על המכרז – שש קבוצות, זוכה אחת

במכרז, שנחשב לאחד המכרזים הגדולים והמורכבים בהיסטוריה של התחבורה הציבורית בישראל, התמודדו שש קבוצות: נתיב אקספרס עם סופרבוס, דן עם Marfina הספרדית, מטרופולין עם CCECC הסינית, שפיר עם CAF הספרדית ואלקטרה אפיקים. בסופו של דבר, אגד גברה על כולן ותנהל את הקווים החדשים, שמתווספים לקו האדום שפועל מאז אוגוסט 2023.


שינוי בתנועה: שני קווים, מאות אלפי נוסעים ביום

הקו הירוק והקו הסגול צפויים לשנות את פני התחבורה הציבורית בגוש דן. הקו הירוק, שאורכו 39 קילומטרים עם 62 תחנות, יחבר את הרצליה, תל אביב, חולון וראשון לציון, ויוכל להסיע כ-275 אלף נוסעים ביום, עם תדירות של רכבת כל ארבע דקות. הקו הסגול יתפרס על פני 27 קילומטרים עם 46 תחנות בערים תל אביב, רמת גן, קריית אונו, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד־מונוסון, וצפוי לשרת כ-256 אלף נוסעים ביום.


עלות הפרויקט אינה מבוטלת: הקו הירוק נאמד ב-19 מיליארד שקל, בעוד שהקו הסגול מתוקצב בכ-12 מיליארד שקל. לפי נת"ע, מדובר במכרז ההפעלה הגדול ביותר שנעשה בישראל עד כה, עם חוזה הפעלה במאות מיליוני שקלים.


לוחות זמנים שאפתניים – האם יעמדו בהם?

למרות התקדמות הפרויקט, ההפעלה של הקווים עדיין רחוקה. הקו הירוק צפוי להתחיל לפעול בשלבים – חלקו הדרומי מראשון לציון דרך חולון עד תל אביב ייפתח ב-2028, והחלק הצפוני מתל אביב להרצליה רק ב-2030. הקו הסגול, שנחשב לפשוט יותר לביצוע בהיעדר מקטעים תת-קרקעיים, אמור להתחיל לפעול ב-2028, שנתיים אחרי היעד המקורי שהוצב.


כמו בפרויקטים קודמים של נת"ע, הספקנות בענף התחבורה גדולה. גורמים בענף מעריכים כי עיכובים נוספים אינם בלתי נמנעים, בעיקר בשל השלכות המלחמה והשפעותיה על כוח האדם והאספקה. הקו האדום, למשל, היה אמור לפעול כבר ב-2021, אך רק באוגוסט 2023 יצא לדרך.


בלעדיות לאגד – יתרון או חסרון?

אחד הנושאים שמעסיקים את משרד התחבורה הוא ריכוזיות המפעילים. כעת, אגד שולטת באופן בלעדי ברשת הרכבות הקלות של גוש דן, דבר שמעלה חששות לגבי יכולת המדינה לשמור על תחרותיות בענף. בתחילת הדרך נבחנה אפשרות להעניק את ההפעלה לשני זכיינים נפרדים, אחד לכל קו, אך לבסוף הוחלט לרכז את ההפעלה תחת מפעיל אחד, מתוך כוונה להבטיח אחידות תפעולית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בממשלה יש קולות הטוענים כי הבלעדיות של אגד עלולה להוביל לדרישות תקציביות נוספות בעתיד, כפי שכבר קרה עם הקו האדום. מנגד, בנת"ע מסבירים כי ריבוי מפעילים עלול ליצור בעיות אינטגרציה ולהקשות על הניהול השוטף של המערכת.


האתגר הבא של התחבורה הציבורית

בעוד שפרויקט הרכבת הקלה מתקדם, עיני המערכת כבר נשואות לפרויקט התחבורתי הבא – המטרו של גוש דן. רשת הרכבות התת-קרקעיות, שמוערכת ב-150 מיליארד שקל, תתממש ככל הנראה רק בעוד עשור, אך המכרזים להפעלתה יתחילו כבר בשנים הקרובות.בסופו של דבר, המבחן של אגד יהיה בהפעלת הקווים בצורה אמינה, ללא תקלות חמורות כמו אלו שחוו הנוסעים בקו האדום. הצלחת הפרויקט תלויה לא רק במפעיל, אלא גם בממשלה, שתצטרך להבטיח שהשירות יהיה חלק, יעיל, ונגיש לכלל תושבי המטרופולין.



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?