אגד זכתה - תפעיל את הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן
המכרז התחבורתי הגדול בישראל נסגר – אגד זכתה ותנהל את הרשת למשך עשור; אגד בשליטת קיסטון הבורסאית
אחרי עיכובים ממושכים, חברת נת"ע הכריזה על אגד החברה הבת של קרן קיסטון כזוכה במכרז להפעלת שני קווי הרכבת הקלה החדשים של גוש דן – הקו הירוק והקו הסגול. אגד תהיה אחראית על תפעול הרכבות, התחנות, מרכזי השירות והבקרה, למשך עשר שנים, עם אפשרות להארכה לעשור נוסף. הזכייה מחזקת את אחיזתה של אגד בתחום התחבורה המסילתית בישראל, לאחר שהיא כבר מחזיקה בבעלות על תבל – החברה שמפעילה את הקו האדום.
הקרב על המכרז – שש קבוצות, זוכה אחת
במכרז, שנחשב לאחד המכרזים הגדולים והמורכבים בהיסטוריה של התחבורה הציבורית בישראל, התמודדו שש קבוצות: נתיב אקספרס עם סופרבוס, דן עם Marfina הספרדית, מטרופולין עם CCECC הסינית, שפיר עם CAF הספרדית ואלקטרה אפיקים. בסופו של דבר, אגד גברה על כולן ותנהל את הקווים החדשים, שמתווספים לקו האדום שפועל מאז אוגוסט 2023.
שינוי בתנועה: שני קווים, מאות אלפי נוסעים ביום
הקו הירוק והקו הסגול צפויים לשנות את פני התחבורה הציבורית בגוש דן. הקו הירוק, שאורכו 39 קילומטרים עם 62 תחנות, יחבר את הרצליה, תל אביב, חולון וראשון לציון, ויוכל להסיע כ-275 אלף נוסעים ביום, עם תדירות של רכבת כל ארבע דקות. הקו הסגול יתפרס על פני 27 קילומטרים עם 46 תחנות בערים תל אביב, רמת גן, קריית אונו, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד־מונוסון, וצפוי לשרת כ-256 אלף נוסעים ביום.
עלות הפרויקט אינה מבוטלת: הקו הירוק נאמד ב-19 מיליארד שקל, בעוד שהקו הסגול מתוקצב בכ-12 מיליארד שקל. לפי נת"ע, מדובר במכרז ההפעלה הגדול ביותר שנעשה בישראל עד כה, עם חוזה הפעלה במאות מיליוני שקלים.
- אגד משיקה את egg, אפליקציית תחבורה ציבורית ללא פרסומות
- קיסטון צמחה ב-19% בהכנסות; צופה הכנסות של 300 מ' השנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לוחות זמנים שאפתניים – האם יעמדו בהם?
למרות התקדמות הפרויקט, ההפעלה של הקווים עדיין רחוקה. הקו הירוק צפוי להתחיל לפעול בשלבים – חלקו הדרומי מראשון לציון דרך חולון עד תל אביב ייפתח ב-2028, והחלק הצפוני מתל אביב להרצליה רק ב-2030. הקו הסגול, שנחשב לפשוט יותר לביצוע בהיעדר מקטעים תת-קרקעיים, אמור להתחיל לפעול ב-2028, שנתיים אחרי היעד המקורי שהוצב.
כמו בפרויקטים קודמים של נת"ע, הספקנות בענף התחבורה גדולה. גורמים בענף מעריכים כי עיכובים נוספים אינם בלתי נמנעים, בעיקר בשל השלכות המלחמה והשפעותיה על כוח האדם והאספקה. הקו האדום, למשל, היה אמור לפעול כבר ב-2021, אך רק באוגוסט 2023 יצא לדרך.
בלעדיות לאגד – יתרון או חסרון?
אחד הנושאים שמעסיקים את משרד התחבורה הוא ריכוזיות המפעילים. כעת, אגד שולטת באופן בלעדי ברשת הרכבות הקלות של גוש דן, דבר שמעלה חששות לגבי יכולת המדינה לשמור על תחרותיות בענף. בתחילת הדרך נבחנה אפשרות להעניק את ההפעלה לשני זכיינים נפרדים, אחד לכל קו, אך לבסוף הוחלט לרכז את ההפעלה תחת מפעיל אחד, מתוך כוונה להבטיח אחידות תפעולית.
- אומודה בישראל - עם שני דגמים אומודה 7 ואומודה 9
- טנדר KGM מוסו חשמלי - אחריות למיליון ק"מ, מ 240.0 אש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
בממשלה יש קולות הטוענים כי הבלעדיות של אגד עלולה להוביל לדרישות תקציביות נוספות בעתיד, כפי שכבר קרה עם הקו האדום. מנגד, בנת"ע מסבירים כי ריבוי מפעילים עלול ליצור בעיות אינטגרציה ולהקשות על הניהול השוטף של המערכת.
האתגר הבא של התחבורה הציבורית
בעוד שפרויקט הרכבת הקלה מתקדם, עיני המערכת כבר נשואות לפרויקט התחבורתי הבא – המטרו של גוש דן. רשת הרכבות התת-קרקעיות, שמוערכת ב-150 מיליארד שקל, תתממש ככל הנראה רק בעוד עשור, אך המכרזים להפעלתה יתחילו כבר בשנים הקרובות.בסופו של דבר, המבחן של אגד יהיה בהפעלת הקווים בצורה אמינה, ללא תקלות חמורות כמו אלו שחוו הנוסעים בקו האדום. הצלחת הפרויקט תלויה לא רק במפעיל, אלא גם בממשלה, שתצטרך להבטיח שהשירות יהיה חלק, יעיל, ונגיש לכלל תושבי המטרופולין.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
אומודה 9 הבוקר בתל אביב. החל מ 230.0 אש"ח. צילום יואב פולסאומודה בישראל - עם שני דגמים אומודה 7 ואומודה 9
כלמוביל יבואנית דגמי אומודה וג'אקו לישראל השיקה את מותג אומודה עם שני קרוסאוברים מאובזרים.
אומודה 7 עם שלוש רמות גימור החל מ 185.0 אש"ח
אומודה 9 עם שתי רמות גימור החל מ 230.0 אש"ח
כלמוביל יבואנית דגמי אומודה וג'אקו לישראל השיקה הבוקר את מותג אומודה. שיווק מותג אומודה אליו נחשפנו לראשונה לפני כשנה עם השקת מותג ג'אקו התעכב, והיום השיקה כלמוביל את המותג יחד עם שני דגמי קרוסאוברים מעניינים.
נזכיר כי מותגי ג'אקו ואומודה הם מותגים המיוצרים על ידי צ'רי הסינית אשר תחתיה מספר מותגים מגוון כאשר היצרנית מנסה לדייק ולאפיין את המותגים לצרכנים השונים. כך מותג צ'רי עצמו הוא יותר נגיש ויותר 'עממי', ואילו מותג ג'אקו שעושה שימוש באותן פלטפורמות הוא מותג ייצוא שממוצב בהיררכיה של צ'רי, מעל מותג צ'רי. מותג אומודה הוא האח התאום הלא זהה, והמעט מתוחכם יותר לקהלים שונים.
ברקע השקת מותג אומודה יש לזכור את ההצלחה הפנומנלית של חדירת מותג ג'אקו לישראל, הן הג'אקו 7 שהוא הרכב הנמכר ביותר בשנת 2025 בפער גדול מהמקום השני, כאשר בכלמוביל מדווחים על ביקש ער גם לג'אקו 8 היקר יותר עם כ – 2000 הזמנות.
ההצלחה השיווקית גורמת לאנשי היצרנית הנמצאים בישראל להיות נחושים ולצפות לביצועי מכירות מצוינים גם לרכבי אומודה.
- מרצדס CLA EQ החדשה- החל מ 300.0 אש"ח
- ג'אקו 5 היברידי - הפיכה שקטה בטכנולוגיה ההיברידית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מיד עם תחילת השקת אומודה ישווקו בישראל שני דגמים – אומודה 7, קרוסאובר C-Suv ואומודה 9 קרוסאובר בסגמנט D-Suv.
