רכבת הקו האדום
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

אגד זכתה - תפעיל את הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן

המכרז התחבורתי הגדול בישראל נסגר – אגד זכתה ותנהל את הרשת למשך עשור; אגד בשליטת קיסטון הבורסאית

עמית בר |
נושאים בכתבה אגד קרן קיסטון

אחרי עיכובים ממושכים, חברת נת"ע הכריזה על אגד החברה הבת של קרן קיסטון כזוכה במכרז להפעלת שני קווי הרכבת הקלה החדשים של גוש דן – הקו הירוק והקו הסגול. אגד תהיה אחראית על תפעול הרכבות, התחנות, מרכזי השירות והבקרה, למשך עשר שנים, עם אפשרות להארכה לעשור נוסף. הזכייה מחזקת את אחיזתה של אגד בתחום התחבורה המסילתית בישראל, לאחר שהיא כבר מחזיקה בבעלות על תבל – החברה שמפעילה את הקו האדום.


הקרב על המכרז – שש קבוצות, זוכה אחת

במכרז, שנחשב לאחד המכרזים הגדולים והמורכבים בהיסטוריה של התחבורה הציבורית בישראל, התמודדו שש קבוצות: נתיב אקספרס עם סופרבוס, דן עם Marfina הספרדית, מטרופולין עם CCECC הסינית, שפיר עם CAF הספרדית ואלקטרה אפיקים. בסופו של דבר, אגד גברה על כולן ותנהל את הקווים החדשים, שמתווספים לקו האדום שפועל מאז אוגוסט 2023.


שינוי בתנועה: שני קווים, מאות אלפי נוסעים ביום

הקו הירוק והקו הסגול צפויים לשנות את פני התחבורה הציבורית בגוש דן. הקו הירוק, שאורכו 39 קילומטרים עם 62 תחנות, יחבר את הרצליה, תל אביב, חולון וראשון לציון, ויוכל להסיע כ-275 אלף נוסעים ביום, עם תדירות של רכבת כל ארבע דקות. הקו הסגול יתפרס על פני 27 קילומטרים עם 46 תחנות בערים תל אביב, רמת גן, קריית אונו, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד־מונוסון, וצפוי לשרת כ-256 אלף נוסעים ביום.


עלות הפרויקט אינה מבוטלת: הקו הירוק נאמד ב-19 מיליארד שקל, בעוד שהקו הסגול מתוקצב בכ-12 מיליארד שקל. לפי נת"ע, מדובר במכרז ההפעלה הגדול ביותר שנעשה בישראל עד כה, עם חוזה הפעלה במאות מיליוני שקלים.


לוחות זמנים שאפתניים – האם יעמדו בהם?

למרות התקדמות הפרויקט, ההפעלה של הקווים עדיין רחוקה. הקו הירוק צפוי להתחיל לפעול בשלבים – חלקו הדרומי מראשון לציון דרך חולון עד תל אביב ייפתח ב-2028, והחלק הצפוני מתל אביב להרצליה רק ב-2030. הקו הסגול, שנחשב לפשוט יותר לביצוע בהיעדר מקטעים תת-קרקעיים, אמור להתחיל לפעול ב-2028, שנתיים אחרי היעד המקורי שהוצב.


כמו בפרויקטים קודמים של נת"ע, הספקנות בענף התחבורה גדולה. גורמים בענף מעריכים כי עיכובים נוספים אינם בלתי נמנעים, בעיקר בשל השלכות המלחמה והשפעותיה על כוח האדם והאספקה. הקו האדום, למשל, היה אמור לפעול כבר ב-2021, אך רק באוגוסט 2023 יצא לדרך.


בלעדיות לאגד – יתרון או חסרון?

אחד הנושאים שמעסיקים את משרד התחבורה הוא ריכוזיות המפעילים. כעת, אגד שולטת באופן בלעדי ברשת הרכבות הקלות של גוש דן, דבר שמעלה חששות לגבי יכולת המדינה לשמור על תחרותיות בענף. בתחילת הדרך נבחנה אפשרות להעניק את ההפעלה לשני זכיינים נפרדים, אחד לכל קו, אך לבסוף הוחלט לרכז את ההפעלה תחת מפעיל אחד, מתוך כוונה להבטיח אחידות תפעולית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בממשלה יש קולות הטוענים כי הבלעדיות של אגד עלולה להוביל לדרישות תקציביות נוספות בעתיד, כפי שכבר קרה עם הקו האדום. מנגד, בנת"ע מסבירים כי ריבוי מפעילים עלול ליצור בעיות אינטגרציה ולהקשות על הניהול השוטף של המערכת.


האתגר הבא של התחבורה הציבורית

בעוד שפרויקט הרכבת הקלה מתקדם, עיני המערכת כבר נשואות לפרויקט התחבורתי הבא – המטרו של גוש דן. רשת הרכבות התת-קרקעיות, שמוערכת ב-150 מיליארד שקל, תתממש ככל הנראה רק בעוד עשור, אך המכרזים להפעלתה יתחילו כבר בשנים הקרובות.בסופו של דבר, המבחן של אגד יהיה בהפעלת הקווים בצורה אמינה, ללא תקלות חמורות כמו אלו שחוו הנוסעים בקו האדום. הצלחת הפרויקט תלויה לא רק במפעיל, אלא גם בממשלה, שתצטרך להבטיח שהשירות יהיה חלק, יעיל, ונגיש לכלל תושבי המטרופולין.



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.