אגד זכתה - תפעיל את הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן
המכרז התחבורתי הגדול בישראל נסגר – אגד זכתה ותנהל את הרשת למשך עשור; אגד בשליטת קיסטון הבורסאית
אחרי עיכובים ממושכים, חברת נת"ע הכריזה על אגד החברה הבת של קרן קיסטון כזוכה במכרז להפעלת שני קווי הרכבת הקלה החדשים של גוש דן – הקו הירוק והקו הסגול. אגד תהיה אחראית על תפעול הרכבות, התחנות, מרכזי השירות והבקרה, למשך עשר שנים, עם אפשרות להארכה לעשור נוסף. הזכייה מחזקת את אחיזתה של אגד בתחום התחבורה המסילתית בישראל, לאחר שהיא כבר מחזיקה בבעלות על תבל – החברה שמפעילה את הקו האדום.
הקרב על המכרז – שש קבוצות, זוכה אחת
במכרז, שנחשב לאחד המכרזים הגדולים והמורכבים בהיסטוריה של התחבורה הציבורית בישראל, התמודדו שש קבוצות: נתיב אקספרס עם סופרבוס, דן עם Marfina הספרדית, מטרופולין עם CCECC הסינית, שפיר עם CAF הספרדית ואלקטרה אפיקים. בסופו של דבר, אגד גברה על כולן ותנהל את הקווים החדשים, שמתווספים לקו האדום שפועל מאז אוגוסט 2023.
שינוי בתנועה: שני קווים, מאות אלפי נוסעים ביום
הקו הירוק והקו הסגול צפויים לשנות את פני התחבורה הציבורית בגוש דן. הקו הירוק, שאורכו 39 קילומטרים עם 62 תחנות, יחבר את הרצליה, תל אביב, חולון וראשון לציון, ויוכל להסיע כ-275 אלף נוסעים ביום, עם תדירות של רכבת כל ארבע דקות. הקו הסגול יתפרס על פני 27 קילומטרים עם 46 תחנות בערים תל אביב, רמת גן, קריית אונו, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד־מונוסון, וצפוי לשרת כ-256 אלף נוסעים ביום.
עלות הפרויקט אינה מבוטלת: הקו הירוק נאמד ב-19 מיליארד שקל, בעוד שהקו הסגול מתוקצב בכ-12 מיליארד שקל. לפי נת"ע, מדובר במכרז ההפעלה הגדול ביותר שנעשה בישראל עד כה, עם חוזה הפעלה במאות מיליוני שקלים.
- קיסטון צמחה ב-19% בהכנסות; צופה הכנסות של 300 מ' השנה
- קיסטון צופה הכנסות של 300 מיליון שקל בשנה, לעומת 238 מ' שקל ב-2024
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לוחות זמנים שאפתניים – האם יעמדו בהם?
למרות התקדמות הפרויקט, ההפעלה של הקווים עדיין רחוקה. הקו הירוק צפוי להתחיל לפעול בשלבים – חלקו הדרומי מראשון לציון דרך חולון עד תל אביב ייפתח ב-2028, והחלק הצפוני מתל אביב להרצליה רק ב-2030. הקו הסגול, שנחשב לפשוט יותר לביצוע בהיעדר מקטעים תת-קרקעיים, אמור להתחיל לפעול ב-2028, שנתיים אחרי היעד המקורי שהוצב.
כמו בפרויקטים קודמים של נת"ע, הספקנות בענף התחבורה גדולה. גורמים בענף מעריכים כי עיכובים נוספים אינם בלתי נמנעים, בעיקר בשל השלכות המלחמה והשפעותיה על כוח האדם והאספקה. הקו האדום, למשל, היה אמור לפעול כבר ב-2021, אך רק באוגוסט 2023 יצא לדרך.
בלעדיות לאגד – יתרון או חסרון?
אחד הנושאים שמעסיקים את משרד התחבורה הוא ריכוזיות המפעילים. כעת, אגד שולטת באופן בלעדי ברשת הרכבות הקלות של גוש דן, דבר שמעלה חששות לגבי יכולת המדינה לשמור על תחרותיות בענף. בתחילת הדרך נבחנה אפשרות להעניק את ההפעלה לשני זכיינים נפרדים, אחד לכל קו, אך לבסוף הוחלט לרכז את ההפעלה תחת מפעיל אחד, מתוך כוונה להבטיח אחידות תפעולית.
- מבחן כפול - MG HS היברידי, ו MG HS פלאג אין
- ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של...
בממשלה יש קולות הטוענים כי הבלעדיות של אגד עלולה להוביל לדרישות תקציביות נוספות בעתיד, כפי שכבר קרה עם הקו האדום. מנגד, בנת"ע מסבירים כי ריבוי מפעילים עלול ליצור בעיות אינטגרציה ולהקשות על הניהול השוטף של המערכת.
האתגר הבא של התחבורה הציבורית
בעוד שפרויקט הרכבת הקלה מתקדם, עיני המערכת כבר נשואות לפרויקט התחבורתי הבא – המטרו של גוש דן. רשת הרכבות התת-קרקעיות, שמוערכת ב-150 מיליארד שקל, תתממש ככל הנראה רק בעוד עשור, אך המכרזים להפעלתה יתחילו כבר בשנים הקרובות.בסופו של דבר, המבחן של אגד יהיה בהפעלת הקווים בצורה אמינה, ללא תקלות חמורות כמו אלו שחוו הנוסעים בקו האדום. הצלחת הפרויקט תלויה לא רק במפעיל, אלא גם בממשלה, שתצטרך להבטיח שהשירות יהיה חלק, יעיל, ונגיש לכלל תושבי המטרופולין.

מבחן כפול - MG HS היברידי, ו MG HS פלאג אין
ה MG HS משווק עם שלוש צורות הינע - טורבו בנזין, היברידי ופלאג אין. לקחנו את הדגמים ההיברידי והפלאג אין למבחן והמסקנות מעניינות.
אהבנו: התנהגות כביש, מרוח פנימי, צריכת דלק
פחות אהבנו: מחיר
ציון מסכם: ה HS ההיברידי 4.2 במדד פולס, ה HS פלאג אין 4.3 במדד פולס
אחרי שנהגנו ב MG HS עם מנוע הטורבו בנזין, הגיע תורם של ה HS עם ההנעה ההיברידית ואחיו עם הנעת פלאג אין.
לא נחזור על מרכיבי העיצוב של ה HS, רק נאמר שככל שעברו הימים עם ה HS על דגמיו השונים, כך גם אנחנו התרגלנו לעיצוב ולתא הנוסעים המוצלח והמרווח של הרכב.
תעודת חובה קטגוריה קרוסאובר C-SUV מימדים (מטר) אורך 4.67 /רוחב 1.89 /גובה 1.665 /בסיס גלגלים 2.767 מספר מושבים חמישה הנעה קדמית, היברידית / פלאג אין הספק ומומנט בדגם ההיברידי 224 כ"ס, 34.6 קג"מ. בדגם הפלאג אין 272 כ"ס ו 37.2
קג"מ סוללה וטעינה בדגם ההיברידי 1.83Kwh / בדגם הפלאג אין 21.4Kwh טעינת AC 6.6Kw צריכת דלק ותקן 18.2 ק"מ לליטר בהיברידי, 200 ק"מ לליטר בפלאג אין. WLTP משולב בטיחות ציון איבזור בטיחות 5. חמישה כוכבים EuroNcap מחיר 184,888 ₪ להיברידי, 196,888 לפלאג אין
HS היברידי
- קרוסאובר בנזין? MG HS הפתעה נעימה
- דגם הבנזין של ה MG HS במבחן - מי חשב שהבנזין יחזור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה HS ההיברידי מצויד במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 143 כ"ס ו 23.4 קג"מ. שיא ההספק מגיע ב 5500 סל"ד ושיא המומנט ב 4000 סל"ד, ומיד אסביר מדוע זה נתון שאני מציין כאן. המנוע החשמלי בהספק של 198 כ"ס ומומנט של 34.6 קג"מ, כך שההספק המשולב עומד על 224 כ"ס ו 34.6 קג"מ.
התאוצה מעמידה ל 100 קמ"ש אורכת 9.6 שניות והמהירות המירבית 195 קמ"ש.

רנו קנגו - הטנדרון של רנו חוזר במחיר של 178.0 אש"ח
פריסבי יבואנית דגמי רנו החלה בשיווק הרנו קנגו העדכני, המסחרית הקטנה של רנו במחיר של 178.0 אש"ח. האם קנגו אחד יוכל לשיבוטים של הסיטרואן ברלינגו המשווקים היום בישראל (סיטרואן, אופל, פיאט, טויוטה) ?
פריסבי יבואנית דגמי רנו לישראל החלה בשיווק מחודש של הרנו קנגו הפופלרי. הקנגו של רנו הוא טנדרון סגור שיכול לשמש בשעות היום כרכב עבודה עם נפח הטענה ושימושיות גבוהים מאוד, אבל גם כרכב מרווח לשימוש משפחתי.
הקנגו החדש מיישר קו עם השפה העיצובית העדכנית של כלל דגמי רנו, בעיקר בחזית הרכב עם יחידות התאורה המזוהות, וסמל רנו גדול במרכז.
מימדי הקנגו החדש מכונים לשימושיות גדולה עם אורך של 4.488 מ', רוחב של 1.859 מ' וגובה של 1.801 מטר. בסיס הגלגלים של הקנגו 2.716 מטר לרווחת הנוסעים בעיקר בשורת המושבים השניה.
השדרוג ממשיך בתא הנוסעים עם צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''7, מולטימדיה בגודל ''8 עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, ובקרת אקלים מפוצלת לשני אזורים. לנוחות הנהג מצויד הקנגו בתאי איחסון רבים, בין היתר בדשבורד, מעל ראש הנהג ועוד, וכן חיישני אורות וגשם, בלם חניה חשמלי וכד'.
- הושק ליפמוטור C10 PHEV, וגרסה מוזלת לטיגו 7 PHEV
- צ'רי טיגו 4 היברידי חסכוני, והוזלה של הטיגו 8 PHEV
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לקנגו מנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר המפיק 115 כ"ס ומומנט של 27.5 קג"מ הזמין לנהג כבר ב 1750 סל"ד. תיבת ההילוכים של הקנגו אוטומטית רובוטית דו מצמדית בעלת שבעה הילוכים, וההנעה קדמית. הקנגו החדש מתעדף שימושיות וחסכון על פני ביצועים, כך שהתאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 13.2 שניות, והמהירות המירבית 174 קמ"ש. צריכת הדלק מרשימה עם נתון מוצהר של 18.9 ק"מ לליטר בתקן WLTP.