הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס
צילום: שוקה כהן

כוורת המשבר של ויזל: שרי ישראלי, עידו הרטוב ומושיק תאומים

לצדו של ויזל ופוקס ניצבים שניים מהמוחות האסטרטגיים המנוסים בישראל, עידו הרטוב ומושיק תאומים שמצטרפים לשרי ישראלי ויחד מנהלים את חמ"ל האירוע המשברי
משה בנימין | (17)

פרשת ההטרדות המיניות וההצעות המגונות של מנכ"ל פוקס הראל ויזל התנפצה על פני הקבוצה כמו צונאמי שנבנה לו אט אט בזרמים התת קרקעיים עד שהתפרץ. בעוד שבמסדרונות קבוצת פוקס לקחו בחשבון שרגע כזה עלול להגיע, את הציבור תפסו החדשות בתדהמה וכעת הדי הפרשה כבר מאיימים על תנועת הלקוחות לחנויות.

ברגעים שכאלו נהוג לצרף לצוות יחסי הציבור גורם חיצוני, מעין FIXER שיבוא לנהל את האירוע המשברי אך למזלו של ויזל, את קבוצת התקשורת גיתם, שמטפלת בתקציב פוקס מנהלים שניים מהאנשים המנוסים ביותר בישראל בתחומים אלו: עידו הרטוב ומושיק תאומים. יחד עם משרד יחסי הציבור הוותיק של פוקס - שרי ישראלי - השלושה הם אלו שמרכיבים את הכוורת המייעצת לויזל ופוקס בכל הקשור להתמודדות בחזית התקשורתית.

מעבר ליחסי הלקוח-משרד פרסום, הרטוב וויזל נחשבים לחברים טובים מאוד. מעבר לנאמנות הבסיסית של משרד פרסום ללקוח בעת משבר, הרטוב מתגייס לצד ויזל כחבר ויותר מכך כיועץ תקשורת בכיר ומנוסה, בתור מי שעמד בעבר בראש חברת BBDO IM המתמחה בייעוץ אסטרטגי וניהול הזירה הציבורית, דהיינו, בדיוק הדמות המקצועית שויזל צריך לצידו ובדיוק החברה שבה היה יכול להיעזר במידה ולא היה קשור בה כבר. בנוסף להרטוב עומדים לטובת ויזל שירותיו של אחד מהמוחות האסטרטגיים ביותר בישראל בכל הקשור לניהול משבר תקשורתי - מושיק תאומים.  

מרגע פרסום הפרשה ועוד לפני כן, בהתנהלות מאחורי הקלעים בין קבוצת פוקס לערוץ עשר עוד לפני שהציבור נחשף למידע, הרטוב ותאומים היו ועדיין מעורבים מאוד בנעשה. גם הם יודעים, יחד עם שרי ישראלי, כי זהו רגע המבחן שלהם, הרגע שבו יוכלו להציג את הערך המוסף שלהם לקבוצת פוקס מעבר לפעילות השוטפת, רגע שבו מבחינתם יש רק מה להרוויח. ניהול נכון של האירוע ומזעור נזקים יעניק להם נקודות זכות רבות שבתמורה יחזקו את הקשר הארוך בין הצדדים.

לדבר או להיעלם?

נכון לעכשיו, השאלה הגדולה שעוד נותרה פתוחה וייתכן כי בקבוצת פוקס וכוורת ה-PR שלה טרם מצאו לה תשובה - היא מה עושים עם הראל ויזל? האם משריינים לו את הבמה המרכזית במהדורות החדשות כדי לצאת בקריאה כנה ואמיצה, שבה הוא מודה, מצטער ומתחייב לפצות על מעשיו ולצאת לדרך חדשה, או שמא, בדיוק ההיפך. אסטרטגיה ש"תעלים" את ויזל לתקופה הקרובה עד יעבור זעם או לפחות עד אחרי החגים כדי "להרוג את הסיפור בשקט.

פרשת ויזל-פוקס היא מקרה בוחן קלאסי, אחד מני רבים, שבו יועצי התקשורת שמלווים את החברה בשוטף עומדים בפרונט ומרוויחים את לחמם ברגע האמת. "הראל ויזל צריך לצאת לתקשורת להתנצל בפני כל מי שפגע, למסור שהוא מודע וער להתנהלות המאוד בעייתית שלו. הוא מתנצל בפני אלפי העובדים שהם שותפים מלאים לצמיחה של החברה ומבטיח  לטפל באופן אישי בבעיה" כך אומרת לאייס אשת יחסי הציבור יפה אפרתי בהתייחס לאופן שבו לדעתה יש לנהל את האירוע.

"יחד עם זאת" היא מוסיפה, "ברמת הניהול המקצועי, החברה היא אחת מקבוצות הניהול היותר מקצועיות שקיימות בשוק הקמעונאי. אין דופי בניהולי המקצועי". לדבריה "הייתי מציעה לאחיו שיפסיק להתערב בניהול התקשורתי, האמירה שלו שמבקשת לא להצטרף לקרנבל התקשורתי היתה טעות. זה לא מקרה אלון קסטיאל, זו התנהלות לא נאותה ולא מוסרית. שיהיה לו בהצלחה כי הוא מנהל מעורר השראה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

יועץ התקשורת ניסים דואק, בעליו של משרד יוניק אומר לאייס: "החברה תלויה בויזל ולכן זו בעיה, אבל אפשר לצאת מזה. לכן הוא צריך לכנס מסיבת עיתונאים. להגיד שנכשל. לספר על המדיניות החדשה של החברה בנושא. ולקחת על עצמו להתנדב שנה שלמה במשהו שמזוהה עם התחום. וכמובן לבקש סליחה מאשתו". דואק מוסיף עוד: "זה יעבור, עוד דקה יהיה משבר חדש. פוקס צריכה לתלות אמנה שכזאת בכל חנות ובקיצור, כל עוד לא יגיעו תלונות על מגעים שאז זה כבר יהיה קשה מאוד, זה לא צריך להיות מסובך".

התלות של פוקס בויזל היא גם זו שמסבכת את מצב העניינים. ויזל הוא הדמות הדומיננטית ביותר בפוקס. מאז היווסדה הוא משמש כפנים של החברה כשרוח המפקד שלו שורה עליה באמצעות ניהול ריכוזי, מסע רכישות וזכיינות אגרסיבי והצלחה עסקית רבה. דווקא הוא שבדמותו החברה קמה יכול להיות זה שיגרור אותה מטה בגלל הרבב שדבק בו. התעלמות או התייצבות מול המצלמות - בפוקס מבינים שזהו לא הזמן לגרור רגליים ולהתנהל באופן פסיבי אלא לקחת את היוזמה ולהוביל את הספינה לחוף מבטחים מהר ככל האפשר.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אורן 25/09/2018 11:10
    הגב לתגובה זו
    כל אחד יועץ אסטרטגי... מה יש לייעץ? עבור מה לשלוח חשבונית? עבור "יעוץ אסטרטגי"? מה זה? זה חרטא
  • 15.
    איריס 18/09/2018 04:28
    הגב לתגובה זו
    זמן רב שהתמנון שהשתלט על הקניונים מבריח אותי ושכמוני. הגאונים שמייעצים לו בעת המשבר עושים מעשה נבלה,שיתפלשו לבד בסחי הזה
  • 14.
    נועה 08/09/2018 07:54
    הגב לתגובה זו
    החשדות נשמעות יותר כמו הטרדה מינית/נסיון אונס ופחות ככתם חביב. איפה הקול הנשי? למה שוב שומעים רק שוביניסטים סטייל שנות ה70 מברברים על תליית אמנה בכל חנות? מה ניסים חושב שהמדינה הזו סתומה? איפה הקול הנשי המוכשר? מותר ואף חובה שנדבר
  • 13.
    אלי מעפולה 06/09/2018 13:36
    הגב לתגובה זו
    פשוט חירטוט אחד גדול של יועצי תקשורת. הבחור מאז ואני מדבר עובדות רק הסתבך עוד ועוד. אז מה שווה הייעוץ? יש מצבים שצריך לרדת מהבמה וזהו.
  • 12.
    אחת 01/09/2018 14:51
    הגב לתגובה זו
    איך את יכולה לתת יד לגועל נפש כזה. יחצנית ותיקה שעשתה דברים טובים. אין גבול?
  • 11.
    אבירן 27/08/2018 21:58
    הגב לתגובה זו
    יש מקרים שהמציאות חזקה מכל הספינים וכל היועצים. סורי חבר... לפחות יממן קצת את הברנז'ה בדרך למטה...
  • 10.
    דודי מהרצליה 26/08/2018 16:18
    הגב לתגובה זו
    איך אני מת על הסיפורים של יועצי הקסם שיכולים להוציא את החברה מכל משבר. אז זהו, אין דבר כזה, הפרשה לא תדעך, בהנחה שהיא נכונה ואין כאן עדויות שווא. יגיעו עוד רעידות יותר חזקות ויותר חזקות ואף יועץ תקשורת בעולם לא יכול להחביא מתלוננות. תעשיית יחסי הציבור מוכרת לוקשים והלקוחות קונים אותם. מיועץ בעל ניסיון ואחד שיודע....
  • 9.
    שי 26/08/2018 13:17
    הגב לתגובה זו
    לבחור יש כשרון וניסיון רב בניהול משברים אף גדולים מכך
  • 8.
    יודעים כולם על מעלליך, הראל (ל"ת)
    ארי 26/08/2018 10:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מיכאלה 23/08/2018 22:33
    הגב לתגובה זו
    היחיד שיכול לעזור לויזל לחזור להיות אהוב עי הקהל הישראלי
  • חחחחחחחח, מה הוא מבין בתקשורת? סהכ איש מדיה חברתית (ל"ת)
    אוסף הלייקקים 24/08/2018 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רק חרם צרכנים יעזור 23/08/2018 18:41
    הגב לתגובה זו
    התרגילים שויזל ניסה כדי לטשטש ולמנוע התחקיר פגעו במאוורר ועכשיו כל הח..א יורד עליו וכל הכבוד למוזיקה שבעד כסף מוכן לחפוף הראש בזוהמה
  • 5.
    זה לא משבר צרכני 23/08/2018 18:19
    הגב לתגובה זו
    לעובדה שראשי גיתם עוזרים לאדם כזה... עצוב
  • 4.
    דור 23/08/2018 15:56
    הגב לתגובה זו
    אחלה שמות, אבל בשורה התחתונה שודר תחקיר קשה. לא נראה כאילו התחקיר עומעם איכשהו...
  • 3.
    שום ייעוץ "אסטרטגי" וכל החרטא הזו של ניהול משברים יעזרו (ל"ת)
    פפי 23/08/2018 15:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כותל 23/08/2018 14:21
    הגב לתגובה זו
    אם מה שמיוחס לויזל נכון, לא בכירי גיתם בעבר ובהווה יעזרו, ויותר מכך זה כתם שיכול לדבוק גם בהם ושום כביסה לא תסיר או משחקי מילים וזירה כזו או אחרת
  • 1.
    חיימון 23/08/2018 14:17
    הגב לתגובה זו
    נתפס בענק וגם הוא יודע שסרח. השאלה היא האם האגו שלו ייתן לו להתרפס ולהתנצל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.