אחרי הפיטורים ההמוניים: מאסק ישלוף שפן מהכובע? כרגע המשקיעים פסימיים
לעתים קרובות משקיעים ואנליסטים נוטים לקבל בברכה הכרזות של חברות ציבוריות בנוגע לקיצוצים בעובדים ןבשכר, מתוך הנחה שמהלכים אלו יביאו לשיפור היעילות והרווחים. אך זה ממש לא המקרה של מניית טסלה, אשר ירדה אתמול ב-5% לאחר ההודעה של אילון מאסק, לפיה יצרנית הרכבים החשמליים תפטר יותר מ-10% מכוח העבודה שלה.
אתמול בערב הודיעה טסלה כי תאלץ לפטר כ-14,000 עובדים ברחבי העולם, כחלק ממה שהיא מגדירה כ"ארגון מחדש של החברה". הפיטורים, שהשפיעו על העובדים בכל המחלקות ורמות הוותק, נעשו כדי להפחית עלויות ולהגדיל את הפרודוקטיביות של החברה. במזכר פנימי ששלח מייסד החברה אילון מאסק לעובדים הוא כתב כי על אף ש"אין דבר שאני שונא יותר" המהלך היה הכרחי ונועד כדי להתכונן ל"שלב הבא של הצמיחה".
לא מדובר בפעם ראשונה שיצרנית הרכב החשמלי האמריקאית מפטרת עובדים, אלא שבניגוד לאירועי העבר, הפעם נראה שהשוק רואה בכך סימן שלילי בנוגע לעתיד החברה. בשנת 2018, כאשר טסלה הודיעה על ריצוץ של 9% בכמות העובדים, מניית החברה הגיבה בעליה של יותר מ-3%. ב-2022, צנחה מניית החברה ב-9% בעקבות דיווחים על פיטורים, אך התאוששה זמן קצר לאחר מכן בעקבות הבהרה שפרסם מאסק יום למחרת. הפעם נפלה המניה כאמור ב-5% אמש, והיא מוסיפה לרדת בכ-4% במהלך יום המסחר הנוכחי בוול סטריט.
שנת 2024 לא האירה פנים לחברה של מאסק, אשר מנייתה צנחה בכ-29% במהלך הרבעון הראשון. מה שהתברר כתקופה הגרועה ביותר עבור המניה מאז סוף 2022, והצניחה השלישית הכי תלולה מאז ההנפקה של החברה אי שם במהלך שנת 2010. צניחה זו במחיר המניה לצד הירידות האחרונות הביאו את יצרנית הרכב החשמלי ל-60% מתחת לרמות השיא שנרשמו במהלך חודש נובמבר 2021.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוקדם יותר החודש פרסמה יצרנית הרכב את נתוני מסירת הרכבים ברבעון הראשון, בהם הציגה ירידה שנתית ראשונה מאז 2020, אז שיבש משבר קורונה את הייצור בסין. זאת לאחר שבמהלך השנה האחרונה התמודדה טסלה עם מתקפת מחירים מיצרניות רכבים חשמליים סיניות, כולל BYD ויצרנית הטלפונים Xiaomi. מה שהביא את טסלה להוריד מחירים ולספק תמריצים אחרים לקונים, ולשחיקת שולי הרווח. מה שהביא את החברה להכיר בכך שהצמיחה בשנת 2024 עשויה להיות "נמוכה במיוחד" בהשוואה לשנה הקודמת.
מאסק ישלוף שפן מהכובע?
העובדה שטסלה ירדה למכפיל רווח עתידי של 36 על רווחי השנה הבאה, לצד הפיטורים מעלים את השאלה האם מאסק יוכל לשלוף שפן מהכובע. בשבוע שעבר דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, כי מאסק ביטל את תוכניות החברה לבנות רכב חשמלי בעלות נמוכה לטובת מיקוד ברובוטקסי. דיווח אותו הכחיש מאסק, והגדיר כשקרי בעמוד ה-X שלו (טוויטר לשעבר).
במשך שנים, מאסק הבטיח לייצר רכב חשמלי במחיר מוזל, סדר גודל של 25,000 דולר, במטרה להרחיב את סל הלקוחות. בראיון שערך בשנת 2018 עם היוטיובר מרקס בראונלי, אמר מאסק, כי "מכונית של 25,000 דולר, זה משהו שאנחנו יכולים לעשות." שנתיים לאחר מכן הוא העריך שטסלה תוכל לייצר בסופו של דבר למעלה מ-20 מיליון כלי רכב כאלו בשנה, פי שניים מהייצור הנוכחי של טויוטה, ג'נלר מוטורס או פולקסווגן. באחת משיחות המשקיעים מוקדם יותר השנה, אמר מאסק שהחברה מכוונת את הייצור "לקראת סוף 2025", אך הזהיר מפני עיכובים בשל מורכבות תהליך הייצור.
- 1.החיים 16/04/2024 20:14הגב לתגובה זוהתחתית עדין רחוקה טסלה חברת רכב שפנים תחפשו בשדות המרעה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
