חיים שני יוטרון יוניטרוניקס
צילום: יחצ
ראיון

"אני מאמין שהשוק ייתן ליוטרון את הערכת השווי שמגיעה לה, כמו שקרה ביוניטרוניקס"

הדס מגן | (3)

חיים שני, המחזיק יחד עם פימי בשליטה ביוטרון יוטרון 0% , העוסקת בחנייה אוטומטית ובפתרונות אחסנה ולגיסטיקה, לא ממש מוטרד מכך שמניית יוניטרון דשדשה בשנה האחרונה. באותה מידה, הוא גם שווה נפש לעובדה שהמנייה קפצה בימים האחרונים בכ-30% בתוך יומיים. "אני אפתיע אותך", הוא אומר, "בכלל לא ידעתי מזה. אני לא עוקב אחרי המניה".

ויש לו למה להשוות: החברה השנייה, יוניטרוניקס יוניטרוניקס 0.68% , שיוטרון היא בעצם ספין אוף שלה, המפתחת בקרים מתוכנתים למכונות, היא חברה בורסאית ותיקה, שלא  משכה את תשומת לבם של משקיעים מוסדיים, הציגה רווחיות נמוכה, לא חילקה דיבידנדים, ומנייתה דשדשה. ב-2016 רכשה פימי 49.99% מהחברה, ובשנים האחרונות החברה מציגה תוצאות מצויינות ומנייתה קפצה במאות אחוזים. שני מאמין, שביוטרון יהיה  שכפול של התהליך שהתרחש ביוניטרוניקס: "אחרי מה שראיתי עם יוניטרוניקס בשנתיים האחרונות,  אני מאמין שהשוק ייתן גם ליוטרון את הווליו שהיא אמורה לקבל כמו שמגיע לה, וזה מבלי להסתכל על המניה" .

כלומר לדעתך היא לא בווליואציה הנכונה

"החברה עשתה מהלך, הצלחנו לייצב אותה, עברנו מהפסד לרווח. אנו צריכים להעלות את שיעור הרווחיות הגולמית. כל זה קרה, כי אנו משפרים את התהליכים התפעוליים. התחלנו להשקיע הרבה יותר בנושא המכירות והשיווק, ואנו חושבים שהמכירות האלה יביאו לשיעור רווחיות טוב יותר, וברור שעם הזמן התוצאות האלה יגיעו לשורה הנכונה. פחות חשוב לאן תגיע המניה, המטרה שלנו היא לייצר חברה עם רווחיות טובה, והשוק יגיד את שלו".

 

המחצית הראשונה אכזבה, אבל המחצית השניה הציגה שיפור

ואכן, לאחר שהמחצית הראשונה של 2023 היתה חלשה, במחצית השנייה הצליחה יוטרון לשפר ביצועים, והרווח הנקי בחציון השני של 2023 הסתכם ב-709 אלף שקל, בהשוואה לרווח נקי של 323 אלף שקל בחציון הראשון של השנה. החברה הצליחה לשפר את שיעור הרווחיות הגולמית: הרווח הגולמי בשנת 2023 הסתכם ב-20.4 מיליון שקל (כ-20% מההכנסות), בהשוואה לרווח גולמי של 22.1 מיליון שקל (כ-16.9% מההכנסות) ב-2022. 

יוטרון, כאמור, עוסקת בתחום החניה האוטומטית, ובפתרונות לוגיסטיקה ואחסנה. בכל אחד מהסגמנטים, החברה פועלת באזורים גיאוגרפיים שונים: בעוד שבסגמנט החניות האוטומטיות, השוק של יוטרון הוא צפון אמריקה, הרי שבלוגיסטיקה ואחסנה, היא נטועה בישראל.

למה עם החניה האוטומטית בחרתם להתרכז בצפון אמריקה?

"השוק שם הוא ענק והפתרונות שלנו נחשבים לפתרונות בשורה הראשונה. אנו נתפסים כמובילים בשוק האמריקאי. אלה פתרונות ממוחשבים ויקרים, והשוק הישראלי לא ישלם את המחירים האלה. הוא רגיל לפתרונות זולים יותר. אנו גם מוכוונים לרגולציה בשוק האמריקני. כך למשל, הרכבים בישראל מגיעים למשקל של עד 2 טון, בעוד ששם אלה רכבים של 3 ואפילו 4.5 טון. רכבים חשמליים מאוד יקרים ומאוד כבדים, והמתקנים שלנו מיועדים להם".

אילו מגמות אתה מזהה בשוק החניות האוטומטיות?

"הפעילות בשוק החנייה היא בעיקר בצפון אמריקה. ומה שמאפיין את השוק בשנים האחרונות מאז תקופת הקורונה, זה שמצד אחד יש פחות בנייה למשרדים ומצד שני יש הרבה יותר בנייה של עירוב שימושים ובנייה למגורים. זה המיקוד כרגע. יש לנו פרוייקט עירוב שימושים מעניין בסן פרנסיסקו: בניין של 40 קומות שכולל משרדים, מגורים, מסחר, חללי עבודה משותפים. הסלוגן של היזם שמשכיר את הפרוייקט, מבוסס על כך שאתה חי בתוך המתחם, כך שלמעשה אתה לא צריך לצאת ממנו. יש לך שם כל מה שאתה צריך, ואם אתה צריך רכב, עומדים לרשות הדיירים כ-100 רכבי טסלה שיתופיים, שאותם הם מזמינים באפליקציה ומחוייבים לפי הדלק שצרכו. יש סגמנטים נוספים שבהם אנו פעילים ויש בהם פוטנציאל יפה, כמו מערכת שיש לנו בבית החולים של UCLA בקליפורניה, מתקנים שמשרתים בתי חולים ושדות תעופה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הפן הנוסף שמשפיע על העסק שלנו, זו סביבת הריבית הגבוהה, שהופכת את הסיטואציה לאתגרית הרבה יותר.  קשה יותר לקבל מימון והפרוייקטים נעשים יותר צפופים בכסף. לפעמים זה עובד לטובתנו, ולפעמים לרעתנו. מצד אחד הקושי של היזם לקבל מימון מחייב אותו לחסוך כסף. מצד שני, לפעמים זה דוחף אותו לשקול פתרונות שאחרת הוא לא היה שוקל אותם. העלות של חניונים אוטומטיים היא מאוד גבוהה, ובשנה האחרונה התחלנו למכור מוצר מעורב, חצי אוטומטי, שאנו מרגישים שזה תוצאה של סביבת הריבית הגבוהה. זה פתרון זול משמעותית, שיכול לעבוד בבניינים שהם לא היי אנד".

איך משפיע השדרוג בתחבורה ציבורית והניסיון להפחית שימוש ברכבים פרטיים, בגלל העומס במרכזי הערים?

 "העיר ניו יורק לא מעודדת הקמת חניונים, ויזם שבונה היום בניו יורק, צריך מאוד להתאמץ בכדי שיאשרו לו את זה. יש לנו מספר מתקנים בעיר ניו יורק, פחות גדולים, אבל זה לא השוק העיקרי שלנו, פשוט כי מאוד קשה ליזם לקבל אישור לבנות חניון. אלא שמנהטן זה לא הסיפור האמריקאי. במרבית הערים בארה"ב אנשים לא הולכים ברגל, וגם אין תחבורה ציבורית כל כך טובה, ושם הביקוש לחניונים קשיח, וכל יזם מקבל אישור לחנויות. אלו המקומות ששם אנו פועלים, ואלו גם המקומות שבהן מתרכזות מרבית התחלות הבנייה".

 

איך משפיע עליכם כל נושא הרכב האוטונומי, אם בכלל? נראה שיש נסיגה לאחור בכל מה שנוגע לרכב האוטונומי, ושמה שנראה היה כהבטחה שאוטוטו תקרום עור וגידים, כיום לא ממש מדוברת

"השלב הראשון של הרכב האוטונומי זה הרכב החשמלי, ובמתקנים שלנו אנו מאפשרים טעינה מלאה, כולל יכולת חריגה, של מערכת רובוטית שפותחת את הדלתית של הטעינה, ומתפעלת את זה. השלב השני ,שגם בו אנו תומכים, הוא של מכוניות מקושרות. רוב הרכבים היום הם רכבים מקושרים ובמערכות שלנו יש פיצ'רים שמאפשרים לתקשר עם הרכבים. בישראל אין ביקוש לזה עדיין. השלב השלישי הוא שלב הרכב האוטונומי, ופה אני רואה שההשקעות של השחקנים הגדולים בתחום ירדו משמעותית. בזמנו סיפרו לנו שזה יקרה ב-2023, היום אני שומע  שאולי זה יקרה בשנת 2030. מתברר שזה יותר מורכב ממה שחשבו, מה עוד שסביב הרכב האוטונומי מסתובבים בני אדם. בעניין הזה אנחנו רואים עצירה. בזמנו היה לנו תהליך של בירור עם חברות שניסו למצוא פיתרון לציי מוניות אוטונומיות, וזה לא התקדם, אז אני מניח שזה לא קורה מחר".

ישראל היא עדיין חלק מהותי בפעילות

כאמור, בסגמנט הלוגיסטיקה והאחסנה, הפוקוס הוא דווקא בישראל. "בחודשים האחרונים, וזה התחיל עוד לפני ה-7 באוקטובר, אך הקצין מאז, יש עלייה משמעותית בביקושים", אומר שני. "הסיבות להקמת מרלוגים הן אותן סיבות תמיד - מחירי הקרקע במרכז. כך שאם אני כבעל עסק רוצה להפיץ סחורה היכן שיש היקף אוכלוסיה גדול, פחות נכון לשים את המרלוג בערבה. לעומת זאת, אם אמקם אותו בגוש דן, מחירי הקרקע גבוהים מדי.

האחסנה האוטומטית מאפשרת למקם מרלוג על שטח קרקע קטן, שבנוי לגובה, וכאן אנו מציעים פתרונות אוטומטיים לליקוט סחורה, תלות קטנה יותר בעובדים ובטעויות. גם עלויות התחבורה הולכות ועולה, בגלל מחירי האנרגיה, וכל הווקטורים האלה מביאים לכך שהביקוש לפתרונות שלנו הוא גבוה בהרבה".

שני מוסיף: "מעבר לכך, המתחרים שלנו הם חברות זרות, ובתקופת המלחמה פרוייקטים שנעשו על ידי חברות זרות, נעצרו, בעוד שאצלנו העובדים עובדים גם תחת טילים. כך שבניגוד לתחום החניה, תחום הלוגיסטיקה היה ונשאר בישראל. מרבית הפרויקטים הלוגיסטיים כוונו לשוק הישראלי והמצב הנוכחי מגדיל את הביקוש, כך שלקוחות בישראל התחילו לחשוב שוב על עבודה עם חברות ישראליות".

 

לאיזה שיעור צמיחה אתה מצפה?

"מאוד קשה לי לענות. אנו נמצאים בשוק פרוייקטאלי, ויכולים לראות קפיצות, ולכן גם המניה ירדה, כי זו היתה שנה שבה הסתיימו הפרוייקטים, ולכן קשה לי מאוד לתת הערכה. אני חושב שהווקטורים בגדול אמורים לייצג לנו עלייה בשוק פרוייקטאלי. אפשר לראות עליות חדשות, אבל בטווח ארוך יש לה לאן לצמוח, והיא יכולה להיות גדולה .אנו מקווים שהיא תצמח למספרים גדולים יותר. הקצבים כאן יכולים להיות יותר גבוהים מאשר ביוניטרוניקס".

איפה באמת אתה רואה את יוניטרוניקס?

"החברה נהנית ממוצרים שהלקוחות מאוד אוהבים, ושנה אחרי שנה היא זוכה בקטגוריות המוצר הטוב ביותר. כבר שנים שהיא זוכה בתואר מוצר נבחר ומוביל ועוד כל מיני תארים. יש לנו מוצרים טובים, ובשוק בקרת התנועה, פוטנציאל השוק הוא פי 2 ממה שאנו מצפים לו, וזה עדיין לא בא לידי ביטוי במכירות וברווחיות. המכירות כאן הן תהליכיות, מהרגע שהחליטו לעבוד איתנו ועד שמתחילים לקנות, חולפים כשנתיים, ורואים את זה במכירות של החברה, בכך שאנו מבצעים כע  פרוייקטים שסגרנו אותם לפני שלוש וארבע שנים. שוק בקרת התנועה ופתרונות הענן רחוקים מלהראות את הפוטנציאל האמית  שלהם,  מה שאומר שיש לחברה לאן לצמוח".

העובדה שאתה מעורב בשתי החברות לא יוצרת לך קונפליקט, באיזו להשקיע יותר זמן, יותר תשומת לב?

"מי שמכיר אותי ידוע שאנרגיה לא חסרה לי. אני עובד הרבה שעות ביום ועושה את זה בכייף. כל אחת מהחברות מקבלת הרבה מאוד שעות, יותר מאשר במשרה רגילה, ואני עושה את זה באהבה".

השכר של שני ביוטרון

לאחרונה נדחתה האסיפה של יוטרון, שנועדה לדון בתוכנית התגמול של שני, ולקראת האסיפה הוצאה תוכנית מעודכנת. על פי המוצע, שני יקבל 120 אלף שקל כמנכ"ל יוטרון, וכן מענק שנתי בשיעור של 7.5% מהרווח לפני מס באותה השנה, מוגבל לתקרה של 1.14 מיליון שקל.

למה האסיפה נדחתה בעצם?

"בנושא תוכנית התגמול קיבלנו פנייה מחלק מהמוסדיים, שביקשו לקבל עוד זמן כדי ללמוד את הנושא, ומאחר שאין בזה דחיפות, הנושא יועלה בישיבה הבאה. עשינו עדכונים משפטיים בתוכנית התגמול והם ביקשו זמן לבחון את זה".

נושא נוסף שעומד לדיון באסיפה הוא העסקתה של ברקת שני, בתו של שני, כאנליסטית דאטה בחברה, בשכר של 23 אלף שקל.

צפויים להיכנס לחברה בני משפחה נוספים?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אין דלק ברכב חשמלי 05/04/2024 01:40
    הגב לתגובה זו
    "עומדים לרשות הדיירים כ-100 רכבי טסלה שיתופיים, שאותם הם מזמינים באפליקציה ומחוייבים לפי הדלק שצרכו. "
  • 2.
    חיים 03/04/2024 23:22
    הגב לתגובה זו
    שלא יתפלא אם הכסף ימחק
  • 1.
    עובד לשעבר.... 02/04/2024 22:35
    הגב לתגובה זו
    רק כשהגעתי הבנתי איזה חסד עשה עימי היושב למעלה שתמיד סרבו לי. תקראו לי כשאיזה חניון אוטומטי יעבוד. הכל רקוב שם.
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?

המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - מי באמת צודק? הנה התשובה  

מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה תחזית

אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהן לא הכו את השוק. השוק היכה אותן. בעיה שלישית, קטנה יותר, היא שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות"  ולא ילכו על מניות קטנות. 

אלו הם כללי המשחק שלהם. ואגב, מה שיותר מאכזב שהם לא רק בינוניים במה שהם אומרים בתקשורת, הם בינוניים בתשואות - אתם אולי מאוד מרוצים כי התשואות בשמיים, אבל האמת היא שביחס לבנצ'מרק, מעטים הצליחו להכות את השוק. כשאתם רואים תשואות של 20%, 22% בקרן השתלמות המנייתית, השאלה היא מה עשה השוק - והוא עשה יותר. גם בהשוואה למסלולים מעורבים השוק עושה יותר. הם מנהלים אקטיביים שאמורים לייצר תשואה טובה, וזה לא כך - במסלול כללי שמחולק לרוב 60% אג"ח והיתר מניות, הרווחתם כ-13-14%, אבל אם הייתם מחלקים את הכסף בין קרנות מחקות, קרנות סל על אגרות חוב ומסלולים מנייתיים הייתם מרוויחים יותר.
בסוף, היכולת של גופים מנהלים להכות את השוק, במיוחד שרוב הכסף שלהם באפיק מנייתי, במניות בחו"ל - היא קטנה, גם בגלל דמי הניהול שמורידים את התשואה שלכם. הרגולטור צריך לספק לחוסכים יכולת להשקיע בחסכונות ארוכים לפנסיה, גמל במכשירים עוקבי מדד בעלויות נמוכות. כשזה יהיה, התשואה שלכם תהיה גבוהה יותר, אבל כמובן שזה לא יהיה פשוט,  מדובר כאן בכסף גדול: דמי הניהול בכל האפיקים המנוהלים מסתכמים בעשרות מיליארדים בשנה. 

ובחזרה לתחזיות. התחזיות של המוסדיים הן תחזיות מלוטשות, יחסית בטוחות, אבל במבחן ההיסטוריה לא פוגעות. התחזיות הטובות יותר הן... שלכן. חוכמת ההמונים, ויש על זה מחקרים רבים, מצליחה לנצח. זה לא אומר שאין חשיבות למומחים, בטח שיש, אבל יש הבדל בין פרשנות-ניתוח של מומחה לעיתון-אתר ובין מה שהוא עושה בפועל. אנחנו מכירים לא מעט מנהלי השקעות שהורידו את הרף המנייתי בחודשים האחרונים בהשקעות האישיות שלהם. הם אומרים לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בכספים שהם מנהלים כי זה לפי מחויבות תשקיפית, אבל הם חושבים שהשוק גבוה - כמעט ולא תראו את זה בתחזיות החוצה של הבית שלהם. ולכן, אנו מביאים את הסקר שלכם (הנה הסקר של שנה שעברה). בואו להצביע ולהשפיע. בסקר אתם עונים על כיוון השווקים, הנדל"ן, הדולר, וככל שהמדגם גדול יותר, כך הוא מקבל תוקף חזק יותר: 


 התחזית של גולשי ביזפורטל ל-2026




הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

חלל נופלת 4.7%, מדד הבנקים עולה 1.2%, מדדי הדגל עולים עד 0.9%

השבוע נפתח בעליות של מדדי הדגל, וגם מגזר הפיננסים פותח בירוק, לאחר הנפילות של יום חמישי; נכנסים ליום ראשון האחרון שבו ייערך מסחר לפני מעבר למתכונת שני-שישי; אנרג'יקס מתממשת קלות - על מה נסגר המכרז המוסדי ומה זה אומר למניה?

מערכת ביזפורטל |

אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהם לא הכו את השוק. השוק היכה אותם. בעיה שלישית, קטנה יותר שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות. המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - אז מי באמת צודק ולמי אפשר להאמין (אם בכלל)? הנה התשובה: תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?


היום יהיה זה יום הראשון האחרון שבו יתבצע מסחר ומשבוע הבא נעבור לשבוע של שני עד שישי, שבוע המסחר על הדרך יקוצר גם בכשעתיים כשבשישי הבורסה תיסגר בשעה 14:00. המעבר של הבורסה בתל אביב למתכונת מסחר של שני-שישי אמנם נועד לסנכרן אותנו עם השווקים הגלובליים, אבל יש לו גם מחיר יקר, איבוד היתרון היחסי של ישראל כ'מגיבה ראשונה'. עד היום, ימי ראשון בישראל שימשו כ'סייסמוגרף' ברמה גלובלית לאירועים שהתרחשו במהלך סוף השבוע. היכולת של משקיעים מקומיים וזרים להגיב בזמן אמת, בזמן שוול סטריט ואירופה סגורות, הפכה את תל אביב לזירה אסטרטגית שמרכזת עניין וזרימת כספים ייחודית. בביטול יום ראשון, אנחנו מוותרים על הייחודיות שלנו והופכים לעוד גרורה של השוק האמריקאי, במקום להיות השוק שנותן את הטון הראשון לשבוע המסחר החדש.

חוץ מזה יש חשש ששישי יהיה יום מסחר "מת" או דל מאוד בנזילות בגלל כניסת השבת. בעוד שבוול סטריט המסחר בעיצומו, בישראל הגופים המוסדיים והסוחרים הדתיים עשויים לצאת מהשוק מוקדם בעיקר בתקופת החורף בה השבת נכנסת מוקדם מה שעשוי להוביל למסחר מקוטע ופחות יעיל דווקא בשעות הקריטיות של סוף השבוע.