אמזון
צילום: טוויטר

אמזון הרוויחה מיליארד דולר בעזרת אלגוריתם סודי

בתביעה שהוגשה נגד ענקית הקמעונאות נחשפים כעת פרטים חדשים שמסבכים אותה עוד יותר. טרנד התביעות נגד ענקיות הטכנולוגיה צפוי רק להתגבר, כשהרגולטורים חושפים עוד ועוד פרטים על דרכים לא תקינות בהן החברות פעלו
אדיר בן עמי | (1)

ענקית הקמעונאות - אמזון AMAZON , השתמשה בשורה של אסטרטגיות בלתי חוקיות על מנת להישאר בטופ, תוך כדי שהיא מעלה מחירים לקונות ומפיקה הכנסות נוספות מהמוכרים בפלטפורמה, כך לפי נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTCׂ). 

לפי הנציבות, אמזון העלתה מחירים בכוונה ביותר ממיליארד דולר, בעזרת אלגוריתמים סודיים המכונים "פרויקט נסי". בנוסף, החברה עקבה אחר המוכרים בפלטפורמה והענישה אותם אם הציעו מחירים נמוכים יותר בפלטפורמות אחרות. הפרטים שנחשפו הם חלק מהתביעה שהוגשה על ידי ה-FTC נגד אמזון בספטמבר, לאחר שהפרטים הוסתרו מעיני הציבור עד היום. 

הפרטים החדשים שופכים אור על תביעת ה-FTC נגד החברה לפיה אמזון מהווה מונופול ש-"משתמש באסטרטגיות נוגדות תחרות ובלתי הוגנות". לפי הנציבות, פרויקט נסי משמש לזיהוי מוצרים ספציפיים עבורם ענקית הקמעונאות צופה כי חנויות מקוונות אחרות יעלו מחירים בתגובה להעלאת מחירים מצידה של החברה. לפי הדיווחים, הפרויקט הניב לחברה יותר ממיליארד דולר. בנוסף לכל זה, אמזון גם דורשת ממוכריה שחברים בשירות ה-Prime להשתמש בשירותי הלוגיסטיקה והמשלוחים של החברה, במקום ללכת לספקים אחרים שיכולים להיות זולים יותר.  

לפי דובר אמזון, טים דויל, ה-FTC אפיין בצורה שגויה את כלי התמחור של החברה ואמזון הפסיקה להשתמש בו כבר לפני מספר שנים. "נסי שימשה על מנת לנסות למנוע משינויי המחירים שלנו לגרום לתוצאות חריגות בהן המחירים הם כל כך נמוכים עד שהם לא ברי קיימא", אמר דויל.  בתגובה לטענות הדובר, הנציבות אמרה כי "בעוד פרויקט נסי מושהה כרגע, אמזון יכולה להפעיל אותו מחדש בכל עת. ואכן, אמזון שקלה שוב ושוב להפעילו ואין שום מכשול שמונע ממנה לעשות זאת". 

החקירה נגד אמזון החלה בסוף ספטמבר, אז רשות הסחר הפדרלית אמרה כי ענקית הקמעונאות פועלת כמונופול ומונעת תחרות. על פי הרשות, אמזון מפרה את החוק ופועלת אקטיבית למנוע ממתחרים הנוכחיים שלה לצמוח וממתחרים חדשים לצוץ.  ב-FTC אמרו כי פעולותיה של אמזון מאפשרות לחברה למנוע מהמתחרים להוריד מחירים, לפגוע באיכות לקונים, לגבות יותר מדי מהמוכרים ולחנוק חדשנות. על פי התביעה, ענקית הקמעונאות העלתה בצורה תלולה את המחירים עבור המוכרים בשוק המקוון שלה וכעת היא גובה "קרוב לחצי מכל דולר מהמוכר הרגיל שמשתמש בשירותיה של אמזון". 

נראה כי לרגולטורים בעולם נמאס מהחופשיות בה ענקיות הטכנולוגיה פועלות והם החלו לבדוק את החברות לעומק. לאחרונה גם הרגולטור בבריטניה Ofcom הודיע כי יקדם חקירת הגבלים עסקיים לגבי הדומיננטיות של אמזון AMAZON  ומיקרוסופט MICROSOFT  בשוק מחשוב הענן בבריטניה. אמזון ומיקרוסופט נהנות מנתח שוק משולב של 60-70% במדינה ולמתחרה הקרובה ביותר שלהן - גוגל GOOGLE  , יש קרוב ל-10%.

ב-Ofcom אמרו בעבר כי הם שוקלים להעביר את החקירה ל-CME הרגולטור על התחרות בבריטניה. הרגולטור הזהיר כי המצב הנוכחי בשוק מחשוב הענן בבריטניה מקשה על חלק מהלקוחות הקיימים להתמקח בעסקאות עם ספקי הענן שלהם. בדו"ח שפורסם מוקדם יותר השנה, כתבו ב-Ofcom כי הגבלות טכניות והנחות המעודדות לקוחות להשתמש בספק יחיד לכל צרכיהם, גם בזמן שקיימות חלופות טובות יותר, עלולות להיחשב למהלך אנטי תחרותי.

קיראו עוד ב"גלובל"

"אנו מודאגים שההגבלות על יכולתם של הלקוחות להשתמש ביותר מספק אחד עלולים להקשות על ספקי הענן הקטנים לזכות בעסקים ולהתחרות עם מובילי השוק," כתבו ב-Ofcom. גם אמזון וגם מיקרוסופט דיווחו כי ימשיכו לעבוד עם הרגולטור הבריטי עד לפרסום הדו"ח. 

גם מטא עומדת בפני אתגרים רבים, כשלאחרונה רגולטור הנתונים האירופי אישר את הרחבת האיסור שהטילה נורבגיה על מטא META PLATFORMS בכדי למנוע מהחברה להשתמש בפרסום ממוקד בפלטפורמות הפייסבוק והאינסטגרם שבבעלותה. האיסור יכסה כעת את כל 30 המדינות החברות באיחוד. לפי הרגולטור הנורבגי לנתונים, מטא מסתכנת בקנס בגובה של 4% ממחזור המכירות העולמי שלה. מועצת הגנת המידע האירופית (EDPB) נתנה הוראה לרגולטור הנתונים של אירלנד, שם ממוקם המטה האירופי הראשי של מטא, להטיל איסור קבוע על סוג הפרסום בתוך כשבועיים. 

בנוסף, עשרות מדינות בארה"ב הגישו תביעה לאחרונה נגד מטא ואפליקציית אינסטגרם שלה והאשימו אותה בתרומה למשברי הבריאות והנפש של הנוער כיום באמצעות האופן הממכר של הפלטפורמות החברתיות של החברה. בתלונה שהוגשה לבית המשפט הפדרלי באוקלנד, קליפורניה, כ-33 מדינות, כולל קליפורניה ואילנוי, האשימו את מטא בהטעיית הציבור שוב ושוב בנוגע לסכנות המהותיות של הפלטפורמות שלה ובכך שגרמה ביודעין להתמכרות בקרב ילדים צעירים ובני נוער ולשימוש כפייתי ברשתות החברתיות. "מחקרים הראו כי שימוש של צעירים בפלטפורמות המדיה החברתית של מטא, קשורות לדיכאון, חרדה, נדודי שינה ולהפרעות נוספות בחינוך ובחיי היום יום", נכתב בתלונה. 

טרנד התביעות נגד חברות הטכנולוגיה צפוי רק להחמיר, כשעוד ועוד רגולטורים מגלים ממצאים חדשים על דרכים לא תקינות בהן פעלו חברות הטכנולוגיה על מנת למצב עצמן כמובילות. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זו לא 03/11/2023 15:52
    הגב לתגובה זו
    כולם עושים פוילעשטיק
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.