פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

האמריקאים קונים יותר רכבים ואלו חדשות טובות לפורד

מכירות כלי הרכב הפרטיים בארצות הברית יכולות להגיע ל-19 מיליון רכבים, כשמה שעוד מחזק את הסבירות לכך היא המגמה ההולכת וגדלה של אנשים שעוברים מהערים הגדולות אל הפריפריה
אדיר בן עמי | (1)

לפי הסקר השנתי של סיטי הנותן תחזית למספר המכוניות למשק בית בארצות הברית, נראה שהאמריקאים לא רק אוהבים לנהוג הם גם מוכנים להוציא הרבה כסף על הרכבים שלהם ואלו חדשות טובות לפורד FORD MOTOR .

"הסקר האחרון שלנו חשף תחזית צפיפות חזקה ומפתיעה", כתב אנליסט סיטי איתי מיכאלי." מה שמרמז כי החוזק האחרון בביקוש לרכבים משקף גם עלייה בהוצאות על הרכב". מיכאלי נתן המלצת קנייה למניית פורד והעלה את מחיר היעד שלו ל-16 דולר מ-12.8 דולר. עוד אמר האנליסט כי המשמעות לכך היא גם שמכירות כלי הרכב הפרטיים בארצות הברית בשנה יכולות להגיע בשנים הקרובות ל-19 מיליון. נזכיר כי מכירות הרכבים בתקופת הקורונה זינקו בין 14 ל-15 מיליון בשיא המגפה. אחד הדברים העיקריים עליו מסתמכת התחזית הוא המגמה הגדלה של האנשים שעוברים מערים גדולות אל הפריפריה.

נראה שהסנטימנט בוול סטריט כלפי פורד מתחיל להשתפר, כשאנליסט ג'פריס  Philippe Houchois נתן לפני חודש גם הוא המלצת קנייה למניה והעלה את מחיר היעד שלו ל-16 דולר מ-13 דולר. 43% מהאנליסטים המסקרים את פורד נתנו המלצת קנייה למניה כשמחיר היעד הממוצע עומד על 14 דולר. לשם השוואה בתחילת אפריל פחות מ-40% מהאנליסטים נתנו המלצת קנייה ובסוף 2021 זה הגיע לשיא של 59% כשמחיר מניית פורד היה מעל ל-20 דולר. העלאות הריבית, העלייה במחירי הרכבים וההאטה הכללית בכלכלה גרמו לאנליסטים בוול סטריט להתרחק ממניות הרכבים.

לאחרונה אנו שומעים יותר ויותר חדשות על מהלכים שפורד מבצעת, כמו ההודעה על שיתוף הפעולה עם טסלה אשר יוביל לכך שמשתמשי הרכבים החשמליים של פורד יוכלו להשתמש בעמדות ההטענה של טסלה. שיתוף הפעולה יחל בתחילת השנה הבאה ויחול על בעלי הרכבים של פורד בארה"ב ובקנדה. משתמשי פורד יצטרכו להעזר במתאם, אך בשנים הקרובות צפוי שצורך זה יעלם ככל שהחברות יבצעו התאמות. 

בנוסף לכך פורד חשפה לאחרונה כי סגרה עסקאות עם יצרני ליתיום שיאפשרו לה לאבטח את אספקת חומרי הגלם הנדרשים לה ככל והיא מגדילה את הייצור. יצרנית הרכב בת ה-120 מתכננת לייצר רכבים חשמליים בקצב של בערך 600 אלף רכבים עד סוף השנה הנוכחית ובקצב של 2 מיליון בשנה עד סוף 2026. זוהי עלייה חדה. החברה מכרה פחות מ-100,000 רכבים חשמליים ברחבי העולם בשנת 2022. כדי להשיג את יעדיה, פורד מוציאה מיליארדים על פיתוח הרכב ושרשרת האספקה שלה. 

מכירות הרכבים החשמליים של פורד ספגו האטה בחודש מרץ, כשהמסירות ירדו ל1,995 רכבים, לעומת 3,624 רכבים בפברואר ו-3,049 רכבים בשנה לפני כן. לרבעון הראשון פורד מסרה 10,866 רכבים חשמליים, עלייה של 40% לעומת שנה שעברה. למרות זאת מסתמן שהירידה במכירות בחודשים האחרונים פתחה את הדלת ליריבתה ג'נרל מוטורס שמסרה 20,670 רכבים חשמליים ותפסה את המקום השני למכירות רכבים חשמליים בארצות הברית אחרי טסלה.

פורד מסרה בסך הכל כ-171,944 רכבים במרץ, עלייה מנתון המסירות של מרץ בשנה שעברה שעמד על  159,328. מסירות הרכבים מסדרת ה-F של החברה היו כ-60,381 יחידות, עלייה מ-54,995 בחודש פברואר ומ-44,906 במרץ שנה שעברה. התוכניות של פורד הן לייצר רכבים חשמליים בקצב של 600,000 יחידות בשנה עד לסוף שנת 2023. מה שאומר שהחברה צריכה למכור יותר מ300,000 רכבים השנה, ככה שהדרך עוד ארוכה עד שתגיע ליעדה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חברה לא רווחית!!! (ל"ת)
    שקשוקה 07/06/2023 11:32
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social