אפל
צילום: Drew Angerer - Getty Images

אפל הגבילה את טרגוט הפרסומות של גוגל ופייסבוק - וכבר קוצרת את הפירות

שיעור ה"אימוץ" של מודעות אפל עולה, בעוד זה של פייסבוק נמצא בירידה. נתח השוק של אפל עדיין קטן בהרבה מזה של גוגל ופייסבוק - אבל זה אומר שיש לה עוד לאן לצמוח
עומר רוסו |

מרגיש כאילו אפל תכננה זאת היטב. לפני כשנה החברה  APPLE שינתה את מדיניות הפרטיות של משתמשיה, והקשתה על ה״מעקב״ אחר משתמשי האייפון לצורך טרגוט הפרסומות (כלומר - מתן פרסומות מותאמות אישית למשתמשים). הרשתות החברתיות זעמו על אפל: בפועל, אפל פשוט כרתה את הענף שעליו יושבות הרשתות, ופגעה בצורה כואבת בהכנסות שלהן. כאמור, הן מספקות למפרסמים ערך מוסף של הצגת פרסומות לפי תחומי עניין, מיקום ודמוגרפיה. ההגבלה של אפל גורמת לכך שהן לא יכולות להתאים במדויק את הפרסומות למשתמש, כפי שהתרגלו בעבר, ולכן אותן רשתות חברתיות נאלצות לבקש מחיר נמוך יותר בעבור פרסומות אצלן - וההכנסות נפגעות. לראיה - מאז שינוי המדיניות באמצע שנת 2021, פייסבוק לא מצליחה לגדול בהכנסותיה, ונמצאת בטווח של 29-32 מיליארד דולר. עד כמה זה משמעותי לפייסבוק? צוקרברג התייחס לבעיה ואמר שייקח למטא לפחות שנה להתאים מחדש פלטפורמת פרסום מתאימות לשינוי החדש של אפל. נראה שעברה שנה, והדבר עדיין לא קורה. מניית פייסבוק צללה בעשרות אחוזים ופייסבוק (מטא) מנסה להמציא את עצמה מחדש ולעשות 'מתיחת פנים' באמעצות הכניסה לתחום המטא-וורס אבל אפל לא ממתינה - אפל מכפילה כעת את כוח האדם שלה בחטיבת הפרסום הדיגיטלי, היא הולכת על זה בכל הכוח כשהיא מתחילה לשלב את הפרסום ב-App Store וחנות המוסיקה שלה, אבל כמובן, לא לפני שהיא החלישה דרמטית את היריבה פייסבוק באמצעות שינוי המדיניות האמור. כעת, לפי מחקרים שמפורסמים על ידי Appsummer, אפל צוברת תאוצה בפרסומות דיגיטליות, בעוד שגוגל GOOGLE A ופייסבוק META PLATFORMS נחלשות. המחקר, המבוסס על ניתוח של תקציבי הפרסום הדיגיטלי של יותר מ-100 אפליקציות צרכניות שונות, הוא מצא שעסקי הפרסום של אפל נהנו משיעור ״אימוץ״ גדול יותר לעומת הרבעון המקביל, זאת אומרת, יותר אנשים נחשפו לפרסומות הדיגיטליות של אפל. שיעור אימוץ הפרסום הדיגיטלי של אפל ברבעון השני עלה בכמעט 4% לעומת שנה קודם לכן ל-94.8%, בעוד שאימוץ מודעות פייסבוק ירד ב-3% ל-82.8%. מעמדה של אפל בשוק הפרסום הדיגיטלי הוא חזק בעיקר בשל הביקוש של מפתחי אפליקציות שרוצים להציב את המשחקים שהם מפתחים ראשונים, או ״בולטים״ אל מול המשחקים האחרים, ובכך אפל מרוויחה כמובן. המודל העסקי שאפל נוקטת בו, דומה מאוד לעמדה שנוקטת אמזון בתחום המסחר האלקטרוני. מפרסמים יעדיפו לפרסם את המוצר שלהם באתר שבו הוא נמכר, כך שבקליק אחד יוכל הצרכן להגיע לעמוד הרכישה. באמזון, מוצרים שנמכרים באתר יפורסמו שם וינסו להיות ״בולטים״ לעומת השאר בעזרת תשלום לאמזון. אותו דבר בחנות המשחקים של אפל, App Store. כמה מנתח הפרסום המקוון מגיע לאפל? בינתיים היא עדיין במקום השלישי למרות כל זה, הוצאות מפתחי משחקים על פרסום מקוון הולך לגוגל, אך זה רק מעיד על כמה פוטנציאל יש לאפל בסגמנט זה. 34% מתקציב מפתחי המשחקים על פרסום מקוון הולך לפרסום בגוגל, פייסבוק במקום השני עם 28%, ואחריה אפל עם 15%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן
סקירה

הנאסד״ק עלה ב-1%; אפל קפצה ב-4%, ג׳ייפרוג זינקה ב-12%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה מיקרוסופט מטא

וול סטריט סיימה את השבוע במגמה חיובית, כאשר המדדים המובילים התקרבו לשיאים חדשים על רקע עונת דוחות חזקה ותקווה להסכם בין ארה״ב ורוסיה לסיום המלחמה באוקראינה. מדד S&P 500 עלה כמעט ב־1% והתקרב לרמה של 6,400 נקודות, הנאסד״ק עלה ב-1%, הדאו עם 0.5%. מדד מניות ״שבע המופלאות״ היה קרוב גם הוא לשיא חדש, ואפל האריכה את רצף העליות לשלושה ימים עם זינוק מצטבר של 13%. מניות פאני מיי ופרדי מק זינקו בעקבות דיווחים על כוונת הממשל למכור מניות בהנפקה שעשויה לצאת לדרך עוד השנה.


תשואת האג״ח הממשלתי ל־10 שנים עלתה בשלוש נקודות בסיס ל־4.28%. הדולר נותר כמעט ללא שינוי, והנפט רשם תנודתיות במהלך היום. הממשל האמריקני רמז כי יוציא מדיניות חדשה שתבהיר שייבוא מטילי זהב לא יהיה כפוף למכסים – צעד שנועד להרגיע את שוק המתכות היקרות לאחר ימי מסחר תנודתיים בזהב.


במקביל, דיווח של בלומברג ציין שגורמים אמריקנים ורוסים פועלים לגיבוש הסכמות בנוגע לשטחים לקראת פסגת טראמפ–פוטין, שעשויה להתקיים כבר בשבוע הבא. 


 בנושא המכסים, טראמפ אמר כי המכסים "משפיעים בצורה חיובית עצומה על שוק המניות", ואף הוסיף כי "כמעט בכל יום נשברים שיאים חדשים" וכי "מאות מיליארדי דולרים זורמים לקופת המדינה". יחד עם ציפיות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בהמשך, ישנם בשוק מספר גורמים שיכולים להמשיך ולתמוך במגמת העליות – כל עוד הכלכלה האמריקנית שומרת על יציבות.


האיתריום פורץ את רף ה־4,000 דולר – יותר מחלופה לביטקוין - זרימת הון מוסדי, אימוץ על ידי חברות ופינטקים, וצעדים רגולטוריים חדשים בארה״ב מחזקים את מעמדו של איתריום כמנוע מרכזי בכלכלה הדיגיטלית ומאותתים על פוטנציאל צמיחה נוסף.