אלכסנדר כץ וזיו כספי
צילום: ביזפורטל
ראיוןTV

התיקון לחוק המכר - האם זה יעזור לרוכשי הדירות? ממש לא בטוח

מדד תשומות הבנייה הוא קריטי לרוכשי הדירות (למדריך ומחשבון), אבל לא בטוח שהחקיקה החדשה בקשר למדד תעזור לרכושים; עו"ד זיו כספי: "זה בדיוק הסיפור של רצית לברך ויצאת מקלל". צפו בראיוןTV
אלכסנדר כץ | (14)

תיקון 9 לחוק המכר מעורר התנגדות עזה - בראיון לביזפורטל אומר עו"ד זיו כספי, מייסד ושותף במשרד גינדי כספי, ויו"ר ועדת ההתחדשות העירונית בלשכת עורכי הדין כי ההתנגדות לתיקון היא מקיר לקיר - "ראיתם את ההתנגדות העזה של בוני הארץ ושל כל מי שעוסק בתחום, זה בדיוק הסיפור היפה של רצית לברך ויצאת מקלל. התחושה שלי יותר קשה, לא חושב שרצו לברך, רצו אולי להשיג הון פוליטי". 

התיקון נידון בימים אלו בוועדת הכספים של הכנסת, לאחר שעבר קריאה ראשונה. ואולם, במצב הפוליטי הנוכחי, עם ההחלטה של ראש הממשלה נפתלי בנט ללכת לבחירות, סביר שהתיקון הזה לא יתקדם בשלב זה הלאה לקריאה שנייה ושלישית. התיקון, נזכיר מדבר על הורדת מרכיב הקרקע ממדד התשומות. רכושי הדירות החדשות מחויבים לשלם על סכום הרכישה הצמדה למדד תשומות הבנייה שבהגדרה עולה בשיעור העולה על מדד מחירי הדירות ראו כאן - מדריך מדד תשומות הבנייה ו מחשבון מד תשומות הבנייה). ההיגיון הוא שהעלויות של הקבלן עולות במקביל לעליית המדד. אבל, מרכיב הקרקע כבר נרכש ולכן אין באמת סיבה להצמיד לקרקע. ולכן, תוקן החוק (כאמור עדיין לא עבר) כדי להוציא את מרכיב הקרקע מהחישוב. אלא שמסתבר שיש התנגדות לחוק זה והיא בחלקה מוצדקת. 

"על מה מדברים כאן? יזה גרום נזק בסופו של דבר לציבור הרוכשים. תראו כמה נחמד, שלושה ראשים לתיקון הזה, הראשון מבקש לשנות כך שההצמדה למדד תשומות הבניה תחול רק על רכיב ספציפי שהיה בעצם ריאלי לעלויות הבניה הישירות, שיש באותו אזור. טבלאות הזויות, עלות למטר באזור הזה, באזור אחר העלות היא אחרת, וכך דירה שעלתה 2.5 מיליון שקל, נעשה אנלוגיה פשוטה – נגיד שהיא 140 מ"ר בנוי, 6,000 שקל למ"ר (בניה, א"כ), יש לנו 800 אלף שקל שמוכרים ככאלה שניתן להצמיד, כל היתר לא יכול להיות צמוד למדד תשומות הבניה. לא יכול להיות צמוד בכלל. איך זה יכול להיות, למה? אתה בונה דירה, במקרה הטוב היא תימסר אחרי חמש או שבע שנים, ומה שאתה אומר לקבלן - אל תמכור בשלב הזה דירות. אם אתה מוכר דירות, קח בחשבון שאין לך הצמדה על רכיב משמעותי מאד. 

"מה יקרה? תראה איזה יופי, לקבלנים לא תהיה ברירה, הם יצטרכו לקחת בחשבון את עלויות הריבית, ההצמדות, יכניסו את זה למחיר הדירה. הדייר יראה את זה בתוך המחיר... אבל כתוצאה מזה הדירה תתייקר לו, והוא ישלם מס רכישה גבוה".

 

עו"ד כספי מתייחס גם לשתי סוגיות נוספות שמעוררת התנגדות: מועד מסירת הדירה, ושכר טרחת עורך דין, לדבריו "זה הסיפור הכי מגוחך בעיניי". צפו בראיוןTV

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    מוטי 28/06/2022 23:38
    הגב לתגובה זו
    הם מוכרים במחיר הגבוה האפשרי גם ככה
  • 10.
    זה כי הקבלנים טמעים לכסף (ל"ת)
    דג 27/06/2022 11:35
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שוד 26/06/2022 14:12
    הגב לתגובה זו
    מייצג קבלנים ומחתים קונים על חוזיים דרקוניים של מאות עמודים מבלי שיש לקונה יכולת להבין או להתנגד.כל קונה חייב עורך דין מטעמו שייצג אותו ולא את הקבלן. גם ההצמדה על רכיב הקרקע זה נטו שוד.גם בפינוי בינוי כבר הבינו שאי אפשר לסמוך על עורך דין היזם ומינו עורך דין דיירים. הגיע הזמן שהעורכי דין יתחילו לעבוד ולא לשדוד ביחד עם הקבלן את הקונים
  • 8.
    קוקו 26/06/2022 07:59
    הגב לתגובה זו
    כל השאר שטויות ורעשי רקע. . תפסיקו לקנות בכל מחיר ועוד להוסיף מעבר לסכום בשביל להזיז קונים אחרים ולא ליפול בפח של המתווכים.. פחות ביקוש יוזיל את ההיצע
  • 7.
    האדם מעדיף,לגור בדירה מאשר ברחוב (ל"ת)
    האדם מעדיף ל 25/06/2022 18:36
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מזכיר לי 25/06/2022 09:01
    הגב לתגובה זו
    ואז הקונים כבר לא שילמו כמה עשרות אלפים ויותר לעו"ד, אבל שילמו הרבה יותר לקבלן על מחיר הדירה ועוד יותר מס רכישה כמובן על התוספת...
  • 5.
    בני 25/06/2022 02:55
    הגב לתגובה זו
    כמה שטויות בכתבה אחת , אפילו שגיאות כתיב יש שם. אין שום סיבה להצמיד מדד תשומות הבניה על רכיב הקרקע וזה לא ייקר כלום, הרי גם ככה הקבלנים מוכרים הכי יקר שהם יכולים
  • Hguy 25/06/2022 10:58
    הגב לתגובה זו
    מאין יממן ריבית זאת. מכיסו?. מידה צריך לממן את יתכן שצריך להצמיד לריבית שמשלם אבל אם לא תמומן הריבית יצטרך להעלות מחיר הדירה כדי לכסות הוצאה זאת.
  • 4.
    אינטרסנט עלוב (ל"ת)
    מושון 25/06/2022 01:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אוהד 25/06/2022 00:08
    הגב לתגובה זו
    נסגרים מכרזים במחירי קרקע מטורפים, חייבים לעצור את הטירוף הזה גם הקבלנים וגם הרוכשים ישמחו
  • 2.
    ZIBI 25/06/2022 00:01
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו להילחם על מחיר פסטה ולחסום כבישים ... אבל על דיור תרוצו לבנק לשלם מליונים עם ריבית שתהרוס לכם את החיים עד הקבר!
  • 1.
    שטויות. הקבלנים כבר עכשיו הם מרויחים 100% על דירה (ל"ת)
    אריה 24/06/2022 23:38
    הגב לתגובה זו
  • יותר... (ל"ת)
    רחל 25/06/2022 19:25
    הגב לתגובה זו
  • אוהד 25/06/2022 00:05
    הגב לתגובה זו
    מדובר על כ30 אחוז תלוי בפרויקט..
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.