אלכסנדר כץ ואייל גורן
צילום: ביזפורטל
ראיוןTV

על סף מיתון בארה"ב: "משקיעים מחפשים יציבות, לא חברות חלום"

עם נתון צמיחה שלילי בארה"ב, מעריך אייל גורן, מנכ"ל פסגות קרנות נאמנות, כי השוק האמריקאי חווה ההאטה הכלכלית מוקדמת מן הצפוי ואולי נכנס כבר למיתון. במצב כזה - על מה המשקיע צריך ללכת?

אלכסנדר כץ | (6)

בשבוע שעבר פורסם נתון צמיחה שלילי בארה"ב שהפתיע. עד כמה מדובר בדרמה? "ציפו מתישהו שארה"ב תסיים את הסייקל ותיכנס לאיזושהי האטה כלכלית, הנתון שפורסם בשבוע שעבר אולי הפתיע בהקדמה שלו. ציפו לנתון חיובי חלש והגיע נתון שלילי, מה שאומר שאנחנו בסיום הסייקל שאנחנו נמצאים בו, וארה"ב נכנסת להאטה כלכלית מוקדם מהצפוי ואולי גם למיתון כבר בסוף השנה הזאת", אומר אייל גורן, מנכ"ל פסגות קרנות נאמנות, בראיון לביזפורטל.

 

-איך אתה מייעץ למשקיעים להתנהל בתקופה כזו בשוק?

"צורת החשיבה של משקיעים משתנה. הם פחות מחפשים חברות חלום והם יותר צריכים את היציבות ואת הביטחון. ולכן באופן כללי ללכת ולחפש חברות חזקות, עם מותגים חזקים..."

-כמו?

כמו MCDONALDS , כמו COCA COLA , חברות מזון גדולות, (חברות) יציבות שמחלקות דיבידנד, זה משהו מאד מאד חשוב. הסיבה היא שברגע שהחברה מחלקת דיבידנד כבר הרבה מאד שנים וברציפות, זה אומר שאין לה בעיה של חוב או של צורך בגיוס כספים, שזה כמובן - כשהריבית עולה משתנה מהותית ומקשה על החברות".

-ומה קרה ב-2008 (משבר הסאב פריים)?

"אנשים עדיין רצו לצרוך מזון. אומנם היו צריכים להוריד את כמות הצריכה שלהם ועדיין רצו את החוויה של לאכול ביחד כמשפחה, אז במקום ללכת למסעדה ולהוציא הרבה כסף, קיבלו את החוויה במחיר יותר זול, וב-2008 שכל השווקים ירדו, מקדונלד'ס דווקא רשמה עליות שערים. גם מתחילת השנה (2022) החברה הזאת מתנהגת מדהים, וסביר להניח שאם הסייקל הכלכלי הזה הולך להאטה, סוג חברות כאלה יצליח לעבוד מאד חזק. אגב היא (מקדונלד'ס) מחלקת דיבידנד של קרוב לשני אחוזים כבר הרבה מאד שנים".

.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יוסי 01/05/2022 18:15
    הגב לתגובה זו
    איזה מיתון ואיזה בטיח , מלאים שם בכסף
  • 4.
    כותרת מבטיחה אבל...מקדונלס (ל"ת)
    מאיר 01/05/2022 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מקצוענים (ל"ת)
    דני ארז 01/05/2022 15:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 01/05/2022 15:22
    הגב לתגובה זו
    הראשונים הם בהשקעות בסיכון גבוהה...נדלן, אשראי...
  • 1.
    שאלה 01/05/2022 15:02
    הגב לתגובה זו
    לפי הכתבה קוקה קולה מחלקת 2% דיבידנד בשנה. מה אני צריך את התשואה הנמוכה הזאת כשעוד מעט יהיה אפשר לקבל יותר על אג"ח של ארה"ב? נקודה למחשבה
  • דור 01/05/2022 22:54
    הגב לתגובה זו
    אג"ח של ארה"ב הוא ערמה של כסף שהשווי שלה נשחק ו2% הריבית שזה מחלק נמוך מירידת השווי עקב האינפלציה. לעומת זאת החברה הנסחרת מחזיקה נכסים כגון נדל"ן ופעילות כלכלית בעל שווי שנשמר כיוון שכאשר יש אינפלציה מחיר ההמבורגרים מתייקר, הבנת דוקטור?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.