נובהווקס
צילום: אתר החברה
דוחות

ירידה לצורך עלייה בנובהווקס אחרי הדוחות; כעת קופצת 6.5%

יצרנית חיסון הקורונה דיווחה על הפסד של 11.18 ד' למניה ברבעון - פי 7 לערך משצפה השוק. ההכנסות ירדו מ-280 מ' לפני שנה ל-220 מ' כעת, בעוד האנליסטים ציפו ל-332 מ'. בנובהווקס פרסמו תחזית למכירות של 4-5 מיליארד השנה, אמצע הטווח נמוך מצפי השוק שהיה 4.7 מיליארד
איתי פת-יה | (3)

חברת  NOVAVAX INC (NVAX) המייצרת חיסון לקורונה פתחה את יום המסחר בוול סטריט בירידות שהתחלפו בקפיצה של 6.5% נכון לזמן כתיבת שורות אלה. הכנסות החברה לרבעון הרביעי של 2021 וכן הרווחים היו מתחת לתחזיות השוק.

נובהווקס דיווחה על הכנסות של 222.2 מיליון דולר והפסד מתואם של 11.18 דולר למניה, בעוד בשוק ציפו לנתונים של 331.8 מיליון דולר ו-1.43 דולר בהתאמה. בשורת הרווח מדובר בפספוס של פי שבעה לערך. בתקופה המקבילה ב-2020 ההפסד היה ברמה של 2.7 דולר, כך שמדובר בהעמקתו, בעוד ההכנסות ירדו מרמה של 280 מיליון דולר ואילו השוק ציפה לצמיחה.

החיסון של נובהווקס אושר באחרונה באיחוד האירופי, ניו זילנד ובריטניה - אך טרם בארצות הברית, שם הוא עדיין במסלול הרגולטורי לאישור. בעוד שב-2021 ההכנסות מהחיסון הסתכמו ב-1.1 מיליארד דולר, הצפי שלה לשנה הקרובה הוא להכנסות של 4-5 מיליארד דולר, מ-2 מיליארד מנות שתופצנה. עד כה הפיצה 9 מיליון מנות לאינדונצזיה, 6 מיליון לאוסטרליה ו-2 מיליון לדרום קוריאה. במחצית הראשונה של השנה היא צפויה לספק 69 מיליון מנות לאיחוד האירופי. 

בחודש שעבר הגישה החברה ל-FDA בקשה לאישור חירום למתן החיסון שלה למבוגרים, וזאת לאחר עיכוב בשל בעיות בפיתוח החיסון וכן ביצורו. המנכ"ל סטנלי ארק אמר בשיחה עם השוק "אנו מצפים לקבל אישורים נוספים במדינות בהן כבר הגשנו בקשות שכאלה, לרבות ארצות הברית. נשאף לקבל אישור מלא לחיסון שלנו במחצית השניה של השנה".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עמי 04/03/2022 20:10
    הגב לתגובה זו
    החיסון כנראה טוב, אבל הניהול שחט את המשקיעים, הלך הכסף
  • 2.
    מגלה גל 03/03/2022 13:48
    הגב לתגובה זו
    אני רכשתי בגלל אפריקה, שמחכה לחיסון לא בגלל הצורך כאן
  • 1.
    חיפאי 02/03/2022 09:09
    הגב לתגובה זו
    הם סבלו מדחיות בלי סוף וחוסר עמידה בזמנים , ההנהלה שיקרה לא פעם למשקיעיםבין היתר על בעיות בייצור. בכל פעם שהמנכ"ל מעניק ראיון המניה צוללת כי אין לו מושג איך לדבר בתקשורת וכל פעם הוא אומר משהו לא ברור.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.