סטטיק בקמפיין לפרטנר
צילום: אוהד רומנו
ניתוח

סיבים, טלוויזיה רזה וייצוב מחירי הסלולר: מאחורי דוחות פרטנר

עם כמעט רבע מיליון לקוחות לתשתית הסיבים האופטיים, מחיקת מנויים לא משלמים ופתיחת הסכמי תוכן כדי להפחית בהפסדי הטלוויזיה, פרטנר רואה עצמה יותר ויותר כחברת תשתיות. ניתוח
אלכסנדר כץ | (1)

פרטנר 1.19% הופכת יותר ויותר לחברת שירותים ותשתיות, עם דגש על תשתיות, ורואה עצמה כמתחרה ישירה מול בזק הוותיקה ו-HOT הצעירה יותר בתחום התשתיות כמובן. על פי הדוחות שפרסמה אתמול, תשתית הסיבים האופטיים שלה מגיעים כבר ל-740 אלף בתים שפוטנציאלית יכולים להתחבר לשירותיה, ו-225 אלף כבר עשו כן. עד סוף השנה בחברה מקווים להגיע למיליון בתים שיוכלו להתחבר.

כחלק מהדגש על התשתיות, בחברה הפכו דיסקט בכל הנוגע לשירות הטלוויזיה שלה, אותו השיקו ברוב הדר ופאר ב-2017. בשנים הראשונות היא לא רק הייתה פלטפורמה, אלא גם בסיס לחבילות תוכן שהלכו והתנפחו. בתעשייה מדגישים כי בפרטנר נורא מאד התלהבו מהמשחק החדש הזה, להפוך פתאום ל-HOT ולהגדיל יותר ויותר את חבילת התוכן שהוצעה ללקוחות.

אבל השנה בחברה החליטו לחזור לבייסיק עם פלטפורמה זולה מאד, שלא ברור בשלב זה מה יהיה מחירה, אבל הלקוח יחליט מה הוא רוצה לשלב בה. לחברה כבר הסכמים עם עם NETFLIX ועם AMAZON . נכון, עם נטפליקס החברה קצת התפרעה (הבנדלינג עם חברת הסטרימינג האמריקאית, א"כ), אבל מדובר היה בתקופת השקת שירות הטלוויזיה לפני כמעט חמש שנים, והיו חייבים לבוא עם משהו ביד ללקוחות. עם אמזון ההסכם כבר הרבה יותר סולידי. על WALT DISNEY החליטו בפרנטר לוותר. 

כשדיסני בחנה את כניסתה לישראל, היא נפגשה עם חברות תקשורת שונות שעוסקות בעולמות הטלוויזיה. עם פרטנר התקיימה פגישה אחת אולם הקשר לא המשיך בשל דרישת התשלום הגבוהה מצידה של ענקית הבידור האמריקאית עבור שיתוף הפעולה. בסופו של דבר, חתמה דיסני עם yes במסגרתו תשלם החברה הישראלית לא פחות מ-150 מיליון שקל לשלוש שנים עבור החדרת השירות לישראל. בפרטנר לא היו יכולים לעמוד אפילו בשליש מכך. הרי לא מדובר ב-yes עם 600 אלף לקוחות, ועל השירות היא לא גובה 200 שקל דמי מנוי לחודש, ולכן ידעו שם שאי-אפשר לקפוץ מעל הפופיק.

ההחלטה לוותר על דיסני היא חלק מהאסטרטגיה של פרטנר לחזור לפורמט המקורי - פלטפורמה זולה שהלקוח מרכיב עליה את החבילות שהוא מעוניין בהן, ולגבות עמלות נמוכות על הרכבת חבילות תוכן נוספות לבסיס שפרטנר תספק. למשל, מדוע לא לאפשר לאפליקציית סטינג TV של yes? בפרטנר היו רוצים לראות אפליקציות כאלה וגם אחרות על הפלטפורמה שלהם.  

בנוסף בחברה פעלו לצמצם את ההפסדים בנישה הזו, בין היתר על ידי העלאת מחירי חבילות בצורה מתונה, מחיקת 21 אלף לקוחות - שלא יצרו הכנסה לחברה. כמו כן פרטנר פתחה הסכמים עם ספקי התוכן בתחומי הלייף סטייל, הספורט, הערוצים הזרים ועוד. לא בכל המקרים הצליחה החברה להפחית את הסכומים, ולא מן הנמנע שבמסגרת אותה החלטה להפוך את פרטנר TV לרזה יותר, חלק מההסכמים גם יבוטלו במועדי היציאה הבאים.

אז פרטנר חזרה לבסיס - ספק תשתיות, בשוק שמתגבש לקבוצות, למשל מיזם הסטרימינג של קשת ו-RGE בשם FREETV, אליו ייתכן וישולבו חברות נוספות. בשנים האחרונות אהבו לדבר על טריפלים, למדוד כמה לקוחות טריפל וטלוויזיה יש לכל חברה, אבל זה הולך ומשתנה. אם הפייבר עולה 80 או 90 שקלים, הלקוח יחליט איזה ספק הוא רוצה. השוק מנסה להתגבש לקבוצות, ומסתכל קדימה - הסטטוס קוו עומד להשתנות בחמש או שש השנים הקרובות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עוד בשורה היא בתחום הסלולר, עם שמירה על יציבות בהכנסה ממנוי (ARPU) של 48 שקלים בממוצע בחודש, שחיקה של 6% ביחס לשנת 2020 – אז הסכום עמד על 51 שקלים. החברה הפחיתה את שיעור הנטישה שלה, והגדילה את מספר המנויים ב-187 אלף לכדי 3.02 מיליון, עם נתח בשוק הסלולרי שמוערך ב-28%. במצב השוק הנוכחי, לא נראה כנראה יותר מחירי רצפה בתחום הסלולר. זה לא אומר שהמחיר יתחיל לטפס, אבל הוא כנראה יפסיק לרדת. האם זה אומר גם שנראה את הסוף למצב בו חברות קטנות מנסות לרכוש לקוחות במחירי הפסד במחיר המנוי החודשי, רק כדי למכור את אותם לקוחות לחברות הגדולות? כנראה שגם העידן הזה עומד לחלוף לו.

במצב בו מחיר הסלולר בישראל הוא מהנמוכים בעולם, הלקוחות נפגעים. למה נפגעים כשהמחירים נמוכים? כי נכון שזה נחמד לשלם 30 שקל לחודש (זוכרים שפעם שילמנו 200 שקל ויותר לחודש?), אבל רק 30% מהמדינה מכוסה ב-5G וגם הוא לא באיכות הטובה ביותר. אם מחיר הסלולר היה 50 שקלים ולא 30 למשל, רמת השירות הייתה משתנה בצורה דרמטית.

על פי הערכות בשוק, רק כ-10% ממנויי הסלולר מחזיקים בטלפונים דור חמש, למרות הפריסה ההולכת וגדלה בישראל. שירותי דור חמש יקרים יותר מהדור הרביעי, ובחברות הסלולר היו רוצים לחזור למצב שהיה בעבר, בו יכלו להציע חבילות סלולר + מכשיר נייד, כדי לממן את הדור החמישי. שבפרטנר בינדלנו (להכניס לחשבונית אחת מספר שירותים, א"כ) לחשבונית אחת, הם מימנו את האפשרות לרכוש את הטלפון. כעת השוק נמצא בעיצומה של מהפכת הדור החמישי שילך איתנו 15 שנה קדימה. אם חברות הסלולר רוצות לתת שירות ולמכור את המכשיר, מה הבעיה בעצם - תוהים בשוק התקשורת? "הרי לא לאפשר את השירות הזה דופק את הלקוח", אומר גורם בתעשייה.

.

.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    וואלה הכל מושלם, אם רק היה להם שירות טוב (ל"ת)
    דוד 01/03/2022 12:02
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.