נפתלי בנט יאיר לפיד
צילום: חיים צח, לע"מ

הממשלה אישרה את הגדלות הרמטכ"ל - שזכו גם לכינוי 'השחיתות בצה"ל' וכן הקלות רגולטוריות לעסקים

על פי הממשלה, התקנות החדשות להקלה ברגולציה יחסכו עד מיליארד שקל ועד מיליון ימי המתנה בשנה; מצד שני, אישרה הממשלה את תוספות הרמטכ"ל בגובה של 1.3 מיליארד שקל על חשבון משלם המיסים - ולא ברור למה, חוץ מזה שבממשלה הנוכחית יש לובי חזק לצבא, שבכלל לא צריך ועד עובדים כדי לאשר לעצמו חריגות שכר
גיא טל | (10)

העומס הרגולטורי בארץ כבד ומקשה על עסקים וגם על אזרחים לעיתים ללא צורך. אמנם רגולציה הכרחית פעמים רבות על מנת להגן על הציבור, אך הרבה פעמים היא הפסיקה להיות רלוונטית עם התפתחויות שונות ופשוט ממשיכה מכוח האינרציה, לכן חשוב לעדכן אותה כל העת ולהקל על האזרח במקום שאין צורך להקשות לשווא.

בישיבתה השבועית אישרה הממשלה תוכנית אותה היא מכנה "תוכנית אביב" להקלה ושיפור הרגולציה, שלטענתה תוכל לחסוך עד מיליארד שקל למשק ולמעלה ממיליון ימי המתנה לאישורים. ההחלטה מגדירה רשימה של 30 פריטים ואת לוחות הזמנים לעבודה עליהם החל משלב גיבושם במשרד הממשלתי ופרסומם להערות הציבור, דרך הכנסתם משרד המשפטים ועד להנחתם על שולחן הכנסת. 

6 מההקלות שאושרו נוגעות למשרד החקלאות כגון הקלה בבדיקות הרפואיות לפני ייצוא, וחובת חיסון לכלבת אחת לשנתיים מקום אחת לשנה. משרד האנרגיה יתרום הקלות בחום האישורים על הקמת מתקנים ליצור חשמל ועל אישור תכנוני של מקטעים קצרים לחיבוב תשתית גז. רשות ניירות הערך תרחיב את מתכונת הרישום הכפול של קרנות חוץ נסחרות, ישנן הקלות בתחום יבוא ציוד רפואי ממשרד הבריאות וכן הקלות מהמשרד לבט"פ, משרד הפנים, משרד הכלכלה ומשרד התחבורה שיוותר על החובה להתקנת מערכת למניעת שכחת ילדים באוטו אותה קידמה השרה הקודמת רגב ועוד. 

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "ממשיכים להקל על הציבור, ופותחים פקק נוסף בבירוקרטיה. אישרנו בבת אחת כ-30 מהלכים להפחתת רגולציה עודפת במגוון רחב של תחומים. זו רפורמה משמעותית שתשפיע על הכיס ועל הזמן היקר של האזרחים ובעלי העסקים בישראל".

 

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אנחנו ממשיכים בשיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה וזאת במטרה להקל על אזרחי ישראל. בייחוד לאור התפרצות משבר הקורונה ווריאנט האומיקרון החדש, זו בדיוק השעה להפחית את הנטל על העסקים והמשק הישראלי. ההקלות ברגולציה שאנחנו מעבירים היום נוגעות במגוון תחומים ויקלו על עסקים קטנים ובינוניים בהתנהלות מול המדינה ויחסכו למשק כמיליארד שקל".

הממשלה אישרה את "הגדלות הרמטכ"ל - הדרך של צה"ל לחלק מיליארדי שקלים לעצמו, בניגוד לחוק

מצד שני הממשלה לא טרחה להוציא הודעה חגיגית עם ציטוטים של ראש הממשלה או שר האוצר על החלטה אחרת שהתקבלה היום, ולפיה משלמי המיסים יממנו את הגדלת המשכורות של אנשי הקבע במה שמכונה "הגדלות הרמטכ"ל". רק השבוע פורסמו הפנסיות התקציביות החריגות שמקבלים אנשי הקבע, וכעת, בעיצומו של המשבר והקשיים הכלכליים סביב התפרצות האומיקרון כפי שציינו דוברי הממשלה עצמם, בחרו בממשלה להשקיע עוד מכספם של אזרחי ישראל בהגדלת הפנסיות הללו, בסכום גבוה אף יותר ממה שיחסך עקב ההקלות הרגולטוריות - 1.3 מיליארד שקל בשנה. 

במשך שנים נהג הרמטכ"ל לאשר לכ-98% מהפורשים הגדלות במנגנון חריג כביכול, שבפועל לא היה כל כך חריג. חוקיות המנגנון הזה הוטלה בספק ואף הוגש בג"ץ כנגדו, שעדיין תלוי ועומד, וכדי לאשר אותו באופן חוקי דוחף שר הביטחון גנץ את אישור ההגדלות בחוק. 

קיראו עוד ב"בארץ"

במהלך ישיבת הממשלה התפתח ויכוח שעלה לטונים גבוהים כאשר השרה זנדברג טענה שהמהלך צורם בעת הזאת ואילו השרה תמנו שטה צעקה כי היא "לוקחת כסף מאלמנות". המהלך עוד צפוי להיתקל בקשיים בכנסת, שכן היועמ"ש קבע שהמהלך דורש חקיקה ראשית. בכנסת צפויות המפלגות הערביות וחלקים אחרים מהקואליציה להתנגד למהלך כך שקשה לראות איך הוא עובר במתכונתו הנוכחית. 

לקריאה נוספת:

>>> הממשלה אישרה לצה"ל להמשיך לחגוג על הקופה הציבורית -במיליארדים

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מגיע לכוחות הבטחן. יישר כוח (ל"ת)
    אבי 18/01/2022 21:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עפרפ 17/01/2022 08:42
    הגב לתגובה זו
    כולי תקווה שכל מי שנתן ידו לשחיתות זו, יפלט במהירה מהציבוריות הישראלית.
  • 5.
    חיזקיהו 16/01/2022 19:55
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד
  • 4.
    מלך 16/01/2022 19:45
    הגב לתגובה זו
    תתפוצצו
  • 3.
    א-ב 16/01/2022 19:36
    הגב לתגובה זו
    לאנשים הקטנים הקוראים למשרתי הקבע גנבים כדאי שתקראו . הבת שלי השתחררה מקבע בדרגת רב סרן. שירתה ביחידה נחשבת במודיעין. בסמוך למועד השחרור החלה בחיפושי עבודה. בתוך ימים ספורים נקלטה לחברת הזנק. שכרה קפץ ב40% ביחס לזמן היותה גנבת נצלנית בצה"ל. לא עוד תורנויות לא שבתות לא עוד הקפצות בלילות ערבי חג ושבתות. קופות פנסיה והשתלמות שם מגלמים את כל העודף שמעל התקרה ארוחות שף במזנון חופשי וכבר לא גנבת ולא נצלנית החיה על חשבון הציבור. כדאי לצבא האדיוטים לסכור את פיהם בטח כשמדברים על הלוחמים ועל אנשי הטכנולוגיה ועל מפיקי תוצרי המודיעין וכן גם על הרסרים בימחי"ם.
  • אלון הכפר 17/01/2022 01:57
    הגב לתגובה זו
    כל חברת אינטרנט מחזיקה תורנות בכל צוות וצוות 24/7 למעט ביום כיפור. ואנשים מקבלים צלצול אוטומטי כמעט בכל שבוע דהם במשמרת.אתה חי בסרט אם אתה חושב שרק בצבא עובדים בלילה או בסופש...
  • אם כל כך טוב בצבא למה הצבא מתקשה לגייס אנשים כי בח 16/01/2022 21:42
    הגב לתגובה זו
    אם כל כך טוב בצבא למה הצבא מתקשה לגייס אנשים כי בחוץ הרבה יותר טוב מהצבא אבל אנשים מסתכלים רק על התמורה לא על ההשקעה
  • 2.
    שון 16/01/2022 18:42
    הגב לתגובה זו
    בכול ממשלות ישראל יש מספר גדול של גנרלים שדואגים לעצמם ולמקורבים עליהם. אני בחרתי בממשלה הזאת ואני מצר על ההחטלה השאוריריתית הזאת!!!!
  • 1.
    ישראלי 16/01/2022 18:31
    הגב לתגובה זו
    הממשלה הזו אסון למדינה. כל יום שהיא קיימת, ההרס של המדינה הולך ומתעצם. אסון.
  • ממשלה מצוינט (ל"ת)
    יהווית 16/01/2022 20:25
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.